Kristityt ja alkoholi

Yksi muoto riittää, koska konkomintanssi. Tai voi sopia papin kanssa intinktiosta, siinä alkoholia ei kyllä tule käytänössä ollenkaan. Muuten en kyllä pidä intiktiosta.

1 tykkäys

Itse kannatan tämä. Oma kokemus on että glutenfri ja alkoholiton ehtoollinen on jotenkin “pois” sen vaikuttavuudesta. Sen sijaan intinktio tai vähän glutenfri ja alkoholiton elementit pyydettäessä on vaikuttavampi ja ehkä kaikkien praktinen. Ymmärrän luonnollisesti kun t.ex. celiakiyhdistyksen messussa kaikki leipä on glutenfri tai AA-leirin messuviini on alkoholiton. Sunnuntain päämessu on eri.

Ymmärrän tämä ja itse toivoisin että juuri ehtoollinen ei olisi problemaattinen!

Toisaalta intinktio ja/tai joidenkin allergiasensitiva elementtien konsekreeraus on mahdollinen.
Monelle ehtoollisaineilla pelaaminen aikaansaa kysymys onko ehtoollinen validi. Olin itse messu, jossa alkoholiton viini oli lasten mehu. Me moni tunsimme olomme vähän petetyksi. Pappien tulisi olla näistä tarkat. Samoin glutenfri leipä tehdään soijasta tai maissi. Ne ovat allergeni monille!

En ole kyllä kuullut soijasta tehdyistä öyläteistä. Ei varmaankaan ole Suomessa käytössä. Soijan käyttö gluteenittomissa tuotteissa on ylipäätään vähentynyt, varmaankin juuri allergia-asian takia. Maissiallergia taas on paljon harvinaisempi. Isompana ongelmana pidän sitä, jos gluteeniton öylätti tehdään vehnätärkkelyksestä. Se sopii keliaakikoille, mutta ei kaikille vilja-allergisista.

Miten on, jos ehtoollisvieraiden alkupäässä joku pyytää intinktion ja pappi kastaa öylätin kalkkiin, niin voiko herkkä keliaakikko vielä juoda siitä kalkista? (Tämä on nyt ihan todellinen, vakavasti otettavaksi tarkoitettu kysymys.)

Väittäisin, että keliaakikko kyllä voi, mutta vehnäallergikko ei välttämättä.

“Vapailla suunnilla” ei liene ehtoollista ollenkaan. Kyse lienee muusta yhteisestä syömisestä.

Vapailla suunnilla on vapaiden suuntien ehtoollinen. Ei se ortodoksista ymmärrystä vastaa, mutta eivätpä he sitä yritäkään.

3 tykkäystä

Jos näin on, niin onko epäkohteliasta pyytää intinktiota ehtoollisella? :confused::thinking:

Eikös siellä kalkissa joka tapauksessa kellu palanen hostiaa leivän murtamisen jäljiltä? Vai eikö teillä ole sellaista tapaa?

1 tykkäys

Oho, enpä ole tuollaisesta kuullutkaan. Mitenkähän lienee?

Ei taida olla ainakaan yleisenä tapana.

Näin lievemmin vehnäallergisena (vaikka sen vehnäöylätin sisältämällä määrällä saisikin mahan varsin sekaisin) on paha puhua hengenvaarallisesti allergisten puolesta. Arvioisin kuitenkin, että superpienestä määrästä pahoja reaktioita saavat ovat allergikkojenkin joukossa pieni vähemmistö. Tällaisen henkilön ehtoolliselle osallistuminen saattaa vaatia jonkinlaisia erityisjärjestelyjä muutenkin, ja on varmasti seurakunnan pastorin tiedossa, jos vakikävijöiden joukossa tällainen henkilö on ja minkä asioiden huomioimista se vaatii. Luultavasti hengenvaarallisesti allerginen henkilö ei noin vain pelmahda ehtoolliselle vieraassa paikassa, joten jos ei ole tiedossa että sellaista olisi paikalla, niin intinktiossa ei liene ongelmaa. Potentiaalinen ongelma on sen verran harvinainen, että jos intinktion pyytäminen sen takia kielletään, niin saa kyllä kieltää kirkoista aika monta muutakin asiaa.

Olin kerran Vapaakirkon kokouksessa ja kävin ehtoollisella. Siellä oli riisikakkua ja mustikkasoppaa tarjolla. Helluntaissa oli tarjolla kunnon punssit, etten ollut varma uskaltaako auton rattiin mennä ehtoollisen jälkeen

1 tykkäys

Näyttöisi siltä, että kristityt ja alkoholi teemasta on jo oma ketjunsa.

1 tykkäys

Sinua voisi auttaa norjalaisen pastorin Olav Valen-Sendstadin kirja “Pistin Lihassa.”? Myös hänen kirjansa “Sovinto Jumalan kanssa.”

3 tykkäystä

Molemmat kirjat saat todennäköisimmin Luther-Divarista Haloselta.

2 tykkäystä

Pankkikorttini ja kännykkäni varastettiin, joten en nyt vähään aikaan pysty ostamaa muuta kuin ruokaa. Mutta kiitos vinkistä,

Molempia näyttää olevan aika monissa kirjastossakin.

1 tykkäys

Minua on kehotettu pistämään rahani säästötilille, niin ei tule houkutusta ryypätä rahoja. Eri asia on, toimiiko tämä.

1 tykkäys

Ehkä sitä voisi kokeilla? Olisiko kokeilusta haittaa… :thinking:?