Ortodoksien irtisanomat papit ja niiden oikeusjutut

Seurakunnan neuvosto ei anna papistolle tai muille “hengellisiä” nuhteita vaan päättää työsuhteen päättymisistä, siis irtisanoo tai hyväksyy irtisanoutumiset. Hengellinen ohjaus tai kanoniset seuraukseton ovat piispan tai piispainkokouksen asia, eikä tällaisesta ole mitään tietoa.

Työsuhteessa negatiivinen palaute tarkoittaa puheeksi ottamista, huomautuksia ja varoituksia. Ne harvemmin ylittävät uutiskynnystä. Eiköhän niitä ole tässäkin tapauksessa käytetty, koska kirkkoherra kertoo palautetta Revon toiminnasta tulleen jo pitkään.

Facebookin ortodoksi.net -ryhmässä aika moni tuntuu kuitenkin skandalisoituneen. Noin puolet asiaa kommentoineista kirjoittajista - ainakin parikymmentä - näyttää tukevan Repoa, jotkut melko dramaattisin sanakääntein. Olin tästä hiukan yllättynyt, en tosin tunne kyseistä ryhmää tai sen jäseniä paljoakaan.

Onhan varmasti paljon niitä, jotka Mitrosta pitävät ja joita tilanne surettaa.

Onko mielestäsi niin, että työsuhde ortodoksisessa seurakunnassa on täysin erillinen asia piispan hengellisestä ohjauksesta?

Eihän se täysin erillinen ole, koska piispan suostumus tarvitaan työsuhteen päättämiseen ja esipaimen Ambrosius kertoo lehdessä, että kyseessä on irtisanotulle itsetutkistelun paikka.

Lienee samanlainen ilmiö kuin kirkkokahveilla tapaamani, joka kehui hindulaisuutta, koska sekin on itämaista. Kyllä, ihan oikeasti.

1 tykkäys

Hengelliset nuhteet eivät varmaan myöskään ole julkisia laadultaan.

2 tykkäystä

Eivät kaikki. Toimituskielto ja pappeuden menetys ovat, samoin esipaimenta Ambrosiuksen ns alttarigatesta saama palaute ekumeeniselta patriarkaatilta.

1 tykkäys

Johtikos se altarigate mihinkäänlaisiin konkreettisiin toimenpiteisiin? Muistelen että Konstantinopolin suunnalta tulleet nuhteet valuivat vähän kuin vesi hanhen selästä ilman että Ambrosius olisi ojentunut…

Eivät ne tainneet johtaa oikein muuhun kuin siihen että Ambrosius ei tuntunut pitävän nuhteluaan juuri minään ainakaan haastatteluissa.

Milloinkas ne nuhteet yleensä niiden kohteeseen tehoaa? Konkreettinen vaikutus: Ei-ortodoksisen naisteologin käynti alttarissa kesken liturgian ja pappisvihkimyksen, johti aiemmin sovelletun käytännön “alttarissa voivat käydä ne, joilla on sinne asiaa” muuttamisen tiukasti kanonien kirjaimen mukaiseksi. Käytännössä tämä vaikeuttaa toimintaa seurakunnissa, joissa on naisia isännöitsijöinä tai vahtimestareina. Tästäkin säännöstä poiketaan kun kirkkoon tulee ei-ortodoksinen remonttireiska, jonka toiminta edellyttää alttarissa käymistä tai siellä työskentelyä.

Onko tästä tullut ihan joku linjaus? Hiippakunta- tai seurakuntatasolla? En tahdo kiistää, en vain hengaa seurakuntien sisäpiireissä, joten en tiedä mitään asiasta.

Linjaus on tullut itsensä Pyhän synodin tasolta http://ort.fi/uutiset/kanonista-perinnettae-rikottu.

Ja linjausta sovelletaan paikallisesti. Olen ehkä kyyninen, mutta en oikein jaksa uskoa, että Suomessa mennään jatkossa tuolla linjalla, että vain nunnat omassa luostarissaan tekevät poikkeuksen. Siksi kyselin, josko joku kirkkoherra tai piispa on sanonut jotain asiasta. Vaikka eiväthän nämä asiat kai nettipalstoilla näy.

Niinpä, poikkeuksia tehdään varmasti. Viimeistään siinä vaiheessa kun se remonttireiska (-raija) tulee. Henkilökohtaisesti olin tuon aiemman linjan “ne menee, joilla asiaa” kannalla. Sitä toteutettiin niin, että palveluksissa alttarissa olivat vain palvelusta toimittava papisto ja ponomarit, mutta niiden ulkopuolella vahtimestarit saattoivat hoitaa myös alttarin siisteyteen ja turvallisuuteen kuuluvat asiat sukupuoleen katsomatta.

1 tykkäys

[quote=“Inkvisiittori, post:59, topic:174, full:true”]Itse en usko kanoniseen lakiin enkä tiettyyn symboliikkaan jota on kristillisissäkin kirkkokunnissa.Katson ne vähä ihmisten jutuiksi ei niinkään jumalallisiksi ohjauksiksi.
[/quote]

Luterilaisena minunkin “uskoni” ortodoksien kanoniseen lakiin on melko vaatimaton. Mutta ajatteletko siis, ettei ihmisten välisiä sopimuksia ja sääntöjä tarvitse noudattaa jos ei halua?

1 tykkäys

Tuomas Enbusken sepustus aiheesta.

http://blogit.iltalehti.fi/tuomas-enbuske/2016/08/12/isa-mitroa-eivat-naiset-kiinnosta-vaan-ahdistelu-on-omien-homodemonien-karkotusta/

Olen samaa mieltä. Olen asiasta hämmentynyt, tyyliin miten se on nyky-yhteiskunnassa mahdollista, mutta samalla iloinen. Näinhän tämän pitäisikin mennä.

3 tykkäystä

“Alun perin katolisten pappien selibaattilupauksen pointti oli saada rikkaiden pappien omaisuus kirkolle. Myöhemmin se johti siihen, että hommaan ajautuivat ne, joita naiset eivät kiinnostaneet. Ortodoksipapeista ei ole samanlaista tutkimustulosta kuin katolisesta kirkosta.”

:smiley:

2 tykkäystä