Olen minä saanut luterilaisessakin kirkossa ehtoollisen vain yhdessä muodossa. Ei näillä pidä omiatuntoja vaivata. Pääsääntö on että kahdessa muodossa, joskus kolmessakin jos vettä sotketaan sekaan ja joskus mennään tilanteen mukaan. Kunhan ei pyydä levitettä öylätin päälle. Siihen olen itse vetänyt rajan.
Vanhassa testamentissa on kohtia, lähinnä luvatun maan valloittamiseen liittyviä, joissa Jumala itse käskee israelilaisia tappamaan vihollisia, vaikka Mooseksen laki tappamiskieltoineen oli jo annettu aikaisemmin ja se koski nimenomaan tätä kansaa (israelilaisia). Tuo tappaminen oli oikein eikä se ollut syntiä, koska se oli Jumalan itsensä suoraan käskemää.
Eri mieltä myös tuosta, että Jumala olisi käskenyt. Mutta lienee toisen keskustelun aihe…
Kuten sanoin, tämä on omaa pohdintaani, ja aiemmin olen pohtinut vähän toisinkin, syntiä aprikoidessani… Mm. siten että synti on aina sydämen asenteessa, ei itse teossa.
Synnin voi ymmärtää myös ajatuksella ja käsitteellä “ei tarkoituksenmukaista”, mitä mm. avioero aina on. Silti ero voi joskus olla oikea teko.
Synnissä on ehkä laajakin skaala erilaisia tekoja, ajatuksia ja sydämen asenteita. On oikeasti aika suuri ero siinä, että johtaako synti kuolemaan vai ei. Eli on syntiä, joka “ei johda kuolemaan”, mikä voi olla enemmän sitä “ei tarkoituksenmukaista” eikä Jumalan tahdon, tarkoituksen ja suunnitelman mukaista. Mutta jolle ihminen ei voi mitään, tietyssä tilanteessa, siinä mitä ratkaisuja joutuu tekemään tai siinä mitä hänessä itsessään tapahtuu.
Ehtoollisviinissä on tärkeätä, että se viinirypäleistä tehtyä viiniä, “viinipuun antia”. Marjaviini ei käy, vaikka meillä Suomessa valmistetaan musta- ja valkoherukoista eli viinimarjoista hyviä marjaviinejä. Valamon viinitehtaaseen tuodaan ehtoollisviinin valmistusta varten Unkarista viinirypäleitä.
Kardinaali on arvonimi, johon liittyy oikeus osallistua paavinvaaliin siinä tapauksessa, ettet itse ehdi täyttää 80 vuotta ennen kuin nykyinen paavi kuolee.
Ja tosiaan ehtoollisviini voi meillä olla valkoviiniä, ja esim Puolassa yleensä onkin. Suomessa ehkä ekumeenisista syistä tai jostain käytetään yleensä punaviiniä, usein jopa sitä, jonka etiketissä lukee Kirkkoviiniä.
Kardinaalit kai ovat Rooman seurakuntien titulaarisia johtajia tms. joten siten he juuri valitsevat paavin. Käytännössä kardinaaleista paavi valitaan, mutta periaatteessa paaviksi voitaisiin valita kuka tahansa katolinen kristitty mies.
Lännen kirkon yhteinen kanta on ollut jo vaikka kuinka kauan, että puhtaasti järjestykseen liittyvät asiat eivät ole sitovia, opilliset seitsemän (ja niitä seuraavien tietysti roomalaisilla) ovat.
Käsitääkseni luterilainen kirkko ei ole konkomintanssia kieltänyt, vaikka ei hyväksy kommuuniota yhdessä muodossa sääntönä. Konkomintanssille on mielestäni vahvat teologiset perusteet.
Ja muuten, ehtoollisviinin terästämiseen saa käyttää ainoastaan rypäletislettä.