Jooga ja mindfulness

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/kristillisdemokraattien-valtuutettu-huoltajille-mahdollisuus-kieltaa-lapsen-osallistuminen-joogaan-tai-mindfulnessiin-243016/

Onko mikä yleinen suhtautuminen kristinuskossa joogaan ja mindfullnessiin.

Minulle ei-uskovana jooga voi olla ihan kivaa keskittymistä ja voimistelua, mindfullness taasen jotain sellaista jota olen tehnyt ennenkuin tiesin, että se on sitä nimeltään :slight_smile:

Mindful, ei mind full. Korjasin. :slightly_smiling_face:

Molemmissa on toki uskonnollinen pohja, joten jos koulussa ei tarvitse uskonnottomien osallistua joulukirkkoon, niin aivan yhtä loogista noista on poissa olla.

Oikeasti käytännössä uskonnon määrä vaihtelee rajusti. Jooga voi olla uskonnollista tai ihan vain venyttelyä. Mindfulness on aika muodikas juttu ja sekin voidaan esittää ilman uskonnollista muotoa. Joten omalla kohdallani riippuisi hyvin paljon siitä, mistä on kyse. Lasten kohdalla en pidä sopivana koulussa, ilman normaalia lupalappua kotoa, kuten muissakin uskonnollisissa jutuissa, ellei joku aikuinen ensin varmista, ettei mukana ole mitään uskonnollista.

Oon kerran käynyt joogassa, enkä tykännyt siitä liikuntamuotona. Mitään uskonnollista sillä tunnilla ei ollut, ei edes niillä rajoilla, tehtiin vain eri asentoja ja liikkeitä. Se oli tylsää enkä kokenut saavani siitä mitään irti fyysisesti, joten en mennyt uudestaan. Jos olisin tykännyt, niin ainakin siinä joogassa olisi voinut käydä hyvällä omallatunnolla. Selkeästi uskonnolliseen joogaan en menisi. Mindfulnessia en tunne, joten en sano siitä mitään.

Tämä ketju ei muuten varsinaisesti taida kuulua ajankohtaista-alueelle. Onkohan mulla tällä hetkellä oikeuksia siirtää näitä…