Körttiläisyys ja sen muutokset

Vaistosi ei ole aivan väärässä. En minä kuitenkaan tällä palstalla (tai missään muuallakaan) pelkästään provoilun vuoksi provoile. Pastoreita Kares ja Simojoki arvostan ihan vilpittömästi. (Kosolan Vikkiä nyt en niinkään, mutta en toisaalta häntäkään yhtä pahana pidä kuin hänen nykyinen jälkimaineensa.)

Niin. Semmoista se on. Yhden mieltä lämmittävät yhdet nimet, toisten mieliä toiset. Oletan, että Kareksen ja Simojoen nimet aiheuttavat sinun mielessäsi suunnilleen vastaavia kemiallisia reaktioita kuin herätysjuhlien yhteydessä kiittäen mainittu Pekka Haaviston nimi minun mielessäni.

Juu. En epäillytkään ettet noita mainitsemisiasi nimiä symppaisi. Minä pitäydyn mielelläni Pekka Haavistossa vaikka en häntä nyt minään hengellisenä ohjaajanani pidä. Pidän kuitenkin enemmän väkivallattomien keinojen ja tasa-arvon ihanteista enkä ole kovin kansallismielinenkään.

Körttiläisyyden tunnusomainen piirre on valtaapitävien piirien ja aatteiden mielistely. Lapualaisuuden aikana oltiin lapualaisia, 1980-2000 kovasti demaria, nykyään ollaan “liberaalin” pride-uskonnnon kelkassa. Tämä osoittaa erinomaisen lahjakasta tilannesilmää ja taipuisaa selkärankaa.

Hyvin tuntuu pelittävän 2000-luvullakin körttiläisyys. Uusin suunta lienee islam. Jaakko Löytty, körttilisyyden kulmakiviä nykyään, toteaa “- Islamilla on paljon annettavaa kristinuskolle. Lähtökohtamme ei ollut siellä paremmuus vaan jakaminen.” (https://www.h-y.fi/2045-jaakko-loytyn-haastattelu, linkki ei toimi mutta minulla on kopio.).

Mitä hyvää annettavaa islamilla on kristinuskolle?

Helppo kysymys ja kaiketi helppo vastatakin kun asia on J. Löytylle noin selvä.

Vastausta odotellen.

Voitko laittaa sen kopion tänne. Jos se on kovin pitkä, niin senhän voi laittaa spoilerin taakse.

Ohessa.Jaakko Löytyn haastattelu – Herättäjä-Yhdistys.pdf (144,1 Kt)