Kaste, usko ja lapset

Tämä on totta. Uskon vapaus on, eikä tarkoitukseni ole haastaa riitaa eikä kuvitella että täällä kukaan muukaan voisi pakottaa toisia omaksumaan mitään oppeja ja uskonkäsityksiä.

Täällä on kuitenkin asiallista ja sopivaa keskustella kirkkojen opeista ja tunnustuksista. Ehkä se on jopa foorumin ydinaluetta!

Luterilainen oppi on dokumentoitu. Olen yleensä lainannut Katekismusta. Se on tällaiselle maallikolle tuttu. Ajattelen myös että on hyvä muistaa, mitä tälle kansalle on vuosisadat opetettu Katekismuksen avulla. Täällä on muita ja parempia asiantuntijoita, esimerkiksi 9x joka osaa tunnarit ja Lutherit kuin omat taskunsa. Minulle näissä perusasioissa on parempi ratkaisu “pysyä siinä mitä on minulle opetettu”.

Luterilainen oppi on siis että kasteessa saadaan Pyhä Henki ja usko. Kasteessa meistä tulee Jumalan lapsia ja taivaan perillisiä. Tämä ei ole fraasi joka vain muodon vuoksi lausutaan jokaisessa kastetilaisuudessa. Uskomme siihen oikeasti.

Muita näkemyksiä voi perustella Raamatulla myös. Mutta kun kysytään mikä on luterilainen oppi, vastaus ei tule Muromalta eikä keneltäkään meistä. Se voidaan lukea tunnustuskirjoista.

Vaikka siis olemme uskossa veljiä ja sisaria, tästä opillisesta erosta huolimatta, eikä meidän tarvitse sitä aina korostaa, on asialla kuitenkin myös käytännöllinen merkitys. Tässä tulee esiin se mistä termin “evankeliointi” vierastaminen voi johtua. Olen nimittäin itsekin joutunut 70-luvulla koulupoikana hiukan kokemaan mitä uskonnollinen ahdistelu voi olla. Uskovan kodin lapsena en kelvannut. En oikein muista tarkkaan mutta luultavasti joku manööveri olisi tarvittu… Nykyään en tuota termiä pidä pahana. Mutta siitä pidän kiinni, että lapsikin voi uskoa ja uskossa voi vahvistua ilman erityistä kääntymisen kokemusta, ilman ratkaisun hetkeä, ilman toista kastetta, ilman toista uudestisyntymistä. Kaste on paitsi kertakaikkinen lapseksi otto, myös jatkuvan parannuksen ja uudistumisen lähde. Siksi ihmisiä ei tule jakaa minkään tietyn ja tietoisen kokemuksen perusteella kahteen leiriin. Kaikki me Kristukseen kastetut olemme Kristuksen päällemme pukeneet. Jumala kutsuu meitä eri tavoin ja jokaisella oma uskon taipaleensa kuljettavana. Evankeliumin pääsisältö on ilosanoma Jeesuksesta, ei ahdistava vaatimus jota ei koskaan koe varmasti täyttäneensä.

3 tykkäystä