Kristinusko loi, kehitti ja ylläpiti länsimaista kulttuuria - joka on hylkaamässä kristinuskon

Noissa jutuissa on mielestäni uskonnollinen osa-alue, joka on merkittävä. Ja jotta kaikki kirjoittajat, jotka ketjussa ovat mukana, olisivat kartalla missä mennään, on hyvä saada taustatietoa, joka asioihin liittyy.

No kerro sitten, mikä on se ideologia, jota kritisoit, ja joka on saanut alkunsa natseilta? Se, että minun on vaikea tajuta mitä tarkoitat, johtunee siitä, että et missään sano suoraan mitä haet takaa, vaan heittelet epämääräisiä väitteitä, ja sitten kun minä jotain niistä sanon, niin aloitat “en minä tuota tarkoittanut” -puolustuksen.

“Natsit kannattivat ja harrastivat luomuviljelyä”

Eli siis luomuviljely on mielestäsi paha?

Ei kai se, että natsit harrastivat luomuviljelyä tee luomuviljelystä pahaa… Luomuviljelyähän voi harrastaa kuka tahansa.

Ei nyt olla ihan palikkatasolla, keskustellaan kuten aikuiset.

Minusta on ollut perin outoa havaita tiettyjä totalitaristisia, jopa diktatuurisia metodeja nykypäivän (ja Suomenkin) punaviherliberaalien opinmuodostuksessa, porukan keskinäisen puhdasoppisuuden vaalimisessa, tiedotuksessa ja painostuksessa ulospäin, ja (Herra paratkoon) vallankahvoihin päässeiden toiminnassa. Metodeja, jotka ovat kovin verrannollisia Sutinaama&Co:n posseen.

Tuo kuvio saa kyseisen aatteen vaikuttamaan pikemminkin joltakin uskonnolliselta uskonlahkolta, jolla on dogmeja, ja kova kuri valvoa jäsentensä oikeaoppisuutta samoin kuin demonisoida ulkopuolisia. Yhdeksi vihollisekseen tuo “lahko” on selvästi maalittanut kristinuskon ja kirkon, ja pyrkii omilla opeillaan korvaamaan ne.

Sen tähden tästä itsensä kristinuskon viholliseksi asettaneen poleemisen kiihkouskonnon toimista pitäisi voida keskustella klassisen kristinuskon foorumilla. Ja pitäisi keskustella.

3 tykkäystä

Kuka onkaan kaikkien aikojen suurin luomuviljelijä?

Uskoivat täysin, koska näkivät että ne toimivat.

Kansojen syvimmät manipulaatiot ovat aina suoritettu lähtien tutkimuksista antiikin jumaluuksiin.

Joo eivät toimi juuri sinuun lukija. Niin kuin ei mainoksetkaan.

Yhteiskuntarakenteissa pitää aina muistaa, että niissä takana ovat yleensä hyvin älykkäät, ja monesti manipulatiiviset ihmiset. Kun valtakulttuuri suosii salailua, valehtelua jne., kuten nykyään muodostuvat valtarakenteet niin, että manipulatiivisen pelaamisen lisäksi noissa peleissä ei ole riskiä, ja päinvastoin ne voidaan käyttää hyödyksi. Esimerkkinä vaikka Niko Ranta-aho, joka jäi kiinni Suomen historian suurimmasta huumekaupasta, ja nyt pelaa tuon sairaan kulttuurimme avulla edukseen roskalehdistön avulla.

Olen käytännössä varma, että esimerkiksi valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen kirjahyllystä löytyy lukuisia kirjoja antiikin jumalista.

Varsin assyyrialainen taktiikka käyttää erittäin korkeaa yhteiskunnallista asemaa väärin toivoen, että sen avulla saisi edes jonkun yksittäisen toimijan radikalisoitumaan niin, että varsinainen tavoite, joka on juuri se mitä nyt valtakunnansyyttäjä esittää omaavansa, eli että hän on sekä syyttäjä, lainsäätäjä, että tuomioistuin. Radikalisaation, el vaikkapa yksittäisen terrori-iskun avulla maahan voidaan sitten julistaa poikkeustila, joka jätetään päälle.

Sanamuodoista, vivahteista ja pienistä asioista näkee onko henkilö rehellsesti liikenteessä, vai onko tavoitteena jonkintyypin manipulaatio useimmiten oman vallan kasvattamiseksi.

Tuota “valtaa” ja vallanhalua on tullut viime aikoina pohdittua. "Sormusten Herra -elokuvatrilogian ensimmäisessä osassa sanotaan kohdassa, jossa valtasormuksia annettiin ihmisille: “…jotka yli kaiken muun tahtovat valtaa.”

Ihminen voi himoita valtaa enemmän kuin rahaa, enemmän kuin suosiota, enemmän kuin ystäviä, enemmän kuin mukavuutta ja turvallisuutta. (Muutoin Leijonakuningas-elokuva olisi täysin epäuskottava.)

1 tykkäys

Hieronymoksen avautumiset ovat niin häkellyttäviä, että otin ne talteen.

Hieronymos todistaa juuri sen, mitä olen arvellut. Olen arvellut, että olen hyödytön ja arvoton p*rsereikä juuri siksi, että satun olemaan valkoinen heteromies. Liputetuissa viesteissä Hieronymos nimenomaan julistaa tätä seikkaa.

Olkoonkin niin, että teen itse asioita pahemmaksi. Tiedän mm. että minun on itse helppo langeta aivan samanlaiseen ivailuun. Viimeisin keksintö oli tämä intersektionaalisuus, josta saa irti kaikenlaista sellaista, mikä kyllä itseä huvittaa kovasti mutta mistä ei mitään laajempaa hyötyä koidu. Tiedän sen, että minusta on hauska pilkata muita, muttajos joku muu laskee leikkiä minun kustannuksellani, v—tus on aivan kosmista ja saan helposti raivarin.

Olen siis kaikin tavoin itse syyllinen vaikka mihin. Miten sitten puolustaisin itseäni?

Arvon Hieronymos, mitä ajattelisit sen tarkoittavan että Etelä-Afrikan hallitus EI MYÖNTÄNYT viisumia minun vanhemmilleni takaisin Namibiaan 80-luvun alussa? Johtuiko se siitä, että he olivat niin kauheita natseja, että saivat buuritkin häpeään?

Yksi syy saattaa olla maantieteellinen. Isä oli samalta alueelta kuin Mikko Ihamäki, joka oli joutunut Etelä-Afrikan hallituksen pannaan.

Tämä ei nyt vaan täsmää. Ambomaan kuningas kävi Kirsti Pakkalan haudalla tossa 2000-luvun alussa. Hän siis lensi seurueineen Afrikasta vain päästäkseen näkemään Kirsti Pakkalan haudan. Jälleen pohojammaalla.

Minä en ole varma, kuinka paljon minun pitäisi ylpeillä edellisten sukupolvien saavutuksilla, koska nimenomaan Jeesus Raamatussa opettaa, että tällainen ei ole kristillistä. Mutta pointtina on se, että TIEDÄN että konservatiiviset piirit ovat tehneet hyvää, rakentaneet sairaaloita, rakentaneet kouluja, rakentaneet kirjapainoja jotka sitten räjähtivät kun Etelä-Afrikkalaiset toivat helvetinkoneen sisään yön pimeydessä - kaksi kertaa.

Uudistajat kyllä jossain vaiheessa lankeavat omaan kuoppaansa. Voin kertoa tästä esimerkin. Menneisyydessä minulle kerrottiin Lähetysseuran tiedotusosastolta että “voi kuule nyt punahilkka, kunpa sinä voin voisit unohtaa nämä asiat. Lähetysseurassa on nykyään AIIIIIVAN ERI ihmiset töissä kuin sinun vanhempasi!!!” - Työntekijä kauhistui hetken päästä, kun älysi että isä ja äiti olivat alunperin Namibian työntekijöitä. SLS ei ole mitään ilman Namibian työn historiaa. Nyt niillä on Namibian työn juhlavuosi meneillään.

Ja nyt ne kerjää rahaa, kun koronaviirus runtelee taloutta ja kehitysapuun saatavilla olevat rahat sulavat kuin lumiukko. Aiiiivan eri ihmisten järjestö on enää varjokuva siitä mitä Lähetysseura on joskus ollut. Ja se pienenee pienenemistään.

6 tykkäystä

Tuosta saa kyllä sellaisen käsityksen, että eivät uskoneet, vaan huomasit vain omaavansa työkalun, joka on mitä käyttökelpoisin päämäärien tavoittelemisessa.

Laitan tähän pikkuisen virikemateriaalia Katolisen Kirkon toiminnasta maailmalla. Linkki:

Aivan hillittömiä määriä klinikoita, sairaaloita, vanhainkoteja ym. 65% niistä kehitysmaissa.

1 tykkäys

Ainakin rumien sanojen käyttämiseen kristillisellä foorumilla. Eikö edes täällä voi säästyä niiltä?

Mutta kun ne ei vihi kirkossa homoja…

1 tykkäys

Kritiikki on tietenkin validia, mutta minulla tuli sellainen hassu tunne, että syy ärtymykseesi on kumminkin muualla. Onkohan ongelma se, että tässä valkoinen mies kirjoittaa lähetystyöstä? Onko mahdollisesti ajatus valkoisesta miehestä Afrikassa jotenkin vastenmielinen?

Nyt en ole varma - muistini pätkii - olitkos se juuri sinä, joka siteerasit Yomo Kenyattaa siitä, kuinka valkoinen mies tuli ja antoi Raamatun, ja sitten otti maat?

Nyt en ole ollenkaan varma, oliko se juuri näin. Ja löysin sitaatin ensi hätään vain engannin kielellä:

“When the Missionaries arrived, the Africans had the land and the Missionaries had the Bible. They taught how to pray with our eyes closed. When we opened them, they had the land and we had the Bible.”

Näin siis Yomo Kenyatta. JOS se oli juuri sinä, joka siteerasit tätä juttua, niin voisitko valistaa minua, mitkä maat Keniassa olivat sellaisia, jotka varastivat nimenomaan lähetystyöntekijät?

Minä nimittäin olen käynyt Keniassa monta kertaa, ja minulle ei ainakaan tule mieleen yhtään mitään. “White highlands” viittaa valkoisten valloittamiin reheviin viljelysmaihin.

Kolonialismin aika oli paratiisia - valkoisille. Olen nähnyt sen. Olen nähnyt kolonialismin, olen nähnyt sosialististen kokeilujen ajan, olen nähnyt uuden Afrikan alun. Mutta en ole nähnyt kiinalaisten tuloa Afrikkaan. Se oli jotain aivan uutta ja yllätyksellistä.

Mutta oliko siis Keniassa jotain lähetystyöntekijöiden valtaamia maita? White Highlands ei minun tietääkseni liittynyt lähetystyöhön. Olenko väärässä…?

En ole vähääkään seurannut lähetystyöasioita.

Minä voin kertoa sinulle aiheesta!!!

Olin 90-luvun alussa käymässä Angolassa. Siellä oli sodittu vuosikymmenten ajan, ja maan infrastruktuuri oli sen mukainen.

Minulle sanottiin että koko maassa ei ollut yhtäkään hammaslääkäriä. En koskaan käynyt pääkaupungissa, mutta ainakaan eteläisessä Angolassa ei ollut yhtäkään.

Vaikka pääkaupungissa olisikin ehkä ollut joku hammaslääkäri, oli luultavasti totta että maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissa ei sellaista ollut.

Tälläkin palstalla on joskus valiteltu että voi voi kun on hampaat huonossa kunnossa ja tekee pipiä. Niin varmasti tekee. Mutta Suomessa voi mennä hammaslääkäriin!!!

KUKA toisi hammaslääkärin sinne, missä sitä ei ole?

Se on parjattu lähetystyöntekijä.

Rajan toisella puolella, Namibiassa, oli Onandjokwen sairaala (suomalaisten perustama). Sinne oli itsenäisen Namibian aikana lähetetty kehitysapuna kuubalaisia lääkäreitä. Kuubalainen hammaslääkäri ja suomalainen hammaslääkäri rouva Jääskeläinen olivat tehneet työnjaon. Kuubalainen rouva repi vain irti hampaita. Suomalainen rouva teki paikkaustyöt.

1 tykkäys

Minun äitini posti myös hampaita, kun hammaslääkäriä ei ollut. Se lainasi isältä hohtimia ja tarttui toimeen. Olin silloin käymässä paikan päällä.

Edit: ei hirmu paljoa liity ketjun aiheeseen, mutta löysin googlella manitsemani hammaslääkärin. Minulla on olematon nimimuisti, joten olin unohtanut etunimen. Tarkoitus ei ollut mitenkään vähätellä ko. henkilöä. Avioparin toinen puolisko oli gynekologi. Kuva linkin takana:

Jääskeläiset olivat Onandjokwella vielä vuonna 93 kun kävin siellä visiitillä. Muistan kuinka Marjalla oli Raamattu auki olohuoneen pöydällä.

1 tykkäys

Iso osa jutuistasi tässä on ihan mielekästä asiaa. Joistakin kohdista tulee silti huolestunut fiilis, siis minulle. Tämän sorttisista.

1 tykkäys

Jahas. Ne on osittain retorisia kärjistyksiä, mutta varmaan osittain on jotain syytäkin huoleen. Juuri nyt olen kumminkin innostunut löytämistäni valokuvista. Tässä on luultavasti Kotimaan nykyisen päätoimittajan, Mari Teinilän, isä Ambomaalla:

Minä vielä yritän vastata jotain, mutta toivoisin että pääsemme asian ytimeen. Jos tulee väärinymmärryksiä ja keskustelu hajoaa, siitä on pelkkää haittaa.

Itse olet myös lähetyslapsi, joten ehkä osaat peilata siltä osin minun kokemaani pohjatonta juurettomuutta. Mutta:

“Valkoinen mies Afrikassa” ei ole rasistinen asia, jos ajatellaan suomalaista miestä Namibiassa. Ambolaiset ovat ystäväkansa, ja pitävät suomalaisista. Saksalainen on eri juttu, buuri on varsinkin eri juttu.

Mutta suomalainen Namibiassa on arvostettu ja pidetty vieras. Jos minä palaan joskus synnyinmaahani, se ei tapahdu alistajana. Palaan paikkaan, jossa olen tervetullut.