Körttiläisyys ja sen muutokset

Oliko kukaan körttien kesäjuhlilla tänä vuonna? Mistä aiheista puhujat puhuivat ja mikä oli sanoma?

Jos meitin paikallislehteä on uskominen, niin siellä joku pomo ihmetteli, miksi ev.-lut. kirkko sietää lähetysjärjestöjä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Lisäksi tuli selville, että ihan kaikki herännäisetkään eivät ole yhtä mieltä avioliittokysymyksestä, mutta ko. pomo kertoo rohkaisevansa ihmisiä miettimään sitä, mikä heitä yhdistää. (Ilmeisesti muiden järjestöjen suhteen tähän ei erikseen rohkaista.)

Ja penkkirivejä oli pystytetty 3,5 kilometriä.

3 tykkäystä

En ollut juhlilla.
Joku lainasi Simo Juntusen puhetta fb:ssa. Kuten arvata sopii, se kosketteli mm. kirkkomme osallistumista Pride-tapahtumaan. Ja siten että kritiikki kuitattiin ahtaudeksi. Rajankäyntiä on hänen mukaansa aina ollut paljon mutta ainut pysyvä raja on elämän ja kuoleman raja jota kohti kaikki kuljemme.
Körteillä oli seurat Helsingin Priden yhteydessä joten on selvää että heistä ainakin monet hyväksyvät tuon jutun.

2 tykkäystä

Kuuntelin juhlien aikaan Körttiradiota Järviradio-puheen taajuuksilla sen verran mitä pystyin ärsytykseen asti. Alussa oli vanhoja juhlapuheita menneiltä vuosikymmeniltä ennen suoraa lähetystä. Ne olivat muuten periaatteessa melko ok, mutta körttieetoksen kyllä tunnisti ja hengellinen sisältö jäi vähän ohueksi.

Välimusiikkina oli joko vanhaa körttiveisuuta, baritoni Esa Ruuttusta, ihan ok, tai Sateenkaariunia-lauluja Irinan tai jonkun muun laulamana.

Löytty ei kai edes tarkoittanut tuota laulua miksikään sukupuolivähemmistöjen lauluksi 80-luvulla, kun se syntyi, eikä sateenkaarellakaan ollut tuota merkitystä vielä silloin. Tuossa Irinan tulkitsemassa versiossa oli ilmeisesti oikein aidot pride-marssista lainatut marssiaskeleet alkuun laitettuna. Pistin toosan kiinni, kun vointini alkoi tulla tarpeeksi huonoksi.

3 tykkäystä

Tuo on kyllä varmasti totta, että körteillä ei ole vain yhtä mielipidettä avioliitosta. Tiedän itsekin ikääntyneempiä körttijuhlakävijöitä, joiden uskonkäsitykset ovat hyvinkin perinteisiä. Joissain tapauksissa tällaisilla ihmisillä voi olla aivan käsittämätön kieltäminen päällä liikkeen nykyisen liberaaliuden suhteen. Ei millään suostuta uskomaan, että herättäjäyhdistyksessä on aika paljonkin homoavioliittojen tai ainakin jonkinlaisten homosuhteiden siunaamisen kannattajia.

2 tykkäystä

Jotenkin elävästi tuli mieleen aika, jolloin yritin herättäjäseuroissa kritisoida liikkeen linjan muutosta.

1 tykkäys

Oletko käynyt herättäjien seuroissa enää? Onko sinulle ystäviä körttiliikkeen sisällä? Tiedätkö sinä mitä siellä on tapetilla nykyään?

Pitkän linjan körtti kirkolliskokousedustaja Marjatta Pulkkinen Kiuruvesi-lehdessä:

http://www.kiuruvesilehti.fi/uutiset/1274/

1 tykkäys

En ole käynyt eikä tee mieli käydä. Kyllä minulla on tuttuja körttiliikkeen sisällä, mutta en jaksa enää vääntää heidän kanssaan liikkeen nykytilasta. Kuulostaa tosi “körttiläiseltä” tämä kirkolliskokousedustaja. Kovasti on naisella suunnitelmia jatkaa kirkon sanoman vesittämistä. En tykkää.

1 tykkäys

Sivulla lukee 6 kertaa “voit tukea lahjoituksella” , sen lisäksi linkki lahjoita -sivulle ja Herättäjä-Yhdistystä voit tukea myös etäherättäjäjuhlilla, Lahjoita verkkopankissa, lahjoita tekstiviestillä, lahjoita mobilepaylla, lahjoita soittamalla. Pikkuisen aikaa kuuntelin Simo Juntusen haastattelua ja tuntui olevan rahapula yhdistyksellä. Avokätisimmät lahjoittajat ovat joko kuolleet tai avanneet silmänsä liikkeen nykytodellisuudelle. Ne, joita he kosiskelevat, eivät taidakaan olla niin alttiita lahjoittamaan.
https://herattajajuhlat.fi/4964-seurapuheet

Hyvissä varoissa olevaa kristillistä järjestöä, herätysliikettä, uskonnollista toimijaa, lähetysjärjestöä tms taitaa olla vaikea näinä päivinä osoittaa olevan olemassa. Jokainen on jo aikaisemman kannatuskadon ja kevään koronan lisäseurauksien vuoksi jäänyt heikoille mm kolehtitulojen vuoksi. Mutta, joo, kyllä Herättäjäyhdistys on varmasti aikamoisessa rahapulassa.

Toki tuohon moninkertaiseen erilaisten lahjoituskanavien ilmoittamiseen liittyy sekin, että kun fyysisiä Herättäjäjuhlia ei voi pitää ei normikolehtia tule lainkaan, mikä on valmiiksi huonolle taloustilanteelle myrkkyä. Joutui Sleykin netti-Evankeliumijuhlan yhteydessä vähän väliä muistuttamaan, että kolehtia voi antaa myös etänä.

1 tykkäys

Ihan hienoa, että olet löytänyt edes körttiläisyydestä kiinnostusta. Herännäisyys ei ole kirosana itselleni, mutta nykyinen liberaali citykörttiläisyys Jaakko Heinimäkineen alkaa helposti olla. Tiedän körttiläisyydestä paljonkin aito uskoa tunnustavia.

Körttiläisyyttä pidetään vastakohtana uskonvarmuudessa kulkeville herätyskristityille, etenkin helluntailaistyyppiselle ratkaisukristillisyydelle, jota on myös muilla reformoiduilla kirkkokunnilla. Luterilaisuudessa vastapäätä ovat kai lähinnä viidesläiset, vaikka sekin suunta on muuttunut paljon vuosikymmenten aikana poispäin tällaisesta.

Kun ajattelee, miten herännäisyys on muuttunut aikojen kuluessa, ei voi kuin ihmetellä, kuinka kauas se on joutunut juuriltaan vaikkapa Paavo Ruotsalaisen kokemuksista ja Telppäsniityn tapahtumasta, joka muistuttaa enemmänkin helluntailaista herätystapahtumaa. Tästä myös näkee, että Jumala ei valitse ihmisiä, aikaa tai paikkaa missä toimia inhimillisin kriteerein, vaan toimii siellä missä Häntä aidosti etsitään ja Hänelle on sijaa.

Kuuntelin joitain vuosia sitten Eero Junkkaalan ja Jaakko Heinimäen debattia radio Deissä ja molemmat tietenkin pyrkivät kohteliaaseen keskusteluun, mutta kyllä Heinimäeltäkin tuli aikamoista herätyskristittyjen mollaamista ja raamattukäsityksiä, joita viidesläiset eivät voisi hyväksyä ja päinvastoin Junkkaala puolusti konservatiivisia näkemyksiä, vaikka hän ei teologialtaan olekaan kovin konservatiivinen esim. kreationistisuuden suhteen. Sukupuolineutraalius ja avioliittokäsitys myös jakoivat heidän käsityksiään. Mutta kyllä Junkkaalakin piti körttejä ja Heinimäkeä kristittyinä.

1 tykkäys

No mikä minä olen körttejä puolustamaan, mutta kyllähän körttiläisyyteen vaikkapa täällä suhtaudutaan juuri ennen hyvänä liikkeenä tai liikkeenä jossa vielä on vanhasta tottumuksesta joukko todellisia uskovia jotka eivät ole ymmärtäneet että körttiläisyyden uskontopuoli on muuttunut vain joksikin prideksi. Ehkä sinä et huomaa että suhtautuminen on juuri tällaista, koska et ole liikkeessä mitenkään mukana. Minä sentään olen puolisoni kautta jonkinlaisessa kosketuksessa siihen.

Ja minusta Heinimäen ja Junkkaalan debatti, jonka itsekin kuuntelin, ei ole hyvä osoitus siitä miten körttiläiset suhtautuvat muihin. Sehän on tilanne jossa on tarkoituskin etsiä eroja. Normaali tilanteessa en muista koskaan kuulleeni körtiltä sanoja joissa liikkeen ulkopuolisia pidettäisiin jotenkin vääräuskoisina tai uskossaan vajaampina. Sitä vastoin vaikkapa täällä on monet kerrat pidetty heitä nykyisin uskossaan seitin ohuina jos sinäkään.

Mutta kuten sanoin. Ei ole minun asiani heitä puolustaa. Kunhan aina ihmettelen sitä miten monelle oma tapa uskoa on ainoa oikea ja rajoja vetävä.

1 tykkäys

Huomaan kyllä ja juuri näin asia nykyään liian usein on. Nykykörttiläisyyteen ei voi olla törmäämättä missään.

Körttiläisyys on lähinnä kirosana monelle oikealle kristitylle. Tätä mää vaan niin kauhiasti ihmettelen…

Ei kirosana, mutta jos merkittävä osa Raamatun arvovallasta hylätään ja tehdään ihmismielen mukaisia omia tulkintoja, niin eihän sellaista voi oikein arvostaakaan kristillisenä liikkeenä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ajattelet tuosta Telppäsniitty-asiasta? Enkä nyt tarkoita, että kaiken kristillisyyden pitäisi olla tällaista, mutta herätyksien alussa usein on tapahtunut tällaista yliluonnollista. Ja kun homma vakiintuu, tällainen vähenee tai katoaa kokonaan. Körtit ovat sittemmin hukanneet myös Raamatun perinteisen tulkinnan ja korvanneet sen omilla päätelmillään.

Minä olen tietysti ateistina täysin väärä henkilö arvioimaan Telppasniityn tapahtumia, joista olen kyllä lukenut jo sikoja sitten. On kai turha odottaa että minä sanoisin että kyse oli Jumalan toiminnasta. Tässä ehkä kaikki siitä mitä ylipäätään voin suojellulla puolella uskosta sanoa. Siis että itse en siihen usko. Toki minulla selityksiä varmasti on, mutta ei kuulu tänne missään tapauksessa, kuten ymmärrät.

Kirjoittelin tämän @Origi-Naali toisessa ketjussa, mutta huomasin aiheen jatkuneen täällä. Kas tässä:

Älähän nyt. Ihan soveliaasti mielestäni kirjoitit siitä, kuka ketäkin pitää kristittynä ja millä perusteella. Mielenkiintoinen aihe!

Körttien ja muiden herätysliikkeiden välillä, etenkin evankelisuutta mutta myös viidesläisyyttä koskien, on ollut monenlaista historiallista kränää. Ei-oikeina-kristittyinä ei ole pidetty, mutta uskonkäsityksiä ja toimintatapoja on kritisoitu aika voimakkainkin sanankääntein, myös jo aikana ennen körttiläisyyden yleistä liberalisoitumista ja homo- ja naispappeusvääntöjä. Osa tästä on puhtaasti historiaa eikä millään tavalla rivikörttien nykyään allekirjoittamaa, mutta mitään virallisia pahoittelujakaan en ole kyllä nähnyt. Varmaan siis edelleen evankelisten kirjoituksissa kuuluu, miten pahalta tuntuu kun itselle rakasta rohkeasti omistavaa “heti-uskoa” pidetään omahyväisenä itsekorostuksena. Ja evankelistaustaisia on palstalaisissa jonkin verran. Viidesläisillä vielä omat kuvionsa.

Mietin myös sitä, että mielestäni sanoilla on muutakin merkitystä kuin se, mitä itse kukin kokee olevansa. Vaikka siis kokisi uskovansa samaan Jumalaan, mutta käytännössä ei merkittäviä kristillisiä opinkappaleita allekirjoita, en pidä automaattisesti loukkaavana pohtia, onko termin “kristitty” venyttäminen tällaista henkilöä koskevaksi jo liiallista laajentamista. Vastaavaa voi pohtia muidenkin uskontojen kohdalla.

2 tykkäystä

Näytät kuitenkin mielelläsi hyväksyvän vesitetyn version körttiläisyydestä ja yleensäkin kristinuskosta. Onhan sekin yksi tapa lähestyä uskoa unohtamalla Jumalan ja inhimillistäen kaiken. Tarkoitan nyt sinua, en körttejä.

No jos nyt pitää omaa hyväksyntää arvioida, niin pidän tuntemiani körttiläisiä vilpittöminä uskovina. Sellaisten uskoa en ole koskaan halunnut vaikkapa pilkata. Kysyttäessä toki ilmaisen että minulle ei ole tullut vastaan syitä miksi voisin uskoa kuten he tai kuten te.
En siis allekirjoita hyväksyväni mitään vesitettyäkään versiota kristinuskosta, mutta koen kyllä olevani monen körttiläisen kanssa lähempänä yhteisymmärrystä siitä miten elämään tulee suhtautua.