Kristityt ja alkoholi

Aikomukseni on tehdä niin. Huomenna soittavat pankista ja keskustelemme aiheesta. Konttoreissahan ei nykyään paljon asioida. Björn Wahlroosin kuolemattomien sanojen mukaan “asiakkaat tuovat vain hiekkaa konttoreiden lattioille,”

2 tykkäystä

Osa rahoista on nyt säästötilillä. Lisäksi olen katkolla. Ei siitä mihinkään pääse: olen alkoholisti.

5 tykkäystä

Onkohan sellaista hengellistä kirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin alkoholismia tai muita riippuvuuksia?

Teologista kirjallisuutta alkoholismista ja riippuvuuksista on suht vähän. Hengellistä erittäin runsaasti.

D

Mitä tarkoitat erotuksella teologisesta ja hengellisestä?

Teologisella tarkoitan ammattikirjallisuutta. Hengellisellä vapaampaa, esim. omaelämänkerrallista tekstiä.

D

3 tykkäystä

Miksi en juo alkoholia

Tämä ei ole tarkoitettu raittiussaarnaksi vaan tsempiksi nenänvalkaisijoille. Alkoholin haittoja:

  1. Se heikentää henkistä kapasiteettia
  2. Se häiritsee keskittymistä
  3. Se heikentää itsekuria
  4. Se heikentää harkintakykyä ja saa aikaan hölmöjä tekoja
  5. Se aiheuttaa alakuloa ja masennusta
  6. Se aiheuttaa sekavuutta ja voi johtaa psykoosiin
  7. Se lihottaa ja heikentää syömiskontrollia
  8. Se aiheuttaa koordinaatiohäiriöitä ja heikentää tasapainoa
  9. Se aiheuttaa riippuvuutta
  10. Se on kallista
  11. Se rajoittaa ajamista ja vaarantaa liikennettä
  12. Se tuhoaa henkisen herkkyyden
  13. Se vaurioittaa sosiaalisia suhteita
  14. Se tekee ihmisen tyhmäksi ja vastenmieliseksi
  15. Se tekee kelvottomaksi vanhemmaksi
  16. Se passivoi ja saa aikaan eristäytymistä
  17. Se rajoittaa liikunta- ym harrastuksia
  18. Se muuttaa käytöstä ja vääristää persoonallisuutta
  19. Se madaltaa kynnystä uskottomuuteen ja aggressioihin
  20. Siitä tulee krapula, joka voi kestää lopun elämää
  21. Siitä tulee morkkis, joka voi kestää lopun elämää
  22. UT kehottaa lempeästi välttämään juopumista
  23. Juopuneena syntyy hyviltä tuntuvia typeriä ideoita
  24. Se aiheuttaa vapinaa ja hidastaa reaktiokykyä
  25. Se on myrkyllistä ja aiheuttaa sairauksia
  26. Se tuhoaa aivosoluja ja heikentää muistia
  27. Se madaltaa älykkyyttä
  28. Se heikentää yöunta
  29. Se on pahaa
  30. Parempi olo ilman
  31. Juopuminen on saatanasta
  32. Humala ei ole aitoa iloa vaan harhaa, aivokemian stimulaatiota
  33. Se heikentää erektiota
  34. Kännissä olet ääliö
  35. Se pilaa elämäsi
  36. Ei ole ongelmaa, jota alkoholi ei pahentaisi
  37. Ei niin hauskaa kännissä, ettei selvin päin olisi hauskempaa
  38. Alkoholi on hermomyrkky ja sisäelimiä vahingoittava liuotinaine
  39. Se saa aikaan siveettömyyttä, riettautta ja irstautta
  40. Se tappaa

Raamattuhan ei kiellä viininjuontia vaan kehottaa siitä hyvillä mielin nauttimaan, mutta samalla varoittaa sen vaaroista.

Alkoholiin on parasta suhtautua kuin viholliseen, joka yrittää tuhota sinut.

Yllä on 40 perustetta on olla juomatta, mutta silti yksi ainoa juomisen peruste ne kaikki aina voittaa: nousuhumalan ekstaasinen hyväolo ja unohdus.

(Ehkä että tämä sopisi paremmin vanhaan ketjuun “Kristitty ja alkoholi”…)

2 tykkäystä

Minulla ei ole mitään vastaväitteitä luetteloosi. Noinhan se on. Olen ollut tekemisissäpäihdetyön tekijöiden kanssa, joiden mielestä ainoa keino on skarpata ja ottaa itseään niskasta kiinni. Sitten on niitä hoitajia, joiden mielestä kyse on sairaudesta, johon ei voi itse vaikuttaa. Tavallaan kannatan molempia näkökulmia.

2 tykkäystä

Kyllä alkoholismia voidaan aika usein menestyksellisesti hoitaa, jos ei saa kuria itselleen. Oma rukous näissä tapauksissa auttaa enemmän kuin esirukous, koska…

Sen voin vielä sanoa, että joka päivä rukoilen, että voisin kaupassa käydessäni kulkea kaljahyllyjen ohi. Mutta aina se ei onnistu. Houkutus on liian suuri.

3 tykkäystä

Auttaako sinua ymmärtäminen, vai kovuus?

Serkkuni parani ehdottomalla ei -sanalla, johon oli koko suku valjastettu kätkemään alkoholi. Nyt kärsimme pakko jääteen saamisen takia. (Amerikkalainen serkku, nyt jo 85.)
Rahansa voi kuluttaa myös terapiaan!

Kyse ei ole kovuudesta vaan todellisuuden paosta johonkin huurteiseen epätodellisuuteen. Kun ei kestä tätä todellisuutta. Minulla on kyllä sekä maallisia että hengellisiä tukiverkostoja, mutta jostain syystä ne eivät pelitä. Myöskään rukous ei tunnu auttavan tai jos auttaa, niin jollain läpinäkymättömällä tavalla.

Ymmärrän siis ja se on usein se syy. Minua juominen ei kuitenkaan auttaisi, päinvastoin. Siis rukous ja terapia on sinun ainoa toivosi päästä irti. Armo riittää, vaikka et pääsisikään irti. Jeesus on kuollut myös alkoholismin synnin takia ja täydellisellä sovituksellaan tarjoaa sinulle pelastuksen silti.
Myös oikea synnintunto Jumalan edessä auttaa ettei ihan niin helpolla lankea. Usko ja terapia auttavat kestämään todellisuutta paremmin, aina ei tässä maailmassa sekään kuitenkaan riitä, mutta anteeksianto ja armo Kristuksessa riittävät 70 x 7.
Esirukoilen!

1 tykkäys

Ihmisellä on lupa olla juomatta.

Minulla on semmoinen kuva että päihteillä paetaan siihen todellisuuteen joka on ihmiselle totta tiedostamatta. Päihtyminen on keino sietää itseään sellaisena kuin on, niiden tunteiden kanssa joita on muuten hankala sietää tai jotka on defenssien toimesta painettu selvinpäin piiloon. Aggressiota sisällään kantava ihminen saa päihtyneenä luvan olla aggressiivinen. Siinä ei olisi muuten mitään pahaa, mutta päihtyneenä ei juuri pysty hillitsemään tunteisiin liittämiään reaktioita.

Ulkoapäin annetut neuvot ovat hankalia ellei niitä myöhemmin ikään kuin löydä itsestään, omana havaintonaan. Muutos pitää löytää itsestään ja itsensä, ei kenenkään toisen tai minkään toisen vuoksi. Jaksamista. Ei juominen tee kenestäkään Jumalalle vähemmän tärkeää.

D

5 tykkäystä

Joskus minusta kyllä tuntuu, että Jumala on hylännyt minut alkoholismiin, kun ei mikään tunnu auttavan. Olisiko se sittenkin paras ratkaisu, että ottaa itseään niskasta kiinni ja vain ryhdistäytyy? Mutta se on todella vaikeaa.

Tuo myöntäminen on ymmärtääkseni se ratkaiseva asia mikä voi auttaa pääsemään eteenpäin. Moni ei taida astua sen kynnyksen yli ollenkaan vaan hakee selityksiä, ja kieltää totuuden. Onnittelen siis.

Hyvä että olet tässäkin porukassa täällä. Tärkeintä nyt varmaan on silti saada livenä ammattiapua.
:pray:

8 tykkäystä

Elokuussa on seuraava päihdehoitajan tapaaminen. Tietysti, jos tulee joku haimatulehduksen tapainen oire (ollut kahdesti), niin silloin on kiire päivystykseen.

Sinänsä nyt on ihan ok olo, juominen on lähinnä tissuttelua.

2 tykkäystä

Kirjoittelen näin avoimesti näistä asioista siksi, että jos lukijoiden joukossa on alkoholismia tai muita huumeita, niin minua voi pitää varoittavana esimerkkinä siitä, mihin tämmöinen kalsarikännäily voi johtaa. Joten pysykää raittiina. Olin eilispäivästä lukien kuusi päivää katkolla ja se ei todellakaan ole mikään huviretki.

Mutta eiköhän tästä ole tullut sanottavaksi se, mitä mulla on sanottavaa.

10 tykkäystä

Niinpä. Mullakin voisi olla taipumusta ellei olisi monia pidäkkeitä jotka suojaavat.

Pidän kyllä mahdollisena että se on sairaus, jota tulee hoitaa. Siis alttius jäädä koukkuun on psykofyysinen sairaus. Moni voi käyttää kohtuullisesti alkoholia mutta pystyä lopettamaan aina tarvittaessa. Silloin kyseessä ei olisi sairauden tapainen addiktio.

Varsin moni taitaa väittää että homma on hallussa mutta ei oikeasti voi olla juomatta. Siksi onnittelin, jos myönnät alkoholismin.

3 tykkäystä

On selkeästi kaksi koulukuntaa: ne jotka juovat vain juomisen ilosta ja ne jotka eivät juomiselleen mitään voi. Pääsääntöisesti olen ollut tekemisissä sellaisten työntekijöiden kanssa, jotka edustavat jälkimmäistä näkökulmaa.

Omalta kohdaltani en osaa sanoa kumpaan ryhmään kuulun.

1 tykkäys