Ei ehkä varsinainen uutinen, mutta asiallissävyinen juttu reformoiduista baptisteista. Melkoinen kirkkokunta kyllä.
Mikäköhän näiden linja on suhteessa ehkäisyyn?
Muuten varsin normoa tradwife menoa. Hassua, että tätä perinteistä mallia aina nostetaan tapetille kummassuttavaksi.Kotikoulu arveluttaa henkilökohtaisesti noilla perusteilla.
Mua arveluttaa erityisesti kotikoulun pitäminen lähihoitajan papereilla. Ei se ihan hatusta repäistyä ole, että ala-asteenkin opettajalta vaaditaan yliopistotutkintoa.
“Normoa tradwifemenoa” eli suomeksi raamatullisen ja jumalallisen normin noudattamista? Mitä tulee ehkäisyyn, niin olisikohan niin, ettei toimittaja edes ollut hoksannut kysyä asiasta.
Mua arveluttaa erityisesti kotikoulun pitäminen lähihoitajan papereilla. Ei se ihan hatusta repäistyä ole, että ala-asteenkin opettajalta vaaditaan yliopistotutkintoa.
On eri asia opettaa paria lasta, varsinkin omia lapsiaan, kuin kaitsea 15-25 lapsen luokkaa. Eivät ne ala-asteen opintokokonaisuudet ole mitään sellaisia, etteikö niitä voisi kuka tahansa lukion käynytkin opettaa. Hyviä oppimateriaaleja kotikoululaisille varmasti on.
On asia noinkin. Mutta verrattuna vaikka Koivuniemen porukan kotikouluihin, joissa jokseenkin kaikki vanhemmat ovat olleet korkeasti koulutettuja, ja joissa ilmeisesti koulumenestyksin on lapsilla ollut kokeilla mitattuna muiden lasten keskimääräiseen tasoon nähden erinomainen, voi lähtötilanne olla silti haastavampi. Vuonna 2015 otsikoissa oli, kun kotikoulua käynyt kirjoitti 16-vuotiaana 10 Laudaturia, mikä saattaa olla yhä Suomen ennätys sen ikäisillä.
Niin, totesin vain että se on ihan tavallista tradwife meininkiä. Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen.
Jokainen pari tekee itse valintansa. Itselleni kertyy pieni työeläke pitkän kotona olon vuoksi. Ei kaduta.
Lähde jossa on vertailtu Maitobaariperheiden lasten koulumenestystä muihin lapsiin?
Oudoksun edelleen sanaa tradwife.* Ei ole kaunista suomen kieltämme se.
*Ja oikeastaan myös paheksun…
Mutta sittenhän “tradwifella” ei tarkoitetakaan “raamatullisen ja jumalallisen normin noudattamista”, vaan asia esitetään, tahallisesti tai tahattomasti, jonkinlaisena muoti-ilmiönä, jossa imitoidaan 1950-luvun yhdysvaltalaista idylliä.
Osa perustelee Raamatulla, osa ei.
Ei mullakaan ole mitään kotiäitiyttä tai perinteisiä sukupuolirooleja vastaan. Varmaan useimmissa tapauksissa lapsen on parempi olla kotona kuin isossa päiväkodissa, ja jos kerran lapsia haluaa, niin kai niiden kanssa sitten haluaa ollakin. Ongelmaa tulee lähinnä siitä, jos tästä tehdään ainoa oikea malli, vaikka kaikille se ei ole taloudellisestikaan mahdollista. Ja äidillä olisi hyvä olla pohjalla hyvin työllistävä koulutus (kuten tässä tapauksessa olikin), sen varalle ettei jossain vaiheessa olekaan niitä puolison tuloja joilla elää.
Ja ollakseen reilua, pitää perinteisen roolijaon kyllä sitten myös sisältää se, että naisen ei tarvitse käydä töissä. Sellaisiakin perheitä on (ainakin anonyymeillä nettikirjoittajilla), joissa molemmat käyvät töissä ja menot jaetaan puoliksi, mutta mies odottaa silti naisen hoitavan kodin ja lapset. Sellainen on ehdottomasti väärin. Nykyään ei monellakaan niin paljoa niitä perinteisiä “miesten töitä” kotonaan ole hoidettavaksi, että niillä voisi tuollaista perustella.
Päiväkoti kyllä kutsuu kaikkia koska esiopetus on jo pitkään ollut pakollista.
Eikö meillä ole oppivelvollisuus eikä koulupakko?
Pakollista, mutta ei edellytä osallistumista kunnalliseen esiopetukseen.
Laki noudattaa samaa ajatusta kuin oppivelvollisuuden suorittaminen eli osallistuminen esiopetukseen ei ole pakollista, vaan vanhemmat voivat myös itse järjestää lapsen opetuksen
Esiopetuksesta velvoittavaa 1.8. alkaen - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö
D
Esiopetus ei kuulu oppivelvollisuuteen mutta on velvoittavaa.
Juu ei, kuten edellä sanoin. Esiopetuksenkin voi järjestää kotona.
D
Indikaattorina kotikoulumenestyksessä voi käyttää esim. ylioppilaskoemenestystä ja sisäänpääsyä yliopistoon opiskelemaan. Alaikäisten lasten koulumenestyksestä ei pääsääntöisesti ole julkisia lähteitä, pois lukien sellaiset tapaukset, joissa esim. ylioppilastutkinnon tulos on niin erityisen hyvä, että siitä on uutisoitukin. Olen lukenut joskus menneisyydessä joidenkin Koivuniemen porukan lasten kanssa tekemisissä olleiden kirjoituksia asiasta. Koivuniemen liikkeen kotikouluasioista oli joillain netin foorumeilla kirjoituksia ainakin niihin aikoihin, kun Suomessa 10 laudaturia ennätysnuorena kirjoittaneen ylioppilaskirjoitustuloksista oli uutisoitu kertoen sekä lapsen että tämän vanhemman nimi.
Näin ajattelinkin asian olevan eli nettifoorumijuttuja.
Uudesta Testamentissa ei mielestäni voi johtaa mitään sukupuolirooleja. Ei siellä anneta ohjeita, miten itse kunkin meistä pitäisi taloutensa ja työnsä järjestää.
VT:ssa on kelpo vaimon ylistys Sanalaskujen kirjan 31:n luvun lopussa. Siinä kelpo vaimo tuntuu tekvän kaikki talon työt ja elättävän koko perheen. Rouva kutoo ja kehrää, tekee peltotyöt ja istuttaa viinitarhan, käy jopa ulkomaan kaupaa perheensä elatukseksi, että mies saisi rauhassa tutkia Tooraa. Kelpo vaimo ei tunnu edes nukkuvan öisin, vaan käyttävän senkin ajan työn tekoon. Vanhan Testamentin tutkija Raija Sollamo onkin sanonut, että Sananlaskujen kirjan “kelpo vaimo” onkin itse Pyhä Viisaus,eikä mikään maallinen nainen. Niin ylivoimainen on “kelpo vaimon” kuva sanaanlaskujen kirjassa.
Joka tapauksessa Raamatun naisihanne on aktiivinen eikä alistettu tai kotiin rajoittuva. Miesihanne on enemmän sellainen mietiskelevä. Ei Raamatussa sanota, että miehen pitäää elättää vaimonsa ja perheensä tai että vaimon tulisi pysyä vain kotona ja tehdä kaikki kotityöt. UT:ssa sanotaan että miehen pitää rakastaa vaimoaan niin kuin Kristus rakastaa Kirkkoa ja vaimon pitää kunnioittaa miestään.
Nettifoorumijuttuja on monentasoisia. On sellaisia kirjoituksia, joissa joku täysin ulkopuolinen kirjoittelee jotakin tietämättä asiasta oikeasti mitään, ja sitten on esimerkiksi sellaisiakin kirjoituksia, joissa vaikkapa liikkeessä itse mukana aikoinaan olleet ja asioita itsekin kokemassa olleet ovat kertoneet asioista. Lasten koulutusta koskevat väitteet ovat sellainen asia, jonka osalta liikkeestä erkaantuneilla tuskin on ollut syytä suuremmin tilannetta ollut vääristellä ainakaan siihen suuntaan, että opinnot ovat opintoja koskevien mittareiden perusteella edenneet hyvin. Etenkin äideille kotikoulun pitäminen on voinut olla rankkaakin, varsinkin jos lapsia on kotona ollut yhtä aikaa monta. Nykyään ainakin osa K-vanhempien lapsista löytyy myös somesta ja netistä on esimerkiksi suoritettujen yliopistotutkintojen osalta nähtävissä useiden kotikoulua aikoinaan käyneiden myöhempiä koulutustietoja.