Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017

Liekö piispan vaihtuminen rohkaissut vai mikä, mutta nyt Mikkelissä yritettiin avata ovet sateenkaarivihkimisille: Mikkelin kirkkoneuvosto kumosi aloitteen samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä seurakunnan tiloissa ja Kirkkoneuvosto äänesti 7–6: Mikkelin kirkkoja ei avata sateenkaariparien vihkimiselle | Paikalliset | Länsi-Savo 13 kirkkovaltuutettua oli tehnyt asiasta aloitteen, jota tuomiorovasti Arja Huuskonen kannatti ja teki asiasta esityksen kirkkoneuvostoon. Asiaa perusteltiin sillä, että monessa muussakin seurakunnassa vihitään ja että kirkkojärjestyksen mukaan tämä on mahdollista, sillä seurakunnat saavat itse päättää tilojensa käytöstä. Vedottiin myös seurakuntalaisten yhdenvertaiseen kohteluun.

Kokouksessa tehtiin kuitenkin vastaesitys, jonka mukaan kirkkoneuvosto ei voi tehdä tällaista päätöstä, koska se olisi käytännössä päätös koskien kirkon avioliittonäkemystä ja se tulee muodostaa kirkolliskokouksessa. Tämä vastaesitys voitti äänin 7-6.

Loppu hyvin, kaikki hyvinkö siis? Ei aivan. Koska päätös poikkesi tuomiorovastin päätösesityksestä siirtyy asia tuomiokapitulin ratkaistavaksi. Siis tuomiorovasti teki esityksen, jossa seurakunta yritettiin saada poikkeamaan kirkon virallisesta linjasta ja tuo esitys hävisi, mutta silti asia ainakin jollain tapaa etenee? Tämä käy yli minun ymmärrykseni. Huolestunut olen myös seurakunnasta, jolla on tuollainen paimen. Muutospaine näyttää Mikkelissäkin olevan kova.

11 tykkäystä