Jumalansynnyttäjän asema luterilaisuudessa

Edesmenneiltä pyydettiin rukouksia juutalaisuudessa jo ennen Kristusta.

Kuolleiden puolesta rukoileminen ja pyhiltä esirukousten pyytäminen – pakanallista vaikutustako? – Palasia

Joku viite tms tähän olisi kiva. Eipä sillä. Muistaakseni juutalaisuudessa ihmisiä ympärileikattiiinkin jo ennen Kristusta. Ja oli ehkä muitakin juutalaisia tapoja joita ei periytynyt kristinuskoon. Jos ortodoksit haluavat noudattaa näitä tapoja niin se on ihan ok.

Jos googlettaa enemmänkin, niin juutalaisuudessakin kehotetaan rukoilemaan suoraan Jumalaa. Harva vanha kirkko käyttää lisäksi pseudepigrafisia tekstejä velvoittavina tai todisteena minkään puolesta.

D

Tuo kaveri joka on kirjoittanut nuo “Palasia” tekstit kielsi Kristuksen lepyttäneen Jumalan vihan ja siten hän joutui sovittamaan sen itse siirtyen tästä johtumana luterilaisuudesta ortodoksiseen kirkkoon jumalallistumaan. Eipä siis ihme, ettei hän anna Kristuksen rukoilla puolestaan, kuten Raamattu lohdullisesti sanoo, vaan tuo esiin muita rukoilijoita. Tässä lyhyesti tuo kohta Raamatusta, jossa sanotaan Kristuksen rukoilevan meidän puolestamme, tämän hän tekee siinä Hengessä jonka hän on sovitustyöllään ansainnut meihin asumaan. Kuka tuntee minut ja minun tarpeeni, sen mitä tarvitsen häneltä paremmin kuin hän joka sovitti minut, lepytti Jumalan vihan minua kohtaan?

Room 8:34: “Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.”

Kävin aikoinaan keskusteluja noiden tekstien kirjoittajan kanssa silloin kun hän vielä oli luterilainen ja etenkin silloin kun hän oli liittymässä ortodoksiseen kirkkoon.

1 tykkäys

Henkilöön käyvän arvostelun sijaan voisit keskittyä aiheeseen elii Jumalansynnyttäjän ja muiden pyhien esirukouksiin ja niiden pyytämiseen.

Tuohon aiheeseenhan tuo minun kommenttini juuri vastaa! Ei ole tarpeen rukoilla muita pyhiä kun Kristus itse rukoillee hengessään minussa.

Room. 8: 26-28. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä. Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

Itse elän joka päivä tässä hengessä ja koen sen, eikä se inspiroi minua rukoilemaan pyhiä tai Jumalansynnyttäjää puolestani, koska Kristus itse minussa hoitaa tämän asian, onhan hän ottanut minun asiani kantaakseen kun on kuollut minun tähteni ja jonka kuolemaan ja ylösnousemukseen minutkin on kastettu.

1 tykkäys

Tunnustuskirjoissa pyhien avuksihuutamisen (juutalaiset eivät pyytäneet apua kuolleilta) kritiikki kohdistuu tavan aiheuttamaan väärinymmärtämiseen ja -käytöksiin.

Apologia XXI

Niinpä nyt näytämme toteen sen, että he eivät tee pyhistä ainoastaan esirukoilijoita, vaan sovittajia, toisin sanoen lunastuksen välittäjiä. Emme vielä viittaa yksinkertaisen kansan väärinkäytöksiin. Nyt puhumme oppineiden käsityksistä. Lopun kykenevät arvostelemaan kokemattomatkin.

Mitään suoranaista kieltoa luterilaiset eivät esitä. Pointti on siinä, että pyhien avuksihuutamisesta ei saa muodostua omantunnon taakkaa, pakkoa tai virheellistä kuvaa että pyhä olisi jotenkin välttämätön pelastukselle ja että tällainen avuksihuutaminen olisi kristityn velvollisuus. Ei ole. Jos kristitylle yritetään sälyttää velvollisuuksia joiden katsotaan olevan pelastukselle välttämättömiä ohi Kristuksen pelastustyön, niin silloin luterilainen lähtee tupakalle.

Kuolleiden puolesta mekin rukoilemme.

D

3 tykkäystä

Näin voinemme todeta, että luterilaisen kirkon oppi ja elämä poikkeaa myös suhteessa esirukouksien pyytämisessä pyhiltä suhteessa ortodoksiseen ja katoliseen kirkkoon.

Minun on vaikea kuvitella että tämä olisi tullut kenellekään yllätyksenä. Onko ortodoksisuudessa muita juutalaisuudesta säilyneitä, pseudepigrafioissa mainittuja tapoja, jotka luterilaisuus hylkäsi?

D

1 tykkäys

Marian rukoilemisessa ei ole kyse niinkään hänen persoonastaan, vaan siitä, onko ylipäätään olemassa ketään muuta kuin kolmiyhteinen Jumala, jota pitäisi lähestyä uskonnollisen palvonnan asenteella. Luterilaiset katsovat, että sellaista mahdollisuutta ei ole ilman välitöntä vaaraa epäjumalanpalvonnasta. Jäljelle jää tunnepohjaista suhtautumista ja sen kaltaista, monenlaisia muistelemisia kunnioittamisineen jne. Sellaisia asioita varmaan voidaan sanoittaa monin tavoin, kunhan ei mennä siihen, että ikään kuin Jumalaa puhuteltaisiin.

4 tykkäystä

Ei pyhiä palvota vaan kunnioitetaan. Sekin kunnioitus kohdistuu Jumalan pyhyyteen heissä. Uskomme pyhäin yhteyden.

3 tykkäystä

Tunne ja asenne on olennainen, eivät sanat, joilla voidaan oikein eritellä mutta myös hämmentää.

1 tykkäys

Itse olisin enemmän huolissani mammonan palvonnasta ja kirkkoisien opettamasta askeesin harjoittamisen puutteesta.

Mielessäni ei ollut nyt erityisesti ortodoksinen kirkko.

  1. Kor. 1:12-13. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; 13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

On sangen vaarallista jos me kristityt vaellamme maailman hengessä. Silloin emme voi tietää mitä Jumala on meille lahjoittanut. Jumalan Henki on välttämätön rukoilemiseen ja jollei sitä ole, ei mikään kirkko voi tätä maailmaa mukailevilla selityksillään saada meitä rukoilemaan oikein, eli Hengessä.

Joh. 4: 23-24. Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Olisi hassua jos Jumala rukoilisi edesmenneitä pyhiä.

1 tykkäys

Tuo “Palasia”-teksti ei oikein vakuuta. Siinä käytetään perusteluna aika paljon apokryfisiä kirjoja, jopa “Pietarin ilmestystä” (mikä yllätti ainakin minut). Tuo teksti enemmäkin osoittaa, että esirukousten pyytäminen kuolleilta ei löydy Raamatusta, vaan sen ulkopuolelta.

Tekstissä myös sekoitetaan kuolleiden puolesta rukoileminen ja esirukousten pyytäminen kuolleilta, jotka ovat kaksi ihan eri asiaa. Esitetyt todisteet koskevat enemmän tuota edellistä, rukoilemista kuolleiden puolesta.

“Palasia”-teksti kyllä osoittaa, että edesmenneiden esirukouksia on pyydetty jo ennen vuotta 300. Mutta entä sitten? Jos tuollaiset esirukoukset todella olisivat tärkeitä, miksi kristikunta ei näytä niistä kiinnostuneen apostolien aikana, ennen vuotta 100?

5 tykkäystä

Tällä foorumilla on takavuosina eräskin ortodoksi postannut ortodoksisessa liturgiassa käytettyjä Jumalansynnyttäjälle osoitettuja rukouksia. Niitä lukiessa on vaikea uskoa, että Jumalansynnyttäjää maltillisesti ainoastaan “kunnioitetaan”, ja että kunnioitus kohdistuu ainoastaan Jumalan pyhyyteen. Niissä teksteissä vedotaan Mariaan ikään kuin hän olisi mahtavakin valtiatar ja olisi saanut Jumalalta itsenäisen mandaatin tehdä yli-inhimillisiä hyviä tekoja häntä rukoileville. Erityisesti jäi mieleen eräskin rukous, jossa sanottiin "Älä käännytä palvelijoitasi tyhjin käsin luotasi, sillä sinä olet ainoa toivomme ". Siis toden totta, rukoilijat eivät tuossa sano olevansa Jumalan palvelijoita – vaan Marian.

MUOKS: Korjasin muistinvaraisen rukoussitaatin tarkemmaksi.

3 tykkäystä

Asiasta kiinnostuneet voivat muuten etsiskellä foorumin arkistosta vanhan ketjun “Pyhien rukoileminen”, jossa käytiin syyskuussa 2016 sangen seikkaperäistä keskustelua asiasta. Tuli siellä Jumalansynnyttäjän esirukouksetkin mainittua.

1 tykkäys

Tottakai kristityt ovat puhtaimman korkeimman Valtiattaremme Jumalansynnyttäjän, onhan hänet sukupolvien joukosta itse Jumala valinnut kaikkia ihmisiä ja luontokappaleita korkeammaksi palvelijoita kun sen oikein ymmärtää sillä olemmehan oppineet vain hänen kauttaan ymmärtämään Jumalan pojan.

Jopa jotakin. Minä kun luulin, että me kristityt olemme tulleet tuntemaan ja ymmärtämään Jumalan pojan sen kautta, että meille on julistettu evankeliumi, niin että Pyhä Henki on synnyttänyt uskon. Mutta te ortodoksit ajattelette, että “vain Jumalansynnyttäjän kautta” – mitä se siis edes tarkoittaa?

5 tykkäystä

Yritän etsiä näiden lauseiden logiikkaa. Maria avaa ymmärryksemme Pojasta. Pyhää Henkeä ei siis enää tarvita. Toisaalta kirkosta erillistä ilmoitusta ei ole koskaan ollut… Abraham ja Mooses näkivät unta? Maria avaa meille Raamattua ja on toisaalla myös taivaallinen äitimme.

Mutta ei, me vain kunnioitamme häntä.

D

3 tykkäystä

Eikös Maria, Kuningaan istuin,synnyttänytkään Jeesusta?
Tämän vuoksi: " hänen kauttaan".