HS: Samaa sukupuolta olevat pääsevät pian vihille myös Tuomiokirkossa


#1

Eli samansukupuoliset parit pääsevät vihille Helsingin Tuomiokirkossa, mutteivät evlut-kirkossa :thinking:

Onko tähän asti ollut tavallista, että kirkkotiloja annetaan ei-kirkollisiin vihkimisiin?


#2

Voi olla virheellinen uutinen. Ev lut kirkko ei ainakaan vielä vihi samansukupuolisia pareja avioliittoon.


#3

Uutisessa todettiin, ettei tämä vaikuta evlut-kirkon vihkimislinjaan. Sen sijaan tilojen käyttämisestä on uutisen mukaan päätösvalta seurakuntaneuvostolla, joka olisi vapauttamassa kirkkotiloja samansukupuolisten parien (siviili)vihkimiseen.


#4

Tarkoittanee sitä, että jos samansukupuolisten vihkiminen hyväksytään kirkolliskokouksessa, ko tilat ovat käytettävissä.


#5

Ev.lut. kirkkohan ei virallisesti vihi samaa sukupuolta olevia pareja. Kuitenkin, kuten tälläkin foorumilla on ollut puhetta, on kirkon papeilla oikeus vihkiä ja vihkimiset ovat lain edessä päteviä, vaikkeivat ne kirkon kriteerejä täyttäisikään. Niinpä onkin sitten iso liuta ns sateenkaaripappeja, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa ja valmiutensa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja: https://sateenkaaripapit.wordpress.com/

Tässä tuomiokirkkoseurakunnan päätöksessä oli siis kyse siitä, että he avaavat ovensa niille papeille, jotka ovat valmiita “ottamaan riskin” ja vihkimään, sekä heidän vihkimilleen pareille. Ja tämä siis on jo 11 seurakunta Helsingissä, joka teki tämän päätöksen. Ev.lut. kirkko ei siis virallisesti hyväksy homoliittoja, mutta samaan aikaan tällaisia pareja vihitään sen kirkoissa, seurakuntien luvalla, vaikkei niitten oma papisto näitä toimituksia toteuttaisikaan.

Voi kirkkoani, voi!


#6

Tarkoittaa sitä, että rukoushetki voidaan pitää kirkossa. Ei muuta.

Jumalalla saattaa olla jotain sanomista siihen kuka alttarin eteen saa tulla minkäkin asian kanssa. Mutta kun Jumalan tahto on ilmeisesti jotenkin kadonnut jonnekin tämän asian suhteen osalta papistoa ja luottamushenkilöstöä.

D


#7

Evl.fi ei vihi samaa sukupuolta olevia pareja, mutta evl.fin papit vihkivät evl.fin tiloissa evl.fin menoilla ilman sen kummempaa sanomista evl.fi kirkolliselta hierarkialta. Ihan nyt riippumatta edes siitä, onko asia oikein vai väärin, niin onhan tämä nyt aika erikoinen ajatuskulku.

Palveleeko tämä abstrakti erottelu jotain tarkoitusta? Ei tarvitse erota kirkosta, koska evl.fi ei paperilla vihi homoja?


#8

Kirkosta ei tarvitse erota vaikka se vihkisi ihmisiä ja eläimiä keskenään. Kirkosta erotaan epäuskon vuoksi. Kirkossa tulee olla niitä, jotka katuvat ja niitä jotka sanovat “Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.”

Tämä nykymeno on iljetys, kirkon ottamista haltuun väkivalloin, mutta se ei ole syy erota kirkosta. Se on syy rukoilla entistä enemmän.

Niin kauan kun joku katuu sitä mitä kirkossammr tapahtuu, niin kauan ei ole mitään syytä erota kirkostamme. Ehkäpä sen on mentävä palasiksi, voidakseen olla jotakin.

D


Kirkosta eroaminen
#9

Yritän ymmärtää tuota näkökulmaa, tavallaan kunnioitankin sitä, mutta en kykene ajattelemaan samoin, en kykene. Ihan pian taitaa minun rajani olla ylitetty. Minun pitää ajatella sitäkin, millaisessa hengellisessä yhteisössä haluan lapseni kasvattaa. Jo nyt minulle on selvää se, että he eivät tule meidän paikallisseurakuntamme rippikoulua käymään, kuulummepa silloin vielä kirkkoon tahi emme.


#10

Kyllä siellä ihan vihitään, eikä vain vietetä rukoushetkiä. Oikeusoppineet ovat todenneet, että pappien toimittamat samaa sukupuolta olevien vihkimiset ovat juridisesti päteviä, ja niitä vihkimisiä tehdään, sateenkaaripappien sivujen mukaan esim. kaikki Töölön seurakunnan papit vihkivät.


#11

Helsingin seurakunnissa joku viestinnässä oli vikkelä julkaisemaan tiedotteen seurakuntaneuvoston päätöksestä heti kokouksen jälkeen, vaikka pöytäkirjojen julkaisu näyttää olevan siellä hidasta. Viimeisin julkaistu esityslista ja seurakuntaneuvoston pöytäkirja on 9.5.2018 kokouksesta, jonka jälkeen on ollut jo kaksi kokousta, joista kummastakaan ei ole julkaistu netissä vielä pöytäkirjaa eikä esityslistaa. Ennen marraskuun 2018 kokouksen pöytäkirjan julkaisua on vaikea tietää, mitä tarkalleen on päätetty.

Seurakuntaneuvoston kauden toiseksi viimeisessä kokouksessa tehty päätös on ilmeisesti koskenut tilavarauskäytäntöjä. Päätös on tiedotteen perusteella muotoiltu jotenkin siihen tapaan, että seurakunnan tilojen varausoikeus sallitaan kaikille seurakunnan jäsenille (rajaten ehkä käyttö ei-kaupalliseen yksityiskäyttöön), jonka tyyppisen päätöksen kautta sitten mahdollistuu seurakunnan tilojen varaaminen esimerkiksi siviilivihkimisiin seurakunnan tiloissa - mutta ehkä muuhunkin.

Jos joku seurakunnan jäsen haluaa vaikkapa järjestää siviilivihkimisen seurakunnan tiloissa, saanee päätöksen jälkeen tilavarausehtojen puolesta varata seurakunnan tilat sellaiseen käyttöön, jos maksaa hinnaston mukaiset tilavuokrat, joita peritään yksityistilaisuuksista. Jos päätös on tehty laveassa muodossa sallien seurakunnan jäsenten varata seurakunnan tiloja yleisesti yksityistilaisuuksiinsa, se saattaa merkitä myös sitä, että esimerkiksi kristillisen kasteen sijaan järjestettävien nimiäisten pitoon voi jatkossa vastaavasti varata Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnan tiloja - tai sitä, että Helsingin tuomiokirkkokunnasta saa varata tiloja myös ei-kirkollisten hautajaisten käyttöön.


#12

Tuolla seurakuntaneuvoston ja uuden kirkkoherran nopealla asian julkitulolla ja välittämisellä tiedotusvälineisiin ei voi olla kuin yksi hyvä selitys, pian käsillä olevat seurakuntavaalit. Seurakuntaneuvosto tai kirkkoherra voi kyllä päättää tilojen käytöstä, mutta ei kävellä yli Kirkolliskokouksen ja kirkon yhteistä kantaa, jonka mukaan avioliittoon voidaan vihkiä vain mies ja nainen. Tilan muutokseen tarvittaisiin 3/4-enemmistön kanta Kirkolliskokouksen päätöksessä, eikä sellaista ole vielä saavutettu.

Saamalla seurakuntien päättäjäelimiin riittävästi asialle myönteisesti suhtautuvia kanta voi tulevaisuudessa muuttua ja siihen nyt pyritään. Uutistoimittaja etenkin Ylen uutisissa tuntuu olevan aika pihalla kirkon päätösprosesseista. Samaa on Hesarinkin uutisissa ja uusi kirkkoherra Marja Heltelä näyttää ajavan tarkoitushakuisesti asiaa yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa. Edellinen kirkkoherra ei asiaa ollut hyväksynyt, mutta Heltelä nyt uutena tulokkaana hyväksyy. Mitkään homovihkimykset eivät edelleenkään ole luterilaisessa kirkossamme sallittuja. Äänestäkää seurakuntiin kunnollisia valtuutettuja.


#13

Mun tietääkseni siviilivihkiminen kirkossa ei ole aikaisemmin ollut yhtään OK. Muistelisin joskus lukeneeni tapauksesta, jossa liikuntarajoitteiselle parille oli tulossa avioliiton siunaus kirkollisesti, ja olisivat halunneet siviilivihkimisen toimitettavan myös kirkossa, ettei tarvitsisi siirtyä monen eri paikan välillä. Tämä ei silloin käynyt kirkolle ollenkaan.

(OT: @Stieleiche , kannattaa varmaan antaa lasten itsekin sanoa sanansa siihen, missä rippikoulunsa käyvät. Lopputulos tuskin on kovin hyvä, jos herätysliikeleirille pakottaminen tuntuu keljulta, ja olisi halunnut olla kavereiden kanssa paikallisseurakunnan leirillä. Mutta teidän lapsilla on kyllä sen verran paljon kavereita herätysliikepiireissä ennestään, että tämä voi olla ihan hypoteettinen skenaario. Joissain perheissä kuitenkin totta.)


#14

Varmaankin sitä, että tätä asiaa ajetaan kirkkoon askel kerrallaan, mutta askelia ei välttämättä oteta loogisessa järjestyksessä vaan otetaan aina se askel, joka voidaan käytännössä ottaa.


#15

@Anskutin , ihan hyvä pointti. Toisaalta lasteni rippikouluikään on vielä hyvä tovi, eli hyvin moni asia voi tällä aikaa muuttua. Tunnen kuitenkin paikallisseurakuntamme työntekijät sen verran hyvin, että voin sanoa näiden pääosin olevan oikein mukavia ihmisiä, mutta että en luottaisi lapsiani teineinä heidän hengelliseen ohjaukseensa.


#16

Asiassa oma reagointi muistuttaa jonkinlaista ihmissuhdetta addiktin kanssa. Ensin ei oikein usko todeksi, sitten yrittää maanitella, puhua kauniisti, vedota järkeen, lahjoa, kiristää, räyhätä, uhkailla, raivota, mutta kun lupaukset eivät pidä eikä asiassa kuin mennä alas päin, alkaa luovuttaa ja ajatella, että toisen puolesta ei voi mitään päättää, vaan menköön pohjalle. Toivoa, että nousu tulee, mutta kaikesta kyynistyneenä aavistaa, että ei ole kuin lopullinen loppu edessä.


#17

Saahan tuon hallintolain nojalla pyytää, ei tarvitse odottaa julkaisua. Siitä lienemme samaa mieltä, että on pelkästään hyvä jos enemmän tiedotetaan asioista jotka ovat merkittäviä suuntaan tai toiseen, ja vähemmän asioista jotka koskevat jotain kirkonpenkkien maalaamista tms.

Kysymys. Jos 11 seurakuntaa vihkii tai siunaa tai antaa tiloja, miten iso osa se on a) seurakunnista ja b) väestöpohjasta?


#18

Onhan tuo aika paljon Helsingin noin 20:sta seurakunnasta. Mukana on kaksi väkimäärältään suurinta seurakuntaa, Malmin ja Tuomiokirkkoseurakunta.


#19

Tämä on niin sairasta.

On kaikille yhteiset säännöt tälle evl-kirkkokunnalle. Vieläpä säännöt, joilla on paitsi traditionaaliset, myös hyvin vahvat suoraan Raamatusta luettavat perusteet.

Nyt sitten jotkut aktivistit ryhtyvät tahallaan ja provokatiivisen uhmaavasti toimimaan noita yhteisiä sääntöjä vastaan, eikä organisaatio tee mitään? Ei viraltapanoa, ei edes väliaikaista toimenpidekieltoa, ei mitään sanktioita?

Jos minä päätän elintarviketeollisuuden hommissa, että on ihan turha sääntö pitää kumihanskoja ja huppua, mikä on kaikkien työntekijöitten sääntö, niin lennän ulos hyvin pian putiikista.

Miksi yksittäiset papit tai seurakunnat saavat olla sellaisia individualisteja, että voivat itse päättää miten toimivat, vaikka toimisivat vastoin kirkon ohjeita ja päätöksiä?

Ja pitääkö minun kirkollisveroillani ylläpitää mokomaa kiukuttelevaa porukkaa?


#20

Koska evl.fi kirkko on anarkistisesti johdettu, monioppinen ja unionistinen palveluntuottaja: “Minun kirkkoni” eikä Kristuksen kirkko. Postmodernistiset ismit ovat levinneet kuin syöpä. Kaikki on ok, jos siltä sattuu itsestä tuntumaan.