Ortodoksien irtisanomat papit ja niiden oikeusjutut

Jo olemassa olevaan Ortodoksinen kirkko ja usko -ketjuun tähän linkittämäni juttu ei oikeastaan kuulu, joten perustetaan ketju Kirkollisia ja uskonnollisia uutisia sekä linkkejä; joku sellainenhan oli vanhallakin foorumilla, ellen väärin muista.

Isä Mitro sai potkut

Julkkispapit ovat kauhistus. Kaikissa kirkoissa.


Ajankohtaista-alueen aloitusviestit ovat wiki-viestejä, joita kuka tahansa voi muokata. Aloitusviestiin lisätään olennaiset uutislinkit ja muut, joiden perusteella ketjussa käydään keskustelua. Aloitusviestin kirjoittaja tai joku ylläpidosta muuttaa ensimmäisen viestin wiki-viestiksi.

Uskonnollisista uutisista keskustellaan täällä uudella foorumilla Ajankohtaista -osiossa, jossa kullekin uutiselle voi perustaa oman ketjun. :slight_smile: Siirrän tämän siis nyt sinne. (Kännykällä, arg - toivottavasti en ole vahingossa jotain möhlinyt :D)

1 tykkäys

Kuka heittää ensimmäisen kiven?

:sunglasses:

1 tykkäys

Tjaah. Muistelin, että wanhalla foorumilla oli erikseen alueet yhtäältä kirkkoa tai uskontoa sivuaville uutisille ja toisaalta “maallisemmille” ajankohtaistapahtumille.

Tämä jää nähtäväksi. Minä se en ainakaan ole.

Uutinen kuitenkin on kohtalaisen iso.

Olisihan se ihan fiksua ymmärtää, koska kaksimielisiä vitsejä kaivataan ja koska ei, ja että kaikki naiset eivät kaipaa koskettelua varsinkaan papilta. Ottamatta kantaa niiden tarkoitusperiin, moni nainen kokee fyysisen tuttavallisuuden tunkeilevana oli se tarkoitettu lääppimiseksi tai ei.

Muuten en liene oikea henkilö kommentoimaan niin Mitroa kuin irtisanomista itseäänkään.

Mut kaipa tää ekasta kivestä sitten käy.

3 tykkäystä

Täällä on ymmärtääkseni linjattu, että uskontoa käsittelevät/sivuavat ajankohtaisaiheet Ajankohtaista -osioon, “maallisemmat” uutiset Käyttäjien keskusteluun.

2 tykkäystä

Minä luulen, että tästä syntyy lähinnä mediakohu. Itse en suuremmin skandalisoidu asiasta enkä usko kauhean monen muunkaan ortodoksin. Piispa on päättänyt ja pulinat pois.

2 tykkäystä

No mediapa media. Mediapersoona suorastaan par excellence tämä nimenomainen otets on aina ollutkin.

Olihan hän jo europarlamentaarikkona vastaavien epäilysten kohteena. Ja olen kuullut myös jo vuosia sitten ortodoksiselta tutulta tuonkaltaisesta käyttäytymisestä seurakunnassa. (Ja en paljasta lähdettäni, kuten viimeksi Mitro-skandaalin aikana minulta ortodoksi vaati syyttäen valehtelusta.)

No, kyllähän syy löytyy tietysti kristittyjen ahdasmielisyydestä tahi pappien turmeltuneisuudesta.

Kylläpäs taas ovat ortodoksit olleet ikäviä. Aina sortamassa.

(Ei, en pyydä lähdettä. Lähteiden suojaus on kunnioitettavaa.)

Harmillisia tapauksia tuollaiset aina ovat. Itse en ole koskaan isä Mitroa tavannut tai hänen toimittamiinsa palveluksiin osallistunut, joten en osaa sanoa hänen käytöksestään juuta enkä jaata. Mutta en usko, että tuollaiseen erottamiseen ryhdytään ihan kevein perustein tai pelkän yksittäisen palautteen, huhun tai kritiikin pohjalta. Vaikuttaa siltä, että jonkinlainen henkilökohtainen kriisi tai uudelleenarvioinnin paikka hänellä on menossa. Olin pettynyt jo silloin, kun hän hakeutui politiikkaan. Tuli surullinen olo, kun pappina toimiva henkilö niin kevyesti käänsi selkänsä kirkon perinteelle omien ambitioiden tähden. Politiikassa hän oli ilmeisen huono, koska äänestäjät eivät häntä enää seuraavissa vaaleissa kannattaneet.

Minusta hänen kannattaisi antaa itselleen aikaa ja miettiä perin pohjin, että millaisia valintoja on tehnyt, mitä vielä elämältään haluaa, missä on tehnyt väärin ja mitä tästä eteen päin. Esimerkiksi muutaman viikon tai kuukauden vetäytyminen johonkin luostariin voisi avata uusia näköaloja.Toivon todella, että hän ymmärtää nyt pysyä poissa julkisuudesta. Pahinta olisi se, että hän alkaisi käydä jonkinlaista yhden miehen sotaa kirkkoa ja piispaansa vastaan ja yrittäisi esiintyä jonkinlaisena uhrina. Kyllä uhri on tässä tapauksessa hänen seurakuntansa ja koko ort. kirkko - ja etenkin ne, joiden seurassa hän on käyttäytynyt sopimattomasti.

4 tykkäystä

Niin ja Mitroltahan meni vain työpaikka, ei pappeus. Eli eikös hän saa toimia rippi-isänä niille, jotka hänet sellaiseksi haluavat ja toimittaa esim. perhejuhlissa toimituksia niille jotka Mitron niihin haluavat?

Aika varhainen kivenheittäjä taisin olla palstalla, ellen ensimmäinen; siis jo edellisellä keskustelufoorumilla. Satuin tuolloin olemaan samassa kulttuurielämän tilaisuudessa kuin Mitro.

Joku minua moittikin siitä, että mollasin Mitron menoa. Ajattelin sitten, että ehkä olisi pitänyt pitää mölyt mahassa, mikä minä syntisäkki olen ketään moittimaan. Ja jos kenen tahansa touhuja alkaa suurennuslasilla seuraamaan, niin jotain löytyy. Toivoin olleeni väärässä, ajattelin, että ehkä juuri silloin sattui M:llä menemään lujaa, ja toivoin silloisen aiemman kohun aiheuttavan hänellä vakavoitumista ja itsehillinnän kasvua.

Ikäväkseni homma ei tainnut asettua. Olen pahoillani ja surullinen Mitron puolesta. Aidosti: ei huvita tippakaan paukutella henkseleitä että “mitäs minä jo silloin sanoin”, ei todellakaan.

Toivottavasti löytää uuden polun.

Minä ajattelen että Mitron mahdollisesta hölmöilystä ei ole ortodoksinen kirkko vastuussa eikä kysymys ole laisinkaan edes uskonnollinen. Yksittäisten ihmisten käsittely ei ole hedelmällistä, hyödyllistä tai edes oikein. Isä Mitro on Matti Meikäläinen.

1 tykkäys

Ei siitä pääse yli eikä ympäri, että pappi edustaa myös seurakuntaansa ja myös koko kirkkokuntaansa ja sen uskontulkintaa. Vallankin kovasti julkisuudessa pyörivä ja viihtyvä pappi. Tälläin kyse ei ole vain yksilöstä, vaan myös hänen roolistaan ja käyttäytymisestään.

On ymmärrettävää, että tällaisessa roolissa ja tehtävässä olevan mattimeikäläisen persoonalliset toimet aiheuttavat keskustelua ja arviointia eri tavalla kuin yksseurakuntalainenvaan mattimeikäläisen töpeksinnät. Vaikka se yksilötasolla onkin traagista.

2 tykkäystä

Isä Mitro on tavallisen kansalaisen silmissä ortodoksisuuden edustaja vielä vahvemmin kuin keskiverto ortodoksipappi. Tämä on ihan hänen omaa aikaansaannostaan, koska hän on pyrkinyt niin vahvasti julkisuuteen vuosien varrella. Toki järkevä ihminen ymmärtää, että hän ei ole ortodoksisuuden koko kuva - ja ortodoksinen kirkkohan nyt juuri osoitti, ettei hyväksy hänen toimintaansa.

En tietysti tunne “sopimattoman käytöksen” kohteeksi joutuneita ihmisiä enkä tiedä mistä tarkalleen ottaen on kysymys. Seksuaalisen häirinnän rajoissa on usein tiettyä tulkinnanvaraisuutta. Mun mielestä se nyt ainakin on kuitenkin selvää, että ihmiseen koskeminen ilman lupaa on itsessään aina vähän harmaalla alueella ylipäätään, ja seksuaalisen kontekstin sisältävä kosketus on selvästi väärän puolella. Se että tällaiset syytökset toistuvat, kertoo siitä että henkilö ei ymmärrä mikä on ongelmana. Useimmat leppoisanlupsakat itäsuomalaisetkin kuitenkin osaavat olla seksuaalisesti häiriköimättä kanssaihmisiä.

3 tykkäystä

@Anskutin Itäsuomalaisena olen kiitollinen :smiley:

4 tykkäystä

Pointtini on että yksittäinen ihminen voi olla vaikka minkälainen kilari. Se voi olla surullista, mutta se ei ole syy julkiseen lynkkaukseen eikä se ole uskonnollinen kysymys. Yhteiskunnalla on omat välineensä asian hoitamiseen kuten nyt on nähty.

Hieman toisenlaista näkökulmaa