Kärsimyksen meditointi

Jatkoa ketjulle Ristintien meditaatiot:

Minä en oikein ymmärrä, mikä tällaisen läntisen sentimentaalisen “keskity kuvittelemaan hänen tuskiensa suuruutta” -tyyppisen mietiskelyn hengellinen hyöty on? Jeesuksen tuskat olivat varmasti hirvittävät, mutta eivät ne kaksi ryöväriä kärsineet yhtään sen vähempää - heidätkin näet ristiinnaulittiin aivan samalla tavalla.

Läntisessä kristillisyydessä tunnutaan joskus ajattelevan, että Jeesus kärsi enemmän kuin kukaan maailmanhistoriassa koskaan. Sellaista “mietiskelyä” en ymmärrä yhtään, kun monien marttyyrien kokemat kärsimykset vaikuttavat kuvausten perusteella olleen vielä hirveämpiä ja pitkäkestoisempia. Mihin tuollaisella mietiskelyllä siis tähdätään? Mikä sen hyöty on?

Kertokaa, jos teille on opetettu tästä.

3 tykkäystä

Itse olen lähestynyt tuota teemaa niin, että jos Jeesus kuoli siellä ristillä syntien vuoksi, jotta maailma voisi kuolla synneille, miksi ihmeessä minussa ei ole sellaista mekanismia joka ilmoittaisi minulle kipuna aina kun teen jotain Jumalan tahdon vastaista.
Näin asiasta on myös puhuttu esim. katolisten retriittien opetustilanteissa.

Näin tämä kärsimysmietiskely on minusta mielekäs kilvoittelun apuväline.
Tuo Ristintie-teksti on minusta ihan kohtalaisen neutraali, mutta olen kyllä törmännyt paljon “mässäilevämpiinkin” teksteihin. Minäkään en ymmärrä kärsimysmietiskelyä jos se menee ihan yli. Ja totta on että varsinkin tiettynä aikakautena lännessä oli havaittavissa lievästi epätervettä hurmoshenkeä tämän kärsimysteeman kanssa

1 tykkäys

Tuo on ihan ymmärrettävä näkökulma. Mutta en silti ole ihan vakuuttunut, että kyseisen “mekanismin” saisi toimimaan vain meditoimalla Jeesuksen kärsimyksiä. Hän näet ei kärsinyt tekemiensä vääryyksien tai syntien tähden, niin kuin on usein meidän laitamme.

Osa kokemistamme kärsimyksistä on ilman muuta seurausta omista vääristä teoistamme ja valinnoistamme. Osa taas koetaan ilman omaa syytä, jouduttaessa kokemaan ulkopuolelta tulevaa epäoikeudenmukaista kohtelua ja vääryyksiä.

Olen minäkin paljon miettinyt, kuinka paljon jotkut ihmiset joutuvat kärsimään tämän elämän aikana, mutta sitten inä olen ajatellut, että Jeesuksen kärsimykset olivat kaikkein pahimipa siksi, että Jumala hylkäsi hänet ja hän astui alas tuonelaan (Helvettiin). Siellä kai ei ole ihmisiä ainakaan vielä käynyt.

1 tykkäys

Tuon takia ainakin minusta on aika pysäyttävää ajatella noita Jeesuksen kärsimyksiä, minä saan nimittäin ehkä elää suhteellisen helpon ja kivuttoman elämän ja tehdä kaikenlaista pahaakin ja pienempiä koiruuksia, ilman kärsimyksen häivääkään, kun taas Jeesuksen osa oli kärsiä.
Tämä vastakkainasettelu on minusta ainoa hedelmällinen näkökulma kärsimysten mietiskelyyn.
Muuten minäkin suhtaudun tietyllä varauksella tähän läntiseen “kärsimyskulttiin”.

Edit.
Kauheita hetkiä ovat olleet ne kun olen tajunnut että luulen tekeväni jotain hyvää, ja tuleekin selkeä visio ja oivallus siitä että se luulemani hyvä teko onkin sitä syntiä jonka vuoksi Jeesus kuoli. Niitä hetkiä olen kokenut aika paljon Ristintien meditaatioita mietiskellessä ja olen kokenut sen terveeksi kehitykseksi.

Luonnollisesti Jeesus kärsi kaiken, koska hän otti kantaakseen maailman synnit. Ilman Jeesusta kaikki marttyyritkin olisivat kärsineet turhaan. Hyöty on varmaan pyrkimyksessä ymmärtää ja omaksua tämä ainakin jollain tasolla.

Ostittain tuo liittyy myös elämän luonnolliseen rytmiin. Ristintie on nimenomaan paastoajan meditaatio. Vaikka voi sitä tietysti harjoittaa muulloinkin.

Sitten on vielä tietysti amerikkalainen popelokuvista tuttu versio asiasta: “Ei kukaan koskaan sulle luvannut, että tää olis helppoa” :slight_smile:

1 tykkäys

Muakaan kärsimysmässäily ei sytytä, vaikka tajuan että joku voi kokea sen hengellisesti puhuttelevana. Mun nähdäkseni Jeesuksen fyysinen kärsimys ei ollut uniikkia, vaan uniikkia oli se, että Jeesus todella tuli Jumalan hylkäämäksi. Sitä ei elämänsä aikana koe yksikään muu ihminen ikinä. Ristiinnaulitseminen taas oli melko standardikamaa aikanaan, ja ylipäätään en usko ihmisen julmuuden voivan hirveästi kilpailla sen kanssa, mitä tietyt sairaudet voivat aiheuttaa pahimmillaan vuosien ajan.

2 tykkäystä

Vanhassa testamentissa on useita kuvauksia tilanteista, joissa on koettu samoin: “Herra, miksi olet hylännyt minut, miksi kätket minulta kasvosi?”, “Jumala, miksi olet hylännyt meidät ainiaaksi, miksi vihasi hehkuu omaa laumaasi vastaan?”, “Totisesti, sinä olet hylännyt meidät, ankara on sinun vihasi!”

Onko siis tuokaan erityisen poikkeuksellinen kokemus tai tilanne? Eri asiat toki näyttäytyvät eri ihmisille tärkeinä. Ehkä en vain itse ole kiinnittänyt tähän huomiota. Minä en ajattele, että Isä hylkäsi Jeesuksen. Siinähän toteutui heidän yhteinen tahtonsa. Hänen täytyi kuolla, jotta ihmiset uskoisivat, että heillä on toivo kuoleman voittamisesta.

1 tykkäys

Noissa VT:n kohdissa ihmiset ilmaisevat tunteensa. He kokevat tulleensa hylätyiksi. Mutta se ei ole millään muotoa todiste hylätyksi tulemisesta.

Ajatteletko, että Jeesus vain odotettavissa olevien fyysisten kärsimysten takia rukoili Getsemanessa tuskaisena? Silloinhan hän häviää kaikille tyynenä kuolemansa kohdanneille marttyyreille. Heikko tyyppi, ei edes luottanut Jumalaan. Tuskin sentään näin uskot?

  1. Korinttolaiskirjeessä (luku 5, jae 21) Paavali sanoo näin:

Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. (KR38)

Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden. (KR92)

Tämä ei ihan kuulosta vain fyysisen kivun ja hylätyksi tulemisen tunteen yhdistelmältä. Jeesuksen osalla tapahtui jotakin muutakin, mikäli apostolia on uskominen.

4 tykkäystä

Kuten olen sanonut aiemminkin, mielestäni olennaista ei ollut, että Jeesus kärsi ja kuoli. Olennaista oli, että hän nousi kuolleista. Ei minua yhtään haittaisi, vaikka hän olisi ristillä huutanut paniikissa hysteerisenä - kunhan hän vain nousi kuolleista. Sitä p. apostolikin piti tärkeimpänä, sillä hän sanoi, että uskomme on turha, jos Jeesus ei noussut kuolleista.

Aloitin ketjun, koska minua kiinnostaa erilaiset ajatukset tästä. Joskus näet tuntuu, että joillekin ihmisille pitkäperjantai on lähes suurempi juhla kuin pääsiäinen konsanaan. Itse koen tuon “sentimentaalisen kärsimysmystiikan” hieman vieraana. Mutta turha siitä on eipäs-juupastella. Ne, joille tuo kärsimysmystiikka tai -meditaatio on tärkeää, voisivat avata ajatuksiaan ja kuulemiaan opetuksia siitä aiheesta. Plautilla jo hieman avasikin.

1 tykkäys

Jeesuksen fyysisten kärsimysten meditointi tuntuu minustakin hieman oudolta. Ehkä se sitten puhuttelee jo hieman enemmän tai antaa syvyyttä asiaan, kun korostetaan sitä, että Jeesus otti synnittömänä kaiken vastaan syntisiltä ja oli kuuliainen loppuun asti ja rukoili ristiinnaulitsijoidensa ja pilkkaajiensa puolesta.

Olen tässä painiskellut enemmän tai vähemmän intensiivisesti synti- sovitus- pelastus- pyhitys-teemojen parissa viime kuukaudet ja olen -sangen epäsystemaattisesti- vertaillut mielessäni ortodoksisia ja luterilaisia(sen verran kuin niistä ymmärrän) käsityksiä. En tähän avaa enempää, mutta vaapun aika lailla puolelta toiselle ja olen välillä aika ahdistunutkin -sen minkä synnin tekemiseltä ja sen potemiselta ehdin.

Siksipä nyt nopeasti googlailin ortodoksista näkemystä tästä teemasta ja löytyi “Tsasounan suunnalta”-sivusto, jossa on jonkinlainen kokonaisesitys ortodoksisuudesta ja siinä kohdassa 30. “Ortodoksinen opetus lunastuksesta ja sovituksesta” sanotaan mm. seuraavaa:

Jeesus oli synnitön, eikä voinut kuolla lopullisesti, niin kuin ihminen, sillä ”kuolema on synnin palkka” (Room. 6:23). Jeesuksen maallinen elämä on sovintouhri ihmisten puolesta. Jeesuksen ristinkuolema on erityisesti sovintouhri. Siksi häntä nimitetään Vapahtajaksi ja Lunastajaksi.

Ja:

Jeesuksen risti oli itsensäkieltämisen ja kuuliaisuuden risti, kärsimysten ja murheiden risti, aina kuolemaan asti. Näistä Raamattu puhuu käyttäen ilmauksia ”Jeesuksen lihan päivät” (Hepr. 5:7; nykyinen käännös: ihmiselämänsä päivinä), ”Jeesuksen kärsimykset” (1.Piet.1:11) sekä ”nöyryytyksen ja tyhjentymisen tila”(Fil. 2:7).

Vapahtaja kielsi kokonaan oman tahtonsa, sovitti ihmisten tottelemattomuuden ja syyllisyyden. Näin hän ansaitsi elämän koko ihmiskunnalle. Hän tuli kiroukseksi meidän edestämme (Gal.3:13) ottamalla päällensä koko maailman synnit ja syyllisyyden vapaehtoisesti. Hän kärsi myös syntien rangaistuksen, kuoleman. Vapahtajamme koki myös täydellisen hylkäämisen ihmisten ja Jumalan taholta.

Kristuksen uhri on täydellinen hyvitys Jumalan edessä, sillä uhrin kantoi ihmiseksi tullut Jumalan poika. Kristus kärsi ja kuoli täyttääkseen Isänsä tahdon vapaehtoisesti, kenenkään pakottamatta. Kristuksen antama rakkauden uhri kohdistui koko maailmaan, kaikkeen Jumalan luomaan.

Tämä löytö ortodoksiselta sivulta yllätti minut. Siinä oli pidemmästikin tästä Jeesuksen sovituksesta ja Jeesuksesta uhrikaritsana ja viittauksia vanhan testamentin uhreihin esikuvina. Olin nimittäin -osin täällä foorumillakin käytyjen keskustelujen myötä- tullut siihen käsitykseen, että ortodokseilla nimenomaan korostetaan ylösnousemusta ja Jeesusta kuoleman voittajana. Onko tuo Tsasounan suunnalta kenties (mielestäsi) luterilaisuuden/protestanttisuuden hapattama sivusto?

No tämä nyt meinaa mennä taas ohi varsinaisesta aiheesta, mutta oli noissa Tsasounan suunnan jutuissa tuota kärsimyksenkin korostamista.

Tästähän on muistaakseni joskus aiemminkin ollut täällä puhetta. On hyvä pitää mielessä, että kyseessä on yksittäisen ihmisen pitämä henkilökohtainen blogi, ei mikään virallinen sivusto. Sivustolla on paljon hyvää ja oikeaa juttua, mutta ongelma on, että hän koostanut tekstit vähän sellaisella “leikkaa-liimaa” -menetelmällä, eli on nappaillut lainauksia sieltä ja täältä ja yhdistänyt ne kokonaisuuksiksi oman mielensä mukaan.

Sen takia vaikutelmaksi tulee, että ei hän ole kaikkia tuollaisia yksittäisiä ilmauksia kovin perin pohjaisesti miettinyt. Ei siis kannata liiaksi tarttua tuollaisiin yksittäisiin ilmauksiin tai rakentaa kovin pitkälle menevää käsitystä ortodoksisuudesta niiden varaan.

Tietenkin Jeesus on ortodoksisuudessakin uhrikaritsa, syntien sovittaja, täydellisen synnitön, meidän syntiemme kantaja, sovintouhri meidän ja koko maailman edestä, meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme (huom! VT:n sukulunastaminen) jne. jne. Luulen, että jos olisit käynyt ortodoksisissa jumalanpalveluksissa, niin sinun ei edes tarvitsisi miettiä tätä.

Sen sijaan en ota kantaa tuohon “Vapahtajamme koki täydellisen hylkäämisen ihmisten ja Jumalan taholta” -virkkeeseen. Mitä se edes tarkoittaisi? Voiko ylipäänsä kukaan tulla täydellisesti “hylätyksi Jumalan taholta”? Eikö hän pidä yllä helvettiäkin? Ehkä se vain tarkoittaa sitä, että ristillä kukaan ei voinut häntä auttaa ja että Isä ei ottanut häneltä sitä ristin kalkkia pois vaikka olisi voinut - ei ottanut, koska sen piti tapahtua. Oliko se siis hylkäämistä? Itse en osaa nähdä sitä niin. Siinähän toteutui Jumalan rakkaus luomakuntaa kohtaan: “Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen poikansa…” jne.

Joo, olen käynyt nyt tässä viimeisen kolmen kuukauden aikana neljä kertaa liturgiassa ja kyllä nimenomaan siellä on tulleet mielestäni nämä asiat voimakkaasti esille. Edit: siis niin, että mielestäni synti ja sovitus tulee selvästi esille liturgiassa, ei ongelmaa.
(Muuten: lainasin mm. Kallistos Waren kirjan Sisäinen valtakunta, jossa hän kertoo, että on todella onnellinen, kun sai ensimmäisen kosketuksensa ortodoksisuuteen nimenomaan liturgian kautta, kun sattumalta meni kirkkoon sisään.)

Käsitykseni -ilmeisesti väärä- suuremmasta erosta läntisen ja itäisen sovitusopin välillä juontaa mm. keskusteluun Luterilaisuuden taustaoletuksista, jossa yhteydessä käsiteltiin Anselm Canterburyläisen sovitusoppia, jonka väitetään olleen olennaisesti erilainen kuin alkukirkon ja korostaneen lunastusta, joka painotus olisi tullut keskiaikaisen feodaali-isännän ja talonpojan suhteesta tms. Muistan vain, että kun tuo Canterburylaisen oppi mainittiin, niin jollain tavalla ilmaisit sen poikkeavan itäisestä opista.

En minäkään tuota hylkäämistä mitenkään voi “ymmärtää” kyllä. Joku jossain raamattupiirissä selitti, että joku toinen jossain muualla oli esittänyt, että tuossa hylkäämisen hetkellä yhteys Jumalan ja Jeesuksen välillä jollain tavalla katkesi, mikä tuntuu tietysti järjen vastaiselta juuri niillä perusteilla, joita esitit. Mutta, mutta… Eikös kristinuskoon kuulu myös juuri mysteerit? Merkitseekö tuo korinttilaiskirjeen kohta, jonka @AnttiValkama otti esiin, että kun Jeesukseen “siirrettiin kaikki meidän syntimme” tai “hänet tehtiin meidän tähtemme synniksi”(vanha käännös) niin tapahtui jonkinlainen katkos tai pimeä hetki Jeesuksen suhteessa Jumalaan, joka hän myös itse toki oli?
Onhan siinäkin mysteeriä kerrakseen, että Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala. Hän oli Jumala, Jumalan poika, mutta silti: “Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus.”

Voi olla kova paikka Jumalalle joutua omaan maailmaansa ihmiseksi ihmisen ruumiiseen ja kova paikka ihmiselle joutua olemaan Jumala/täydellisessä yhteydessä Jumalaan.

En usko, että kuolemaa ja ylösnousemusta voi tuolla tavoin miltei pelata toisiaan vastaan. Pitäisi jättää iso määrä apostolien ja profeettojen opetusta huomiotta, jotta voisi sanoa että kärsimys ja kuolema ei ollut olennaista. Miksi Herran kärsivä palvelija ei ollut vain Herran voittoisa palvelija? Miksi ihmeessä (tämäkin) profeetta korosti jotakin epäolennaista tyyliin “meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet”?

4 tykkäystä

En ole kohta kymmeneen vuoteen lukenut suomenkielistä Raamattua. Taas tämä muistuttaa siitä että suomenkielisen käännöksen kanssa saa aina olla varuillaan.
Pietari ja Jesaja eivät kirjoita haavojen hinnasta vaan haavoista.

1 tykkäys

KR38 sanoo “haavainsa kautta”. Ja moni muu käännös kai vähän toisella tavalla. Oletan, ettet tarkoittanut tuota vasta-argumentiksi vaan oheishuomioksi.

1 tykkäys

Kyllä, oheishuomio. KR38 olikin viimeinen suomenkielinen Raamattuni, pitäisi ehkä taas hankkia se.
Haavojen hinnasta puhuminen on ehdottomasti ongelmallinen lisäys, koska se on selvästi lisäys jonka taustalla on joku oletus tai ajatusmalli.

Jos hän olisi vain “kärsivä palvelija”, silloin hän olisi jäänyt vain yhdeksi profeetaksi profeettojen joukkoon ja odottaisimme yhä Messiasta, joka polkee käärmeen pään. Tämän takia se voittoisa on verrattomasti tärkeämpi juttu kuin kärsinyt.

Tuolla kommentilla, jota siteerasit (“ei minua haittaisi, vaikka…”), tähdensin vain sitä, että mielestäni ei ole olennaista, että Jeesus esim. otti kuoleman tyynesti vastaan sen sijaan että esim. olisi anonut armoa hysteerisesti. Pyhistä marttyyreistä on toki sanottu samaa: he olivat rauhallisia ja kohtasivat kuoleman arvokkaasti. Kuoleman vastaanottamisen tapa tai kärsimyksien määrä ei kuitenkaan ole olennaista, vaan olennaista on nimenomaan se, että Jeesus esikoisena nousi kuolleista ja että sama on tarjolla kaikille häneen uskoville. Ylösnousemus todisti hänet Messiaaksi ja teki selväksi sen, että enää ei tarvitse odottaa ketään muuta.

Jos kuolee, onko sillä niin väliä kuoleeko nopeasti vai hitaasti, kärsien vai kärsimättä? Lopputuloshan on yksi ja sama. Tätä taustaa vasten olen kysellyt, miksi nimenomaan Jeesuksen kärsimyksien meditointi olisi tärkeää? Anskutin toi näkökulman, jonka mukaan Jeesuksen kärsimys oli ainutlaatuista siksi, että hän tuli Jumalan hylkäämäksi, toisin kuin kukaan kärsinyt tai kärsivä ihminen. Ok, ymmärrän ajatuksen. Mutta miksi silloin meditoida niitä fyysisiä kärsimyksiä eikä sitä hylätyksi tulemista?

En aloituksessa tuonut tätä esille, koska en halua aina roimia luterilaisuutta, mutta minulla on omakohtainen kokemus vuosien takaa siitä, miten kaksikin eri luterilaista pappia saarnaa hyvin tunteikkaasti nimenomaan noista kärsimyksistä: siitä, miten naulat lävistävät ihon, miten keihäs lävistää kyljen ja veri vuotaa haavoista jne. Se oli hyvin tunteellista, ja muutamat muorit puhkesivatkin itkuun. Se jäi vaivaamaan siksi, koska tuli vaikutelma, että tarkoituksena oli vain itkettää kuulijoita, saattaa heidät liikutukseen.

Tämä ei liity vain Jeesuksen kuolemaan ja kärsimyksiin, vaan yleisemminkin kirkossa tapahtuvaan muisteluun. Ortodoksisessa kirkossa muistellaan paljon enemmän edesmenneitä pyhiä ja marttyyreitä ja heidän kokemiaan kärsimyksiä. Luterilaisilla ei ole synaksaari-kirjoja, joten siinä mielessä tämä koskettaa enemmän ortodokseja kuin luterilaisia, vaikka meillä ei niin paljon keskitytäkään kärsimyksiin.

Synaksaareissa pyhien marttyyrien ja tunnustajien kokemat kärsimykset kyllä todetaan, mutta niihin ei erityisesti keskitytä. Niillä on siis jokin funktio, mutta itselleni ei ole täysin selvää, mikä se on: onko kyse siitä, että niitä muistelemalla valmistaudutaan ottamaan vastaan samanlainen kohtalo. Vaiko siitä, että on pyrkimys vahvistua empatiassa? Vaiko pyrkimys historiallinen tarkkuuteen? Tuskin tämä, koska monet muut asiat jätetään mainitsematta. Niin Raamatussa kuin synaksaareissakin historiallisista seikoista mainitaan yleensä vain ne, joilla on jotain hengellistä merkitystä.

Aloitin ketjun siteeraamalla roomalais-katolilaisten kärsimys-meditaatiota. Minulle tuli siitä samanlainen vaikutelma kuin joidenkin room.-kat. pyhien kirjoituksista, joissa puhutaan rakkaudesta Jeesukseen hyvin aistillisesti, ikään kuin se olisi esim. naisen lihallista rakkautta jota kuta miestä kohtaan. Sellaiset kuvaukset ovat myös sentimentaalisia. Tässä on ehkä jokin kulttuuriero idän ja lännen välillä. Itäiset pyhät eivät yleensä koskaan ole sentimentaalisia puhuessaan rakkaudesta Jeesukseen. Olin siis näkevinäni saman sentimentaalisuuden tässä suhtautumisessa Jeesuksen kärsimyksiin. Uskoin kuitenkin, että sillä kärsimys-meditaatiolla on muita merkityksiä kuin pyrkimys itkettää itseä tai seurakuntalaisia. Siksi aloitin ketjun, koska halusin kuulla, mistä siinä on kyse ja mihin sillä pyritään.

2 tykkäystä

Minulle tämä aihepiiri hahmottuu niin, että kärsimysten mietiskelyllä konkretisoituu Jumalan ihmisrakkaus, koska Kristus ei kärsinyt itsensä tähden, vaan meidän pelastuksemme edestä. Siksi pidän Vapahtajan kärsimyksiin syventymistä erittäin hyödyllisenä uskon kannalta.

2 tykkäystä

Ymmärrettävä näkökanta. Itselleni kuitenkin Jumalan ihmisrakkaus näyttäytyy enemmän pyhien elämässä. Jeesus oli yhtä täydesti Jumala kuin ihminen, joten eihän se ole ihme, jos hänelle tai hänen kauttaan tapahtui ihmeitä. Mutta jos sama tapahtuu pyhille, niin silloin on todella kyse siitä, että Jumala rakastaa ihmisiä ja antaa armovoimiensa virrata luomakuntaan pyhiensä kautta. On aina toivoa herättävää ja uskoa vahvistavaa lukea siitä, miten Jumala on toiminut ihmeellisesti pyhiensä kautta.

2 tykkäystä