Eivät varmasti. Jotain pöytää kuitenkin voitaisiin käyttää alttarina. Selkeämpää on kuitenkin viettää liturgia katolisessa kirkossa, kun sellainen on tarjolla.
Näinhän menetellään, kun katolista messua vietetään ortodoksisessa kirkossa… Selkeämpää on tietenkin viettää ukrainalaista liturgiaa katolisessa kirkossa
Olet katolinen ja varmaan tiedät, että vaikka kirkkoihinne te ette ortodokseja päästä, niin taivaaseen pääsy kyllä sopii, niinkuin muslimienkin. Toistan vain paavi Benedictuksen puheen sanoja, kun hän vieraili Turkissa.
Toistaisitko lähteen kera? Suomeahan paavi ei puhunut joten vähintään käännöksen olet puheesta joutunut tekemään. No, onhan siitä varmaan suomenkielinen versio tai uutinen olemassa.
Tiedän että katolisella kirkolla on erilainen muotoilu katolisen kirkon ja islamin suhteesta kuin monilla muilla kristityillä.
Kumminkin, olisi hyvä tarkistaa. Ja “päästääkö” kirkko tai paavi taivaaseen ketään? Eikö Jumala yksin päätä näistä asioista? Ihmisillä on monesti kova halu päinvastaiseen eli sulkea taivas.
Olen kuunnellut puheen suorana italiankielisestä Sveitsin tv:stä. Sinun on paras uskoa minua tai etsiä se. Kyllä asiat, jotka kirjoitin on dokumentoitu, kuten RKK:n katekismuksen kohta missä islamin-uskoiset ovat katolisten taivaassa. Jos et tätä tiedä, niin romanos, IPA ja muut katoliset sen asian voivat vahvistaa, kuten tuon paavin Turkin puheen vuosiasitten.
Olen siis asunut puolet elämästäni näillä paavin vaikutusalueilla ja osaan niitä kieliä mitä hänkin käyttää.
Kirjoitin sinulle asioista, jotka pitäisi olla jokaisen katolisen tiedossa. Minua tuskin täällä uskotaan, joten voistiko vähän osallistua “taakkaan”? Eli Mitä RKK:n katekismus kertoo ortodoksien ja islaminuskoiste taivaaseensa pääsystä.
Tämä siis oli keskustelua romanoksen kanssa ja uskon että sivustakommentoijien intoa olisi hyvä hieman hidastaa.
Sivustakatsojilla on lupa huomauttaa jos joku toimii vastoin yleisiä periaatteita. Tällä foorumilla ei, hyvien käytänteiden mukaisesti, väitetä jotakin ja sitten pyydetään muita todistamaan asia. Hyväksy se, tai etsi joku muu foorumi joka toimii ehdoillasi.
Uskon että uskaltaa, mutta ensin sinun tulisi näyttä oma väitteesi toteen. Eli väitit että ortodoksi ja muslimi pääsee taivaaseen Bemedictuksen sanojen mukaan.
Tämä kannattaisi käydä loppuun asti, niin tulisi hyvät käytänteet tutuiksi.
Sopinee myös että muut saavat jatkaa täällä sinun valinnoistasi riippumatta. Heitit jonkun jutun, jota et itse pystynyt todistamaan. Ja kun sitä sinulta tivattiin, niin poistut (taas) takavasemmalle. Et oikein vakuuta itseäsi tällä taktiikalla.
Sinua on vain pyydetty todistamaan väitteesi, osoittamaan se oikeaksi. Ei siinä ole mitään omituista.
Onkohan tuo muoto ‘taivaaseensa’ tarkoituksellinen?
Ehkä Bene puhui tai antoi ymmärtää puhuneensa ortodoksien ja muslimien omista taivaista?
Se olisikin mielenkiintoinen teologinen veto.
Vai onko katolisella kirkolla oma taivas johon se haalii porukkaa?
Se on selvää että lutskut ja hellarit ovat ulkopuolella. Ehkä meillä on joku paikka missä me protestoidaan ikuisesti…
Tuolla @oka’lla on tapana jättää dialogi kesken, kun menee hänen kannaltaan liian vaikeaksi. Mutta lieneeköhän nyt kysymys tästä väärinkäsityksestä:
“Sanoiko paavi Franciscus, että kaikki uskonnot ovat samanveroisia? Tässä on mitä katolinen kirkko opettaa.” (Americanmagazine)
Google-käännös alla olevasta (vain alkuosa)
Sanoiko paavi Franciscus, että kaikki uskonnot ovat samanveroisia? Tässä on mitä katolinen kirkko opettaa.
Ovatko kaikki uskonnot samanarvoisia? Paavi Franciscus sai äskettäisen Aasian-matkansa aikana kohun äskettäisellä Aasian-matkallaan. “Kaikki uskonnot ovat polkuja Jumalan luo”, hän sanoi. “Käytän analogiaa, ne ovat kuin eri kieliä, jotka ilmaisevat jumalallista.”
Kuten niin usein tapahtuu, katkelma joistakin improvisoiduista huomautuksista päätyi sosiaaliseen mediaan, ja monet lukivat sen negatiivisessa valossa, ikään kuin paavi sanoisi, että kaikki uskonnot ovat yhtä totta (mikä tuntuisi absurdilta, koska kaikki uskonnot joissakin suhteissa , ovat ristiriidassa keskenään). Mutta paavin pointti oli, että kaikki uskonnot ovat tapoja kommunikoida Jumalan kanssa, eivät että ne kaikki olisivat “samoja”.
Toki ihan hassuja ovat sellaiset linjanvedot. Onneksi ekumenialtaan esimerkillisen Bittikirkon mukaan kaikki kristinuskovaiset ovat sisäpuolella. Tämä on yksi niistä kristinopillisista asioista, joista itse olen aivan totaalisen varma. Hitunen (bit) Jeesukseen turvautuvaa uskoa riittää.
Jos taustalla ovat eri henkivallat, ei voida puhua että kyseessä olisivat erilaiset kielet tai polut, jotka johtavat samaan. Muut uskonnot johtavat täysin muualle.