Kirkkokuntakohtaiset ryhmät

Perustin nyt jo vähän ennakoiden eri ryhmät eri kirkkokunnille. Löydätte ne hampurilaisvalikosta (ylhäällä oikealla) kohdasta ryhmät. Kunkin kirkkokunnan ryhmään voi liittyä vapaasti. Jos löytyy muita kirkko/tunnustuskuntia, niin voidaan perustaa niille omat ryhmänsä.

Jaahas, mnää katoi ensiks et nyy o isoveli taas valvomas ja pilamas tämänki yritykse ko Juho näyttä oleva jokases ryhmäs vaik katoline kuulemma ite olsis…
Mut likemmä tarkastelu jälkke päällikkö näyttäki kirjottava et “voi liittyä vapaasti”.

Nii et mnuult meni sit jotensakki ohi se ryhmien perustamise tarkotus: Ei nek kirkkokuntalaise voikka siäl omas nurkas puhist ja läimi toissi uskovi kaikes rauhas pelkkämät keskeytyksi - ko siäl onkin kaikk, nii et jouduis taas kummiski ottama vastam palautet sanoistas… ??

Taik et ei olekka ryhmä nii ko naamakirjas et sin voi kuulu ne ko oikkiast edustava sitä mikä ryhmä nimes mainita ja voiva sit jaka kokemukses ja tiadotta omal väel omist pippaloist ja niin päin pois… Mut se ny ei tiätenkä kauhia ekumenist olis jos semne jalo tavote meil kans pidäis ol…

Onhan vanhalla foorumilla muistaakseni ollut (ehkä) kaksi ketjua, joiden aloituksessa on (ortodoksi?)aloittaja kysynyt jotakin ortodokseilta. Ja silti joku muukin on jotain ketjussa kommentoinut. Kuriin moinen pahansuopuus ja kurittomuus!

1 tykkäys

Juuri nyt en oikein tiedä “jaksanko” käydä erikseen liittymässä mihinkään kirkkokuntakohtaiseen ryhmään.

Kuinka moneen kirkkoon @Juho kuuluu?

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten “liitytään” kirkkokuntakohtaiseen ryhmään? Vai onko moderaattori jo liittänyt minut sellaiseen?

Ylhäältä valikko jossa on kolme viivaa, sitten ryhmät, sitten etsi oikea ja painat liity.

2 tykkäystä

Missä “ylhäällä” on ne kolme viivaa? Mitä pitää painaa? Ei minulla ainkaan mitään näy.

Siis oikealla ylhäällä kolme päällekkäistä viivaa tunnuksesi vieressä. Valitse sieltä ryhmät -kohta. `Sieltä voit liittyä omaasi.

Sori en ole ehtinyt etukäteen osallistua foorumin kehittämisestä käytyyn keskusteluun, mutta näin jälkikäteen ääneen ihmetteen, että mitä ihmettä ekumeenisella ja ekumeenisuuteen pyrkivällä foorumilla tekee sellainen ketju kuin “Vain ortodokseille”?

6 tykkäystä

Siksi että keskustelu ei ole ollut aina niin kovin ekumeenista

Ketjun nimi on kyllä varsin epäinformatiivinen, sen lisäksi että se on ikävänsävyinen. Mikäli siihen osallistumista rajoittaa jo ryhmään kuuluminen/kuulumattomuus, niin ehkäpä ei tarvitse vielä nimelläkin rajata?

3 tykkäystä

Ilmankos olen niin pihalla. En ole liittynyt mihinkään ryhmään.

Höh. Näyn olevan luterilaisissa. Kävin tarkistamassa. No mää olen sitten pihalla muuten vaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Olen laittanut itseni sekä katolilaisten että ortodoksien ryhmään. Ei millään pahalla, ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat, olen katolilainen mutta koen pystyväni keskustelemaan ortodoksisuudesta “lähes” sisälläolijan näkökulmasta. En silti mitenkään uskottele sitä olevani.

Mitä ylläpito sanoo tästä?

Jos ylläpito kieltää kahteen ryhmään kuulumisen niin vetäydyn sitten tietysti. Foorumisofta mahdollistaa tällä hetkellä useampaan ryhmään kuulumisen. Liityin kahteen yksinkertaisesti siksi kun se vaihtoehto näytti olevan avoinna ja minua kiinnostavat näiden molempien ryhmien keskustelut.

En uskoisi tämän olevan mikään ongelma.

Ryhmät on perustettu, jotta ryhmän jäsenet voisivat rauhassa keskenään keskustella kenenkään toisen kirkon edustajan sekaantumatta siihen. Toivoisin todella, että sinä pysyisit poissa ortodoksisesta ryhmästä. Sinulla on aivan riittävästi tilaisuutta kirjoittaa muissa ketjuissa.

En lähde tästä riitelemään, teen niinkuin ylläpito ohjeistaa.
Ehkä mieluummin kannattaisi esittää ylläpidolle pyyntö poistaa foorumisoftasta mahdollisuus kuulua kahteen ryhmään kuin pyytää minua poistumaan jostain ryhmästä.
Tuntuu aika henkilökohtaiselta tämä, toivon että en ole käyttäytynyt huonosti ortodoksien ryhmässä.

Kirjoitimme mm. samassa ortodoksisen ryhmän “Great Grace -ikoni” -ketjussa. Et maininnut siitä että kirjoittamiseni siinä ketjussa häiritsi.
Muissakin ortodoksisen ryhmän ketjuissa näkyy kommentteja muilta kuin ortodoksiseen kirkkoon kuuluvilta.
Olennaista minusta on se että kun kirjoittaa toisen kirkon ryhmässä, kunnioittavuuden aste toisten mielipiteitä kohtaan täytyy olla kohdallaan.
Olen pyrkinyt kirjoittamaan kunnioittavasti ja neutraalisti ja katolilaisuuteni on julkista foorumilla.

Ylläpitäjä tietysti päättää tästä viime kädessä, mutta olisin itse eri mieltä. Kirkkokuntakohtaiset ryhmät, joihin kirjoittaa muita kuin ko. kirkkokuntaan kuuluvia, ovat vähän oksymoroneita. Plautilla on toki ekumeeninen ja sisäsiisti kirjoittaja, mutta en ymmärrä mikä on ryhmien funktio, jos sinne voi tulla muitakin kuin faktisesti ryhmään kuuluvia. Vähän kuin kehittäisi kulmikkaan ympyrän.

1 tykkäys