Kirkkokansa yhdistää herätysliikkeitä ja jumalanpalvelusyhteisöjä

Eli siis sukeltajan paineilmapullojen huoltajakin on teologi koska työnsä kohdistuu pneumaattisiin asioihin​:laughing:

2 tykkäystä

Olen päätynyt siihen käsitykssen et SROn Late Vartiainen suhtautuu myötämielisimmin tähän Kirkko-ajatukseen ja vast SLEYn Säilälle pysyminen ev.lut lihapatojen ääressä on liki itseisarvo. SEKL:n Nummela on sit jossain välimaastossa… Aika näyttää mitä tuosta hannkkeesta dyntyy jos mitään.

2 tykkäystä

Mä en miellä ihmistä kolminaiseksi, vaan kokonaisuudeksi. Toki Uudessa testamentissa on jokunen kohta, joka antaa viitettä ihmisen kolminaisuuteen, mutta pääosa Raamatusta puhuu ykseyden puolesta. Aivan kuten luomisessakin Jumala loi ihmisen maan tomusta, puhalsi tähän henkäyksen ja niin hänestä tuli elävä sielu. Etenkin Vanhassa testamentissa sielu viittaakin yleensä ihmiseen kokonaisuutena, ei vain sen psyykkisiin piirteisiin.
Uuteen testamenttiinkin mahdollinen ihmisen kolminaisuuden käsitys tuli kreikkalaisesta filosofiasta, ei juutalaisuudesta.

Paljon on. Eräs melko hyvä tuttu tekee ilmastointiasentajan töitä teologian maisterina, n. 33-vuotias. Ei ole tärpännyt missään hauissa. Puhelinkeskusteluja ollut kirkkoherran kanssa ja niissä puitu hänen virkakäsitystään kantoja kuulostellen.

On siis vanhakantainen.

Päiv. Tällaisia nuorehkoja teologimiehiä on myös työttömänä paljon. Moni ei ota asiaa itse puheeksi, koska tilanne on kipeä.

Mistä Kirkkokansa hankkisi aikanaan varat uusien pappiensa palkkaamiseen? On aika uusi ja varmasti täysin kartoittamaton kysymys kaiketi.

1 tykkäys

Luultavasti olisi sama malli kuin evankeliumia julistavan henkilökunnan palkkaamisessa on muutenkin nykyisin, eli pitää olla henkilökohtainen kannatusrinki pohjana, ja järjestön varainhankinta vastaa lopusta osasta palkkaa. Tämä on yleinen henkilöstön palkkojen rahoitusmalli jo nyt useammalla järjestöllä. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Huono puoli on se, että rahoitusmalli voi johtaa tietynlaiseen henkilöstön valikoitumiseen. Kaikki hyvät evankeliumin opettajat eivät ole yhtä lahjakkaita rahoituksen kerääjiä, ja osa lahjakkaista rahoituksen kerääjistä ei ole välttämättä yhtä hyviä opettajia. Osalle rahoitusringin kokoaa lähipiiri puolesta.

2 tykkäystä

Onneksi asia ei ole pelastusopillisesti kriittinen. Ei ainoastaan VT vaan myös UT puhuu Jumalasta, joka on yksi (Gal 3:20), ja silti puhutaan Isästä, Pojasta ja Hengestä. Vastaavasti voidaan ajatella ihmistä Jumalan kuvana, ja kun puhutaan hypostaaseista, ei ole mitään ongelmaa. Eipä sillä asialla ole kenenkään pakko päätään vaivata, mutta aina voi pyytää Jumalalta lisää ymmärrystä hänen tuntemisessaan (Ef 1:17; Snl 9:10).

Asioiden hahmottamista ihmisen kolminaisuuden käsittäminen helpottaa. Ihmisessä on ulottuvuus, jossa Jumalan Henki kaipaa asua. Toisaalta siellä saattaa lymytä myös pahoja henkiä, jopa useita. Missäpä ne muualla pitäisivät majaansa kuin ihmisen hengessä. Sielun voi ajatella näkymättömänä minuutena, ja ruumis on vain tämä fyysinen olemus. Minusta tämä on hyvinkin luontevaa ja raamatullista ajattelua.

(Kuinkahan tämän aiheen saisi omaan ketjuunsa…)

1 tykkäys

Tässä haastattelussa Ville Auvinen ottaa kantaa Sleyn ja muiden vanhavirkakantaisten messuyhteisöjen vaihtoehtoihin saada uusia pappeja. Kohdassa 16:34 eteenpäin hän kommentoi sitä minkälaisella aikataululla pappispula on todellisuutta, jos päätöksiä tämän suhteen ei tehdä. Hän kertoo että vv. 2032-2033 merkittävä määrä virassa olevia pappeja jää eläkkeelle.

1 tykkäys

Se on pian, varsinkin jos halutaan jatkuvuutta ja perehdytyskausi. Se on tosi pian.

Tai sitten Sley jatkaa eläkepapeilla, kuten monella paikkakunnalla jo nyt, aiheesta ylempänä.

Evlutista eläköityvät papit ovat usein varsin lyhytkantoinen ratkaisu. Likikään kaikille ei ole fyysisiä edellytyksiä tai motivaatioo toimia kuten don Väisänen. Ja nuoremmassa päässä LHPK:lla ja/tai Kirkkokansalla tuskin on taloudelkisia resursseja palkata kymmeniä päätoimisia kk-palkkaisia pastoreita, joille vielä maksettaisiin sen verran että sillä oikeesti tulee toimeen ja elättää vielä perheensäkin. Oto pastorit on aika riskaabeli strategia, koska sen siviilityönantajan ja perheen tsrpeet ajavat aina oto-hommien yli.

1 tykkäys

Jos on vakaumus ja motivaatio ja Taivaan isän kaitselmuksen suojaa kirkko-organisaation perustamiseen, eiköhän nämä palkkausongelmat ratkea ajan kanssa. OTO-papit ovat kelpo osittainen ratkaisu joksikin aikaa ja joissain paikoissa. Onhan näitä teltantekijöitä saarnamiehinä ennenkin toiminut. Ihan hyväkin ettei työtä kirkon piirissä aina katsottaisi vain työpaikkana muiden joukossa, ja vaikka saarnamies onkin palkkansa ansainnut, motivaatiota tehdä työtä vähemmänkin vakaissa oloissa, Jumalan kutsusta, on hyvä joskus maistaa.
Kirkko-organisaatio ei ole heti syntyessään valmis. Jonkun näitä tietysti pitää ihan konkreettisesti suunnitella ja tehdä toimintastrategia. Toiminnan aloittaminen ei kuitenkaan ole mahdotonta vaatimattomammistakaan lähtökohdista, niin kuin on muuallakin nähty.

Jos oot TM;n ohella lukenut itselles akateemisen, kojtuupalkkaisen ammstin, niin mä haluun nöhdä den hlön, joka sanoo siviilityönantajalleen et siri mut mulle ei käy kolmivuorotyö vaan vkl pitää olla vapaa kun on perhettä ja sivubisneksiä. Joissain duuneissa kaikki sivuhommat on jopa kiellettyjä, ellei esimies niitä erikseen ja tapauskohtaisesti hyväksy.

1 tykkäys

Minun tuttavapiirissä tällaista porukkaa on. Eiköhän muuallakin. Kristillisyys on liian kauan nauttinut yhteiskunnallisista lihapadoista, ei silti, toivon papeille ja muillekin krisitityille kohtuullisia lihapatoja, mutta vakaumuksellista työtä tekemässä on aina ollut niitä jotka laittavat vakaumuksen oman ajallisen edun edelle. Kyllä niitä nykyäänkin on, silloin kun tarve sitä vaatii. Tavoitehan on kuitenkin lopulta se, että kirkon palveluksessa olevilla on kohtuullinen elanto. Paino sanalla kohtuullinen. Kovin lyhyen aikaa kirkon historian aikana pappeus on ollut akateeminen hyvin palkattu ammatti. En ole varma onko se järkevä tavoite kuitenkaan tulevaisuudessa. Hyvää toimeentuloa odottavat akateemikot pappeina eivät ole aina osoittautuneet vakaumukselle uskollisimmiksi papeiksi.
Yllä linkkaamallani videolla Ville Auvinen ottaa myös lyhyesti kantaa pappien kouluttamisen tapaan, kohdassa 29:17.

1 tykkäys

Oto-papin siviilityön ei ole mikään pakko olla toinen akateeminen ammatti. Ja vaikka olisikin, niin monet sellaiset ovat hyvinkin joustavia työaikojen suhteen ja viikonloput lähtökohtaisesti vapaita. Nämä ovat myös sovittavissa olevia asioita, joista neuvotellaan siinä vaiheessa kun työsuhdetta solmitaan. Oto-papiksi mielivän ei kannata ylipäätään aloittaa sellaisessa työssä, jossa vaaditaan jatkuvaa tavoitettavissa oloa, pitkää päivää ja viikonlopputöitä. Paljon muunkinlaisia töitä on.

Enemmän mietin tässä asiassa papin jaksamista, mikäli siviilityö on täysillä tai lähes täysillä tunneilla ja sen lisäksi pitäisi vielä jaksaa huolehtia seurakunnan asioista. Työnantajan joustavuus ei auta, jos homma kosahtaakin siihen, että pappi itse polttaa kynttilää molemmista päistä. Parempi ratkaisu voisikin olla kaksi osa-aikaista työtä siten, että seurakuntatyön ja siviilityön tuntimäärät ovat yhteensä yhden kokoaikaisen työn lukemissa.

Mulla taas on tuttavapiirissä muutamakin alle 5-kymppinen, jotka jättivät de facto papin työt (ei evlut.fi!) osin perhearjen, osin rahan vuoksi. 8-16 siviilityöstä tienaa huomattavasti paremmin kuin mitä seurakunnilla on varaa papilleen maksaa.

1 tykkäys

Kyllä LHPK:n seurakunnilla on kuukausipalkkaisia pastoreita.

3 tykkäystä

Taitaa olla yhteensä kolmisenkymmentä palkallista pappia, sitten toinen mokoma OTO-, ja eläkepappeja. Palkattujen pappien keski-ikäkään ei liene kovin korkea.

2 tykkäystä

Suuruusluokka on varmaan tuota tadoa, samoin kk-palkkaisten osuus. Missään tapauksessa kk-palkkaisten osuus ei ole enemmistö.

Minusta on hyvin hämäävää, että kiinnitetään valtavasti huomiota pappien saamiseen, heidän palkkaamismahdollisuuksiinsa, ikäänkuin Jumalaa ei olisikaan joka kyllä johtaa laumaansa ja varjelee uskovan seurakuntansa. Häneen uskoen ja luottaen meillä on kaikki ja kaikkea mitä me tarvitsemme, älkäämme siis panko luottamustamme järkeisjohteiseen asioiden järjestelyyn. Kun näinä viimeisinä päivinä ahdistus huipistuu meillä on Raamatussa pettämätön lupaus, että Jumala lyhentää valittujen tähden ahdistuksen päivät (Matt.24:22). “Jumalan Kirkko ei ole sortuva taistelussa helvetin portteja vastaan.” Jumalan iankaikkisuudessa tekemä valinta on syysuhteessa kristilliseen Kirkkoon nähden.

1 tykkäys

No ei tässäkään kyllä ole saanut näkemisessä elää yms.