HS: Samaa sukupuolta olevat pääsevät pian vihille myös Tuomiokirkossa

Tämä oli hyvä! :blush::blush::+1::+1:

1 tykkäys

Jaa, minusta näyttää että jos on olemassa joku toimija nimeltä “ev.lut.” , se nimenomaan ei tarvitse Sakarjan kaltaista konservatiivia hinnalla millä hyvänsä. Mieluummin paljon löyhästi sitoutuvaa joukkoa kuin muutama änkyrä.

Veronmaksu on yksi elementti tässä sopassa. Toinen on kuitenkin se, että kyllä uudistajillakin uskoa on. Ja heillä on usein - kokemukseni mukaan - näky siitäkin, että evankeliumi kuuluu kaikille ja että kirkon sanoma on kontrasti tämän ajan pinnalliselle ja rahakeskeiselle elämäntavalle. Samoista lähteistä ammennetaan kirkon monissa työmuodoissa. Ei kristinuskoa ole korvattu humanismihömpällä, jos asiaa tarkastelee seurakunnan työntekijän näkökulmasta.

Se, että rakkauteen vetoavat uudistajat ovat konservatiivien mielestä väärässä parisuhdeasioissa, ei oikeuta mielestäni ylimielisyyteen. Myös vieraantuneilla on usein jonkinlainen usko tai ainakin kaipaus Jumalan puoleen. Heitä ei pitäisi torjua sen vuoksi että he eivät tunne kristillistä traditiota ja niitä perusteita jotka määrittelevät konservatiivisen avioliittokäsityksen.

Perinteisesti uskovienkin “ase” on evankeliumi, ei moralismi. Evankeliumi synnyttää kiinnostusta, ja siitä on sitten yritettävä kasvattaa kristillisen tiedon ja sitoutumisen määrää, pakottamatta heti omaksumaan kerralla kaikkea nykyihmiselle vaikeasti ymmärrettävää. Kristinusko on elämää ja yhteyttä, ei mielipiteiden luetteloita ja puolueohjelmien allekirjoittamisia.

Aion siis toistaiseksi olla kirkossa, ja äänestän myös seurakuntavaaleissa. Tuttua ihmistä, jolla on perinteinen usko ja näkemys. En tuomitse kirkosta eroavia konservatiiveja, mutta pelkään että moni nykyiseen kirkkoon pettynyt ei löydä parempaa tulevaisuutta pienistä ja sisäänlämpiävistä piireistä. Voi siellä olla helpompaa olla kun oppia ei suuremmin tärvellä. Mutta kyllä sielläkin pitäisi vaivata se sama dilemma mikä on tämän sekavalta näyttävän kirkon sisälläkin toimivalla. Eli se ristiriita, että samalla kun vaalitaan kirkon oikeita aarteita, ja eletään itse armonvälineiden yhteydessä, on muistettava ympäröivä maailma. Joka tilanteessahan kristitty on kutsumuksessaan.

7 tykkäystä

Miksei foorumilla voi antaa useampaa peukkua?

3 tykkäystä

10 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Kirkosta eroaminen

Jokaisessa kirstillisissäkin kirkkokunnissa on myös niitä asioita, jotka eivät kaikille käy.
Luterilaisuuteen kasvanut ja siellä ikänsä olleelle kristitylle on varmasti vaikea sopetua toisten kirkkojen toiminta tapoihin.

@Diakoni sanoi itseäni närästävän vääristelyn hyvin;" Tämä nykymeno on iljetys, kirkon ottamista haltuun väkivalloin, mutta se ei ole syy erota kirkosta. Se on syy rukoilla entistä enemmän.", Aamen tälle.

Entistä enemmän tulee myös itse tehdä tuon asian eteen rukouksen lisäksi.
Nyt voi vaikuttaa seurakuntavaalien lopputulokseen äänestämällä samanmielisen ehdokkaan puolesta.

Tämän varmaan sanoit kevennyksenä :wink:

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Kirkosta eroaminen

Minusta homovihkimykset ovat jo valitettava tosiasia ev.lut kirkossa. Kirkkorakennukset ja vihkivät papit ovat kätevästi netissä tarjolla. Vihkimykset ovat lain edessä päteviä ja näitä on tehty yli 100 tämän vuoden aikana. Piispat, joiden virkansa puolesta kuuluisi, eivät tohdi nousta näitä vastaan, vaan tyytyvät hiljaa seuraamaan tilannetta. Kirkolliskokous seurannee sitten aikanaan päätöksineen perässä. Toivottavasti olen väärässä ja Jumala puhdistaisi sanansa kautta kansankirkon ennen sellaisia jumalattomia päätöksiä.

4 tykkäystä

Mitä tarkoitat “moralismilla”? Evankeliumi - vapautus moraalisesti väärien tekojen seurauksista - välttämättä vaatii taustakseen jonkin opin siitä, mikä on oikein ja väärin.

4 tykkäystä

Moralisti näkee kohtaamissaan ihmisissä ennen muuta heidän virheensä ja asettuu yläpuolelle.
Kristuksen esikuva meille on sen sijaan uhrautuva rakkaus. Kristus on täynnä armoa ja totuutta. Niinpä myös kristityn ensimmäisen ajatuksen kohtaamisissa pitäisi olla rakastava ja arvostava.

Moralisti päivittelee jatkuvasti maailman menoa ja tekee rajan hyvän ja pahan välille samaan kohtaan missä näkee itse olevan kristillisen ja ei-kristillisen rajan. Hän on itse aina mielestään rajan sillä puolella, mistä on oikein arvioida toisten pahuutta.

Kristitty näkee hyvän ja pahan taistelun omassa sydämessään. Hän tuntee Armahtajan ja siksi hän voi kutsua kaikkia hänen luokseen.

On totta että kristinuskon evankeliumi ei ole samaa kuin kaiken hyväksyvä löperö relativismi. Jumala on ilmoittanut tahtonsa.

Mutta esim nykytilanne parisuhdeasiassa on sellainen jossa ei ole helppoa olla kristitty. Herkästi me lankeamme moralismin kiusaukseen. Kristillisestä opista ei voi tinkiä, mutta asenne ja keskittyminen olennaiseen vaativat jatkuvaa huoltoa.

7 tykkäystä

Mitä tuo tähän asiaan kuuluu? On mahdotonta laatia Raamatun ja kirkon perinteen pohjalta samansukupuolisten avioliittoon vihkimiskaava. Siksi heidän kirkollinen vihkimisensä ei ole mahdollinen. Ei siinä mitään moralisointia tai moralismia tarvita. Asiahan on itsestään selvä. Maistraatti on sitä varten, että kaikki halukkaat pääsevät naimisiin, ei kirkko. Vai onko evankelis-luterilainen kirkko pelkkä seremoniatoimisto, josta saa tilata mieleisiään seremonioita?

4 tykkäystä

Vähän samoilla linjoilla olen. Käsi ylös, joka tunnustaa olevansa tuollainen tortoisen kuvailema moralisti. Missä he ovat?

2 tykkäystä

Ymmärsit väärin jos luulet minun kannattavan noita vihkimisiä.

Kuten kirjoitin, ei ole helppoa olla kristitty. Ja tarkoitin meitä joiden avioliittokäsitys on perinteinen kirkon opettama käsitys. Emme voi tukea uutuuksia, mutta samalla on pidettävä huolta siitä että kristillisyytemme ei näyttäydy pelkkänä tuomitsevuutena ja ylemmyydentuntona.

4 tykkäystä

Minulla on ainakin hyvät edellytykset olla moralisti.

Kysymys on siitä mikä uskossamme on keskeistä. Olemmeko itse yhtä paljon armahduksesta riippuvaisia kuin ne joita katsomme alaspäin ja tuomiten?

1 tykkäys

Minusta eri mieltä oleminen opillisissa ja moraaliopillisissa kysymyksissä ei tarkoita “tuomiten alaspäin katsomista”.

6 tykkäystä

Ei tarkoitakaan.
Luulen että enme ole juurikaan eri mieltä näistä asioista. Ehkä en löydä oikeita sanoja, jotta löytäisit sen aallonpituuden, jolla tällä kertaa olen.

Minä luulen, että kiinnität huomiotasi suhteellisen pieneen osaan konservatiiveja, jotka töksäyttelevät typeriä kommentteja, ja teet siitä liiallisia yleistyksiä koskien kaikkia opillsesti konservatiivisia kristittyjä.

2 tykkäystä

En mielestäni yleistä.

Tunnistatko sinä mitään vaikeutta nykytilanteessa?

Minusta tämä on hyvin haasteellista.

1 tykkäys

No, minä kun en ole kovin vahvasti sitoutunut evlut kirkkoon, niin hoidan vaikeudet väistelemällä ja olemalla koko ajan lähtökuopassa room.kat. kirkon suuntaan. Ymmärrän, että evlutiin vahvemmun sitoutuneille tilanne on vaikeampi.

Tuo on yksi näkokohta. Olen kirkossa töissä mutta toisaalta ajattelen että minun tulisi kristittynä olla lähimmäinen kaikille kohtaamilleni ihan joka tapauksessa.

Ei katolilainen kristitty kai elä umpiossa hänkään? Samalla tavalla hänen pitää miettiä minkälainen Kristuksen tuoksu hänestä leviää.

En osaa tässä nyt keskittyä vain EVL kirkon sekoiluun vaan minulla on koko ajan huoli siitä mikä kokonaiskuva on.

Ehkä tässä ketjussa siksi tulikin vähän epävirettä että en ole ollut otsikko silmissä jatkuvasti…

1 tykkäys

Aika paljon sitä ainakin internetsissä näkee. Milloin vika ovat mamuissa, milloin homoissa, milloin naispapeissa ja ties missä.

1 tykkäys