TRIDUUM SACRUM – PÄÄSIÄISEN KOLME PYHÄÄ PÄIVÄÄ
3 Pyhä lauantai
Pyhästä lauantaista toteaa hiippakunnan Messukirja näin:
Pyhän lauantain kirkko viettää Herran haudan äärellä mietiskellen hänen kärsimistään ja kuolemaansa. Se ei tänään vietä pyhää uhria ja sen alttarit pysyvät paljaaksi riisuttuina siihen asti, kunnes Herran ylösnousemuksen yöllisen odotuksen eli juhlallisen pääsiäisvigilian päättyessä esiin puhkeaa ylösnousemuksen pääsiäisriemu, joka ylitsevuotavana täyttää koko viisikymmentä päivää kestävän pääsiäisajan. Pyhää ehtoollista voidaan tänä päivänä jakaa vain kuolevien matkaevääksi.
Tässä sanotaan siis, että tänäänkään ei vietetä messua, vaikka eilisen pitkänperjantain piti ”olla ainoa päivä kirkkovuodessa” (ks. edellinen postaukseni), jolloin sitä ei vietetä. No, tämä ristiriita on näennäinen, sillä ymmärtääkseni tässä tarkoitetaan tietenkin liturgista päivää, joka päättyy hyvän aikaa ennen keskiyötä. Pyhä pääsiäisyön vigilia, jota vietetään myöhään lauantaina, ennen puoltayötä, kuuluu liturgisesti jo pääsiäissunnuntaihin, vaikka se luetaan myös Triduum Sacrumiin.
Mutta pyhänä lauantaina Herran ruumis lepää siis vielä haudan pimeydessä. Päivän hetkirukouksissa muistellaan asiaankuuluvasti myös Herran laskeutumista Tuonelaan. Näin on laita ainakin pyhän lauantain laudeksessa, joka on oikeastaan ainoa varsinainen hetkipalvelus, johon minulle on tullut tavakseni säännönmukaisesti osallistua. Pyhän lauantain laudekseen kuuluu todella hieno saarna, joka juontaa juurensa varhaiskirkon vuosisadoilta, ja se ”sanoittaa” Herran Tuonelaan laskeutumisen salaisuutta paremmin kuin mikään muu tuntemani teksti:
“Suuri hiljaisuus vallitsee tänään maan päällä, suuri hiljaisuus ja suuri autius. Suuri hiljaisuus, koska Kuningas nukkuu. Maa oli järissyt ja sitten hiljentynyt, koska Jumala on ihmisenä vaipunut uneen. Hän on mennyt herättämään ne, jotka ovat nukkuneet muinaisista ajoista asti. Hän menee etsimään Aadamia, esi-isäämme, kadonnutta lammasta. Hän haluaa käydä niiden luona, jotka istuvat pimeydessä ja kuoleman varjossa. Hän saapuu päästämään vangitun Aadamin ja hänen kanssaan vankina olevan Eevan tuskistaan, hän joka on yhtäaikaa heidän Jumalansa ja heidän poikansa… ‘Minä olen sinun Jumalasi ja sinun takiasi minä tulin lapseksesi. Nouse sinä, joka nukuit, sillä minä en ole luonut sinua jäämään kahlehdittuna tänne tuonelaan. Nouse kuolleista! Minä olen kuolleiden Elämä’.” (Varhaiskirkon aikaisesta pyhän lauantain saarnasta)
Pyhän pääsiäisyön vigilia kuuluu siis jo kokonaan pääsiäissunnuntaihin, vaikka se sovinnaisesti ajatellen vietetään vielä pyhän lauantain puolella. Se kestää yleensä pari tuntia ja aloitetaan tavallisesti viimeistään ilta kymmeneltä. Pyhä pääsiäisyön vigilia on kirkkovuoden huippu ja ainakin novus ordon puitteissa kaunein ja hengellisesti rakentavin liturgia. Siihen todellakin kannattaa tulla, jos suinkin vain pääsee, mikä ei meidän oloissamme ole tietysti lainkaan sanottua; onnekseni minä olen, ellen nyt aivan väärin muista, aina päässyt. Ellei nyt suorastaan puukkoja sada, vigilia alkaa aina kirkon ulkopuolelta, missä siunataan suurikokoinen pääsiäiskynttilä, joka sitten kannetaan papiston ja uskovien kulkueessa sisälle kirkkoon, missä juhla jatkuu. (Nota bene: ortodoksit eivät siis ole ainoita, joilla on pääsiäisyönä isoja kulkueita kirkkojensa ympärillä!)
Pyhä pääsiäisyön vigilia on rikassisältöinen vietto, että sitä ei ole kokonaisuudessaan mahdollista referoida kovin yksityiskohtaisesti. Seuraavassa kuvaus aivan pähkinänkuoressa, lähteenä jälleen hiippakunnan Messukirja:
PYHÄN YÖN PÄÄSIÄISVIGILIA
- Kirkon vanhimman tradition mukaan tämä yö on Herralle pyhitetty valvomisyö (vert. 2. Moos. 12:42). Tänä yönä uskovat evankeliumin kehotusta seuraten (Lk. 12:35) kantavat palavia kynttilöitä käsissään ollakseen niiden ihmisten kaltaisia, jotka odottavat Herransa saapumista, niin että hän tullessaan löytäisi heidät valvovina ja kutsuisi heidät aterioimaan omaan pöytäänsä. 2. Tämän yön vigilia koostuu seuraavista osista: lyhyen valon juhlan jälkeen (vigilian ensimmäinen osa) pyhä kirkko Jumalan sanaan ja lupauksiin luottaen mietiskelee niitä ihmetekoja, joita Jumala alkuajoista lähtien on tehnyt kansansa hyväksi (vigilian toinen osa eli sanan jumalanpalvelus). Sen jälkeen kirkko ylösnousemuksen päivän jo lähestyessä vastaanottaa kasteen uudestisyntymisen kautta uusia jäseniä (kolmas osa), ja yhdessä heidän kanssaan saa kutsun astua pöytään, jonka Herra itse on valmistanut kansalleen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta (neljäs osa). 3. Pääsiäisyön vigilia vietetään yöllä; se voidaan aloittaa vasta yön alettua ja sen tulee olla päättynyt ennen sunnuntaiaamun alkua. 4. Yömessu on silloinkin, kun se toimitetaan ennen keskiyötä, Herran ylösnousemussunnuntain messu. Se, joka osallistuu yömessuun, voi uudelleen käydä ehtoollisella toisessa pääsiäismessussa. 5. Pappi, joka selebranttina tai konselebranttina on viettänyt yömessua, voi selebroida tai konselebroida myös toisessa pääsiäismessussa. 6. Pappi ja diakoni pukeutuvat valkoisiin messuvaatteisiin. Kaikkia vigiliaan osallistuvia varten varataan kynttilä.
Jos kirkkoon otetaan kastamattomia aikuisia, kasteriitti annetaan usein pyhässä pääsiäisyön vigiliassa. Näin on meilläkin laita ensi yönä. Niilläkin kerroilla, joilla kastettavia ei ole, kastemalja usein siunataan ja uskovat uudistavat samalla omat kastelupauksensa. Kaikkien pyhien litania kuuluu pääsiäisyön vigiliaan kummassakin edellä mainitussa tapauksessa. Pääsiäisvigilian lisäksi sitä kuullaan kirkoissamme harvoin, lähinnä eriasteisissa pappisvihkimyksissä ja toisinaan myös erilaisissa kulkueissa. Litaniae Sanctorum on kirkon litanioista vanhin ja kaunein, ja sitä kuulisi mielellään useammin.
(Ennen sananliturgiaa resitoitavasta Pääsiäisen ylistyksestä eli Exultet-hymnistä):
Tämä on se yö, jona Kristus murrettuaan kuoleman kahleet astui voittajana ylös tuonelasta.
Oi ihmeellistä laupeuttasi meitä kohtaan! Oi äärettömän suurta rakkauttasi, kun lunastaaksesi orjan annoit alttiiksi Poikasi. Oi miten välttämätön olikaan Aadamin synti, joka Kristuksen kuoleman kautta pyyhittiin pois.
Oi onnellinen syyllisyys, joka ansaitsi tällaisen Lunastajan. Tämän yön pyhyys karkottaa rikokset, pesee pois synnit, antaa langenneille takaisin viattomuuden, tuo murheellisille ilon, karkottaa vihan, luo yksimielisyyden ja murtaa pahan vallat. Oi tämä autuas yö, joka yhdistää taivaan ja maan, Jumalan ja ihmiset.
Tänä armon yönä ota vastaan, pyhä Isä, tämä ylistyksemme iltauhri, jonka pyhä kirkko kantaa sinulle palvelijoittesi kätten kautta uhratessaan juhlallisesti tämän mehiläisen vahasta tehdyn kynttilän.
Rukoilemme siis sinua, Herra, että tämä nimesi kunniaksi siunattu kynttilä heikkenemättä alati loistaisi karkottaen tämän yön pimeyden.