Kirkon jäsenyys ja ehtoollisyhteys

Voihan sen noinkin ymmärtää olevan oikein, mutta ei ole esim. Lutherin käsitys. Harvaa varmaan menee todella väärin perustein. Itse olen vain oppinut tutkimaan uskoani ja kelvollisuuttani, vaikka myönnän, että vielä 35 vuotta sitten oli liiankin tiukat ehdot. Lapset eivät varmaan vieläkään ilman vanhempiaan voi osallistua. Kaikkinensa on kuitenkin aika hämäävää ja kiemurtelen. Vielä oudompaa on, jos pappi ei lue asetussanoja ja tee ristinmerkkiä ja Isä meidän rukousta ei käytetä. Kaikki nämä muutokset kyllä turhauttavat ja antavat aiheen jättää väliin koko seurakunta ja uskoa miten huvittaa.
Olen omista lapsistanikin huomannut, että ei ole mitään synnintuntoa eikä pyhyyden pelkoa, pelkkä ihmisrituaali yms.

Tänään kirkossa olleessani huomasin, että myös osa lapsista meni eteen ehtoollisen aikaan. Eli saavatko myös lapset ehtoollisen? Ja ilmeisesti vain kastetut/ristityt lapset?

Istuin sen verran kaukana takapenkissä, etten kunnolla nähnyt eteen miten siellä toimittiin. Kaikki oli muutenkin niin uutta kun ekaa kertaa elämässäni edes osallistuin messuun.

Itsehän en mennyt ehtoolliselle, koska en tiedä onko se sallittua vai ei. En kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan vaikka aikuiskasteen olenkin saanut vajaa 30v sitten.

Lapset voivat luterilaisen kirkon seurakunnassa saada ehtoollista jos ovat vanhempien tai kummin kanssa. Usein heidät vain siunataan. Pappi kysyy tätä aikuisilta ja tekee niin kuin he vastaavat.

Rippikoulun ja konfirmaation jälkeen voi käydä itsenäisesti ehtoollisella.

Metodistikirkossa on avoin ehtoollinen eli jokainen voi oman harkintansa mukaan osallistua. Kutsussa saatetaan sanoa, että “ehtoollinen on jokaiselle, joka uskoo tai tahtoisi uskoa”. Lähtökohtaisesti ajatellaan, että ketään ei saa estää ehtoolliselle osallistumiseen, sillä se on ennen kaikkea Herran ateria, jolla me kaikki olemme vieraita.

2 tykkäystä