Kirkkovuoden varrelta

Paasto on taas kerran alkanut. Tänä vuonna sen raamatulliset teemat jotenkin kyllästyttävät.
Siksi varmaankin täytyy tutkia niitä paremmin kuin yleensä.

Olen seuraillut jo jonkin aikaa katolisen Novus ordon lukukappaleiden ja päivän rukousten ja luterilaisten lukukappaleiden ja päivän rukousten tematiikkojen yhtenevyyttä, ja onhan sitä yhtenevyyttä.

Koska messusta puuttuu se hetken hiljaisuus lukukappaleiden jälkeen, minulla on tapana tarkastella tekstejä jo etukäteen. Katolilaisilla on tekstit myös viikonpäiville, ja ne vievät edellisen sunnuntain teemoja eteenpäin ja valmistavat tulevan sunnuntain teemaa. Luterilaisilla ei ilmeisesti ole viikonpäiville lukukappaleita, vai onko?

Huomenna on siis Sunnuntai 22.2.2026 - 1. paastonajan sunnuntai (Invocavit) - Kirkkovuosikalenteri Muistellaan Jeesuksen 40 päivän paastoa ja kiusauksia erämaassa.

Niin kuin kirjoitin, tänä vuonna tutut paastoteemat jotenkin kyllästyttävät. Pakko niihin on kuitenkin taas sukeltaa. Joku helmi siellä on varmaan kätkettynä mitä kyllästys yrittää estää löytämästä.

Järjestöpuolelta ja papillisista hommista pääsi pitkästä aikaa isän ja seurakuntalaisen rooliin kansankirkkomme jumalanpalvelukseen tyttären konfirmaation myötä.

Kokonaisuus meni yllätyksettömän ja kaavamaisen hyvin.

Kirkossa oli voimassa turvallisen tilan periaatteet. Kirkkotila oli karu ja alaston, ikonoklastinenkin, joskin suuri krusifiksi hallitsi tilaa. Kaava oli ilmeisesti viikkomessun, olihan lauantai. Tai paremminkin konfiskaava B. Evankeliumia ei siten luettu. Jumalanpalveluksessa ei liioin laulettu virsiä, pl. tuttu kunniavirsi 135. Jännästi kunniavirsi oli otettu mukaan, vaikka sitä ei kaavassa olekaan, ei liioin paastonajan jumalanpalveluksissa. Kirkkovuosi ei ollutkaan mukana muuten kuin violetissa värissä, minkä konfiskaava mahdollistaakin. Tosin väri kai olisi sitten voinut olla valkoinen. Liturgi sanoi jännästi “kiitos” vastauksena vuorotervehdykseen. Jeesus oli sanoitettunakin esillä, esimerkiksi johdantosanoissa.

Lukukappale – jos sitä olikaan – oli roomalaiskirjeestä, joka oli vähän jännä, sillä se ei ollut kirkkovuoden saati konfiskaavan mukainen. Saarna oli sisällöltään ja kestoltaan kovin köykäinen, mutta ei sentään särähtänyt mikään korvaan. Nuorten siunauksen aikana laulettiin Luojan kaunein ajatus. Uhri”virtenä” oli NSV Juha Tapio Rakastettu, mikä ei burnout-teemallaan minusta sovi tuohon paikkaan eikä ylipäätään nuorten jumalanpalveluksiin. Ehtoollisen asetussanat olivat lyhyimmät, mitkä olen kuullut. Tyyliin Jeesus syntyi, kuoli ja nousi kuolleista ja sinä yönä, jona hänet kavallettiin… Liekö tätä uutta liturgista materiaalia? Näin myös kiitosrukous oli uusi. Ehtoollislauluna oli Mariskan Mestaripiirros (huokaus). Tosin tämän jälkeen oli myös Kun joku on lähellä Jeesusta, mutta tämä kuului vähän huonosti, sillä hälinä kävi kovaksi ehtoollisen aikana. Tajusin, että hetki miellettiin tauoksi ja väliajaksi. Näitä laulun sanoja ei jostain syystä heijastettu yhteislauluksi. Tykki heijasti myös kuvia leiristä, mikä oli minusta ihan ok, vaikka oltiin vähän sillä rajalla, kilpailiko valokuvat huomiosta liturgian etenemisen kanssa.

Taputuksia oli kahdesti, ensin konfislaulun aikana ja sitten todistusten jaon jälkeen. Taputimme – tai siis toiset taputtivat – siis nuorille. Ylityslaulu oli Simojoen NSV:n Rauhanruhtinas. Isoset vetivät tuon aikana tanssimuuveja, jotka menivät minusta pelleilyn tai ainakin hupailun puolelle. Konfislahjaksi nuoret saivat Pienen suuren rukouskirjan, joka jaellaan ilmeisesti ilmaiseksi ja valtakunnallisesti muillekin ripariryhmille. Kirjaan on koottu rukouksia eri aikakausien kristityiltä. En kuitenkaan pitänyt siitä, että tyttärelleni annettiin tällainen lahja, sillä kirjassa on tällainenkin tuore rukous:

Ilmaus “riippumatta siitä, ketä he rakastavat” on kummallinen, mutta ihan oikein sanottu, vaikka ajatus lähtee tästä epäilyttävään suuntaan… Harva kai yrittää rukoilla homoutta pois, konservatiivikaan. Pyyntö on kyseenalainen, sillä se antaa ymmärtää, ettei ihminen voi vieteilleen mitään Jumalankaan avulla. Ilmaus “sellaisena kuin on” on niin ikään oikein, mutta kokonaisuus huomioon ottaen ongelmallinen, sillä perisyntioppi sivuuttuu ja tilalle tulee synnin – homouden – hyväksyminen osana arvokasta ihmisyyttä. Tietääkseni kukaan ei ole ainakaan Suomessa väittänyt, ettei Jumala rakastaisi jotain ihmistä. Rivien välistä voi lukea rukoilijalle sellaisen luulon eli viholliskuvan, missä näin kuitenkin väitetään. Rukous siis vahvistaa väärää kuvaa meistä, jotka pidämme homoseksuaalista käyttäytymistä syntinä. Ongelma tässä on se, että seksuaalisuuteen liittyvät tuomiot sekä sukupuoli-identiteetteihin liittyvät kannat tulkitaan synneiksi, jotka erottavat näiden kuulijat (eivät siis pelkästään niiden esittäjät, vaan niiden kuulijat) Jeesuksesta sekä tällaisina ilmaisevat kuulijoille muka sitä, etteikö Jeesus rakastakaan heitä. Ei kannattaisi tulkita huonojakaan kantoja tai mielipiteitä tällä tavalla pahempaan suuntaan omaksi ja lähimmäisten kärsimykseksi – semminkään, koska ei tulisi lausua väärää todistusta toisista.

Lisäksi kirjassa oli tällainen teksti:

En osaa arvioida, kuinka paljon 1300-luvun mystikko vastaa modernia sydänrukousta, mutta minusta tässä tekstissä on se ongelma, että siinä asettuu yleisuskonnollisuus sekä mystiikka ohitse kristillisen uskon ja ilmoituksen. Ilmaus “ei ole välttämätöntä rukoilla” on käsittämättömän typerä.

Nämä tekstit siis tässä tuoreessa Pipliaseuran ja Kirkkohallituksen kirjasta:

https://www.instagram.com/p/DR_Z7bPFXQq/

1 tykkäys

Mahtoi olla varsinainen kokemus. Turvallinen tila, hoh hoijaa. Eipä käy kateeksi.

Tämä oli kolmas kerta elämässäni, kun olen joutunut turvalliseen tilaan. Tosin, kerran kesken tilaisuuden, missä olin, kerrottiin, että tämä on turvallinen tila. Ei jännästi kerrottu etukäteen. Tänään en tiennyt olevani turvallisessa tilassa, ystäväni tiesi kertoa. Ei löytynyt seurakunnan sivuilta tietoa, mitä tämä tila tarkoittaa. Lahden kirjastossa on turvallinen tila, mutta pöljyyksistä pl. pride-värit riisuttuina. Helsingin yliopiston tohtoripromootio oli turvallisen tilan periaatteiden mukainen, mutta otin silti hatun päähäni, enkä kertonut kenellekään rikkovani sääntöjä. Ja onhan noita tiloja siellä täällä, kuten esimerkiksi Vantaan kaupunki on kokonaan turvallinen tila. Ajan usein ohi, kävinkin uimassa ja sukupuolia olettelemassa.

Ei ollut mitenkään hirveän ihmeellinen tai yllättävä kokemus. Eikä kotiseurakunta. Vähän siinä isä tietenkin herkistyy - muistin hänet pienenä lapsena isän kanssa kirkossa ja alttarilla. Rukoukset kantakoon.

4 tykkäystä

Meillä Sleyn messuyhteisössäkin liturgi saattaa välillä vastata noin, kun seurakunta on lausunut “niin myös sinun henkesi kanssa”, siis messun alussa, rippisanojen alkajaisiksi. Minusta kivasti muistuttamassa, että ensin liturgi siunasi meitä, sitten me vastauksellamme siunasimme liturgia. Itselläni on tapana vastatessani seurakuntalaisena kohottaa kättä siunaavaan eleeseen liturgia kohti, samoin kolehtia siunattaessa kohti haavia (lyhyestä helluntailaismenneisyydestäni jäänyt tapa).

Tänään menen illalla ahtisaarnaa kuuntelemaan. Sen jälkeen voi rukoilla Kompletorion, vaikkapa Tampereella viisi vuotta sitten kuvatun videon kanssa.

2 tykkäystä

Vanhasta, anonyymin kirjoittajan

saarnasta Hiljaisen Viikon lauantaille

Jotain outoa on tapahtumassa – maan päällä on tänään suuri hiljaisuus, suuri hiljaisuus ja tyyneys. Koko maa pysyy hiljaa, koska Kuningas nukkuu. Maa vapisi ja on hiljaa, koska Jumala on nukahtanut lihassa ja herättänyt kaikki, jotka ovat nukkuneet maailman alusta lähtien. Jumala on kuollut lihassa ja helvetti vapisee pelosta.

Hän on lähtenyt etsimään ensimmäistä vanhempaamme kuin kadonnutta lammasta. Suuresti haluten vierailla pimeydessä ja kuoleman varjossa elävien luona, hän on lähtenyt vapauttamaan vangitut Aadamin ja Eevan surusta, hän joka on sekä Jumala että Eevan poika. Herra lähestyi heitä kantaen ristiä, asetta, joka oli tuonut hänelle voiton. Nähdessään hänet Aadam, ensimmäinen ihminen, jonka hän oli luonut, löi rintaansa kauhuissaan ja huusi kaikille: “Herrani olkoon teidän kaikkien kanssa.” Kristus vastasi hänelle: “Ja sinun henkesi kanssa.” Hän otti häntä kädestä ja herätti hänet sanoen: “Herää, oi sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus valaisee sinua.”
Minä olen sinun Jumalasi, joka sinun tähtesi olen tullut pojaksesi. Rakkaudesta sinua ja jälkeläisiäsi kohtaan minä nyt omalla auktoriteetillani käsken kaikkia orjuudessa olevia tulemaan esiin, kaikkia pimeydessä olevia valaistumaan, kaikkia nukkuvia nousemaan. Minä käsken sinua, oi nukkuja, heräämään. En luonut sinua helvetin vankiksi. Nouse kuolleista, sillä minä olen kuolleiden elämä. Nouse, kätteni teko, sinä, joka luotiin minun kuvakseni. Nouse, lähtekäämme tästä paikasta, sillä sinä olet minussa ja minä sinussa; yhdessä me muodostamme vain yhden persoonan, emmekä voi erottaa. Sinun tähtesi minä, sinun Jumalasi, tulin pojaksesi; minä, Herra, otin orjan muodon; minä, jonka koti on taivaiden yläpuolella, laskeuduin maan alle ja maan alle. Sinun tähtesi, ihmisen tähteeksi, minusta tuli kuin ihminen ilman apua, vapaa kuolleiden joukossa. Sinun tähtesi, joka jätit puutarhan, minut kavallettiin juutalaisille puutarhassa, ja minut ristiinnaulittiin puutarhassa.

Näe kasvoillani sylki, jonka sain palauttaakseni sinulle sen elämän, jonka kerran hengitin sinuun. Näe siellä iskujen jäljet, jotka sain muokatakseni vääristyneen luontosi uudelleen kuvakseni. Näe selässäni ruoskimisen jäljet, jonka kestin poistaakseni synnin taakan, joka painaa selkääsi. Näe käteni, naulattuina tiukasti puuhun sinun tähtesi, joka kerran jumalattomasti ojensi kätesi puuta kohti.

Nukuin ristillä ja miekka lävisti kylkeni sinun tähtesi, joka nukuit paratiisissa ja toit Eevan esiin kyljestäsi. Kylkeni on parantanut sinun tuskasi. Uneni herättää sinut unestasi helvetissä. Miekka, joka lävisti minut, on peittänyt miekan, joka oli käännetty sinua vastaan.

Nouskaa, lähtekäämme täältä. Vihollinen johdatti teidät pois maallisesta paratiisista. Minä en palauta teitä siihen paratiisiin, vaan asetan teidät valtaistuimelle taivaaseen. Minä kielsin teiltä puun, joka oli vain elämän symboli, mutta katsokaa, minä, joka olen itse elämä, olen nyt yhtä teidän kanssanne. Minä asetin kerubit vartioimaan teitä niin kuin orjia vartioidaan, mutta nyt minä panen heidät palvomaan teitä Jumalana. Kerubien muodostama valtaistuin odottaa teitä, sen kantajat nopeita ja innokkaita. Hääsali on koristeltu, juhla on valmis, iankaikkiset asunnot on valmistettu, kaiken hyvän aarrekammiot ovat avoinna. Taivasten valtakunta on ollut teille valmistettuna iankaikkisuudesta asti.

Google Translatella käännetty tekstistä joka löytyy mm. täältä, kohdasta Second Reading.

Pääsiäisen juhlinta Maapallolla alkaa 2026.

Eikös se ole turvallisemman tilan periaatteet, koska niihin kuuluu, että täysin turvallista tilaa ei pystytä järjestämään.

Elämäni ensimmäinen kokonainen, luterilainen Hiljainen viikko ja Pääsiäisen juhlinta on nyt lopuillaan, vaikka Pääsiäisen aika on vasta tietysti alkanut, mutta Hiljainen viikko ja Pääsiäisen Triduum on minulle oma kokonaisuutensa.
Osallistuin Hiljaisen viikon ja Triduumin tapahtumiin Jyväskylän Sleyllä.
Ma-ke iltoina Ahtisaarnat joiden yhteydessä oli viikkoehtoollinen. Torstaina Kiirastorstain Messu jossa saarnana Ahtisaarna. Perjantaina Jeesuksen hautaamisen rukoushetki ja sunnuntaina Messu. Tänään on vielä 2. pääsiäispäivän viikkomessu.

Tämä oli rauhallinen pääsiäinen. Ei liikaa eikä liian vähän kirkollisia tilaisuuksia. Ei liikaa yksityiskohtia tai sääntöjä.

Kun paasto alkoi, valittelin että tänä vuonna paastoteemat eivät oikein innosta. Ahtisaarna-tilaisuuksissa käyminen herätti sitten omiakin prosesseja.
Hetkirukous on minun juttuni kotona. Käytin tänä vuonna luterilaista Hetkirukousten kirjaa Kirkkovuosikalenteri apuna. Esillä oli tietenkin myös ensirakkauteni, Katolinen hetkipalvelus. Seurailen ja vertailen psalmien ja lukukappaleiden valintaa näiden välillä.

Kristus on sama eilen, tänään ja huomenna. Kuollut ja ylösnoussut, karitsa ja kuningas.

XB!

Tuleva sunnuntai on Tuomaan sunnuntai. Arkkimandriitta Serafimin napakkaa opetusta:

https://m.youtube.com/watch?v=BwAqTJ9Rq94

1 tykkäys

Kohta tulee puoli vuotta aktiivista luterilaisen kirkkovuosikalenterin seuraamista täyteen. Huomisen sunnuntain nimi “quasimodogeniti” on tietysti katolista, läntistä traditiota, mutta en ole tuota nimeä katolilaisena juurikaan ajatellut, “kuin vastasyntyneet lapset”.
Joka vuosi saa aloittaa kristityn vaelluksen vastasyntyneenä.