Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017

Elämme varmaan erilaisissa kuplissa. Itse olen törmännyt toistuvasti siihen, että edellä mainitsemaasi ryhmään kuuluvat hylkäävät varsin usein myös teologisen syntikäsitteen, jossa syntiä tapahtuu suhteessa Jumalaan ja/tai Jumalan tahtoon, ja jossa jonkinlaisena tavoitteena on se, että ei tulisi tehdä syntiä Jumalaa vastaan. Maailmassa tapahtuva vääryys ja epäoikeudenmukaisuus ihmisiä tai luontoa kohtaan ovat asia, jonka olemassaoloa ateisti tai vaikkapa buddhalainenkaan ei yleensä kiellä, vaikkakin se voi vaihdella, mitä tarkalleen ottaen pidetään vääränä ja epäoikeudenmukaisena ja miksi. Jos sellainen nähdään hylkäämättömäksi yhteiseksi ajatteluksi, niin saatetaan olla aika kaukana teologisesta syntiajattelusta. Vaikuttaisi siltä, että jos henkilö ei itse elä ajattelusysteemin sisällä, johon sisältyy syntiajattelu suhteessa Jumalaan, on usein ilmeisen vaikea tällaisen ajattelusysteemin ulkopuolelta edes koittaa samaistua sellaiseen ajatteluun niin, että ymmärtäisi, miten toinen ajattelee. Vastaavasti maailmassamme on monta maailmankatsomusta, joiden ajatteluun itse en puolestaan osaa edes samaistua, kun koko paradigma on niin erilainen kuin millä tavalla itse ajattelen.

Historiasta voi toki hakea kaikenlaista, mistä mitäkin ajatteluvirtausta voisi jälkikäteen ajateltuna olla noussut. Itse veikkaan, että teologian ulkopuoliset virtaukset ovat olleet asiassa lopulta vaikuttavampia kuin joidenkin akateemisten teologien menneet puheenvuorot. Käytännön tasolla kirkossa, jossa moni ei ole lukenut mitään edellä mainittujen teologien teoksista, on valtava polarisaatio tällä hetkellä, joka ei ole vain yhden kysymyksen ympärillä, vaan korreloi erittäin moneen teologiseen asiaan. Esittämällä seksuaalietiikkaan liittyvän valikoidun kysymyksen ja jakamalla sen vastausten pohjalta jokin muita kysymyksiä koskeva kyselyaineisto, käy ilmeisesti tällä hetkellä niin, että jakolinjan mukaan uudelleen järjestellyssä aineistossa näyttää olevan erilaiset näkemykset useassa muussakin asiassa. Tätä asiaa on joissain faktorianalyysitutkimuksissa kutsutut konservatiivisuusmuuttujaksi. Joissain asioissa jonkinlainen konservatiivisuusmuuttuja tuntuu ennustavan todennäköisyyttä usealle muullekin ihmisen näkemykselle. Korrelaatiota seksuaalieettisillä näkemyksillä on toistuvasti raportoitu olevan mm. ihmisen näkemykseen abortista, mutta sillä asialla voi olla yhteys myös esimerkiksi ihmisen näkemyksiin synnistä sekä esimerkiksi hengellistä julistusta sisältävän lähetystyön tekemisen tärkeydestä.