Kirkko Suomessa FB

Siispä riistäkäämme kaikki omaisuu kirkoilta ja muilta vast. yhteisöiltä ja jakakaamme rahat köyhille. Helluntaiseurakunnilta tuskin juuri realisoitavaa omaisuutta löytyy mutta ort. kirkkojen lehtikultaukset yms. voivat tuottaakin jokusen euron.
Myös rikkaiksi katsottavien yksityishenkilöiden omaisuus voitaisiin takavarikoida…Mennään siis Venäjän/P-Korean malliin…

Olet oikeassa!

Teksti ei kyllä itsessään anna mitään oikeutta tuollaiseen. Tuo on eisegeesiä. Teksti itse ei tee mitään erottelua rikkaiden joukkoon.

Oikeasti luulet, että Venäjällä tai Pohjois-Koreassa takavarikoidaan rikkaiden omaisuutta?

Yleisesti ottaen vanhojen kirkkojen omaisuus on yhteisesti omistettua.

Mutta ihan mielenkiintoista nähdä, miten pyhän Jaakobin sanomisilla ei näytä olevan mitään merkitystä tässä tapauksessa. Ehkä hän oli tosiaan niitä mädättäjiä kun kehtasi ottaa yhteiskunnallista kantaa mihinkään. Mystisesti tämä sama ei päde kuitenkaan toisinpäin, eli kirkolla on kuitenkin velvollisuus ottaa vahvaakin yhteiskunnallista kantaa mitä tulee seksuaalimoraaliin yms. Eli taas päästään siihen, että “politisointi” on aina sitä, mitä se toinen puoli tekee, ei koskaan sitä, mitä itse tekee.

Tarkoitit varmaan Neuvostoliittoa? Nyky-Venäjällä harvalukuinen eliitti omistaa poikkeuksellisen suuren osan kansallisesta varallisuudesta…

Sakarja oli huolestunut tai pahoillaan siitä, että Jeesus ja evakeliointi oltaisiin työntämässä syrjään. Sitä eivät mainitsemasi pyhä tehneet. Kirjoituksesi ei liity Sakarjan viestiin millään järjellisellä tavalla. Tuo ironisointi ei ole ollenkaan onnistunutta, koska siitä puuttuu perusta. Se ei rakenna ketään eikä mitään, päinvastoin. Ironisointi tosin tekee sitä muutenkaan harvoin muuttuessaan pistelyksi.

4 tykkäystä

Millä tavoin evankeliointia ollaan työntämässä syrjään? Eiköhän kyse ole vain siitä, että harmittaa kun ei omaa politiikkaa enää tungetakaan lähetystyöhön. Joka tietenkään ei ole omasta mielestä poliittista lainkaan.

Tuskin tunnet Suomen Lähetysseuran menneisyyttä, työmuotoja ja nykytilaa.

Aivan. Ja tämä on syy sille, ettet vaivaudu kertomaan, miten evankeliointia ollaan työntämässä syrjään?

En minä seuraa evankelis-luterilaisen kirkon toimintaa nykyään. Eikä minua kiinnosta muutenkaan alkaa käydä polemiikkia sitä vastaan täällä, koska se olisi nähdäkseni turhaa ajanhaaskausta.

Kyllähän mm. Mikhail Hodorkovskin omistama YUKOS öljy-yhtiö kaapattiin pienen hämäysoperaation turvin valtiollisen Rosneftin omistukseen - ja Hodo itse heitettiin tyrmään virumaan. Koreassa samoin Kimien vastustajien omaisuus on enemmän kuin vaarassa, samoin ko. henkilöiden fyysinen eksistenssi.

Jep. Ja Vkontakten perustajaltakin kaapattiin firma alta tuosta noin vaan, kun ei suostunut vallanpitäjän kaikkiin vaatimuksiin. Eipä Venäjällä ja Pohjois-Koreassa ole samanlaista omaisuuden suojaa kuin esim. Suomessa.

Lähetysseura on ollut lähetystyön edelläkävijä Suomessa. Toiminta on muuttunut Punahilkan kertomalla tavalla, hän on nähnyt muutoksen oltuaan ja synnyttyään itse lähetyskentillä.

Työ on muuttunut kuvaamaansa suuntaan viimeistenkin parinkymmenen vuoden aikana, homoliittohyväksymistä puhumattakaan, kun seura lähetti homosuhteessa elävän miesparin kentälle. Senkin seurauksena monet maat kirkkoineen irtisanoivat yhteistyön Lähetysseuran kanssa.

Muita syitä ovat esim poliittiset kannanotot Israelissa ja asettuminen palestiinalaisten puolelle. Evankeliointityö on muuttunut pitkälti Kirkon ulkomaanavun kaltaiseksi poliittispainotteiseksi humanitaariseksi työksi.

5 tykkäystä

Päivystävänä insinöörinä totean vain lehtikultauksista, että se on niin ohutta, että taitaa päästä paremmille tuntipalkoille, jos huuhtoo kultaa Lemmenjoella.

4 tykkäystä

Eli siis toimivat juuri oikein. Hm… Tietenkäänn taas se toisen suuntainen kannanotto ei olisi ollut poliittinen.

Aivan. Eli siis ei liity heidän varakkuuteensa, vaan siihen että eivät ole kyseisen diktaattorin kanssa samaa mieltä. Eli turha koittaa tehdä tästä jotain “vainotaan koska on rahaa” narratiivia.

Siellä tehtiin oikeasti lähetystyötä juutalaisten keskuudessa. Esim Risto Santala on hyvä esimerkki.

Nykyään toiminta on usein poliittisin motiivein sävytettyä.

3 tykkäystä

Tätä VKontakten juttua en muista kuulleenikaan. Mutta joku suomalainen rahtiyrittäjä Pietarin satamassa sai kyllä tuta mitä on sanoa EI paikallisille “bisnesmiehille” ja heidän tarjouksilleen. Ylipäänsä venäläisessä bisneksessä sikäläiset vallanpitäjät tekevät vain tarjouksia, joista ei ole lupa kieltäytyä…

Tätä olen itsekin pohtinut. Minulla varmaan on kuvaannollisesti sata ihokasta kun joillain ei ole yhtään. Sitten luovun yhdestä, ja tunnen olevani todella Hyvä Ihminen.

1 tykkäys

Olen pohtinut usein tuota samaa. Jos laitan lähetysjärjestölle rahaa, niin minulle itsellenihän jää sitä paljon enemmän. En laita kaikkea omistamaani keräykseen. Pitäisikö minun tuntea siitä huonoa omaatuntoa?

Olen tullut siihen tulokseen, että annan avustuksia mitä annan enkä koe syyllisyyttä siitä, että minulle itsellenikin jää jotain.

3 tykkäystä

Uusi päivitys: Koronavirus vaikutti rippikoulujen järjestämiseen ja suunnitelmat ovat monta kertaa menneet uusiksi. Leirejä on kuitenkin päästy järjestämään, ja nykyään riparilla korostuvat itsensä hyväksymisen teemat, yhdessäolo ja keskustelu.

Nonni, siinäpä sitä taas v***tusta vähäksi aikaa.

2 tykkäystä