Tuli sisäinen pakko kirjoittaa muutama rivi. Toivoakseni se on Jumalan Hengen mukaista.
Näkemykseni mukaan selkeä harha on sellainen käsitys, ettei uskosta muka voisi luopua ja ettei pelastusta muka voisi menettää edes tahallisella pahuuden harjoittamisella tai pois vetäytymisellä. Harha väittää, että luopuja ei ole koskaan oikeasti uudestisyntynytkään, eikä hänen uskonsa ole alkujaankaan ollut aitoa ja oikeaa - tällainen väite on sekä opillisesti kestämätön että sielunhoidollista puoskarointia.
Harhaoppi väittää, että jos ihminen on uudestisyntynyt Jumalan lapseksi, sellaista Jumalan lapseutta ei peruuta mikään. Kuulostaa pinnallisesti katsoen loogiselta, mutta se on ensiksikin epäraamatullista ja toiseksi pelkkää inhimillisen järjen päättelyä. Itse painotan USKOA ehdottomana pelastusopillisena prinsiippinä.
Koska pelastusopin tulee perustua Raamattuun ja erityisesti Uuden testamentin kirjoituksiin, on syytä ottaa huomioon tämä:
“Minun VANHURSKAANI on elävä USKOSTA, ja jos hän VETÄYTYY pois, ei minun sieluni mielisty häneen. Mutta me emme ole niitä, jotka VETÄYTYVÄT pois omaksi KADOTUKSEKSEEN, vaan niitä, jotka USKOVAT sielunsa PELASTUKSEKSI.” (Heb 10:38-39)
Pelkästään tuon raamatunkohdan mukaan ihminen VOI vetäytyä pois uskosta ja pelastuksesta. Ja niin voi tapahtua muun muassa siinä tapauksessa, jos rakastamisen käsky hylätään. Sen pohjaltahan kristitty pyrkii valitsemaan hyvän ja torjumaan pahan, vaikka hän vanhan luontonsa pohjalta onkin kelvotonta ainesta eikä onnistu vaeltamaan Jumalan tahdon mukaisesti muutoin kuin ajoittain eläessään Pyhän Hengen täyteydessä - ja silloinkin kovin vajavaisesti.
Ihminen voi siis paaduttaa sydämensä ja joutua uskossaan haaksirikkoon (1.Tim 1:19). Syntiä on monen tasoista, ja kristittykin on syntinen, mutta pidän selvänä, että tahallisen pahuuden harjoittajat eivät pelastu vaan sokeudessaan syöksyvät tuhoon. Sen takia kalvinistinen predestinaatio-oppi voi johdattaa ihmisiä väärään rauhaan eli tahasynneissä eläviä kuvittelemaan olevansa pelastuksesta osallisia vaikka eivät ole.
En pidä siitä, että tekstejä harmonisoidaan ja tulkitaan omien oppinäkemysten ja -mieltymysten pohjalta. Teksti pitää lukea ja ymmärtää niin kuin se on kirjoitettu.
On tullut aika, “jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia”. (2.Tim 4:3)
Kalvinistinen teologia on mielestäni jokseenkin laadutonta ja vain erään protestanttisen opinkehityksen väistämätön vaihe ja sivuhaara. SIITÄ HUOLIMATTA ekumenian hengessä painotan, että hekin uskovat Jeesukseen, mikä on pelastusopin kannalta erityisen oleellista.
Kirjoitin tämän, koska näyttää siltä, että kalvinistista oppia julistetaan näinä päivinä yhä enemmän meidänkin maassamme. Pidän turvallisempana klassista kristinuskoa ja klassista luterilaisuutta sekä vapaiden suuntien kristinoppia silloin, kun se ei ole laki- eikä hurmahenkistä paatosta vaan armoon ja rakkauden eetokseen pohjautuvaa ehtaa evankeliumia. Mutta siunatkaamme silti kalvinistisen teologian piirissä eläviä veljiämme ja sisariamme Jeesuksessa Kristuksessa!