Juutalaisuus

Josefuksen teoksessa Juutalaissodan historia (n. vuosilta 75-79) on tällainen maininta väliverhosta eli esiripusta (VII kirja, 5. luku, suom. Pauli Huuhtanen, lihavointi minun):

Kun [juutalaisista saadun voiton] triumfijuhlat olivat päättyneet - - [keisari] Vespasianus päätti rakentaa Rauhan jumalattarelle temppelin - - Hän sijoitti sinne myös juutalaisten [tuhotun] temppelin kultaiset esineet, joista hän oli ylpeä. Heidän lainkäärönsä ja temppelin kaikkein pyhimmän purppurakankaisen esiripun hän käski säilyttää palatsissa.

1 tykkäys

"Kaikki juutalaiset kuitenkin nimittävät synagogaa
heprean kielen sanalla beit knesset, joka tarkoittaa rukoushuonetta.
Kreikkalainen sana synagoga tarkoittaa kokousta."

"Vaikka synagogassa ei
voikaan suorittaa uhripalvelusta, rukous on siellä ensisijainen tehtävä.
Mutta rukoushetkien ajat ja järjestys ovat samat, mitä on ollut temppelissä.
Ja tämä käytännöllinen tapa on tullut juutalaisten elämään hyvin kauan
aikaa sitten."


Jiddish-kieliset hasidit käyttävät myös sanaa Schuul (=koulu) mikä kuvaa hyvin sitä opetusta, mitä jokaisen juutalaisen miehen tulee bar mitzvahinsa jälkeen säännöllisesti sieltä hakea.
aa

1 tykkäys

Epäpuhtaussyytös perustui samarialaisten seka-avioliittoihin vierasheimoisten kanssa silloin, kun valtaosa juutalaisista oli pakkosiirretty. Naimakauppojen myötä omaksuivat sitten myös vieraiden uskontojen uskomuksia.

2 tykkäystä

Huvituin myös omituisesti kun luin ensin että yksi heistä oli naturisti :joy:

1 tykkäys

Englannin suurimman Islamilaisen hyväntekeväisyysorganisaation johtaja on mollannut rankasti juutalaisia netissä:

" Leader of Britain’s largest Muslim charity quits after labelling Jews ‘grandchildren of monkeys and pigs’ and calling Egypt’s president a ‘Zionist pimp’ in anti-Semitic Facebook posts."

Tapahtui pari vuotta sitten, mutta tuli nyt vasta julkisuuteen.

1 tykkäys

Tämän ketjun viidennessä viestissä moderaattori totesi:

Ketju päätyi tästä huolimatta käsittelemään lähes yksinomaan politiikkaa. Kokeilin uutta foorumin toimintoa ja siirsin tämän keskustelun yksityiseksi ketjuksi keskustelussa aktiivisten @TimoAnttila, @Sakarja, @punahilkka ja @Nolonso välillä. Poliittinen keskustelu ei edelleenkään kuulu foorumin aihepiiriin ja pyydän että jos aiheesta on pakko keskustella, teette sen yksityisviestitse. Tämä ketju jatkukoon vastaisuudessa keskusteluna juutalaisuudesta uskontona, kuten moderointi on yllä linjannut.

10 tykkäystä

Se mitä Israelissa tällä hetkellä tapahtuu, nivoutuu niin paljon juutalaisuuteen ja Raamatun profetioihin, että olisin toivonut linjausta, joka mahdollistaisi näistä keskustelun.

Olisiko sellainen esimerkiksi Agoran puolella mahdollista? Poliittisia tapahtumia, esim. tuoretta rauhansopimusta arabien ja Israelin välillä ei voi erottaa juutalaisuudesta tai Raamatun profetioista, jotka juuri puhuivat näistäkin tapahtumista jo kauan sitten.

En kylläkään kannata sellaista yksipuolista poliittista keskustelua, jota esimerkiksi Timo Anttila on täällä käynyt. Se on ollut täysin puhdasta politiikkaa, mutta siltä osin, kuin Lähi-idän tapahtumilla on kytkös juutalaisuuteen ja sitä kautta kristilliseen uskoon ja Raamatun ilmoitukseen tulevista tapahtumista toivoisin keskustelun olevan mahdollista edes Agoran puolella. Nämä vain nivoutuvat kaikki yhteen jollain tavalla.

1 tykkäys

Emilia Karhun hyvä blogi juutalaisvastaisuudesta Suomessa:

@Fratres - Se, onko Raamatun juutalaiset / Israelin kansa samaistettava Israeliin modernina poliittisena valtiona on periaatteessa teologinen kysymys, kyllä. Keskustelun pitäisi vain onnistua ilman, että se menee käytännössä pelkäksi Lähi-Idän politiikasta vääntämiseksi. Tai muiden haukkumiseksi. Täältä pois siirretyssä keskustelussa uskonnollista näkökulmaa sai etsiä suurennuslasin kanssa.

En yksinkertaisesti jaksa moderoida poliittista keskustelua, joka ryöpsähtää netissä aina ennemmin tai myöhemmin asiattomaksi. Eivätkä ole jaksaneet aiemmat moderaattoritkaan. Tästä linjauksesta pidetään kiinni. Poliittisen keskustelun paikka ei myöskään ole Agorassa.

@Fratres, @Sakarja tai @TimoAnttila voivat kutsua sinut halutessaan ketjusta erottamaani yksityisviestikeskusteluun, jos sitä nimenomaista keskustelusäiettä haluat jatkaa tai seurata.

Siirsin poliittisen väännön ketjusta jo. En tiedä mistä olet saanut käsityksen, että joku on vaatinut sinua poistamaan viestejäsi.

Ja vielä loppuun:

Muoks: ja jos tämä moderointilinjaus vielä mietityttää, niin tämä ketju ei kuitenkaan ole oikea paikka siitä keskustella. Annetaan aiheen mukaiselle keskustelulle tilaa.

3 tykkäystä

Oikeastaan kaikki mikä tapahtuu tällä hetkellä Israelissa ja suhteessa siihen on merkittävää, koska monet Raamatun profetioista odottavat vielä täyttymistään tai ne täyttyvät ehkä parhaillaan, se nähdään myöhemmin.

Tietenkin aihe olisi tärkeä keskustelun aihe, mutta politiikasta vääntämistä en itsekään tahdo. Ikävä kyllä aihe on väistämättä myös poliittinen, koska se koskee niin läheisesti näiden valtioiden tilannetta. Ja uskonnollinen, koska esim. Jerusalem on kolmen uskonnon kiivas polttopiste, josta käyty taistelu ei ole sattumaa, vaan erityisen olennainen asia.

Danielin kirjan ja Johanneksen ilmestyksen viimeisiä aikoja koskevat asiat ovat vaikeatulkintaisia. Ainoat varmat asiat niissä ovat ne, että ne tulevat tapahtumaan, ne koskevat Israelia, myös maantieteelliseltä kannalta ja ajat joita ne koskevat, tulevat päivä päivältä lähemmäksi, elleivät jo ole. Näihin tapahtumiin liittyvät asiat, Israelin valtion synty yli 70 vuotta sitten, siellä tapahtuneet sodat ja rauhansopimukset sen jälkeen, joista viimeisimpänä viittaamani Israelin ja arabien välinen sopimus muutaman viikon takaa, näihin löytyy myös profeetallinen näkökulma.

Tämä kaikki kehitys on erittäin merkittävää Raamatun ja viimeisten aikojen kannalta. Se, osaammeko tulkita aikojen merkkejä oikein, koska niiden tulkinta on vaikeaa, on kysymys, josta myös pitäisi saada käydä keskustelua.

1 tykkäys

Minusta olisi ihan lystiä lukea punnittuja teologisia puheenvuoroja tästäkin aiheesta. Odotan mielenkiinnolla, tuleeko sellaisia tähän ketjuun!

3 tykkäystä

En oikein jaksa innostua näistä lopun ajan ilmestyskirjan profetioista. Näitä on niin joka lähtöön. Ei niissä kauheasti keskusteltavaa ole. Tietysti on niitäkin ihmisiä jotka haluavat jatkuvasti jännitystä kioskikirjallisuudesta.

Älkää unohtako arvoisan nikki-esikuvani profeettaa, Sakarjan näyt kertovat:
Sak. 1.Luku:

Kolmas näky: mies ja mittanuora
1 (2:5) Tämän jälkeen näin miehen, jolla oli kädessään mittanuora.
2 (2:6) Kysyin häneltä: “Mihin olet menossa?” Hän vastasi: “Menen mittaamaan Jerusalemia nähdäkseni, kuinka leveä ja pitkä siitä tulee.”
3 (2:7) Juuri silloin astui esiin se enkeli, joka oli puhunut kanssani, ja toinen enkeli tuli häntä vastaan
4 (2:8) ja sanoi hänelle: “Juokse sanomaan tuolle nuorelle miehelle näin: – Jerusalemin ympärille ei enää rakenneta muureja, niin paljon asukkaita ja karjaa siellä on tulevina aikoina. [Jes. 49:19,20]
5 (2:9) Minä olen tulimuuri sen ympärillä – sanoo Herra – ja asun sen keskellä täydessä kirkkaudessani.” [Ps. 46:6; Jes. 60:19]
Pelastuksen lupauksia
6 (2:10) – Pois, pois! Paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra. Minä olin hajottanut teidät kaikkiin ilmansuuntiin, sanoo Herra.
7 (2:11) Pois, pois Babylonista! Lähtekää sieltä, Siionin asukkaat!
8 (2:12) Herra Sebaot on oman kunniansa tähden lähettänyt minut niiden kansojen luo, jotka ovat ryöstäneet teitä. Hän sanoo niille näin: – Joka koskee minun kansaani, se koskee minun silmäterääni. [5. Moos. 32:10; Ps. 17:8]
9 (2:13) Minä kohotan käteni noita kansoja vastaan, ja ne joutuvat omien orjiensa ryöstösaaliiksi. Silloin te tiedätte, että Herra Sebaot on minut lähettänyt.
10 (2:14) – Iloitse ja riemuitse, tytär Siion! Katso, minä tulen ja asetun asumaan sinun luoksesi, sanoo Herra. [Jes. 12:6; Sef. 3:14; Sak. 9:9]
11 (2:15) Tuona päivänä monet kansat liittyvät Herraan, ja niistäkin tulee hänen kansaansa. Hän itse asettuu asumaan sinun luoksesi. Silloin sinä ymmärrät, että Herra Sebaot on lähettänyt minut sinun luoksesi. [Jes. 14:1]
12 (2:16) Herra ottaa pyhässä maassaan Juudan omaksi kansakseen ja valitsee jälleen Jerusalemin omaksi kaupungikseen. [Sak. 1:17]
13 (2:17) – Vaietkoot kaikki ihmiset Herran edessä! Herra astuu esiin pyhästä asunnostaan. [Hab. 2:20; Sef. 1:7]

Herra lupaa tulla “asumaan Israelin kanssa” ja olemaan “Tulimuuri” Jerusalemin ympärillä suojana. On mielenkiintoista verrata tätä viime vuosina Israelissa käyttöön otettuihin ilmapuolustusjärjestelmiin: qassam-raketteja tuhoaviin vasta-ammuksiin ja tuhopolttoilmapalloja tuhoaviin laseraseisiin.

Lopun aikoina “monet kansat” liittyvät Herraan? Olisiko odotettavissa laajempia kääntymisiä islamista kristinuskoon ympäröivissä maissa? Tuntuu vaikealta ajatella, kun kristilliset vähemmistöt, kirkot ja luostarit ovat suurelta osin joko paenneet muuanne tai kutistetut ja toiminnaltaan rajoitetut, etteivät taida kyetä lähetystyöhön.

Jumalalle ei kuitenkaan ole mikään mahdotonta. Kannattaa harkita missä leirissä on kun ne ajat koittavat: onko Herran ja Hänen omaisuuskansansa rinnalla, vai jossakin muualla.

2 tykkäystä

Monet kansat ovat jo liittyneet Herraan. Ja nyt elämme aikoja, kun monet kansat ovat luopuneet Herrasta, samoin kuin heprealaiset luopuivat. Sitten kun juutalaiset alkavat kääntyä kristityiksi, tulla juutalaisiksi todellisesti (Room. 2:28-29), niin silloin asiat voivat alkaa näyttää paljon selkeämmiltä meille.

1 tykkäys

Kioskikirjallisuudella on paikkansa, mutta ei Ilmestyskirjan tulkinnassa. Se tarvitsee vakavahenkistä, sekä tekstiin että sen taustoihin (kuten esim. VT) paneutuvaa tulkintaa, jossa vältetään visusti kaikenlaista kohumeininkiä ja liian täsmällisiä ja varmoja ajankohtaistuksia.

Esimerkiksi tämä on sellainen teos, jota voin täysin puolueettomasti suositella kaikille.

5 tykkäystä

Kuulun niihin, joiden mielestä Ilmestyskirjan profetiat on annettu siksi, että ne eivät toteutuisi. Eli samasta syystä kuin profeetta Joona sai Niniven tuhoa koskevat profetiat, jotka eivät toteutuneet. Ei ole syytä uskoa, että Jumala olisi asettanut Ilmestyskirjan kaikki tapahtumat determinoidusti tapahtumaan riippumatta ihmisistä ja näiden valinnoista, ikään kuin pommin ajastin, jonka toimintaan emme voi lainkaan vaikuttaa.