Kellojen kutsu - katolisia ääniä vuosikymmenten takaa

Seurakuntamme tyhjentää varastojaan sekalaisesta tavarasta. Jo parina sunnuntaina on seurakuntasalissa ollut pienimuotoinen kirpputori, ja sieltä minäkin sain käsiini muutamia Kellojen kutsu - Klockorna kalla –lehden numeroita vuosikymmenten takaa. Kellojen kutsu (samma på svenska) oli hiippakuntalehtemme nimi sen perustamisesta vuonna 1938 aina vuoteen 1969, jolloin nimi muuttui nykyiselleen (Fides). Kellojen kutsu oli tasan fifty-fifty kaksikielinen lehti, vieläpä niin että jutut olivat kieltä lukuun ottamatta täsmälleen samat; Fideksessähän ruotsinkielistä aineistoa on harvoin enempää kuin noin viidennes lehden sisällöstä eivätkä jutut siten myöskään ole samoja. Tämä tosiasia heijastelee hiippakunnan kieliolojen melkoista muutosta vuosikymmenten mittaan.

Sain käsiini viisi KK:n numeroa vuosilta 38 ja 39 sekä kaksi 50-luvun lopulta. Kaikki ovat siis prekonsiliaariselta kaudelta. Niissä on jo siksikin ihan mielenkiintoisia juttuja, ja tässä ketjussa on tarkoitukseni purkaa tätä aineistoa hieman. Muutamat käsiini saamista numeroista ovat kirkkovuoden kierron kannalta ajankohtaisia; ylihuomenna on Herran temppeliin tuomisen juhla eli kynttilänpäivä, eikä paastonajan alkukaan ole enää kaukana. Mm. näistä teemoista kuullaan ajallaan lisää 30- tai 50-lukulaisella twistillä.

5 tykkäystä

Kellojen kutsun toisen vuosikerran numerossa kaksi (15. helmikuuta 1939) julkaistiin tiivistelmä saksalaisen pappisvieraan pitämästä lähetysaiheisesta esitelmästä. Tiivistän juttua edelleen. Jutun toimittaja on anonyymi, mutta mahdollisesti asialla on lehden tuolloinen päätoimittaja isä Laurentius Holtzer, SCJ. Jätän tietenkin myös oikeinkirjoituksen alkuperäiseen asuunsa, vaikka se paikoin poikkeaa nykyisistä suosituksista. Esitelmöijän asenne on kohdallaan: väärää profeettaa sanotaan vääräksi profeetaksi, pakanoita sanotaan pakanoiksi, Etelä-Afrikankin ongelmien ydin on selvä, ja niin pois päin. Tämä on hyvin virkistävää.

Alussa mainittu “Fidelitas yhdistys” oli yksi tuolloin hyvin pienen hiippakunnan (tai apostolisen vikaarikunnan, jos tarkkoja ollaan) yllättävän monista maallikkojärjestöistä. Se perustettiin 1922 ja sen toiminta oli vireintä juuri maailmansotien välisenä aikana. Sodan jälkeen sen toiminta lopahti.

KATOLISEN FIDELITAS YHDISTYKSEN viime kuukausikokouksessa 29 pnä tammik. 1939, piti lähetys-pater Peter Lennardz, Saksasta, erittäin mielenkiintoisen esitelmän: ”Maailman lähetyksen polttopisteet”, josta selostamme seuraavaa:

Kun puhumme maailmanlähetyksen polttopisteistä, ei tule ymmärtää niin, että Kirkkomme, äitimme, huolenpito kohdistuisi ainoastaan niihin. Päinvastoin voimme sovelluttaa Kirkkoon p. Raamatun sanat Jumalan, Luojamme, kaikkikäsittävästä isänrakkaudesta: ”Olet luonut vähäiset ja suuret, eikä mikään vältä rakkauttasi ja huolenpitoasi.” On kuitenkin ymmärrettävää, että ne kansat ja maat, joissa lähitulevaisuudessa on odotettavissa suuria ratkaisevia tapahtumia, mitä Jumalan valtakuntaan tulee, ansaitsevat erikoisen huomiomme. Meidän päivinämme koskee tämä kaukaisen Idän jättiläisvaltakuntia (Kiinaa ja Japania), etelä Itää (Intia) ja ”pimeää maanosaa” (Afrika). Näistä puhuttaessa voi todellakin sanoa ratkaisevan hetken olevan läsnä.
[–]
[–] Intian 400 miljoonan keskuudessa on huomattavissa mullistava muutos. Niinkuin muuallakin, täyttää mielet valon kaipaus, vapahduksen kaipaus orjuudesta, - ensi sijassa uskonnollisella, mutta myöskin poliittisella ja taloudellisella alalla. Vuodesta vuoteen vaeltavat miljoonat intialaiset pyhän Ganges-virran luo, sen aalloissa puhdistuakseen syntivelastansa. Vuodesta vuoteen tekevät kymmenettuhannet kuukausia kestävän vaellusmatkan polttavassa auringonpaahteessa, rankkasateessa, jään ja lumen kautta Tibetin pyhälle Kailas-vuorelle, sen laelle, jossa jumalat asuvat, puhdistuakseen synneistään. Kotiin palattuaan kohtaa heitä kuitenkin uudestaan arkielämän kurjuuden julma harmaus. Tuhatvuotinen kastilaitos on hajoamaisillaan. Kenestä on tuleva perijä? Kristus vaiko Muhammed? Niinkuin Afrikassa, niin täälläkin on väärä profeetta Kristuksen vastapelaaja. Karhean aistillisen uskontonsa kautta, joka sallii moniavioisuutta, vihaa ja kostoa, tulee Islami tosin maailmaa käsittävän propagandansa kautta vaaralliseksi, mutta risti on toki viimeiseltä voittava puolikuun, kunhan me kristityt emme kanna uskoamme ainoastaan lippuna edessämme, vaan käsitämme sen myöskin sydämissämme, rakkaudessa ja uhrimielessä sekä rukouksissamme kannamme sen kauas pakanamaihin.

Myös Afrikassa on muhamettilaisuus kristinuskon suurin vastustaja. Enemmän kuin tuhannen vuotta on koko Pohjois-Afrika muhamettilaisuuden takia ollut erämaana. Kun tämä uskonto vuosisadan vaihteessa tahtoi vallata myöskin Keski-Afrikan, astui Kirkko esiin valiojoukkojensa, lähetyspappiensa, kautta ratkaisten pimeän maanosan kohtalon. Kaikkein ilahduttavinta ja lohdullisinta lähetyshistoriassa on lukea, miten puolisen sataa vuotta Afrikan sydämessä kristilliset seurakunnat uhmaavat Islamin etenemistä. On ikäänkuin strateeginen linja vedettynä Ugandan, Urundin, belgialaisen Kongon, Kamerunin ja Länsi-Afrikan kautta. Saamme jonkunlaisen käsityksen kirkollisen elämän kukoistuksesta, kun luemme, että esim. Helatorstaina kaksi vuotta sitten jaettiin 21,000 kommuniota Urundin eräässä seurakunnassa, että suuri osa päälliköistä ja kuninkaista ovat katolisia ja että miljoonat anovat pääsyä Kirkon portilla. Tässä jos missä käyvät Herramme sanat toteen: ”Sato on suuri, mutta työntekijät ovat harvat.”

Etelä-Afrikassa on ennen kaikkea vastustettava kommunismia, joka käyttää hyväkseen murheellista rotukysymystä kiihoittaen köyhää ja epäoikeudenmukaisesti kohdeltua mustaa asukasluokkaa väkivaltaan ja kapinaan. Yhteiskunnallisen hyväätekevän ja sivistyksellisen toimintansa kautta on Kirkko ainoa mahti, joka voi asettaa bolschevismille ratkaisevan vastuksen. Tämän ovat nykyään myös brittiläiset siirtomaaviranomaiset tajunneet.
[–]

5 tykkäystä

Huomisen kynttilänpäivän kunniaksi kopioin tähän kokonaisuudessaan Kellojen kutsussa 15.2.1939 julkaistun kirjoituksen aiheesta. Kynttilänpäivä eli Herran temppeliin tuominen eli ”presentaatio” eli ”purifikaatiojuhla”, on, kuten muistettaneen, minulle itselleni rakas ja tärkeä osa kirkkovuotta. Jouluaikakin muuten päättyy tämän kirkkovuoden osalta lopullisesti huomenna. (Vai oliko kynttilänpäivällä sittenkin oktaavi? Ei taida olla, ainakaan nykyään.)

KK:n jutun lopussa on vain nimikirjaimet A. D. Silmäilin hieman hiippakunnan / apt. vikaarikunnan alueella Suomen itsenäistymisen jälkeen toimineiden pappien matrikkelia, ja ainoa henkilö, johon sekä ajankohta että nimikirjaimet sopivat, on isä Adrian Deelen SCJ (1902–1968). Kieliasun muutamista detaljeista päätellen kirjoituksen suomentajana tai ainakin oikolukijana ja kielentarkastajana vaikuttaisi toimineen isä Adolf Carling.

Kynttilänpäivä

Kynttilänpäivänä esiinkantaa Maaria uhrina jumalallisen Poikansa. Tästä tunnemme sen aseman, mikä Jumalanäidillä on Kristuksen lunastustyössä. ”Terve Maaria, armoitettu”, kaikui kerran sanat enkelin suusta Nazarethin hiljaisessa kammiossa. Mutta tämän jumalallisen tervehdyksen kaiku on kiirinyt kaupunkipahaisesta yli kauas maailman ääriin. Mitä syvemmin kristillinen ajattelu jumalallisen kaitselmuksen johdattamana on tunkeutunut lunastuksen salaisuuteen ja Jumalanäidin arvon salaperäisyyteen, sitä sisäisemmäksi on myös rakkaus tullut Maariaa kohtaan.

Olkoon meistä kaukana uskomme perustotuuden horjuttaminen, totuuden, jonka jokainen lapsikin tuntee: Jeesus Kristus on ainoa Lunastajamme, Hän yksin. Mutta meidän on lupa asettaa kysymykset: Miten olemme Kristuksen kautta lunastetut? Miten Hän on meille kaiken armon ansainnut? Onko Kristus lunastanut meidät Maariatta? Ei, yksinäinen Kristus ilman äitiänsä, Maariatta, ei ole ajateltavissa. Vain se Kristus on elänyt, joka Maarian puhtaimman sydämen alla on levännyt. Vain se Kristus on elänyt, joka kolmekymmentä vuotta yhdessä Maarian kanssa asui ja eli ollen hänelle kuuliainen.

Ja mitä on sanottava Kristuksen kärsimisestä? Kun vanhus Siimeon Jerusalemin temppelissä oli lausunut ennustuksensa, eivätkö Kalvarian [so. Golgatan, Michelange] varjot langenneet ensisijassa Maarian viattomaan sieluun. Ja kun Jumalan murhan järkyttävä salaisuus läheni täyttymistään, ja kun Jeesuksen ruoskinnan lyönnit kaikuivat kohoten taivaisiin, eivätkö ahdistetun äidinsydämen huokaukset seuranneet niitä. Kun Jeesuksen viholliset raivoisin huudoin Häntä ahdistivat ja kumahtelevat vasaraniskut, veristä ristinpuuta vasten, tunkivat pilvien tuolle puolen, eivätkö ne sattuneet kipeimmin juuri kärsivään äidinsydämeen?

Lyhyesti: Eikö Jeesuksen uhri myöskin ollut Maarian? Eikö pojan kärsimys myös ollut äidin? Voiko näitä molempia eroittaa turmelematta kokonaisuutta? Ei.

Koska Jumalan suunnitelman mukainen lunastuksemme tuli osaksemme Maarian alituisesti siihen osaa ottaessa, emmekö saisi olettaa, että myös armo, joka tästä lunastustyöstä meille virtaa, ei tule osaksemme ilman Maariaa? Joka ristinkärsimyksen myötäkärsii, on armoistuimella myötävallitseva. Niinkuin ei yksikään tuska kouristanut Jumalihmisen sydäntä läpitunkematta myös Maarian sydämen, niin ei myöskään armo lankea meille taivaasta käymättä Maarian käsien kautta. Ja niin on aina vuosisatojenkin kautta Kristuksen ansaitsema armo voimakkaimmin vaikuttanut siellä, missä Maariaa kunnioitettiin. Onhan selvää, että missä äitiä halveksitaan, siellä ei myös poikaakaan voida täysin kunnioittaa. Kristuksen ja Maarian on Jumala itse yhdistänyt. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, ei ihmisen sovi eroittaa.

Tämä on totuus, jonka Kirkkomme on niin syvästi ymmärtänyt ja jonka tähden tabernaakkelin lähettyville on myös aina pystytetty alttari neitseellisen Äidin kunniaksi.

Joka Maarian on löytänyt, on hänen kauttaan löytävä myös Kristuksen, valon, joka kaikki ihmiset läpitunkee. Tämä on lohdutus, jonka Kynttilänpäivän kynttiläin valo sydämiimme heijastaa, nämä ovat ne hartaat ajatukset, joilla seuraamme Maariaa temppeliin.

A. D.

5 tykkäystä

Kellojen kutsun toisen vuosikerran viidennessä numerossa (15. toukokuuta 1939) julkaistiin p. Henrikin katedraaliseurakunnan kirkkoherran isä Wilhelm Hoversin vetoomus kaikille seurakuntalaisilleen. Nihil sub sole novum! Kirkkorakennukset toki vaativat remontointia säännöllisin väliajoin, ei siinä mitään. Viimeksihän Henrikiä remontoitiin isosti aivan muutama vuosi sitten. Mutta hiippakunnan köyhyys ja seurakuntien surkea talous tuntuvat olevan todella ajattomia teemoja meillä päin; onko toisessa kappaleessa havaittavissa kirkkoherran hienoista ärtymystä seurakuntalaistensa oletetun pihiyden takia? (Otsikkoa mahdollisesti ihmetteleville: Henrik oli vielä vuonna -39 tosiaan ainoa seurakunta Helsingissä, Maria perustettiin vasta sodan jälkeen.)

Kaikille Helsingin seurakunnan jäsenille.

Koska kirkkomme sekä sisä- että ulkopuolelta on korjauksen tarpeessa ja tarvittavat varat puuttuvat, vetoan kaikkiin seurakunnan jäseniin rahallisen avustuksen pyynnöllä. Antakoon kukin varojensa mukaan.

Periaatteena pidettäneen täälläkin, niinkuin kaikkialla muualla, että seurakunta itse ylläpitää kirkkonsa.

Kirkkoveroahan ei meidän seurakunnassa kanneta ja tavallinen sunnuntaikolehti ei riitä tällaisiin ylimääräisiin menoihin.

Sentähden toivon, että kaikki ovat mukana kun on kysymyksessä oma kirkkomme, ja kun en pyydä avustusta enempää, kuin mihin kukin kykenee.

W. Hovers
Kirkkoherra.

2 tykkäystä

Muutaman päivän päästä on taas tuhkakeskiviikko, ja viimeistään silloin kristityt aloittavat paastonajan. Nyt eletään vielä laskiaisviikonloppua, mutta paastokäsky julkaistaan hiippakunnissa yleensä juuri näihin aikoihin. Niin oli laita myös uusimmassa Fides-lehdessämme. Mutta tässä ketjussa käsitellään Fideksen edeltäjää, ja siksi myös paastokäsky on tässä reilun kuudenkymmenen vuoden takaa; yllättävän vähän se kyllä nykyisestä eroaa.

Seuraava katkelma on siis Kellojen Kutsu – Klockorna Kalla –lehden 20. vuosikerran (1957) tuplanumerosta 2-3. Paastokäskyn allekirjoittaja ”Gulielmus” on tietenkin tuolloinen piispamme Gulielmus Cobben SCJ (1897–1985). Ennen apt. vikariaattiaan / piispuuttaan isä Gulielmus toimi oman kotiseurakuntani eli Turun p. Birgittan ja autuaan Hemmingin srk:n kirkkoherrana vuosina 1926–1934. Hänen hieman menninkäismäiset kasvonsa koristavat yhä omaa seurakantasaliamme kahdessakin valokuvassa, joista toinen esittää häntä nuorena kirkkoherrana ja toinen vanhempana prelaattina täydessä piispallisessa tällingissä.

PAASTOKÄSKY

P a a s t o p ä i v ä t ovat tuhkakeskiviikko ja pitkäperjantai. Paastoaminen kirkon määräyksien mukaan merkitsee sitä, että nautitaan päivittäin ainoastaan y k s i täydellinen ateria, muilla aterioilla tyydytään suunnilleen puoleen tavallisesta ravintomäärästä. – Paastokäsky velvoittaa kaikkia katolilaisia, jotka ovat täyttäneet 21 vuotta, siksi kunnes he ovat saavuttaneet 59 vuoden iän.

Paastosta vapautettuja ovat: a) kaikki raskasta työtä ruumiillista työtä tekevät; b) köyhät, jotka eivät kykene hankkimaan täydellisiä aterioita; c) sairaat; d) erikoisvapauden saaneet.

A b s t i n e n s s i p ä i v ä t ovat vuoden kaikki perjantait sekä tuhkakeskiviikko.

Abstinenssikäsky s. o. lihan syönnistä pidättäytyminen, velvoittaa jokaista 7 ikävuotta täyttänyttä katolilaista.

Tästä käskystä vapautettuja ovat: a) ei-katolisissa kodeissa elävät yksityiset katolilaiset; b) ei-katolisissa kodeissa vakinaisessa tai väliaikaisessa työssä olevat henkilöt, jotka saavat työpaikassaan ateriat; c) ei-katolisten luona täysihoidossa tai kutsuvieraina olevat; d) henkilöt, jotka nauttivat ateriansa julkisissa ruokapaikoissa; e) matkoilla olevat; f) sotilashenkilöt palveluksessa ollessaan; g) erittäin raskasta työtä tekevät; h) köyhät ja sairaat.

Hiippakunnan kaikki papit saavat vapauttaa yksityiset henkilöt abstinenssivelvoituksesta.

+G u l i e l m u s
Helsingin piispa

2 tykkäystä

Erityisellä tavalla paastonaikaan sopiva kansanhurskauden muoto on kirkossamme ristintiehartaus. Useimmissa seurakunnissa sitä ei muina kirkkovuoden aikoina taideta erityisemmin harrastaakaan. Kellojen Kutsun 21. vuosikerran numerossa 3-4 (kevät 1958) on artikkeli ristinasemista. Siinä herättää huomiotani anonyymin kirjoittajan (olisiko asialla päätoimittaja, isä L. Holtzer, SCJ?) hieman anteeksipyytelevä sävy mitä tulee niihin asemiin, joihin ei ole osoitettavissa suoraa Raamattu-liittymää. Käsiteltävänä on erityisesti kuudes asema, jossa pyhä Veronika kuivaa Herran kasvot hikiliinallaan. Puolusteleva asenne saattaa olla tässä maassa vielä 50-luvun lopulla vallinneen musertavan antikatolisen ilmapiirin vaikutusta, mutta minua se kieltämättä pikkuisen ärsyttää. Otan tähän lyhyen katkelman artikkelin lopusta.

Mielenkiintoisempi juttu on kuitenkin aivan lehden takasivun lopusta löytyvä pikkuilmoitus pyhän viikon ahtisaarnoista Helsingin kirkoissa. Muistaakseni erityisesti isä Adolf Carlingin ahtisaarnat vetivät väkeä kirkkoihimme prekonsiliaarisina aikoina. Harmi, että tämä(kin) perinne on jäänyt jotenkin paitsioon.

Miten kirkko suhtautuu tällaiseen kirjavaan [Veronikasta kertovaan] legendakokoelmaan? Lausumatta ratkaisevaa sanaa tapahtumien historiallisuudesta Kirkko ei voine vastustaa kaikkea, mikä saattaa herättää uskovaisten hartauden. Kirkolle on Kristuksen kärsimyksen ja ristin mietiskeleminen määräävä, kuvat ovat vain sivuasioita, välikappaleita, jotka herättävät hartauteen. (Samaa voimme myös sanoa nk. Pilatuksen portaista Roomassa.) Mutta kun 17:nnellä vuosisadalla riitusten kongregaatiota pyydettiin ottamaan Veronikan nimi pyhimysten viralliseen luetteloon, Kirkko kieltäytyi päättävästi.

Cropped0039

MEMORANDA
Ahtisaarnat Helsingissä joka sunnuntai klo 18, N. Marian kirkossa suomeksi.

Passionspredikningar i Helsingfors varje söndag kl. 18 i Henrikskyrkan på svenska.