Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, minkä verran ne aikaisemmin Inkerin kirkossa vihitytkään Sleyn papit tekevät tai ovat tehneet työtä Inkerin kirkossa. Silloin sanottiin, että he tulevat tekemään säännöllisesti saarnamatkoja Inkerin kirkon seurakuntiin, mutta eipä niistä ainakaan ole missään näkyvästi kerrottu.
Onhan se tietysti hankala tilanne, jos järjestö ei saa enää mistään pappeja - mutta ongelmallinen on sekin tilanne, että suomalaisten järjestöjen papit ovat Inkerin tai Kenian piispan kaitsennassa.
Edit.
Kuinkahan monta näitä järjestöjen muissa kirkoissa vihittyjä pappeja nykyisin on? Googletin hieman - vuonna 2012 vihittiin Inkerin kirkossa Sleyn papeista Samuel Korhonen, Johannes Häkämies ja Juhana Tarvainen sekä Kansanlähetyksestä Leif Nummela. Sleyn Haverinen on puolestaan saanut pappisvihkimyksen Keniassa. Näistä tiedän Tarvaisen saaneen Porissa ollessaan Suomen ev-lut. kirkon pappisoikeudet, mutta ovatko muut saaneet? Mitä nämä muualla vihityt voivat kirkon piirissä tehdä, jos heillä ei ole täällä pappisoikeuksia?
Edit2. Muistelin, että Haverisen vihkimyksen jälkeen asiasta tehtiin selvitys ja käytiin keskustelua ja Sley lupasi toimia jatkossa toisin. Tämä herättää nyt kysymyksen, kuinka paljon nyt vihityt papit todella tulevat työskentelemään Inkerin kirkossa - vai rikkoiko Sley antamansa lupauksen?
Piispainkokous piti Sleyn selvitystä riittävänä – toiminnanjohtaja kertoo, että Sley muuttaa toimintatapojaan - Kirkko ja kaupunki
Sitaatti tuosta artikkelista:
"Piispainkokous painotti tiedotteessaan, että järjestöjen ei tule kiertää kirkon päätöstä [hyväksyä naispappeutta] hakemalla pappisvihkimystä toisesta luterilaisesta kirkosta.
Toiminnanjohtaja Tom Säilä, aikooko Sley jatkossakin hakea pappisvihkimyksiä sellaisista kirkoista, jotka eivät hyväksy naispappeutta?
– Sikäli kyllä, jos niissä kirkoissa on sellainen tehtävä, joka selvästi kytkee nämä henkilöt siihen kirkkoon ja sen toimintaan. Se ei ole mitenkään tavatonta. Muutkin lähetysjärjestöt ovat toimineet niin.
Martti Haverisen tapauksessa näin ei kuitenkaan ollut. Haverisen oli tarkoitus työskennellä Suomessa Sleyn ja Suomen luterilaisen kirkon alaisuudessa, mutta hän haki pappisvihkimyksen Kenian evankelisluterilaisesta kirkosta, koska he jakavat Sleyn kanssa saman näkemyksen naispappeudesta.
Aikooko Sley jatkaa tällaista toimintaa?
– Sen tyyppiset tilanteet tämä piispainkokouksen vastaus karsii kyllä pois.
Myös Sleyn piispainkokoukselle tekemässä selvityksessä todetaan: “Jatkossa, kun Sleyn työntekijä vihitään toisen kirkon papiksi, hänen työyhteytensä ko. kirkkoon on merkittävästi tiiviimpää kuin Haverisella.”"