Kenelle kielilläpuhumisen armolahja annetaan?

Yhtä hyvin sitten tuo jälkimmäinenkin virke ja moni muukin raamatunkohta. Minusta on hyvä, jos ihminen pystyy virvoittumaan rukouksen aikana. Kun en osaa puhua kielillä, osaan kuitenkin nauttia ylistysmusiikista ja hengellisistä lauluista. Rukousta nekin ja niissä virvoitun.

Voi olla, että jotkut suuntaukset pitävät sitä hengellisyyden mittana, koska sen voi tehdä kaikkien kuulla ja ihmetellä.

Olen maininnut laajoista yhteyksistäni ja kokemuksista eri maissa nk. helluntalaisuuden parissa. Kaikkialla olen kohdannut moitittavaa, muttei enempää kuin Alkuseurakunnassa.

Eli oikeaa tervettä yritetään parannella joko poistamalla, paheksumalla liikaa “vaahtoa” tai yritetään virittää palavaksi jo olevat Hengen lahjat. En edes mainitsisi “tietyistä piireistä”, koska minun kokemukseni näistä on ollut David duPlessiksen kutsuminen Vatikaani 2:n tarkkailijajäseneksi helluntalaisuuden “edustajaksi”, vaikka hän oli muutama vuosi aikaisemmin julkisesti eronnut Assembly of God:n USA:n ja Etelä-Afrikan yhteyksistä. DP ei missään yhteydessä myöhemminkään antanut ymmärtää, että hän olisi ollut tietoinen, että piispat ja yleensä opin tohtorit opettivat, että jokaisessa kastetussa on kaikki armolahjat, ne pitää vain aktivoida, rukoilemalla pyytämällä ensisijaisesti Madonnaa saamaan se aikaan.

Vatikaani 2 alkanut “Katolisen helluntailaisuuden” johtava pappi, Richard Bennet tuli uskoon 70-luvulla. Hänen omakohtainen kokemus kielilläpuhumisesta löytyy netistä. Tämä aalto ei lakannut Bennettin kääntymykseen vaan jatkuu katolinen karismaattisuus-liikehdintänä. Helluntaiseurakunnissa Italiassa, nämä karismaattiset tulivat meidän rukouskokouksiimme antamaan kielilläpuhumisnäytöksiä. Ne oli kylmääviä kokemuksia. Kenneth Copelandiin on paavi pitänyt julkaistuja videotapaamisia ja sitten lähettänyt katolisen papin puhumaan kielillä kilpaa Copelandin tilaisuuksiin. - Näistä ei ole ollut kielteisiä mainintoja?!

Kuten usein olen sanonut, niin olen lapsesta lähtien viihtynyt siellä missä Pyhä Henki on toiminut ja karttanut, voinut pahoin, kun ihminen on parannellut Pyhän Hengen toimintaa, lähinnä kielilläpuhumista.

1 tykkäys

Tykkäykseni ei tullut tuosta katolilaisuutta koskevasta osasta viestiäsi, johon en osaa ottaa kantaa. Mutta tuo mainitsemasi ihmisten harrastama Hengen toiminnan paranteleminen ansaitsi sydämen.

Eli toistaiseksi voit luottaa minun kantaani, tarkoitan katolisuutta.

Nämä tunnistettavaa kieltä puhumiset eivät ole harvinaisia. Minulle on kaukana ulkomailla takanaoleva laskenut kätensä päälleni ja kolmella selvällä suomen sanalla ilmoittanut juuri sillä hetkellä vastauksen sisälläni olevaan pyyntööni. Perheessäni yksi sai Pyhän Hengen kasteen, kun hän sängyllään luki hengellistä kirjaa, elämänkertaa. Hänen kielensä oli englanti, mitä hän ei osannut eikä myöhemminkään oppinut, vaikka puhui hyvin italiaa ja ruotsia sekä tyydyttävästi saksaa.

Tätä en hänelle koskaan sanonut, eikä hän itsekään asiasta maininnut.

Kielet eivät ole julkista toimintaa, vaikka on ollut yhden kerran, v. 30 Jerusalemissa, kun Jerusalmista alkanut kastajaliike sai alkunsa. Pelkästään hebreankieltä taitavat tekivät pilaa.

1 tykkäys

Minä kyllä ymmärrän tämän. Onhan valmiita rukouksia Raamatussa ja muualla, mutta eivät ne aina tunnu sopivan aidosti tilanteeseen tai niihin ei aidosti osaa yhtyä. Tästä syystä itsekin olen joskus pyytänyt tätä lahjaa, mutta en koskaan saanut.

1 tykkäys

Kielet, kielilläpuhuminen on hengellinen kokemus, lahja. Se on kokemuksena niin tyydyttävä, että lihallisuus, sielullisuutemmekin siitä innostuu. Siksi on niin paljon hengellisesti epäraitista “ilmassa”, vaikka “supina” saattaa sitä suodattaa. Paavali opettaa, että kielet ovat henkilökohtaiseen käyttöön, ellei ne palvele ymmärrettävästi evankelinoinnissa niille, jotka eivät saarnattua tai kirjoitettua kieltä ymmärtäneet.

Jeesus ei maininnut kielistä, vaan “odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä …” jatkuu, “…kunnes teidän päällenne puetaan Voima korkeudesta.”

Tämä liittyy :… kun Pyhä Henki tulee päällenne, niin te saatte voiman,…". Tämä Voima tekee mahdolliseksi olla Jeesuksen, Jesuksesta todistaja.

P.S. On jopa tärkeää ottaa huomioon KK38, KK92 ja 2020 poikkeaminen, mikä näissä laitoksissa on “kun Pyhä Henki tulee teihin …”, vaikka se pitää olla päällenne, yllenne, eli “teidän päällenne puetaan Voima korkeudesta”. Varustetaan, puetaan Voimalla evankelioida ne, joilla on Pyhän Hengen sinetti sisimmässään.

Tämä poikkeama Alkuperäisestä on valitettava, sillä se on saanut aikaan opetusta, että Pyhän Hengen kaste olisi uskoontulo, uudestisyntyminen.

Jeesus kertoi oppilailleen että Pyhä Henki annetaan, jotta he voivat todistaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Kun Jeesus kuoli, oppilaat olivat masentuneita ja peloissaan. He eivät jaksaneet enää uskoa ehkä siihenkään että mestari oli ollut Jumalan Poika. He olivat hämmentyneitä ja kansan sekä johtomiesten ylivalta tuntui musertavalta.

Pyhä Henki vuodatettiin. Ihmisiä tuli uskoon, Jeesuksen seuraajat saivat rohkeuden. Apostolit alkoivat ymmärtää että kaikki sittenkin tapahtui Jumalan pelastussuunnitelman ja kirjoitusten mukaisesti.

Näin on tänäänkin. Usko ei ole todellista, se ei anna voimaa todistaa ja viedä toivon sanomaa, ellei se ole Pyhän Hengen antamaa uskoa.

Kaikki jotka oikeasti uskovat Jeesukseen ja siihen että Jumalan rakkaus on totta, ovat saaneet Pyhän Hengen.

Ei ole erikseen henkikastetta, ei tarvita erityisiä kokemuksia ja ihmeitä. Jos näin olisi, ihmiset olisivat eri luokissa, eriarvoisia Jumalan lapsina. Kaikki jotka uskovat, saavat kiittää Pyhää Henkeä, jonka Isä antoi kirkastamaan Kristuksen syntymän, elämän, kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemisen merkityksen. Tämä että Henki todella meidät pitää uskossa, kaiken tämän maailman masentavan uutistulvan ja myös epäuskoa lietsovan Perkeleen juonien keskellä, tämä on se suuri ihme. Näin voimme ylistää Jumalaa hänen pelastusteoistaan.
Ihmeellistä on myös että Pyhä Henki on aina ollut. Vanhan liiton pyhät saivat saman voiman, samoin he ylistivät Hengessä, kuten kirjoituksissa luemme.

2 tykkäystä

On kyllä, juuri se mistä Oka alla puhui. Henkikaste tosin voidaan määritellä ainakin kahdella eri tavalla, joko uskoontulona, kuten Urho Muroma opetti, tai sitten sellaisena kokemuksena, jossa voima todella ihmeenomaisesti puetaan ylle, kuten helluntailaiset asian näkevät ja joka on mielestäni raamatullisempi näkemys. Tosin ymmärrän myös Muromaa tässä, sillä hän koki samalla hyvin voimakkaasti uskoontulon kokemuksen. Kun Pyhän Hengen kaste, eli kaste, jossa Jumalan voima tulee ylle, annetaan, se ilmenee yleensä myös sekä voimakkaana kokemuksena, mutta myös henkilahjoina, joita siinä yhteydessä voidaan saada.

Ymmärrän tämän, sillä kun Paavali Efesossa laittoi kädet ihmisten ylle, he saivat henkikasteen ja voiman, puhuivat kielillä ja kuka mitenkin sai armolahjoja. Tunnistan tämän asian, sillä uskossa olen ollut paljon pitempään, mutta 15 vuotta sitten kokenut eräässä yhteydessä Hengen kosketuksen hyvin voimallisesti, kun siitä ensin oli samana iltana annettu tiedonsana. Sen ainoan kerran olen mennyt hurmoksiin ja tämä tapahtui myöhemmin yksin kotona hiljaa rukoillessani. Myös myöhemminkin koin jotain samaa kokoustilan penkkirivissä, kun siellä profetoitiin Hengen voiman tulevan ihmisten ylle. Molemmat kokemukset olivat hieman pelottaviakin, sillä Jumalan Voima on suuruudessaan pyhä.

Jos pysytään Uuden Testamentin kielenkäytössä, niin siinä puhe Pyhän Hengen kasteesta viittaa joka kerta Helluntaihin. Ja tämä Pyhän Hengen kaste on jokaisella Jeesukseen uskovalla.

Jos uskova saa myöhemmin jonkin lisäkokemuksen, se liittyy Pyhällä Hengellä täyttymiseen. Ei kukaan tule uskoon tänään ja saa Pyhää Henkeä vasta joskus myöhemmin.

5 tykkäystä

Näin juuri. Tätä oka ja fratres vuodesta toiseen täällä julistavat mutta näin ei opeta mikään vanha kirkkokunta eikä luterilaisuus. Tämän foorumin tavoite on edistää klassisen kristinuskon mukaista hengellisyyttä ja teologiaa. Vaikka näitä helluntailaisia, muromalaisia ja ties mitä oppeja on maailma täynnä ja uskomisen vapaus on, ne eivät ole Raamatun ja kirkon tradition mukaisia. Tämä on oikein tällä foorumilla sanoa joka kerta, vaikka se herättäisi vastalauseita.

Pyhään Henkeen uskominen ja hänen merkityksestään oikein opettaminen on tärkeää koska väärät opit tässä johtavat vääriin käytäntöihin ja väöristyneeseen seurakuntaelämään kuten on monesti todettu.

Lainaus piispa Häkkisen saarnasta v 2020:

  • Vähän katekismuksen kolmannen uskonkappaleen selityksessä Martti Luther opettaa: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.”
1 tykkäys

Ei pidä paikkaansa. Olin samaa mieltä Eutykuksen kanssa tästä asiasta. Ilman Pyhää Henkeä ei voi kukaan uskoa. Sen sijaan Pyhällä Hengellä voi täyttyä useinkin uskoontulon jälkeen. Hengellä kastaminen liittyy armolahjojen saantiin ja täyttymiseen.

Raamattu kuitenkin opettaa. Ehkä se kertoo jotain vanhoista kirkoista ja luterilaisuudesta. Että ollaan menty kauemmaksi alkuseurakunnan käsityksistä.

Eutykus ei väitä Hengellä täyttymisen olevan kaste.
Henki joko on tai ei ole.

Viestisi ovat ristiriitaisia näissä asioissa koska pyrit samaan aikaan olemaan helluntailiikkeen ja Muroman fani, mutta kuitenkin myös luterilainen. Minulle on ihan ok että joku tykkää yhteiskristillisestä hommasta tai muutenkaan ei halua sitoutua yhteen tunnustukseen.
Mutta tällä foorumilla on mielestäni lupa olla selvä ja erotella opit, kutsua niitä oikeilla nimillään.

Klassisen kristinuskon mukaan ei ole erikseen henkikastetta. Kaste on niin tärkeä ja ihana asia että sitä ei pidä hämmentää käsitteenä.

Sitten on aivan erikseen se että Jumala kutsuu ihmisiä erityisiin tehtäviin. Papeiksi, opettajiksi, rukoilijoiksi, diakoniksi…
Ihmiset voivat myös kokea paljonkin eikä siinä tarvitse kenenkään olla tuomarina.
Mutta Kaste on se Jumalan teko jossa kristityksi tullaan. Kaikki kastetut ovat yhtä lailla Jumalan lapsia.

Kun hengellisyys keskittyy erikoisuuksiin, armolahjoihin, ihmisten kokemuksiin, Voimaan… silloin on pieni ihminen heikoilla. Sitä ei Jumala tahdo.

Nämä ovat osittain päällekkäisiä asioita, erilaisia nimityksiä käytetään eri piireissä, vaikka tarkoitetaan samaa. En ole kovinkaan ristiriitainen, vaan johdonmukaisesti Raamatun linjoilla, joista on erilaisia käsityksiä niin helluntailaisilla, muromalaisilla, jotka kuitenkin ovat luterilaisia ja sitten puhdasoppisemmilla luterilaisilla, jotka eroavat näistä.

Johdonmukaisesti Raamatun linjoilla sanoo olevansa hyvin moni ryhmä ja ihminen. Emme kuitenkaan täällä lue klassisessa mielessä raamatullisiksi adventisteja, metodisteja, baptisteja, monia karismaatikkoja…
Jonkun teologisen periaatteen tai oppimasi suodattimen kautta sinäkin arvioit, etkä vain tunteella, kristillisiä ryhmiä.
Muroman epäluterilaisuus on todistettu väitöskirjoinkin, kuten tiedämme kaikki.
:grin:

Ei tarvitse keskittyä, tämä on sinun tulkintasi. Ainoa asia, mihin keskitytään herätyspiireissä on evankeliumin eteenpäin vieminen. Siihen tarvitaan edellytyksiä, alkuseurakunnassa erityisesti sen nopeaan leviämiseen tarvittiin näitä, mutta myös tänäänkin. Ei niin että näistä tulisi itse tarkoitus, vaan väline ja joskus jopa edellytys, ainakin suuri apu.

Koet pienen ihmisen olevan heikoilla. Hän saa turvata Jumalan lupauksiin juuri niin kuin osaa ja voi.

Taisit liputtaa tuon parahdukseni mutta ei se mitään.
Minua hämmästyttää ettet vanhana konkarina tunnu ymmärtävän sitä että palstan säännöt ja tavoitteet eivät salli kyseenalaistaa sitä että juuri vanhat kirkot eikä “alkuseurakunta” edustaa klassista uskoa ja se perustuu Raamattuun ja traditioon. Helluntailaisuus on kai 1800-luvulla syntynyttä ja lähinnä 1900-luvulla levinnyttä.

1 tykkäys

En kuittaisi näin.
Juuri kasteen merkityksestä on erimielisyyttä ja siihen henkikaste sanana liittyy.

Jeesus kastaa Hengellä ja tulella.

11 Minä kastan teidät vedessä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes kantamaan hänen kenkiään. Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Matteus 3:11 FINRK

Ei ole sellaista ryhmää opillisesti kuin herätyspiirit.
Se liike, jonka messussa sinäkin käyt Kalliossa, on herätystä kaipaava mutta ei erikoisia kokemuksia ja henkikasteita mainostava. Kovin paljon raamattuluentoja tuottaa se jengi.
Sen sijaan toisaalla ollaan kovasti kiinnostuneita Voimasta, lahjoista ja ihmeistä. Niistä puhutaan paljon, herätys merkitsee siellä pitkälti noiden merkkien lisääntymistä ja pyytämistä.

On eroja hyvinkin paljon siinä mikä kulma edellä mennään.

1 tykkäys