Kirkolle ehdotuksia hengellisen väkivallan kitkemiseksi

Vaikka se, että ensin on tavoiteltava tasa-arvoa että voi julistaa evankeliumia.

D

Wilson ei aloittanut vihakampanjaa.Hänen periaatteensa oli, että vaikka toinen toimisi myrkyllisesti, tulee silti pyrkiä vastaamaan hyvyydellä. Hänen käynnistämänsä kampanja kannusti postittamaan lasten kuvia someen vastauksena siihen, että toinen oli julkisesti puolustanut teettämiään abortteja, ja näin myös sitten tapahtui. Hän ei kannustanut vihaamaan, tai lähettämään herjaavia viestejä, vaan reagoimaan erimielisyystilanteissakin rakkauden kautta niiden asioiden puolesta, joiden uskoi olevan totta.

3 tykkäystä

Niinhän minä sanoin. Ei halunnut, että Alyssa Milanolle lähetetään vihaviestejä. Niin vain kävi…

Mitä tarkoitat kolmella pisteellä? En tiedä Wilsoniin liittyvän mitään Milanolle lähettyjä vihaviestejä. Tiedätkö sinä jotain faktaa sellaisista, vai heitteletkö vain väitteitä? Milanon haastattelusta kerrottiin USA:n lukuisissa medioissa 19.8. ja 20.8., joina päivinä siitä aiheesta on voinut hyvin tulla viestejä myös Milanolle asti, kun taas Wilsonin avasi valokuvakampanjan 21.8.2019, eli vasta 2 päivää asiaa koskeneen ensimmäisen jutun julkaisun jälkeen. Hänen twiittinsä aiheesta sai myös valtakunnallista julkisuutta, mutta Milanoa koskeva alkuperäinen uutinen oli saanut huomiota sitä enemmän. Lueskelin joskus Wilsonin sometilien loppuvaiheen viestiketjuja, eikä siellä silmiin osunut Milanolle lähetettyjä vihaviestejä edes muiden lähettäminä postauksina. Viimeisten parin viikon aikana twiitit koskivat mm. sitä, että

Toxic relationships can create toxic hearts.

Remove yourself from the relationship before your toxic heart tries to remove you from your peace.

Creating boundaries with people who are an enemy to your mental peace is crucial.

It doesn’t matter if they’re family. It doesn’t matter if they’re close friends. It doesn’t matter if they go to your church.

It’s 100% possible to love people from a distance.

I can’t help but notice the vast amount of articles regarding the hardship, brokenness, and pain many encounter while being in ministry and/or being a pastor.

If this is truly the case, why does most of the church still ignore the conversation surrounding mental health?

Disagreeing with someone doesn’t = unloving.

"Dear Church, Statistics tells us that 25% of all pastors and congregants suffer from mental illness. It’s time to wake up! "

Can you magine how many lives would be changed if the local church spoke up about #mentalhealth as much as we did abortion. Imagine how many more lives could be saved. #EndAbortion #EndSuicide

If you or someone you know is debating abortion or just simply needs someone to talk to, visit our @anthemofhope website!

Disagreeing with someone doesn’t = unloving.

I don’t know @Alyssa_Milano personally, but I’m praying she really thinks about the totality of what she’s saying on public platforms, especially in regards to situations that encompass the reality of life and death.

Everyone should post a picture of their kids and use the hashtag #greatjoys

Eri mieltä oleminen ei ole sama asia kuin rakastamattomuus jne. olivat hänen viestejään. Ja sen muistuttaminen, että pastoreiden mielenterveysongelmiin tulisi herätä, kuten myös siitä muistuttaminen, että kannattaa pysytellä erossa sellaisista ihmisistä, joista seuraa ongelmia omalle mielenterveydelle, on kyse sitten vaikka läheisistäkin, mutta muistaa myös, että erossa ollessaankin voi silti rakastaa. Wilson muistutti myös tulossa olleesta itsemurhien ehkäisyyn liittyvästä kampanjapäivästä, jonka aattona hän itse ilmeisesti lopulta kuitenkin sitten kuoli.

1 tykkäys

En ole sanonutkaan, että hän olisi lähettänut vihaviestejä. Mitä sellaista syyttelet.

Kaikki eivät vaan tyytyneet lähettämään lapsikuvia Milanolle, vaan ikävämpääkin palautetta tuli. Vaikka Wilson ei sellaista halunnut.

Eikä Wilsonin tilillä kyllä näy väittämiäsi vihaviestejä häntä vastaan. Tässä näyttää nyt olevan käynnissä vihakampanja, jossa Milanosta ja hänen tukijoistasn ollaan tekemässä syyllistä Wilsonin kuolemaan. Vaikka hän oli pitkään kipuillut itsetuhoisten ajatusten kanssa.

Hienosti hän oli myös kertonut ajatuksistaan ja tukenut vastaavassa tilanteessa olevia.

Lestadiolaosuudessa itsemurhaa pidetään osoituksena, että ihminen on ollut saatanan oma, eikä moisen hautajaisiinkaan osallistuta.

Olematta lestadiolainen totean vain, etteivät syvenevät itsemurha-ajatukset saati niiden toteuttaminen valon puolelta tule. Tuo ilmaus “saatanan oma” ei kelvanne lääketieteelliseksi diagnoosiksi, mutta elämäntilanteen umpikujaa, minkä itsekin olen kokenut, se kiteyttää aika hyvin kahteen sanaan.

Minulla oli vaikea vuosikausia kestänyt kipuhelvetti, mihin liittyvien kasvavien kipulääkeannosten ja lisääntyvien leikkausten sivuvaikutukset vain pahensivat tilannetta enemän kuin auttoivat, toivoa ei tuntunut olevan lainkaan. Minusta tuli koko ajan synkempi, pessimistisempi, kyynisempi, itsekkäämpi ja itsetuhoisempi. Kaikki negatiivinen kasvoi minussa, jopa levyhankintani siirtyivät koko ajan pimeämmälle puolelle. Olin jo valinnut aseenkin, jolla itseni ampuisin.

Mielestäni tuota kehityskulkua ja sen liki loppua ei voisi paremmin kuvata kuin ilmauksella “saatanan oma”, olin todella kaukana valosta, Jeesuksesta, ihmisyydestä ja hyvyydestä.

Monet moittivat ettei Raamattu kelpaa luonnontieteen tai lääketieteen oppikirjaksi. Ehkä niin, mutta hyvän elämän käsikirjaksi siitä on, se osoittaa miten Jumala tuntee ihmisen ja hänen heikkoutensa, ja miten Jumala sanallaan yrittää helpottaa ihmisen kompastelua tässä elämässä.

3 tykkäystä

Tarkoitatko, että oikea uskova ei tee itsemurhaa. Wilson josta tässä oli puhetta oli seurakunnan pastori, hän puolusti mielenterveysongelmaisia. Oliko hän siis paholaisen oma, ei siis enää uskova, kun teki itsemurhansa.

Luulisi kaikkien kristillisten yhteisöjen ymmärtävän, että saatana kiusaa myös uskovia, tai erityisesti uskovia. Koska olemme heikkoja ihmisiä, saatamme myös antaa sille periksi, ja jollain tavalla varmasti annammekin. Mutta tämä on ihan eri juttu kuin tuomita joku “saatanan omaksi”.

3 tykkäystä

Vaikka muuten olen ihan samaa mieltä, niin tämä kohta särhti mielessä jotenkin.

Piti ihan miettiä miksi. Sitten muistin erästä evankelistaa puolustellun tällä argumentilla lapsen hyväksikäyttötapauksessa.

Tämä kaikki on siis oman mieleni tapahtumia, eikä tarkoitettu ketään vastaan mitenkään.

Jumala on antanut meille elämän, elämää ei saa halveksia tappamalla itsensä. Tämä ei suoraan liity ihmisen uskovaisuuteen, mutta uskon vastainen teko se on, ja Jumalan antaman elämän hylkääminen on loukkaus.

Minusta tuollainen asenne on sairasta ihmistä halveksiva. Loukkaus. Liekö miten yleinen oppi kristinuskossa…

On ihan kristinuskon valtavirtaa, että itsemurhaa pidetään kauheana syntinä. Itsemurhan tekijä erottaa itse itsensä kirkosta. Kirkko pitää sitä vääränä ratkaisuna mutta kunnioittaa valintaa eikä siksi siunaa vainajaa kirkollisesti hautaan.

2 tykkäystä

Itsemurhassa voi olla kysymys siitä että ihmisellä on psyykkinen häiriö tai sairaus, yleensä vakava masennus. On reilua erottaa tuo tilanne siitä, että joku on esimerkiksi päättänyt etukäteen välttää vanhuuden raihnaiset vuodet ja lähtee elämästä silloin kun on täysissä voimissaan. Jälkimmäisessä tapauksessa teko on paljon selvemmin “elämän halveksimista” tai tarkemmin sanoen Luojan tahtoa vastaan toimimista.

Kristitty ihminen voi kärsiä pitkään ja taistella sitä vastaan, että antaisi periksi ylivoimaisilta tuntuville vastustajille, masennukselle, sairaudelle, kärsimykselle ja kuolemalle. Kaikki eivät silti jaksa.

Itsemurhaa voi pohtia erillään kristinuskosta tai sitten siihen liittyen.

Kirkko ei tee oikein, ellei se tue itsemurhan tehneiden omaisia. Heitä ei tule kohdata hirveän synnin tehneen omaisina. Osa toki voi näin jo ajatella ja kokea ilman kirkonkin sanaa. Silloin pitää lähteä siitä tilanteesta liikkeelle, katsomaan mitä elämä on sellaisen tapahtuman jälkeen.

Oma kokemukseni on, että usko Jumalaan kaiken tämän mustan ja kauhean (on siinä iloakin, minulla ainakin ollut) elämän keskellä estää itsemurhaan ajautumista. Jos minulla ei olisi vastuuta kuoleman jälkeiseen aikaan, ja jos en ylipäätään uskoisi että on mitään persoonaa, Jumalaa, joka haluaa että teemme oikein, emmekä väärin, tuo selvä este poistuisi. Silloin minua hyvässä tapauksessa kannattelisi se, että olen sidottu muihin ihmisiin. Lähinnä oma perhe on ensimmäisenä mielessä muutenkin, jos ajattelee omaa kuolemaansa. Mutta jos olisin ilman uskoa Jumalaan ja ilman merkittäviä ihmissuhteita, joiden takia kannattaisi elää, olisi masennuksen tai vakavan ja tuskallisen sairauden keskellä paljon suurempi mahdollisuus ajautua itsemurhaan.

Emme voi suoralta kädeltä sanoa mitään kenenkään itsemurhan tehneen suhteesta Jumalaan. Emme ole tuomareita, vaan lähimmäisiä, joilla on vastuu toisista silloin kuin he elävät.

Eutanasia, abortti ja harkittu itsemurha ovat sillä tavoin samaa ilmiötä, että usein niitä kannatetaan tai puolustetaan sillä perusteella että “ihminen päättää itse elämästään”. Tämä on syvästi ei-kristillinen ajatus. Ihminen ei päätä syntyä tänne, eikä hänen pitäisi päättää siitäkään miten kauan elää tai miten kauan jonkin lähimmäisen elämän on elämisen arvoista.

Edellisestä ei tietenkään seuraa että kukaan uskova kristitty ei voisi tehdä tai puolustaa noita tekoja. On eri asia kannattaa ohjelmallisesti jotain oikeutta kuin ymmärtää ihmisen elämän raadollisuus ja vaikeus yksilön tasolla.

3 tykkäystä

Olen sitä mieltä, että itsemurha on kyllä synti, mutta se on synti joka poikkeuksellisen usein tehdään jossain määrin “syyntakeettomana”. Ihmisetkin osaavat toistensa rikoksia tuomitessaan ottaa huomioon tekijän henkisen tilan, joten luulisin Jumalankin siihen pystyvän ja kaikkitietävänä jopa ihmisiä paremmin, vaikka Raamatussa ei sellaisesta suoraan puhutakaan. Myöskään ihmisen pelastus ei ole kiinni siitä, tekeekö viimeisenä tekonaan jotain kovasti syntistä vaiko ei, vaan suhteesta Jumalaan. Tämä kaikki ei silti saisi estää puhumasta suoraan myös siitä, että itsemurhan tekevä ihminen aiheuttaa useimmissa tapauksissa omaisilleen aika massiivisesti kärsimystä. Vaikka kuvittelisi tekevänsä lähinnä palveluksen omaisilleen, näin ei asian laita yleensä ole.

3 tykkäystä

En ole syyttänyt mitään ihmisjoukkoa Wilsonin kuolemasta. Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä huomiosta, että myös perinteisten kristillisten käsitysten puolustaminen voi johtaa siihen, että ihminen voi joutua kuuntelemaan negatiivisia reaktioita, ja kysymyksestä, että voiko silloin olla kyseessä hengellinen väkivalta. Otin Wilsonin tapauksen esimerkiksi, jonka kautta lähdin pohtimaan asiaa. Wilsonin osalta nimenomaisesti totesin jo ketjun ensimmäisessä viestissäni, että en ota kantaa siihen, mikä lopulta oli viimeinen niitti hänen tapauksessaan. En tiedä sitä.

Mitä Twitteriin tulee, niin sen sosiologia toimii usein kai niin, että jonkun seuraajat postaavat vastauksensa suorina vastauksina, mutta moni muu samoja aiheita kommentoiva, joka haluaa kyllä tuoda esiin näkemyksensä, mutta ei sotkeutua keskusteluketjuihin, postaa viestinsä tavallaan itsenäisinä viesteinä. Jos viestiin laitaa tällöin toisen twitter-tilin tunnisteen, se näkyy kyseisen tunnisteen haltijalle, mutta nämä viestit eivät ketjuunnu mihinkään. Mutta ketjussakin oli vastauksena lähetettyjen viestienkin joukossa myös tällaista viestintää, jossa puolustetaan toista osapuolta syyttäen eri osapuolta tietämättömyydestä ja kehotetaan häpeämään:

Replying to @JarridWilson and @Alyssa_Milano

Ignorant people. Just because she didn’t want kids doesn’t mean you all have to antagonize her for it. It was HER choice. HER body. NOT YOURS. Shame on all of you for thinking otherwise. Last time I checked God loves everyone and doesn’t work in fear or hate. Think about that!!!

Itsetuhoisia ajatuksia jo valmiiksi omanneiden kohdalla ei tarvitse välttämättä edes vihapuhekynnyksen ylittyä, jotta riski itsemurhille voisi kasvaa. Eräiden akateemisten tutkimusten mukaan jo kokemus siitä, että on saanut muilta kritiikkiä, on itsemurhien riskitekijä. Ison julkisen huomion kohteeksi yhtäkkiä päätyminen voi olla sellainen tekijä ilmeisesti myös. Me ihmiset emme useinkaan tiedä, mitä meille vieras yksilö oikeasti kestää ja mitä tämä ei kestä.

2 tykkäystä

Niin julmalta ja kovalta kuin tämä kuulostaakin, niin itsemurhan tehnyt on itse vastuussa teostaan. ymmärrän että elämä voi olla yhtä helvettiä ja rääkkäämistä ja sietämätöntä piinaa. Sille ja vain sille on lupa tehdä jotakin ja paljonkin. Ja samalla kuolema tulisi jättää Jumalan käsiin.

En usko että itsemurhaaja ei voisi päästä taivaaseen. Kyse ei ole kärsimyksestä jota on aiheuttanut itselleen tai muille tai siitä, mitä itsemurhan tehneelle on tehty tai miten paljon hänet on laitettu kärsimään. Mikään näistä ei ratkaise loppusijoituspaikkaamme.

D

1 tykkäys

Itsemurhan tehnyt ei todellakaan ole aina itse vastuussa teostaan. Vastuu voi olla aivan toisella henkilöllä kuin itsemurhan tehneellä. Itsemurhan vastuu kysymykset ovat paljon monimutkaisempia kuin yhden käden sormella laskettuna.

1 tykkäys

Juu kyllä on itse vastuussa. Jos ei ajeta syyntakeettomaan tilaan. Mutta sitä on tietenkin hankala todeta jälkeenpäin. Ja jos joku pakottaa tekemään itselleen jotakin, niin silloin kyse ei tietenkään ole itsemurhasta. Kun WTC iskun aikana ihmiset hyppivät ulos palavasta talosta, niin vakuutusyhtiöit eivät saaneet paeta vastuutaan vetoamalla itsemurhaan.

Mutta kyllä se on niin että ihminen on itse vastuussa teoistaan. Ellei joku ota sitä vastuuta pois. Silloin ei ole kyse itsemurhasta.

D

1 tykkäys

Siksipä tuollainen ehdoton määrittely “itse vastuussa” on aika vastiuuton. Luulenpa, että suurin osa itsemurhan tehneistä on ollut syyntakeettomassa tilassa.

Luulo ei ole tiedon väärti. Eikä sillä ole väliä. Jos ihminen on syyntakeeton, niin sitten hän ei ole vastuussa. Sitähän minä sanoin. En minä sanonut mitään lukumääristä tai prosenteista.

D

1 tykkäys