Kenelle kielilläpuhumisen armolahja annetaan?

Kielet ja Pyhän Hengen vuodatus, kaste, oli ennustettu hyvissä ajoin ja monesti. Tästä Pietari muistutti Apt.2:16-18.

Sitten 21. jae: “Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.”

Kielet, oppimattomien ihmisten puhumana niin, että kuulijat vahvistivat heidän kertovan, 9-12 jakeet,Jumalan suurista teoista ja ihmeistä itsekunkin kielellä.

Tämä oli ensimmäinen, jopa ainoa julkinen kielilläpuhuminen, minkä Jumalan armolahja vaikutti. Mainitsen jo aikaisemmin, että olen kuullut rukouskokouksessa, kaukana maailmalla sanat suomeksi. Ne olivat juuri ilmoitus kysymykseeni, jonka silloin sisimmässäni Jumalalle esitin. Eli sama Jerusalemin ihme on tapahtumassa koko ajan, ei hämmästeltäväksi vaan Seurakunnan rakennukseksi.

Paavalin ohje kielillä puhumisesta innostuville on jatkuvasti toistuvaa opetusta. Etenkin helluntalaisiksi kutsutuissa uskovien yhteyksissä on aina puhuttu “liikaa” kielillä. Se on mahdollista, koska tämä lahja on sen saanneen hallinnassa, josta syystä siihen sitten laitetaan omia mausteita. Toistan: tätä varten jatkuvasti toistetaan tuota 1. Kor. 14. lukua. Eli puutteellista toteutusta, vaikka oppi olisi oikea. Tähän kuitenkin on eräänlainen “lohdutus” se, että Alkuseurakunnissa “toimi” tämäkin vaiva.

Liiallinen kielillä puhuminen ei miellytä ketään. Jo ensimmäisiä muistojani lapsuudessa oli, kuinka viihdyin aidossa Hengen vaikuttamassa ilmapiirissä ja kuinka oloni oli ahdistava, kun “tyhjät tynnyrit” kumisivat.

Eli edelleenkin “mikä on ja missä on ongelma?” Ihminen/ liha, on ongelma, kun se ei alistu uudestisyntyneelle hengelle.

Uskon, että on kerrottu ja tyhjennytty näistä teitä kiusanneista helluntalaisuuden puutteista. Puutteista, mitkä ovat olleet kaikkien tiedossa jo lähes 2000 vuotta.

2 tykkäystä

Tässä oli hyviä asioita.
Vaikka emme pidä helluntailaisuutta klassisena kristinuskona aiemmin mainittujen harhaoppien vuoksi, on onneksi yksilöillä (kaikissa kirkkokunnissa ja suunnissa) aina mahdollisuus olla itsekriittisiä ja arvioida ilmiöitä Raamatun ja tradition pohjalta. Sinun kohdallasi voi ilolla tervehtiä tuota kritiikkiä tyhjiä tynnyreitä ja liiallisuuksia kohtaan.

Onko kenelläkään tiedossa, mitä kielilläpuhumisessa tapahtuu lausumisen kanssa? Eli jos vaikkapa suomalainen puhuisi japania kielilläpuhumisen yhteydessä, niin lausuuko puhuja tällöin suomalaisittain vai onko lausuminen jotenkin tällaisessa tapauksessa hyvin lähellä natiivia puhujaa?

Tai onko kielilläpuhuja puhunut koskaan sellaisella kielellä, mitä hän itse ymmärtää osittain?

Olen kuullut täydelistä kiinaa, mandarinia, henkilön rukouksessa ennenkuin hän on antanut profetian seurakunnalle. Ääntäminen kiinalaisittain ei todellakaan olisi onnistunut asianomaisella muuten.

Myös tuo minulle suomeksi ilmoitus oli suomalaisittain äännetty.

Lisäys:

Seurakunnassani Sveitsissä tuli uskoon Fabio vähän ennen Uutta vuotta 2010. Hän oli rukouksessa muutaman seurakuntalaisen kanssa ja näin halusi ottaa vastaan uuden vuoden 2010. Muuta jättivät tilaisuuden, mutta Fabio jäi vielä rukoukseen. Hän sai hetken päästä Pyhän Hengen kasteen ja kielet, joita hän puhui tuntikausia.Parin päivän päästä tapasimme ja hän antoi todistuksensa, jossa hän mainitsi kuinka määrätyt sant toistuivat. Hän kirjoitti ne ylös ja seuraavana päivänä kävi läpi eri kieliä, josko ilmaisu löytyisi. Se löytyi ja oli vanhaa arabiaa, mitä vieläkin puhutaan. Sanojen merkitys oli ylistystä Jumalalle. Tarkan merkityksen kysyn Fabiolta.

Kuinka tunnistit kielen kiinan kieleksi? Senhän suomalainen voi helposti sekoittaa moniin aasialaisiin kieliin, ellei satu niitä yhtään osaamaan.

Oliko paikalla kenties joku, joka osasi kiinaa ja tunnisti kielen ja ymmärsi mitä sanottiin.

Olen työskennellyt Kiinassa vuodesta 1997 lähtien ja vieläkin minulla on yritys Hong Kongissa.

Erotan ja yleensä erotetaan Canton ja Mandarin, kun niitä kumpaakin kuulee päivittäin.

No tuossa kuulee kieltä jo sen verran, että varmaan puhutkin itse kiinaa.

Itse kuuntelen tällä hetkellä japania. Ei ole edes ollut mikään tarkoitus oppia sitä, mutta jotkut sanat tarttuvat väkisinkin.

Ymmärsitkö siis puheen sisällön, vai onko tilanteesta jo kauan? Ja puhuja itse ei kiinaa osannut. Varsinkin, jos puhetta tulee riittävän paljon hyvin lausuttuna, niin kyllähän se ihme on.

Todennäköisyys, että kaikki puhe osuisi oikein sattumalta lienee paljon pienempi kuin epätodennäköisinkään lottopelin päävoitto.

Tapaus ei ole yksi hänen kohdallaan, vaan se toistui muutaman kerran vuodessa. Kyllä paikalla oli ihmisiä, jotka ymmräsivät kielen ja mitä se oli. Sen sisällöstä ei ollut kyse. Hyvin usein profetoija puhuu ensin kielillä ja sitä on kyseenalaistettu. Sen merkityksen olen käsittänyt olevan profeettaa vahvistava.

Kerroin myös tuosta suomen kielisestä sanomasta takaani. Se oli täsmällinen vastaus sisimmässäni esitettyyn kysymykseen juuri sillä hetkellä. Suomenpuhuja oli täysin ääntämään kykenemätön mitään suomalaisittain. Tutustuin häneen myöhemmin.

Aika oli yli kymmenen vuotta sitten.

1 tykkäys

Itselläni on yksi tämäntyyppinen havainto. Menin joskus 1990- luvulla Nokian kirkkoon, kun olin kiinnostunut tietämään Nokian ilmiöstä enemmän. Tästä olen palstalla kertonut aiemminkin, mutten muista missä ja koska.

Useampi ihminen rukoili puolestani. Siinä joukossa oli nainen hieman virttynyt villapaita päällä ja mielessäni heräsi tahtomattani antipatioita tuota naista kohtaan. Välittömästi tämän jälkeen juuri kyseinen nainen sanoi, että pahoista ajatuksista pääsisin sielunhoidossa.

Täytyy kyllä muistaa, että suurin osa rukouksista, jotka vastaavasti ääneen aikoinaan rukoiltiin, eivät sisältäneet oikein mitään sellaista, joka olisi tehnyt vaikutuksen. Tuo asia jäi mieleeni, koska se tuntui uskomattomalta.

Olin kuitenkin varmaan kertonut noille ihmisille, mikä mieltäni painoi, ennen kuin he alkoivat rukoilla ja voin kuvitella, että olen maininnut siinä yhteydessä, että pahat ajatukset vaivaavat.

En kyllä tiedä, onko kenenkään mahdollista päästä irti ns pahoista ajatuksista minkään kristillisen keinon avulla.

1 tykkäys

Pääsitkö niistä eroon myöhemmin jotenkin? Ilmiö on kai varsin tavallinen ja vaivaa sitä enemmän, mitä enemmän niille antaa merkitystä. Ehkä jotain neuroottista alkuperää. Voi kai tuohon viisas sielunhoitajakin jotain auttaa, mutta varmasti myös oikeanlainen rukouskin.

1 tykkäys

Kyllä tuon tapainen ajattelu tosiaan vähenee, kun sille ei anna suurta merkitystä ja ei soimaa itseään, vaikka jotain karua mutta korutonta tulisikin mieleen.

Jonkin asian kokeminen erityisen pahaksi on omiaan vain kiihdyttämään tätä asiaa.

1 tykkäys

Pidän kuitenkin täysin mahdollisena, että tiedonsanojen armolahja toimi tuossa rukoustilanteessa. Tällainen rhema-sana voi tulla juuri sellaisessa tilanteessa ja osua tarkasti. Toki myös esittämäsi luonnollinen selitys on tässä tapauksessa mahdollinen, mutta on paljon tapauksia, joissa ihmisestä mitään tietämätön on sanonut juuri oikeita asioita rukouksen kohteena olevasta ihmisestä. Tiedonsanojen ja profetian lahja vain toimii.

Asiaa ei voi pitää täysin mahdottomana ja poissuljetulta. Kieltämättä eniten ihmettelyä elämässä ovat aiheuttaneet tietyt tapahtumat kristillisissä piireissä.

Tosin hyvin paljon kokonaistapahtumista oli täysin sielullista. Esim itse en usko, että juuri tätä kielilläpuhumisen lahjaa olisin oikeasti saanut.

1 tykkäys

Ymmärsinkö oikein: olet puhunut kielillä, mutta et usko, että se olisi ollut aitoa.

Minulle uskoteltiin, että ala vaan puhua, että kyllä se sieltä tulee. Mutta kyllä se oli pelkkää siansaksaa, eikä mitään oikeaa kieltä.

Eli en ole kokenut, että minulle olisi ‘annettu’ jotakin.

1 tykkäys

Juuri näin uskonkin käyvän, jos ihmistä yritetään saada puhumaan kielillä sanoen, että aloita vaan. Olen yksikseni kokeillut, eikä siitä todellakaan mitään muuta tullut kuin höpötystä. En suostu pettämään itseäni sellaisella temppuilulla.

1 tykkäys

on tällainen pakottaminen helluntaipiireissä tai muualla, niin se ei täsmää mihinkään raamatulliseenilmiöön.

Katolinen kirkko on kuitenkin tehnyt laajimman työn. Siitä yksi esimerkki on paavin lähettämä pappi karismaatiseen Kenneth Coplandin tilaisuuteen. Tämä pappi puhui kieliä kilpaa Copelandin kanssa. Näitä vastaavia kielilläpuhujia on rutosti !!!

Kyse oli ex-helluntailaisista. Erotetuista.

Minulle sanottiin myös seuraavaa: ‘Pyhä Henki on valmiina siirtymään sinuun.’

Jäin miettimään paljon myöhemmin, että joko porukassa oli yliluonnollista tietoa Pyhän Hengen liikkeistä, tai sitten he puhuivat ‘täysin uskossa’, mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että heillä ei ollut mitään tietoa Pyhästä Hengestä, vaan he sanoivat noin, koska he uskoivat, että tuossa tilanteessa olisi mahdollista, että niin voisi käydä. Mutta yhtä hyvin voi olla, että Pyhä Henki ei ollut tuolloin edes paikalla.

Kun tällä palstalla olen vuosia keskustellut, niin tällä hetkellä kallistun selkeästi jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Kuulin Patmos-radiosta muutamina päivinä Nurmeksen edesmenneen kirkkoherran ja teologian tohtori Kaarlo Jalkasen puheita vuosikymmenten takaa. Tässä Jalkanen 1990-luvun puolivälissä Kristillisen keskuksen haastattelussa puhuu kielilläpuheesta, Hengen täyteydestä ja muista armolahjoista.

Yhteenveto

http://www.ristintie.com/files/Jalkanen-Kaarlo-Miten-saada-kielillapuhumisen-lahja-1990-luku.mp3

“Viimeinen” lupaus tuli Jeesukselta juuri ennen hänen taivaaseeen nousemista ennen, vrt. Apt. 1:
4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: “Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.”

Erilaisia viestejä profetioissa on koskien kielilläpuhumisilmiötä. Jeesus ja Paavali, muunmuassa, painottivat Apt. 1:
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Eli te saatte Voiman, joka lankeaa yllenne ja pukee teidät palvelemaan evankelioinnissa. “Tulette olemaan minun todistajiani” on syy ja olla elossa. Tietysti, jos ei ole uskossa tämä syy ei todellistu ja toivo laitetaan tähän elämään. Näin voi uskovallekin käydä, menetetään kyky nähdä näkymättömiä ja heistä Paavali kirjoittaa, 1Kor 15:
19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.