Kirkko Suomessa FB

Minun leirilläni ei puhuta sukupuolien moninaisuudesta ja miehet menevät naimisiin naisten kanssa tai toisinpäin.

D

6 tykkäystä

Vahva suositus nyt Hannah Arendtin vuonna 1954 kirjoittamalle esseelle: Crisis in Education. Löytyy sinällään käsittääkseni netistä.

Avaa taidokkaasti ja hyvin perustellen millaisia merkittäviä ongelmia ko. jutun esittämään kirkolliseenkin opetustyöhön sisältyy.

Tärkein Arendtin pointti on se, että lapsille ja nuorille opetetaan jotain sellaista, joista vanhemmat ja aikuiset ihmisetkään eivät ole samaa mieltä. Päinvastoin, käyvät keskenään kiivasta keskustelua ja riitelyä milloin missäkin.

Toisinsanoen, tälläistä opetustyötä harjoittavat sitovat kasvuvaiheessa olevat lapset paitsi riitaisaan aikuisten debattiin, tekevät he sen (kenties) ilman lasten vanhempien lupaa.

Hannah Arendtia tuskin kukaan liberaali-reformistinen rohkeaa haukkua persuksi tms.

3 tykkäystä

Muuten hyvä, mutta ajatus on että koska toista eli väärää mieltä olevat aikuiset ovat pahuuden puolella, on vain oikein opettaa lapsille oikea näkemys.

Niin tottakai, mutta koska emme ole pahuuden puolella omasta mielestämme, vastaan on syytä laittaa, vaikka se toivottomalta tuntuukin.

Ja varsinkin Arendtilla, joka ei muuten sulkenut pois sitäkään mahdollisuutta että liberalismikin voi johtaa totalitarismiin.

1 tykkäys

Lasten indoktrinointi suvaitsevaisuusaatteeseen tapahtuu jo kauan ennen rippikoulua yhteiskunnan yleisen ilmapiirin, kavereiden, somen, peruskoulun ja valtamedian tahoilta. Omasta puolestani olen luovuttanut.

Totta on se, että kuka dominoi julkista tilaa (tai sitä Arendtin “body politicia”), kuka saa suurinta näkyvyyttä, määrittää diskurssin suunnan ja sen luonteen. Tältä osin perinteisempi kristinusko ja konservatiivisuus ovat häviöllä tai rajautumassa “epäkanoniselle” alueelle.

Siis, eivät suinkaan passiivisuuttaan, vaan siksikin, että kauniista puheista ja teorioista huolimatta, vallitseva progressiivinen liberalismi ei monikulttuurisuudesta, moniarvoisuudesta ja sosiaalisesta pluralismistaan huolimatta itse asiassa lainkaan toleroi sitä “toiseutta”, jota me täällä esim. edustamme ja pyrimme edistämään Suomessa.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.