Kirjaimellisesti totta- Raamatussa

Kyllä se löytyy Raamatusta, kiitollisuus sanoina ja sanana.

Kiitollisuus on ihan eri asia kuin yhden sanan hokeminen. Sitä puolestaan - siis hokemista - pidetään Raamatussa pakanoiden tapana. Jeesus opetti miten rukoillaan, kun sitä häneltä pyydettiin.
Isä meidän -rukous sisältää kaiken mitä meidän tarvitsee Jumalalta pyytää.
Psalmit ovat myös Kristuksen sanoja meidän suussamme kun niihin yhdymme.
Raamatussa ilmenevä ohjaus rukoukseen sisältää myös sen mitä meidän tulee tavoitella rukouksella. Se ei sovi yhteen kiitoksen hokemisen kanssa jos sillä tavoitellaan hurmostilaa ja käsittämätöntä puhetta.
Kristillinen rukous ohjaa meitä rauhoittumaan Jumalan edessä. Ylistämään Luojaa ja rakastamaan hänen luotujaan.

1 tykkäys

Tästä voin päätellä, että olet ainakin yrittänyt käydä nk. helluntaiseurakunnan kokouksissa. Toisaalta, tuntuu siltä, että kokemuksesi ovatkin niissä yhteyksissä, missä ‘pelkkä’ heluntailaisuus ei ole riittänyt. Eli ollaan jotain enemmän. Kaikki kertomasi sellaisenaan ovat jostain muualta kuin minun veljesyhteydestäni, nk. helluntaiseurakunnat. Kaikenlaista ihmisen tyhmyyttä esiintyy helluntalaisuudessa niinkuin luterilaisuudessa ja vaikka missä.

Toistuvasti olen pyytänyt, että siivoaisit ilmaisujasi. Mantra ei liity mitenkään ainakaan minun kiitos-sanan käytöön, kun rukoilen kokoontumisessa ja etenkin itsekseni.

Koen rukouksen todella lakkaamattomana Pyhän Hengen liikkeenä sisimmässäni. Rukous ei ole sanoja vaan se on tila uskovassa, jossa Pyhä Henki rukoilee niinkuin rukoilla tulisi. Siihen en osaa sano kuin “kiitos Jeesus” tai vain “kiitos, kiitos”. Ei ole kysymys sanoituksesta, turhan hokemisesta, niinkuin pakanat tekevät heille opetettujen fraasien mukaisesti. En oikein ymmärrä rukouskirjoja, joita on paljon etenkin niinkutsuttujen pyhimysten jäljiltä. Ei vielä kerran: rukous ei ole oikeaa sanoitusta, hyvin muotoiltuja rukouksia rukouskirjasta, kuten Ave Maria ja Pater noster, vaikka latinaksi, joilla kompensoidaan pahoja tekoja.

Näkyy selvästi, että et tunne pyhää Raamattua. Ortodoksit esimerkiksi toistavat usein tiettyjä lauselmia kolmeen kertaan, koska Jeesuskin teki niin:

39 Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: “Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.”
40 Hän palasi opetuslasten luo ja tapasi heidät nukkumasta. Silloin hän sanoi Pietarille: “Ettekö te edes hetken vertaa jaksaneet valvoa kanssani?
41 Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko.”
42 Hän meni taas etäämmäksi ja rukoili toistamiseen: “Isä, ellei tämä malja voi mennä ohitseni minun sitä juomatta, niin toteutukoon sinun tahtosi.”
43 Palatessaan hän tapasi taas opetuslapset nukkumasta, sillä uni oli alkanut painaa heidän silmiään.
44 Hän jätti heidät siihen, meni taas kauemmaksi ja rukoili kolmannen kerran samoin sanoin. (Matt. 26:39-44)

1 tykkäys

Ihminen ilmaisee itseään sanoilla, lähes ainoastaan.

Kertomus Jeesuksen viimeisestä vuorokaudesta sisältää Hänen alkuperäisiä ilmaisujaan, niin rukouksessa Jumalalle kuin opetuslapsilleenkin.

Olen paljon opastanut, antanut ohjeita muille, koskien työtäni. Toistan näissä yhteyksissä samoja asioita samoilla sanoilla. Näin sanoi Paavalikin kun painotti toistamista ja syytä, “Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä,…” Fil. 3:1. “Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!”. Fil. 4:4

En näe näissä toisto-ohjeissa mitään samojen fraasien hokemiskehotusta, mikä ei ole sopivaa, kun Jumalaa lähestymme, yhdessä tai yksin.

Hokeminen on mantraan liittyvää, pakanallista ilmiötä. Eli tyhjennetään mieli. Näin ei tarvitse olla sinun kohdallasi, eikä monen muunkaan, vaikka siinä Raamattu näkee yhtäläisyyksiä pakanien hokemiin.

Maailmanhistorian suurimman tapahtuman kynnyksellä Jeesuksen valtasi suuri tuska ja Jeesus tuolloin ihmisenä koki sen tuskan. Toivon, että ymmärrät, kun sanon, että tämä kohta Jeesuksen kärsiessä, ei edusta esimerkkiä toistoille.

Toivon, että ymmärrät, että tuo on vain sinun omaa tulkintaasi, joka poikkeaa kirkon 2000-vuotisesta käytännöstä.

2 tykkäystä

“Kirkon”? käytäntö on kyllä todella vanha, enkä ihmettele, että se esim. sinulle on parempi vaihtoehto.
Toisaalta Raamatussa on vain se mikä siellä luettavissa on, enkä minäkään halua sitä tulkita. Myös ollet tietoinen, että sen minkä voin lukea on myös muiden “vain-Raamattu” perustalla olevien luettavissa.

Eli jo 2000 vuotta sitten Pyhä Henki uskoville avasi Kirjoitukset.

Kyllä, juuri noin. Senpä vuoksi kirkossa onkin toimittu 2000 vuotta niin kuin edellä kerroin: rukouksia, Herra armahda-, halleluja- ym. lauselmia toistetaan.

2 tykkäystä

Tarkoitukseni ei ole jokaiseen sanaan puuttuminen, koska ne ovat vain ilmaisimia todellisesta. Tämä tulee mielestäni hyvin esille “Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.”, (1Kor.4:20)

Edellisessä jakeessa Paavali sanookin:
19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.

Usein jo sanoista voidaan päätellä Voiman puutos, vaikka ne olisivat mahtipontisiakin. Jos sanat hämäävät todellisen, niin ne on selvitettävä. “Klassisen kristillisyys” tai jopa 2000 vuotta vanha perinne voi edustaa vain sanoja.

Silti kun käytetään mainitsemisiasi sanoja ne sellaisenaan ovat Raamatun tekstissäkin, niinkuin moni vähemmän vaikuttava sana. Eli: Voimasta on kysymys!

Jep, tämäkin käy hyvin ilmi sinun omista kommenteistasi: mahtipontista on, mutta ei voimaa, joka saisi paremmin uskomaan Kristuksen kirkon oppiin ja elämäntapaan.

2 tykkäystä

Yksin Linnunradassa on laskennallisesti 30-40 aurinkokuntaa, joissa on älyllistä elämää. Syy siihen, miksi emme ole sellaisesta mitään merkkejä havainneet löytyy etäisyyksistä. Lähimpäänkin tällaiseen aurinkokutaan on matkaa useita tuhansia valovuosia. Sen lisäksi ei ole lainkaan varmaa, että nämä muut sivilisaatiot olisivat edes sillä teknisellä tasolla kuin me. Ja ihmiskuntakaan ei ole kyennyt lähettämään ja vastaanottamaan radiosignaaleja avaruudesta kuin vajaa 100 vuotta. Eli nämä SETI-projektit ovat “hieman” ennenaikaisia. Vaikka joku sivilisaatio olisikin kyennyt lähettämään tämän 100 vuoden aikana jonkinlaisen radiosignaalin tähän suuntaan, niin etäisyyden ja signaalin luonnollisen vaimenemisen yhteisvaikutus tekevät SETI-puuhastelusta ajan ja resurssien haaskausta. Palataan asiaan joskus 20.000 vuoden kuluttua jos aihetta on.

Tämä on huuhaata, koska kukaan ei edes teoriassa tiedä miten elämää voisi syntyä, ei voida laskea millä todennäköisyydellä sitä syntyy

9 tykkäystä

Löysin mielenkiintoisen linkin koskien vedenpaisumusta. En ota tähän tässä vaiheessa mitään kantaa.

https://luominen.fi/syvyyden-lahteet?fbclid=IwAR0v2gfK0E4HxNLWuwpsv4bI3g5_J4jDm24XK3Fy8prevAtg1byxcDENjt0

Tuolla kirjoitettu: “Mielenkiintoista on myös, että nykyään noin 70% tulivuorten sylkemästä aineesta on vettä tyypillisesti höyrynä.”
Enpä ole ennen tiennytkään. Oletteko te?

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.