Kristillinen avioliittokäsitys ja yhteiskunta

Jos yksi tuhannesta lapsesta syntyy epämääräisellä sukupuolella, sinne peruskouluunkin osuu aina muutaman vuoden välein yksi tällainen leikkausta tarvitseva. Sen pitäisi olla jo riittävä syy kunnioittavasti puhumiseen.

Mutta kuten nimenomaan sanoin, psyykkisistä syistä minusta sellaista ei pidä 12-vuotiaalle tehdä. Ja se ei edes minusta liity kristillisyyteen vaan terveeseen järkeen.

Oikeasti kristityn pitää minusta hyväksyä se, että luominen ja syntiinlankeemuksen jälkeinen todellisuus ovat kaksi eri asiaa. Asiat eivät ole enää kuten luomisessa, edes sukupuolten osalta. Eikä kenenkään meistä kohdalla. Kristityn tehtävä on ensisijaisesti levittää evankeliumia. Ei tuomita jo tuomion alla olevaa maailmaa kuvitellen itse olevansa jotenkin parempi. Syntiä ei tarvitse hyväksyä mutta ei pidä myöskään kuvitella, että jonkun toisen synti olisi omiani suurempi.

3 tykkäystä

Nyt sinä et taida olla ihan kartalla tästä asiasta. Eiväthän muunsukupuolisuudesta puhuvat puhu näistä, vaan niistä nuorista, jotka ovat ihan selkeästi syntyneet joko tytöiksi tai pojiksi ja jotka sitten itse alkavat pähkäillä, ovatko he sittenkin vastakkaista sukupuolta tai jotain ihan muuta. Helsingin Sanomissa oli arvioitu, että tätä nykyä Suomessa syntyy noin 20 semmoista lasta, joka ei ole selkeästi kumpaakaan sukupuolta. Jos minulla olisi tämmöinen lapsi, niin haluaisin, että lääkärien avustuksella mietittäisiin, kumpaan joukkoon hänet sijoitettaisiin. Ei kai niitä sukuelimiä tarkasteta (toivottavasti) wc:ssä eikä majoitushuoneessa.

Jos eri majoitushuoneita ja vessoja aletaan rakentaa muunsukupuolisten mukaan, niin siinähän ei loppua näy. Seta keksii koko ajan uusia sukupuolia ja voiko heitä sitten panna keskenään samaan huoneeseen.

Mauriinan kanssa olen täsmälleen samaa mieltä tuosta sukupuolen “korjaamisesta” ja olen iloinen, että Suomesta löytyy ainakin yksi (toivottavasti useampiakin) tuommoinen uskonnonopettaja.

Nuorille ja lapsille pitää opettaa ylipäätään kaikkien ihmisten kunnioittamista, olivatpa he millaisia tahansa. Ei siinä tarvitse nostaa yhtä ominaisuutta muiden yläpuolelle.

2 tykkäystä

Ei pidä sekottaa käsitteitä. “Sukupuolen korjausleikkauksella” tarkoitetaan leikkausta, jonka fyysisesti täysin terve transsukupuolinen teettää itselleen muistuttaakseen ulkonaisesti mahdollisimman paljon vastakkaista sukupuolta. Transsukupuoliset uskovat, että ihminen voi syntyä väärään sukupuoleen ts psyyke on eri sukupuolta kuin keho. Tämä on ideologinen uskomus -tai mielisairauden oire-, jota nykyään levitetään faktana.

En ota mitään kantaa vammaisena syntyneiden ns intersukupuolisten leikkauksiin. Nehän ainakin aikaisemmin tehtiin jo pikkulapselle. Olen samaa mieltä kuin sinä, että herkässä iässä olevia murrosikäisiä ei pidä ryhtyä leikkelemään.

4 tykkäystä

Lääkärin arvauksen pohjalta ja arvaukset menevät monesti pieleen.

4 tykkäystä

Valitettavasti olen jo eläkkeellä enkä enää aktiiviopettaja. Kosketukseni koulumaailmaan tapahtuu median tai nuorempien kollegoitten kertoman perusteella.

Transsukupuolisten lisäksi on nykyään ilmoittautunut tuo muunsukupuolisten ryhmä. Sillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Fyysisesti he ovat normaaleja miehiä tai naisia. Tuossa edellä oli uutinen siitä, että muunsukupuolisten " korjaushoidot" keskeytettiin Helsingissä ja Tampereella. Minusta on ymmärrettävää, että lääkärit eivät halua esim poistaa rintoja naiselta, joka kokee olevansa muunsukupuolinen. Tällainen kokemushan voi ihan hyvin muuttua. Korjaushoidoissa käyneet useimmiten katuvat leikkauksiaan ja itsemurhat “korjattujen” transseksuaalien keskuudessa ovat yleisiä.

2 tykkäystä

Onko tästä jotain tilastotietoa saatavilla? Olen muistaakseni joskus itsekin kuullut asiasta, mutta mitään tarkempia lukemia ei ole tullut vastaan.

Niinpä. Tai aiemmin myös sen pohjalta, että tytöksi on helpompi leikata. Jos mulla olisi intersukupuolinen lapsi, niin en todellakaan antaisi tehdä pelkästään ulkonäkösyistä tehtävää leikkausta, ennen kuin lapsi on riittävän vanha ymmärtämään asian ja osaa ilmaista omat toiveensa. Ja siis riittävän vanha ymmärtämään myös sen, että alapään tuntoherkkyys on kiva juttu, kun taas arpikudos on tunnotonta. (Itse ottaisin mieluummin hassun näköiset kuin tunnottomat genitaalit, mutta kukin tyylillään.)

3 tykkäystä

Hyvin tiivistetty. Tämä on todella tärkeää. Rukoillaan että ymmärrys kasvaa ja asiat etenevät.

1 tykkäys

Minä olen sitä mieltä, että se on pääosin hyvä ja tarpeellinen asia. Se voi sisältää joitakin sanoja ja sanamuotoja, joita en allekirjoita, mutta minä itse pidän hyvin tärkeänä sitä, että yhteiskunnassamme myös Setalla on vapaus toimia.

Siis tämä on se mistä tulisi puhua. Siitä mitä Seta oikein touhuaa ja mitkä sen tavoitteet ja sanoma ovat.

MInä pitäisin tärkeänä sitä, että kaikki järjestöt, joilla on jokin sanoma, saavat toimia. Myös Aito Avioliitto -yhdistys, ei vain Seta. Kaikista parasta olisi jos kyettäisiin avoimeen ja rehelliseen keskusteluun. Mutta vaikuttaa siltä, että kaikista sellaisista tilaisuuksista, joissa tällaista voisi syntyä, se on Aito Avioliitto joka sieltä ajetaan pois.

Seta oli tietenkin siellä Educa-messuilla, ja piti luennon siitä että lapsia ei pidä jakaa tyttöihin ja poikiin, ja että on muitakin sukupuolia. Eli toivoisin avointa ja eksaktia keskustelua, ja toivoisin että sinäkin erittelisit vähän tarkemmin. Minusta tässä on kyse hiukkasen enemmästä ja hiukkasen vakavammista ja isommista asioista kuin “sanoista ja sanamuodoista”. Kyse on sukupuolen ja todellisuuden käsitteestä. Ja pidän suurta osaa Setan nuorille tarjoamasta materiaalista vahingollisena, epätieteellisenä ja järjenvastaisena.

Syyttää en sinua halunnut muuten, mutta muutamasta viestistäsi sain sen kuvan, että et tässä täysin luota opettajien arvostelukykyyn. Jos olen väärässä, pyydän anteeksi.

Siis olen koko ajan ollut varma siitä, että useimmilla opettajilla, vanhemmilla ja ylipäätään Suomen kansalaisilla on vielä järki päässä.

Siksi tämä julkaisu ei yllättänyt yhtään:

(“Tuhannet opettajat kaipaavat sukupuolisekoilun keskelle työrauhaa ja tolkkua”)

Itse luotan jopa nuorten arvostelukykyyn. SETAN vierailut omassa kokemusmaailmassani kohdistuvat nuoriin, joille nämä asiat ovat jo jossain määrin tuttuja. Nuorilla on omat vahvat mielipiteet asioista. Ja nuorilla on mielipiteitä laidasta laitaan. Osalla on myös kokemuksia joko omasta elämästä tai lähipiiristä, että perinteisistä malleista poiketaan. Eivät nämä poikkeamat katoa sillä, että niistä ei puhuta. Eikä niitä lisää se, että näitä ihmisiä kohdellaan hyvin ja heille annetaan puheenvuoro.

Samoin. Nuoret ovat fiksuja. Pikkulapsetkin ovat fiksuja. Kun olin töissä, ja siivosin rappukäytävää parivuotias poika osasi sanoa, että “täti”. Mutta tämä juuri on Setan mielestä jotenkin väärin, ja kaikenikäiset ihmiset tarvitsevat tässä “valistusta” ja ammattikasvattajat Setan julkaisemia “oppaita”.

Uskon myös, että nuoret ovat niin fiksuja, että osaavat itsekin toivoa rauhaa tämän jatkuvan sukupuolituuttauksen sijaan.

Siis ei ole kyse siitä, että tosiasioita pitäisi piilotella, vaan nimenomaan avointa keskustelua tarvitaan. Siitä että on erilaisia ja eri lailla kokevia ihmisiä. Ja että se on ihan ok. Mutta se ei muuta todellisuutta miksikään, ja sukupuolen tunnisteet löytyvät edelleen biologiasta eikä tuntemuksista.

On asioita, joita vastaan kannattaa taistella. Esim se, että Usassa 12v voi olla riittävän vanha sukupuolenkorjausleikkaukseen. Tämä ei ole hyvä eikä oikein. Ellei kyseessä ole selkeä fyysinen epäselvyys, joka korjataan. Mutta se, mitä minä olen Suomen koulumaailmassa tapahtuvan, ei ole minun mielestäni sellaista.

Koulussa voi tapahtua enemmän kuin arvaammekaan. Sehän on se instituutio, jonka kautta eri ideologiat haluavat saada sanomaansa lävitse.
Ei ole ainakaan vielä kyse leikkauksiin rohkaisemisesta, mutta ylipäätään sukupuolen käsitteen hämmentäminen ja hämärtäminen on mielestäni huolestuttavaa.
Siksi että kritiikkiä ei sallita. Sitä ei sallita esim. Aito Avioliitto -yhdisykseltä, mutta sallitaanko ylipäätään keneltäkään? Edelleen, avoin ja kriittinen keskustelu olisi se mitä tarvitaan, ei yhden totuuden julistamista. Eikä syyllistämistä ja panikointia, kun joku tai jokin taho haluaa nostaa esiin myös kriittisen näkökulman siihen mitä Seta opettaa.

No, minä olen huolestunut nykytilanteesta. En siksi että aliarvioisin kenenkään arviointikykyä, vaan koska avoin keskustelu asiasta tukahdutetaan. Ja eri mieltä olevia syyllistetään, leimataan ja vaiennetaan. Ja koska tätä sukupuolen moninaisuus -ideologiaa tuodaan jo päiväkoti-ikäisillekin.

2 tykkäystä

En itse etsisi tässä pelkästään lukemia, vaan muutakin tietoa. Ihmisten rehellisiä kokemuksia. Itsemurhan syytähän on usein vaikea tarkasti ja varmuudella tietää.

Kyseinen blogisti on itse transsukupuolinen ja kerännyt tietoa mm. siitä miten paljon hoitoja katuvia on, ja miten heille on käynyt myöhemmin.

En minäkään, mutta kun nyt esitettiin väitteitä lukemista, niin varmaan silloin kannattaa kysellä lukemista.

1 tykkäys

Tarkkaan ottaen ei esitetty väitteitä lukemista, vaan korjaushoitoja katuneiden itsemurhien yleisyydestä.

Pääsääntöisesti transasiaa ajavien taholta on esitetty väitteitä, että katujia ei ole käytännössä lainkaan. Suomessa voi ollakin heitä hyvin vähän, juurikin siksi että hoitoon pääsyn kriteerit ovat tiukat. Itse toivoisin, että ne pidettäisiinkin tiukkoina, eikä taivuttaisi niiden vapauttamiselle. Enkä todellakaan pidä hyvänä sitä järjestelyä, että juridisesta sukupuolesta tulisi pelkkä ilmoitusasia.

Tästä on seurannut jo paljon pahaa maissa, joissa se on sallittu.

Minä luen muotoilut tyyliin “useimmiten” ja “yleisiä” muodossa “enemmän kuin 60%”. Voi tietysti olla, että muotoilut tulee lukea muodossa “ei kovin usein” ja “harvinaisia”.

Ok. Ymmärrän. Itse hahmotan asiat useimmiten muuten kuin numeroina, koska en ole hyvä matikassa :slight_smile:

Transseksuaalit ovat esittäneet, että juridisen sukupuolensa saisi vaihtaa ilman, että henkilö olisi menettänyt suvunjatkamiskykynsä. Näissä leikkauksissa suvunjatkamiskyky menee, koska niissä poistetaan alkuperäiset sukupuolielimet. Mielestäni tämäkin osoitaa, että paluutie halutaan jättää auki. Voihan olla, että transihminen katuuklin valintaansa. Sukupuolen vaihtaminen leikkauksen kautta tai pelkällä sotutunnuksen muuttamisella tulisi kieltää, ja tämmöistä haluavat ihmiset ohjata terapiaan. Kypsä ihminen hyväksyys sukupuolensa ja myös sen, että miehiä ja naisia on monenlaisia. Jos ihmiset suhtautuisivat luontevammin esim transvestiitteihin, niin monenkaan ei tarvitsisi ryhtyä radikaaleihin toimiin sukupuolensa muuttamiseksi.

3 tykkäystä

Se, mikä minusta tässä keskustelussa kristittyjen kohdalla olisi erityisen tärkeää olisi päästä irti perinteisistä ei-raamatullisista sukupuolirooleista ja sovinismista. Valitettavasti itse olen törmännyt kristillisessä avoliitto-opetuksessa ihan liikaa siihen, että halutaan vahvistaa sukupuoliin liittyviä stereotypioita. Lisäksi ei uskalleta vastustaa konservatiivista ajattelua naisen ja miehen rooleista, vaikka nillä ei olisi mitään raamatullista pohjaa. Tämä pelkästään lisää tarvetta muilla ihmisillä rikkoa entisestään sukupuoliin liittyviä asioita.

Jos me kristittyinä uskaltaisimme sanoa, että Jumala on luonut valtavan spektrin erilaisia miehiä ja naisia, eikä yksikään taito, tarve tai lahja ole sukupuoleen sidottu, vaan meistä jokainen on omalla ainutlaatuisella tavallaan Jumalan kuva, ei kenenkään tarvitsisi kapinoida sukupuoltaan vastaan. Moni kristitty varmasti ajatteleekin näin, mutta ihan liian usein ääneen pääsee ihmisiä, jotka sotkevat keskenään konservatiivisuuden ja raamatullisuuden.

Oma sukupuoli-identiteettini ei ole minulle itselleni ollut koskaan epäselvä. Eikä sitä ole koskaan kyseenalaistettu ei-kristillisissä yhteyksissä. Mutta muille kristityille ja seurakunnassa minun valintojani ja kiinnostuksen kohteitani on kyseenalaistettu juuri konservatiivisiin sukupuolirooleihin vedoten, ja ihan suoraan sanoen, ettei joku ole ’kovin naisellista’. Ja kyse ei ole ollut asioista, jotka millään tavalla perustuisivat Raamattuun.

Joten jos jostain tässä asiassa itse olisin huolissani, olisin nimenomaan kristittyjen puheesta. Jos avioliittoleirillä jatkuvasti vitsaillaan opetuksessa tyyliin miehet sitä ja naiset tätä, osa ihmisistä kokee itsensä ulkopuolisiksi, eikä opetuksen hyväkään osa tavoita enää. Ja asian voisi ilmaista myös niin, että toisten ihmisten kommunikointitarpa on tietynlainen ja toisten toisenlainen. Ja miten tätä erilaisuutta voisi ymmärtää. Koska nämäkään eivät oikeasti ole sukupuolisidonnaisia.

Täytyy sanoa, että en tunne Aito Avioliitto liikettä lainkaan. Siksi en osaa kommentoida sen toimintaa ja sopivuutta kouluihin. Kristinuskolla asioden perustelu ei tietenkään maalliseen opetukseen sovi, se on selvä. Ja itse toivoisin, että nuorille suunnatussa opetuksessa käytettäisiin erityisen suurta huolellisuutta sen suhteen, että millään sukupuoliin liittyvillä stereotypioilla ei edes vitsailla. Kukaan ei ole yhtään sen vähemmän naisellinen siksi, että on fyysikko, huono käsittelemään tunteitaan, eikä pelaa sosiaalisia pelejä. Eikä kukaan ole vähemmän miehekäs, vaikka ei seuraisi mitään urheilulajia vapaaehtoisesti ikinä, ei pitäisi oluen mausta eikä ole kiinnostunut autoista. Nämä ovat itsestäänselvyyksiä normaaleille ihmisille, mutta valitettavasti nousevat oikeasti esille kristillisissä yhteyksissä joskus.

3 tykkäystä

Sen verran kuin olen AA-liikkeen julkaisuja seurannut nimenomaan tuota se haluaa korostaa sukupuolikeskusteluissa. Että saa olla erilainen mies, nainen, tyttö tai poika. Eikä erilaisuus tarkoita että olisi “jotain muuta sukupuolta”.
Ja se on se mikä haastaa sen gender-ideologian ajattelutavan, että erilaisuus ja perinteisestä poikkeava käyttäytyminen, pukeutuminen tai kiinnostuksen kohteet olisivat merkki siitä että ei ole tyttö tai poika, tai ei olisi sitä sukupuolta mitä biologisesti näyttäisi olevan.
Kristinuskolla tai Raamatullahan yhdistys ei näkemyksiään perustele, ja aktiivijäsenissä on myös ateisteja.

Tässä muuten aiemmin linkkaamani blogistin ajatuksia Youtubessa. Mielestäni erittäin fiksua ja tervettä ajattelua.

https://www.youtube.com/channel/UCejJGdSGlFMk6-U9Uiylcug/videos

Tutkimusten mukaan katujia on noin 0,4 %.

Itsemurhien määrä on isompi, mutta syynä on monasti heidän kokemansa suoranainen vaino, jopa terveydenhuollon ammattilaisten taholta. Suurin osa trans-ihmisistä on kokenut syrjintää viranomaisten taholta. Kuinka moni sitten suvun, tai muiden ihmisten taholta…

Tässä tutkimus, joka osoittaa, että jos trans-ihminen saa tukea muutokselleen, eikä häntä syrjitä, on hänen riskinsä mielenterveysongelmiin samaa tasoa kuin muulla väestöllä.
http://pediatrics.aappublications.org/content/137/3/e20153223

Sanoisin, että se asia, josta pitää olla huolissaan, ei ole ns. perinteisten sukupuoliroolien tuputtaminen. Oikeasti se on kovin marginaalista. Ymmärrän toki sen, että nuorten elämässä on tiukkoja ajatuksia siitä, millaisia pitäisi poikien ja tyttöjen olla. Mutta nämä oletukset eivät kyllä välttämättä ole ns. perinteisiä sukupuolirooleja, vaan pikemminkin jotain niiden travestioita. Uskon, että perinteisten ja terveiden roolien tarjoaminen on huomattavan tervettä. Jos ajatus on, että poikana ja miehenä voi olla monella tavalla ja sama koskieln tyttöjä ja naisia. Toisaalta poikia pitää opettaa ottamaan miehen rooli ja tyttljö naisenrooli. Pojille pitäisi opettaa miehenä olemisen positiiviset puolet, ja tytöille vastaavasti naisena.

Minä olen itse ja myös mieheni on törmännyt vääränlaiseen sukupuoliroolien tuputtamiseen aika monta kertaa kristillisissä yhteyksissä. Meillä molemmilla on sen verran vahva itsetunto oman sukupuolensa suhteen, että se ei ole saanut meitä epäilemään olemmeko riittävästi miehiä tai naisia. Mutta jollekin se voi olla juuri se, mikä laukaisee tarpeen sille muunsukupuolisuudelle. Eli kun ei mahdu näihin ihmisten keksimiin epäraamatullisiin kristittyjen stereotypioihin, niin ehkä minä en sitten olekaan oikea tyttö tai poika. Vaan jotain muuta.

Siksi oli positiivinen yllätys, että @Verity kertoi, että aito avioliitto pyrkii näistä stereotypioista irti. Liian paljon niihin kuitenkin törmää esim avioliittoleireillä.

Eikä perinteisyys tarkoita terveyttä. Usein päin vastoin. Perinteisiin sukupuolirooleihin on liittynyt molemmilla sukupuolilla paljon kärsimystä ja ahdistusta, kun ei ole ollut mahdollisuutta toteuttaa Jumalan antamilla kyvyillä tehtäväänsä tässä maailmassa. Siihen on liittynyt paljon väärää vallankäyttöä ja jopa väkivaltaa. Nykyisin pahimmat ylilyönnit ovat varmasti yhteiskunnassamme vähentyneet, mutta edelleen tässä on töitä.

4 tykkäystä