Kehitysvammaisten kaste

Juuri näin! Myös Martin Chemnitz on samaa mieltä kristinopissaan.

279 But since life itself dwells in the body of Christ, what kind of cause of death can then exist for those that eat unworthily?

That does not result from this, that the Lord’s body, perse is a deadly poison, but that they who eat unworthily sin against the body of Christ by Epicurean security and impenitence, and do it wrong by their unworthy eating, and, as it were, tread [it] underfoot. For thus they become guilty of that body in which life itself dwells, like Judas, who betrayed that body like the Jews, who tried to bury it with stones like Pilate, who condemned it with a death sentence like the soldiers who scourged and crucified that, body of life. For life is indeed in the flesh of Christ, but it does not work life in unbelievers but only in believers, just as also the Gospel is an odor unto life for believers, but for unbelievers [an odor] unto death (2 Co 2:15-16). And power is given to Christ not only to quicken believers, but also to judge unbelievers (Jn 5:21-22).

Martin Chemnitz, Enchiridion, & 279.

On mielenkiintoinen kysymys, en tiedä, mitä laki sanoo asiasta, jossa on täysikäinen, joka ei ole kykyenevä kantaansa muodostamaan. Esim. jos koko perhe päättäisi kääntyä jostain muusta uskonnosta kristityiksi ja heillä olisi kehitysvammainen perheenjäsen.

Kuten Lutherin sanoilla aiemmin perustelin kaste ei perustu uskoon, vaan usko kasteeseen.

1 tykkäys

Minun mielestäni teologisesti asiassa ei ole ongelmaa, esimerkkiperheeni kehitysvammainen täysi-ikäinen lapsi voidaan kastaa. Kysymys oli asian juridisesta puolesta.

Samoin ajattelen, että kasteessa saadun Jumalan lapseuden takia Alttarin Pyhin Sakramenttikin voidaan antaa kastetulle, joka ei sielullisesti vaikuta siltä, että kykenisi erottamaan syömisen. Tällaisessa tapauksessa voidaan uskoa rukouksessa asia Herran haltuun. Kyseessähän ei ole kuitenkaan tapaus, jossa tietoisesti joku halveksuisi ehtoollista.

3 tykkäystä

No juu, minä katsoin asiaa vain teologiselta kannalta.

Ehtoollisen lahja ei perustu tietysti ymmärrykseen, koska pieni kastettu lapsikin voi sen heti saada, näin on myös kasteen kohdalla. Jos ehtoollisen lahjan saamisen peruste olisi älyllisessä ymmärtämisessä, sitä ei kukaan saisi, koska kysymys on pohjimmiltaan mysteeristä. Aikuisen ymmärryskin kohtaa rajat aika nopeasti mysteerien edessä.

1 tykkäys

En nyt ota kantaa tuohon, voidaanko/täytyykö pienelle lapselle toimittaa ehtoollinen, mutta kysyn mitä tarkoitat mysteerillä. Minulle kun ehtoollisessa, eikä kasteessa ole mitään mysteeriä.

Vähän samaa kuin uskon mysteerillä, kysymys on salaisuudesta. Pyhät isät käyttivät tätä termiä monessa yhteydessä, samalla ortodoksi teologiassa sakramenteista eli pyhistä toimituksista käytetään tätä nimitystä.

No ei aukene mulle. Yhdyn erääseen viisaaseen lausuntoon (en enää muista kenen), “kun joudun mysteerin eteen, en sano siitä yhtään mitään.” Tätä minulle tarkoittaa mysteeri, yhtä kuin käsittämätöntä. Ehtoollisen ja kasteen minä kyllä käsitän hyvin, joten eivät ne ole minulle mysteereitä.

Muutoin olen kyllä sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse ehtoollista, mutta se on eri asia kuin se voidaanko se toimittaa lapselle.

Toimitatteko muuten te ortodoksit ehtoollisen lapselle?

Jokainen retoriikkaan vähänkään perehtynyt lukija tietää, miten voimakkaasta aseesta tässä on kysymys. Ortodoksit antavat jo sylivauvoille ehtoollisen näin on ollut alkukirkosta asti. Sakramentti kuuluu kristitylle, eikä ymmärrys ole ratkaiseva. Vauvahan ei esim tajua matematiikasta mitään. En ole ortodoksi.

No en minäkään katso, että ymmärrys tai sen puute olisi edellytyksenä Ehtoollisen saamiselle, mutta en näe sen toimittamista lapselle tarpeelisena koska hän on kasteensa uskossa. Aikuiselle sen sijaan se on tärkeä konfirmaatio, kasteen vanhvistus, kun aikuiselle syntyy epäilyksiä syntiensä anteeksisaamisesta. Tomitetaanhan sitä toki luterilaisuudessakin joissakin ympyröissä lapsille, mutta vain niille lapsille, vanhempien pyynnöstä, joiden vanhemmat katsovat lapsensa saaneen riittävän kristillisen kasvatuksen.

Jep. Kaste ei sulje ehtoollista, eikä usko ole ehtoollisen este. Muistaakseni Rooman kirkon ehtoollisteologiassa tapahtunut muutos 1300- vaikutus näkyy luterilaisuudessa, se on omaksuttu sieltä. Kristillinen kasvatus näkyy juuri vauvoille annettavassa ehtoollisessa ja kasteessa. Ortodoksi kirkon käytäntö on historiallisesti alkuperäisen mukainen.

Niinpä tietysti! Onhan se isien mukainen!:face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

No se näkyy vain korkeakirkollisessa luterilaisuudessa, ei esim. Tunnustuskirjoissa.

Tarkoitat, siis mitä? Mikä näkyy korkeakirkollisuudessa, mutta ei tunnareissa.

No se, että ehtoollisen vaikutusta korostetaan, samoin kuin kasteenkin tehtynä tekona ex. opere. operato. Ajatellaan ehtoollisen, kasteen ja tiettyyn kirkkoon kuulumisen vaikuttavan ilman niiden vastaaottajan disponoitumista, uskoa, kunhan ne vain toimitetaan ja kun ollaan jäsenenä tietyssä kirkossa.

Aha. Miten tämä nyt liittyy asiaa. ?

No sitä sinä saat jäädä pohtimaan minun puolestani, minä en jaksa alkaa rautalankahommin.