Keskusteluapua uskosta ja synnistä

Hei,

En tiennyt muutakaan paikkaa minne kirjoittaa, mutta satuin löytämään tämän sivuston ja ajattelin tänne purkaa ajatuksiani.

Mulla olis siis ihan hirvittävä tarve puhua uskosta, synneistä, uskoon tulemisesta ym jonkun kanssa! Sisällä käy tällä hetkellä niin kiva myllerrys kaikista näistä asioista!

Mulla ei ole ainuttakaan uskovaista ystävää, tai no yksi, mutta jotenkin vierastan avautua hänelle.

Olen helluntailaisen perheen kasvatti, kolmen lapsen äiti ja naimisissa ei-uskovaisen kanssa. Kotona en siis uskon asioista pysty puhumaan. Elämä on kohdellut ja kuljettanut vähän miten sattuu, ja nyt on alkanut kova ahdistus ja pelko omasta elämästä ja tulevaisuudesta. Kuoleman pelko on läsnä joka päivä.

Haluaisin vain purkaa ajatuksiani jollekkin, että saisin tämän ahdistuksen katoamaan.

13 tykkäystä

Uskoisin että täältä löytyy kuulevia korvia ja lohdutuksen ja toivon sanoja useammankin kirkkokunnan jäsenten taholta. Rohkenin avata tämän kommenttiketjun, koska mainitsit helluntailaisuuden, ja itsellänikin on nuoruuden helluntaitaustaa.

2 tykkäystä

Tervetuloa foorumille!

Millaisia kysymyksiä sinulla on? Täällä voidaan pohtia niin paljon, kuin sielu sietää.

Helluntailaisuus on tuttua nuoruudesta. Tätä nykyä olen luterilainen Kansanlähetyksessä.

3 tykkäystä

Tervetuloa, ja siunausta! Syvemmässä keskustelussa ehkä yksityisviestittely voisi olla parempi, mutta ajattelin jonkun sanasen sanoa.

Ensinnäkin on hyvä muistaa, että tällä foorumilla osa meistä keskittyy keskustelemaan ajankohtaisista ja poleemisista aiheista (kuten allekirjoittanut), mutta se ei toki määritä meidän arkipäiväistä uskonelämäämme. Niinpä vilkkaimman keskustelun ketjut eivät välttämättä ole ne, jotka rakentavat eniten.

Näin miehenä pelkään, etten osaa olla luontevin keskustelutoveri, mutta toivon sydämestäni, että saisit kaipaamaasi apua. Itse olen tapaluterilaisesta perhetaustasta, vaimoni oli helluntailainen ja itsekin olin hetken niissä yhteyksissä, nyt olemme olleet jo vuosia luterilaisen herätysliikkeen toiminnassa. Kuitenkin helluntailaisuus on jossain määrin tuttua, vaikka tällä foorumilla valtaosa edustaa toisenlaista kristillistä perinnettä. Jos nimimerkkisi lopussa oleva numero viittaa syntymävuoteen olen sinua viitisen vuotta nuorempi.

Uskovan kodin kasvattina tiennet monenlaista uskonasioista, mutta mistä tarkalleen haluaisit keskustella? Onko sinulla kysymisen vai ajatusten jakamisen tarve? Kuulostaa jotenkin siltä, että uskonasiat olisivat olleet elämässäsi sivummalla, ja nyt Jumala vetää sinua puoleensa. Se varmasti tuntuu ahdistavalta, kun tulee katsottua omaa elämäänsä ja valintojaan Hänen valaisemanaan.

Muista kuitenkin, että “minkä valo paljastaa, sen veri puhdistaa”. Mitä tahansa pelkoa ja ahdistusta sinulla on ja mihin kaikkeen elämä onkin kuljettanut, niin Jeesuksen ristinuhri on senkin edestä annettu ja Jeesus kutsuu sinuakin jälleen luokseen.

Heprealaiskirjeen 3. luvussa sanotaan: “Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne”. On hyvä, että kokemuksesi ovat tuoneet halun keskustella uskonasioista, se on Pyhän Hengen työtä. Älä nyt sivuuta sitä, vaan ota se kutsuna.

Pelätä ei tarvitse, sillä meidän taivaallinen Isämme haluaa ottaa sinut avosylin vastaan niin kuin tuhlaajapojan Jeesuksen vertauksessa. Tuhlaajapoikahan oli kuluttanut koko isältään saamansa perinnön. Tätä voisi verrata siihen, miten uskovan kodin lapsi on saanut hyviä hengellisiä lahjoja, eräänlaisen hengellisen pääoman, mutta hän on heittänyt kaiken menemään. Inhimillisesti silloin saattaa tuntua, että millä oikeudella armo voisi enää kuulua minulle. Niinhän tuhlaajapoikakin ajatteli, että jos nyt edes palvelijaksi pääsisi isän kotiin, pojaksi en enää kelpaa. Mutta vertaus kertoo myös, kuinka isä juoksi poikaansa vastaan jo silloin, kun tämä oli vasta kaukaa tulossa ja antoi hänelle täydet pojan oikeudet talossaan. Jokainen Jumalasta loitontunut on Hänen rakas lapsensa, jota Hän odottaa kotiin ja iloitsee heidän paluustaan.

Voi olla, että kirjoitukseni eivät osu maaliinsa. Ehkä ne eivät vastaa kokemuksiasi tai kysymyksiäsi. Siinä tapauksessa olen pahoillani. Ajatukseni nousivat noista kuoleman pelosta ja ahdistuksesta. En tiedä, miten sinua on aikoinaan opetettu, mutta mieleeni nousi vahvasti, että mitä tahansa kysymyksiä, murheita, syntejä tai taakkoja meillä onkaan, niin se ei saisi jäädä epäselväksi, että Jeesuksen luo saa aina tulla, ja jos sieltä on lähtenyt niin jälleen palata. Hän on armossaan rikas.

Lue vaikka psalmi 103. Sen sanat ovat ihanaa lohdutusta murheiselle sielulle: https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/PSA.103

Herra kanssasi, rukoilen puolestasi! Jos sanani osuivat harhaan anna minulle anteeksi, jos niistä oli apua niin autan mielelläni enemmänkin jos voin.

10 tykkäystä

Kiitos teille!

Oikeastaan en itsekään tiedä mitä haen. Haen vain jotain. Vaikka tiedän uskonasioista paljon, oon jotenkin aivan hukassa nyt. Ahdistus on vain niin kovaa nyt. Enkä kyllä edes tiedä onko tämä oikea paikka purkaa ajatuksia ja kysymyksiä. En oikeestaan ees tiedä onko mulla kysymyksiäkään. Päässä on vain tosi paljon kaikenlaisia ajatuksia. Niin, ja voin sanoa, että tämä ahdistus ei viittaa masennukseen/psyykkiseen sairauteen, en ainakaan usko niin, koska tämä on erilaista (kokemusta on masennuksesta).

Ajattelin keskustella papin kanssa, mutta en tunne ketään. Enkä tiedä voinko kuormittaa pappia/pastoria/ketä vaan asioillani. Tällä hetkellä en kuulu mihinkään seurakuntaan, erosin helluntaiseurakunnasta, kun muutin nykyiselle paikkakunnalle (eli reilu 13v sitten). Täällä en ole koskaan käynyt missään seurakunnan tilaisuuksissa (en ev.lut tai hell.srk). Monesti olen ajatellut mennä, mutta en uskalla.

Onko sillä oikeastaan väliä kuuluuko seurakuntaan? Tai siis haluan kuulua johonkin, mutta mihin? Helluntaisrk olisi automaattinen, koska olen kasvanut sen parissa, mutta.. en tiedä. Voiko kirkkoon edes liittyä kuinka vaan?

Stieleiche, sun sanat ei osunut yhtään harhaan! Sun kirjoitukset oli oikein osuvat ja itku pääsi tuota lukiessa. Piti vain odottaa muun perheen lähtemistä, jotta voisin kunnolla keskittyä lukemiseen ja tämän kirjoittamiseen.

En tiedä onko tämäkään oikea paikka näille pohdinnoille, pahoittelut jos ei ole.

5 tykkäystä

Mitäs jos käyt kaikissa kotipaikkakuntasi seurakunnissa, jos et siis asu esim. Helsingissä, missä niitä on todella paljon. Kun olet käynyt tutustumassa, valitset mukavimman ja käyt siellä sitten vähän useamman kerran ja mietit onko se sinun paikkasi.
Mieti mitä toivoisit seurakunnalta, ja kun olet käynyt jossain useamman kerran, pystyt arvioimaan miten se seurakunta vastaa toiveisiisi.

5 tykkäystä

Täällä on lupa puhua näistä asioista. Ja on hyvä antaa itselleen aikaa. Ahdistus ei erota meitä Jumalasta.

D

7 tykkäystä

Asun pienellä paikkakunnalla. Täällä taitaa olla hell.srk, kirkko, jehovat ja melkeen seinän takana adventtikirkko :slight_smile: lähikunnissa samat. Lähimmissä kaupungeissa (Seinäjoella ja Vaasassa) on varmasti sitte enemmän valinnan varaa mutta niihin on huomattavasti pidempi matka.

Mutta kiitos vinkistä, tuota voisinkin kokeilla!

1 tykkäys

Eivät ole kristittyjä, vaikka ovat ihmisinä ihan ok, sukulaiseni ainakin.

D

1 tykkäys

Tekeekö ihminen syntiä, vaikka on uskossa? Voiko kristitty kiroilla?

Miten kristinuskon “pitää” näkyä elämässä? Sisältyykö siihen päivittäinen rukoileminen, raamatun lukeminen?

Voiko kristitty olla naimisissa ei-kristityn kanssa? Kuitenkaan erotakkaan ei vissiin voi..

Saako kristitty suuttua, haukkua toista, riidellä?

Pääseekö varmasti taivaaseen jos on kristitty?

Miten määritellään uskossa oleminen, mitä se niinku oikeasti tarkottaa?

Vaikka olen kristillisen kasvatuksen saanut, silti on joitakin asioita jäänyt mietintään.. tiedän kyllä millasia mun vanhemmat ja veljet on (kuuluvat hell.srk tai kansanlähetykseen), mutta silti nämä kysymykset vaivaa.

1 tykkäys

Tekee ja voi, vaikka sitä voi katua ja yrittää olla kiroilematta.

EI sen pidä näkyä, mutta se saa näkyä. Rukoilu, Raamatun lukeminen ja seurakuntaelämään osallistuminen ovat hyvinä asioita, mutta eivät vaateita, vaan mahdollisuuksia.

Voi olla.

Saa suuttua, mutta ei tarvitse käyttäytyä hölmösti. Kuten paavali sanoo “Vihastukaa, mutta älkää tehkö syntiä”

Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

Usko on olemisen, ei tietämisen tapa. Jos haluaa yhteisen tulevaisuuden Jumalan ja toisten ihmisten kanssa, niin se on uskossa olemista, vaikka ei aina siltä tuntuisikaan.

D

9 tykkäystä

Vastaukset riippuvat vähän siitä, mistä perinteestä käsin niihin vastataan, mutta yritän olla “yleiskristillinen”.

Kaikki tekevät syntiä, mutta suhde syntiin muuttuu uskoontullessa. Synnistä alkaa pikkuhiljaa haluta eroon. Kukaan ei koskaan täysin synnittömäksi tule sittenkään, mutta pikku hiljaa ihminen alkaa tehdä parannusta, koska rakastaa Jumalaansa.

Tähän ei ole yhtä vastausta. Rippikoulumalli on suuntaa antava: uskonelämää hoidetaan rukouksella, Raamatun luvulla, kristittyjen yhteydellä ja ehtoollisella käymällä. Näitä on kuvattu neljäksi pöydänjalaksi, joilla pöytä pysyy pystyssä. Joskus jaksaa vähemmän ja joskus on oikein palo näihin asioihin. Elämässä on monenlaisia aikoja, mutta kaikkien niiden halki nyt kulkee keskeisenä teemana suhde Jumalaan.

Voi olla ja ei kannata erota uskon takia. Jos toinen kunnioittaa vakaumusta, niin yhteiselle tulevaisuudelle on hyvä pohja. Sinkkuja usein neuvotaan hakeutumaan yksiin toisten uskovien kanssa, koska yhteinen maailmankatsomus helpottaa elämää, lastenkasvatusta yms.

Saa suuttua ja riidelläkin, se on ihan inhimillistä. Haukkuminen nyt ei ole järin kristillistä, mutta kyllä siihenkin kaikki joskus sortuvat. Anteeksipyytäminen ja antaminen ovat kovia juttuja.

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. (Room. 8:1)

Jeesuksessa oleminen tarkoittaa, että meidät on kastettu Häneen, ja vaellamme Hänen opetuslapsinaan.

Uskossa oleminen on sitä, että sinulla on Jeesuksen kautta yhteys Jumalaan. Jeesus on sovittanut syntimme, ja tässä anteeksiannossa eläminen on uskoa.

Usko ei ole niinkään sitä, millaisia me itse kukin olemme, vaan se on suhde Jumalaan. Suhteet muuttavat meitä, eikä se ole vähiten totta Kaikkivaltiaan kohdalla. Kaikki eivät muutu samanlaisiksi tai jotenkin ulkoa ohjatuiksi, vaan me paremminkin kasvamme kohti sellaista olemista ja elämistä, mihin Jumala on meidät tarkoittanut.

3 tykkäystä

Voiko sanoa olevansa kristitty, jos kiroilee? Eikö se oo vähän ristiriitaista? Eihän uskovaiset saa kiroilla! Rumat sanat erikseen, niitä ei ole kielletty.

Tai jos juo alkoa/tupakoi? Eikö ne oo “kielletty” kristityltä?

Minä koen olevani kristitty, mutta en kehtaa myöntää sitä, koska pelkään etten sitä kuitenkaan ole (käytökseni takia).

Mistä sen tietää mikä uskonto on se oikea, se millä ihan varmasti pääsee taivaaseen. Onko eroa adventistilla, evlutilla, baptistilla, kansanlähetyksellä tms?

1 tykkäys

Erinomaisia lyhyitä vastauksia, täydennän paria niistä:

Voiko kristitty olla naimisissa ei-kristityn kanssa: Tässä vastaus on eri riippuen siitä, onko kysyjä jo naimisissa vai ei. Jos on, niin puolisoa ei tule jättää muuten kuin painavissa erityistapauksissa (esim. perheväkivalta). Raamatussa on ohjeet tähän asiaan olemassa. Jos taas tätä kysyisi naimaton henkilö, ei tällaista liittoa oikein voisi suositella.

Saako kristitty riidellä: Ilkeä ei saa olla, mutta ei myöskään tarvitse tai kaikissa tapauksissa edes pidä suostua kaikkeen, mitä joku jossain keksii vaatia. Riitoihin joutumista on siksi vaikea koko elämäänsä täysin välttää, koska on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka vaativat toisilta vääriä ja kohtuuttomia asioita eivätkä kuuntele järkipuhetta. Heidänkin kanssaan on kuitenkin mahdollista toimia joko oikein tai väärin.

1 tykkäys

Minä olen naimisissa rakkaan vaimoni kanssa. En aina käyttäydy niin kuin kunnon aviomiehen tulisi, mutta siltikin olen naimisissa. Yritän tosin huomioida vaimoni kaikessa, koska rakastan häntä.

Samoin olen kastettu kristitty. En aina käyttäydy niin kuin kristityn tulisi, mutta siltikin olen kristitty. En halua aiheuttaa murhetta Jumalalleni, koska rakastan Häntä.

Ei ole kristillistä ryypätä tai sauhuta, mutta kyllä näidenkin syntien kanssa monet kamppailevat. Mutta kun tulee uskoon, niin tällaisista asioista himmenee hohde. Ruokaviineissä yms. ei taasen ole pahaa.

Kukaan ei ole kristitty käytöksensä takia. Kristittyjä ollaan Kristuksen täytetyn työn vuoksi ja kautta.

Tämä on klassisen kristinuskon foorumi, joten sanoisin, että suuntauksella on väliä. Tärkeää on tunnustautua klassisiin uskontunnustuksiin, joista tärkein on Nikean uskontunnustus. Tässä linkki siihen:

Mutta uskon täysin, että helluntailaisetkin ovat samalla taivastiellä, vaikka liike ei olekaan ns. klassinen.

4 tykkäystä

Poimin vielä tämän. Evlut kirkkoon liittyminen edellyttää kastetta ja aikuisilta rippikoulun käymistä. Sinun tapauksessa mikäli olet helluntaiseurakunnassa joskus käynyt kasteella ja sinulla on siitä jonkinlainen todistus esittää, niin se kaste hyväksytään eli ei kasteta uudestaan. Rippikoulu pitää suorittaa ja siinä tutustut evlut kirkon opetuksiin. Sitten kaiketi konfirmaatio.

Kyllä voit, he ovat sitä varten. Papeilla on usein jonkinlainen päivystysaika jolloin heille voi soittaa ja tarvittaessa sopia ajan tapaamiselle. Evlut kirkon papeilla on kuitenkin aika isoja näkemyseroja keskenään, joten ajan varaaminen täysin tuntemattomalle papille voi olla vähän hakuammuntaa. Onneksi seurakunnilla on nykyään usein nettisivuillaan hyvin tarjolla striimattujen tilaisuuksien tallenteita, joten niistä voi kuunnella esim saarnoja ja sitä kautta tutustua siihen, mitä paikalliset papit asioista ajattelevat.

Oikein hyvä paikka on tämä ja mielellään autetaan! Keskustelua voisi kuitenkin helpottaa se, jos eri kysymyksiä käsiteltäisiin eri ketjuissa. Silloin niihin voisi paneutua syvemmin. Nyt kun on monia erilaisia kysymyksiä samassa ketjussa, niin saat niihin aika lyhyitä vastauksia pääosin. Jos tämä palvelee sinun tarpeita tällä hetkellä niin anna palaa, jos taas kaipaat syvällisempää pohdintaa tietystä asiasta niin erillisestä ketjusta voisi olla hyötyä. Täällä foorumilla on myös jo aikaisemminkin käsitelty joitain niitä kysymyksiä joita pohdit, joten voit etsiä foorumin hakutoiminnolla (suurennuslasin kuva oikealla ylhäällä) mitä niistä on aiemmin kirjoitettu, ja lisätä vaikka omat pohdintasi sinne perään.

4 tykkäystä

Tupakoinnille ei Raamatussa kylläkään suoraa kieltoa ole. Humaltumiselle on.

1 tykkäys

Joo, halusin vain tuoda eron sen välillä että suuttuminen on aina ok, mutta se miten toimitaan suuttuneena ei ole aina välttämättä ok. Olen kuullut liikaa “anteeksi että suutuin” kommentteja. Ei sitä pidä pyytää anteeksi. Sitä pitää pyytää anteeksi jos suuttuneena haukkuu toista tms.

Riitelyhän on näkemysten yhteen sovittamista. Joskus se onnistuu ja joskus ei.

D

6 tykkäystä

Minäkin rohkaisen ottamaan yhteyttä. Sanoit perheessä olevan helluntailaisuutta ja kansanlähetysläisyyttä. Näistä “klassisempi” vaihtoehto on KL. Olen toki jäävi ja puolueellinen. Tässä alueesi (?) yhteystietoja:

3 tykkäystä

Kiitos!

Helluntain kasteella olen käynyt, ja siitä varmastikkin on tieto synnyinkunnan seurakunnassa (pitää tarkistaa iskältä). Rippikoulut ym on käymättä, luonnollisestikkin.

Olenkin jo jonkin verran selannut foorumin muita kirjotuksia, jatkan tutustumista ja lukemista :slight_smile:

3 tykkäystä