Kristillinen avioliittokäsitys ja yhteiskunta

Merkitystä on silläkin onko tarkoituksena, ja onko sallittua ja toivottavaa, keskustella aiheesta avoimesti, olla jotakin mieltä, ja saako olla sitä mieltä, että esim. ikäero on vähän arveluttava. Ja että saa olla omaa mieltä ja perustella sen miten perustelee.

Jotenkin tuo “suvaitsevaisuuskasvatus” antaa ymmärtää, että vain yksi suhtautumistapa on sallittu.

1 tykkäys

No ei minusta siitäkään mitään hyötyä ole, että päätetään etukäteen, että kyllä ne opettajat varmaan aika tyhmiä ovat, ja närkästytään sitten siitä omasta ennakkoluulosta. Kyllä minä uskon, että koulussa voidaan pohtia hyvin asiallisesti ikäeroa tuossa suhteessa. Mielenkiintoiseksi keskustelun tekisi kun vertaisi vaikka Capoten ja Nabokovin tarinoihin tyttöjen ja miesten välisiin suhteisiin, ja miten lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö saattoi vielä muutama vuosikymmen sitten päätyä populaarikulttuuriin kiilloteltuna Audrey Hepburnin esityksenä.

3 tykkäystä

Siis nyt en ymmärtänyt. Olemmeko jostakin eri mieltä tässä? Ehkä korkentaan siinä että sinä uskot ja minä toivon… :slight_smile:

Minä en ole kovin luottavainen enää missään asiassa mitä tulee kouluihin ja siellä annettavaan “suvaitsevaisuuskasvatukseen”.

1 tykkäys

Oletko koulussa töissä, tuttuja opettajia vai syntyykö kauhukuvat median perusteella?

1 tykkäys

Median? Sehän on täysin sateenkaariliikkeen puolella.

Sen tiedän mitä materiaalia Seta kouluille tyrkyttää. Jos sen perusteella ei saa huolestua niin ei sitten. En jaksa vänkyttää.

1 tykkäys

En nyt tiedä mitä sateenkaariliike tai Setan tyrkyttämä materiaali tarkoittaa, mutta ihmettelin huolta koulusta enkä kansalaisjärjestöjen lobbausta.

Ihmettelet miksi ollaan huolissaan siitä mitä lapsille ja nuorille opetetaan nykyisin koulussa? Setan tavoitteista ja koulumateriaaleista on kyllä tietoa saatavilla, ja minusta tässä asiassa pitäisi jo hälytyskellojen soida.

Oletko siis sitä mieltä, että mitään aihetta huoleen ei ole? Kaikki on kouluissa kunnossa ja Seta käy siellä vain puhumassa siitä että erilaisia ei saa kiusata?

Jos Seta tosiaan käy kouluissa esittämässä että sukupuoli on “kokemus”, ja että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, ja että voi syntyä “väärään kehoon” ym. niin on tosiaan syytä olla huolissaan.

Minulla ei ole kovin vahvaa mielipidettä tai huolta koulumaailmasta. Kysyin koska halusin kuulla sinun mielipiteesi.

Itse kasvoin uskonnollisessa kodissa, jossa arvomaailma oli melko eri kuin koulussa seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Ei se minua lapsena hirveästi häirinnyt. Opettajat ja koulukirjat olivat yhtä mieltä ja meidän perhe toista mieltä.

Mielipiteeni Setan sukupuoli- ja seksuaalipropagandasta? Eikö se tullut jo selväksi… Nyt kiinnostaisi sinun mielipiteesi. Esim. tuosta “muunsukupuolisuudesta”.

Ei, vaan koulusta. En ole kauheasti jaksanut kiinnostua Setasta.

Mitä muunsukupuolisuuteen tulee, niin ihan mahdollinen diskurssi se on. Kyllä varmaan ihmisten kokemukset voidaan noinkin sanoittaa.

Ei, vaan koulusta. En ole kauheasti jaksanut kiinnostua Setasta.

Siis kysehän on nimenomaan siitä, että Seta käy “valistamassa” nuoria ja myös opettajia, kuin myös muuta kasvatusalan henkilökuntaa “sukupuolen moninaisuudesta”. Ja kyllä tästä on ihan riittävästi tositapahtumia tiedossa. Ei tarvitse olla kiinnostunut, mutta valppaana on syytä olla nykytilanteessa.

Mitä muunsukupuolisuuteen tulee, niin ihan mahdollinen diskurssi se on. Kyllä varmaan ihmisten kokemukset voidaan noinkin sanoittaa.

Juu, mutta kun Setan sanoma on että kyse ei ole vain “kokemuksesta”, vaan että sukupuolia ei ole vain kaksi. Totta ihmeessä on olemassa ihmisiä, jotka eivät halua määrittää sukupuoltaan mieheksi tai naiseksi, mutta ei se tarkoita sitä, että olisi jotain “muita” sukupuolia. Näin Seta kuitenkin väittää.

Et sitten ilmeisesti tiedä myöskään mitkä Setan tavoitteet näiden “muunsukupuolisten” suhteen ovat. (Harmi kyllä artikkeli on nyt maksumuurin takana, mutta Seta vaatii “muunsukupuolisille” oikeutta saada “hoitoa”, eli “korjata” kehoaan. Millä logiikalla, sitä en tiedä. Kun eivät ole miehiä eivätkä naisia…)

Kun tuossa rippikouluun liittyvässä artikkelissa puhuttiin “muunsukupuolisista nuorista”, niin siinä on jotain oikeasti pelottavaa. Siis näkemys, että jotkut syntyvät “muunsukupuolisiksi” tai transsukupuolisiksi, ja näille tulisi sitten kustantaa “korjaushoitoja”, ja alaikäisille murrosikää siirtävää “hoitoa”.

Edelleen ei mitään erityisen huolestuttavaa?

1 tykkäys

Siinähän väittää. Minusta sukupuoli-identiteettipositiot eivät ole mitenkään kiveen hakattuja ja monenlainen termistö on mahdollinen. Jos Seta on toista mieltä, niin siinähän on. Ei se minua häiritse.

Omat eettiset näkemykseni ovat niin patavanhoillisia, että olen joka tapauksessa eri mieltä opetussuunnitelmien kanssa. En jaksa erikseen huolehtia Setan vierailuista, kun kouluissa puhutaan joka tapauksessa itsetyydytyksestä, ehkäisystä ja avioliiton ulkopuolisesta seksistä positiiviseen sävyyn.

Jaa, no minua asia huolestuttaa, vaikkei itseäni kosketa. Tulee usein pohdittua mitenhän Helsingissä asuvat sukulaislapset, kuulevatko he tällaista opetusta koulussa, ja miten heihin vaikuttaa.

Veljentyttö on ollut pitkään psyykkisesti aika herkässä vaiheessa ja itsetuhoinen, oma identiteetti (monessa mielessä) ja itsetunto hukassa. Sillä tavoin huoli on henkilökohtainen.

Pidän myös hyvin outona ja huolestuttavana Setan tapaa “määritellä” käsitteet “mies” ja “nainen”, kuten edellä linkatusta sateenkaarisanastosta käy ilmi. Siis näille ei ole Setan maailmassa olemassa enää varsinaisia määritelmiä. Käsitteitä ei avata eikä selkiytetä yhtään mitenkään.

Vertailun vuoksi: täällä erään transsukupuolisen laatima sateenkaarisanasto, joka on mielestäni huomattavasti järjellisempi:

Jos kansalaisjärjestön Y (mahdollisesti huonosti ylläpidetty) verkkosivu sanoo X ja Y vierailee kouluissa, niin ei ehkä kannata kiirehtiä opettamaan, että koulu sanoo X.

1 tykkäys

Totta. Siksi sanoinkin toivovani, että koulussa oltaisiin kriittisiä, osattaisiin sanoa Seta-vierailuille tarvittaessa “ei”, ja jättää heidän “muunsukupuolisuus”-ideologiansa omaan arvoonsa. Ja annettaisiin vanhemmille riittävästi tietoa ja mahdollisuus vaikuttaa siihen mille lapsi altistuu koulussa.

“Koulu” on hyvin laaja käsite, ja kouluja on monenlaisia. Uskon ja toivon, että useimmissa on vielä järki ja harkinta näissä asioissa tallessa. Johdosta riippuen taas joissakin kouluissa on varmaan enemmän tai vähemmän hurahdettu tähän sukupuoli-ideologiaan ja kaikki kritiikki nähdään “suvaitsemattomuutena”. Tästä kertoi myös erään opettajan kannanotto liittyen Educa-tapahtumaan, ja vetoaminen opetussuunnitelmaan, johon Seta oli omat oppinsa päässyt sisällyttämään.

Seta ja Trasek pitävät esillä myös ns translapsi-ilmiötä.

Minusta suhtaudut opettajiin aika väheksyvästi, jos ajattelet, että tunti vuodessa Seta-ihmisten seurassa tuhoaa kaiken sen, mitä alaansa yliopistossa opiskellut ja elämäänsä vuosia (kukin oman vakaumuksensa kanssa) eläneenä yhtäkkiä muuttuisi aivopestyksi heittopussiksi. SETAN materiaaleissa voi olla hyvää ja huonoa. Opettajalla on aivot. Jos opettaja on itse samoilla linjoilla, kuin SETAN äärimmäisetkin mielipiteet, ei SETAN propagandasta ole mitään haittaa, koska opettaja opettaisi sen mukaan muutenkin. Jos opettaja on esim perinteisen kristillisen mallin kannalta, ei SETAN propaganda häntä saa muuttumaan. Ja suurin osa on siinä välimaastossa. Ja he lähdekriittisinä koulutettuina ihmisinä kykenevät ottamaan materiaaleista ja vierailuista sen, mikä on hyvää, ja jättävät korostamatta sellaista, mitä eivät arvosta.

Suomen kouluissa on maailman mittakaavassa poikkeuksellisen korkeasti koulutetut opettajat. Ja opettajilla on Suomessa poikkeuksellisen vahva itsemääräämisoikeus sen suhteen, mitä materiaaleja tunneilla käytetään. Monessa muussa maassa opetus on huomattavasti keskusjohtoisempaa kuin meillä. Itse näkisin sen rikkautena.

3 tykkäystä

Olen aivan samaa mieltä. Silti en pidä asioiden jatkuvaa “toitottamista” aivan merkityksettömänä, koska siten mielipidevaikuttamista on aina tehty.

Ja juuri siitä pitäisi puhua. Koska juuri se, että Seta käy kouluissa, antaa näille muutenkin samanmielisille astinlaudan alkaa vaikuttaa omalta paikaltaan. Eli en sanoisi että Setan propagandasta ei ole mitään haittaa. Lisäksi, vaikuttaa siltä että Setan oppeja ei julkisesti uskalleta kyseenalaistaa, vaikka suhtauduttaisiinkin kriittisesti.

Ja kuulijoina on opettajien lisäksi lapsia ja nuoria. Se on se huolestuttavampi juttu. Opettajat saavat ajatella miten ajattelevat, mutta kyse on siitä mitä opetetaan lapsille.

Tällaista en ole väittänyt. Voisitko vähän hillitä syytöksiäsi ja oletuksiasi minusta ja puhua itse asiasta. Siis (enimmäkseen kuvitellun) erimielisyyden korostaminen ja radikaalien tulkintojen tekeminen (tarpeeton väittelyasenne) on tässä minusta täysin turhaa.

Eli mistä me tässä sinusta olemme eri mieltä?

1 tykkäys

Eli voisiko puhua nyt tästä, aiheesta eikä sen vierestä. Ei minusta ja siitä aliarvioinko opettajia vai en. Oikeasti, olisin vallan hyvin voinut peukuttaa tuota viestiäsi ihan hyvillä mielin, jos et olisi aloittanut syytöksellä…

Olemmeko siis samaa mieltä, että kyse on propagandasta? Ideologisista väitteistä, joilla ei ole pohjaa todellisuudessa. Se mistä tulisi puhua on se miten tällainen vaikuttaa nuoriin. Joku kuitenkin tekee sen päätöksen, että kyseisen propagandan julistajat päästetään kouluun julistamaan omia näkemyksiään. Ja pääsevät vaikuttamaan myös opetussuunnitelmaan.

Tämä on nyt minusta se varsinainen asia. Mitä mieltä olemme Setan sukupuoleeen litityvistä opeista, joita he haluavat tuoda kouluihin? Ja esittää nuorille totuutena.

Minä olen sitä mieltä, että se on pääosin hyvä ja tarpeellinen asia. Se voi sisältää joitakin sanoja ja sanamuotoja, joita en allekirjoita, mutta minä itse pidän hyvin tärkeänä sitä, että yhteiskunnassamme myös Setalla on vapaus toimia.

Syyttää en sinua halunnut muuten, mutta muutamasta viestistäsi sain sen kuvan, että et tässä täysin luota opettajien arvostelukykyyn. Jos olen väärässä, pyydän anteeksi.

Itse luotan jopa nuorten arvostelukykyyn. SETAN vierailut omassa kokemusmaailmassani kohdistuvat nuoriin, joille nämä asiat ovat jo jossain määrin tuttuja. Nuorilla on omat vahvat mielipiteet asioista. Ja nuorilla on mielipiteitä laidasta laitaan. Osalla on myös kokemuksia joko omasta elämästä tai lähipiiristä, että perinteisistä malleista poiketaan. Eivät nämä poikkeamat katoa sillä, että niistä ei puhuta. Eikä niitä lisää se, että näitä ihmisiä kohdellaan hyvin ja heille annetaan puheenvuoro.

On asioita, joita vastaan kannattaa taistella. Esim se, että Usassa 12v voi olla riittävän vanha sukupuolenkorjausleikkaukseen. Tämä ei ole hyvä eikä oikein. Ellei kyseessä ole selkeä fyysinen epäselvyys, joka korjataan. Mutta se, mitä minä olen Suomen koulumaailmassa tapahtuvan, ei ole minun mielestäni sellaista.

3 tykkäystä

Ei kenenkään ole hyvä teettää itselleen “sukupuolen korjausleikkausta”, koska jokainenhan kai tietää, ettei miehestä saada leikkelemällä naista eikä naisesta (vielä vähemmän) miestä. "Supuolen korjausleikkauksella " tehdään eunukkeja. En ymmmärrä miksi tällaista ei voida sanoa ääneen, enkä ymmärrä sitä miksi joidenkin kristittyjenkin pitää omaksua poliittinen korrektius tällaisessa asiassa. Itse olen uskonnonopettajana sanonut asiat rehellisesti ja kiertelemättä. Yläasteikäiset ovat onneksi paljon kiinnostuneempia normaalista sukupuolisuudesta ja seksuaalisuudesta kuin kaikenmaailman perversioista. Lukiossa voi sitten olla jo enemmän teoreettista kiinnostusta poikkeavuuksia kohtaan.

4 tykkäystä