Tässä ajatuksiani sijaisrangaistuskärsimyksestä anteeksiantamuksen perustana.
Jumalalla ei ole ketään yläpuolellaan eikä Hän mitenkään voi olla minkään itsensä ulkopuolelta tulevan lain sitoma. Tästä johtuen voisi ajatella, ettei Jumalan ole pakko tuottaa viattomalle kärsimystä voidakseen antaa vialliselle anteeksi ja päästääkseen tämän yhteyteensä.
Jos Jumala on rangaistusta kaikesta synnistä vaativa Jumala ja tämä käsitys on raamatullisesti perusteltavissa, niin siinäkin tapauksessa, että tämä teologinen käsitys hyväksytään, voidaan mielestäni ajatella, että Jumala vain päätti toimia niin, että antaa anteeksi kärsineen uhrin kautta, vaikka hänen ei olisi ollut pakko suorittaa mitään vapaaehtoista itsensä muiden sijasta rankaisemista eikä säätää kansalleen sitä edeltäneitä verisiä eläinuhreja voidakseen antaa ihmisille anteeksi ja ottaakseen heidät takaisin yhteyteensä.
Sellaista ihmistä ei pidetä kristittyjenkään keskuudessa turmeltuneena, joka antaa anteeksi vaatimatta sijaisrangaistusta tai viattoman uhraamista sen perusteena. Jumalan ei ajatella ajattelevan, että ihmisen on väärin antaa anteeksi toiselle ihmiselle ilman sovittavaa kärsimystä. Miksi Hän siis olisi pakotettu itseltään edellyttämään jonkun kärsimystä voidakseen antaa syntiä tehneille anteeksi?
Löin ala-asteella puisen pulpetinkanteni kiinni huomaamatta sitä, että nyrkkeilyä harrastava luokkakaverini oli laittanut näppinsä väärään kohtaan, jolloin hän sai kipua, kun kansi lävähti näpeillensä. Pyysin anteeksi, mutta tämä kaveri tivasi jatkossa kipukuluja. Ostin lopulta kipukuluiksi karkkipussin. Jos olisin tahallani lyönyt pulpetinkannen näpeillensä ja hän olisi siinä tapauksessa antanut anteeksi ilman kipukuluvaatimuksia, niin häntä ei olisi pidetty pahana tai turmeltuneena ihmisenä sen perusteella tai siihen liittyen kristittyjenkään edessä vaan päinvastoin jalona. En siksikään ymmärrä, miksi jotkut uskovat ajattelevat, että Jumala pyhyydessään ei missään nimessä voisi katsoa syntejä läpi sormien siinä mielessä, että antaisi ne vain anteeksi ilman sijaiskärsimystä, kun niitä pyydetään.
En voi siis ymmärtää, miksi Jumala ei olisi voinut antaa anteeksi ilman mitään katkerasti kärsivää ihmis- tai eläinuhria. Hän nähdäkseni raamatullisena Jumalana vain päätti tehdä niin, siis päätti mielessään, että antaa anteeksi vain verenvuodattamisen kautta. “Ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.” (Hepr. 9:22b) Se päättäminen on siis eri asia kuin sanoa, ettei Hän olisi missään nimessä voinut toimia toisin osoittautumatta pahaksi tai jollain tavalla turmeltuneeksi. Olisi ollut vaihtoehtona antaa vain anteeksi ilman viattomien kärsimistä ja ilman verenvuodatusta. Hän ei ollut sijaiskärsimys- ja verenvuodatusajatuksen sitoma, mutta silti hän sitoutui siihen. En sano, mitä ajatuksia minulla herää näkymättömän tahon halusta kärsimyksen tuottamiseen eläimille ja ihmiselle ja halusta verenvuodattamiseen ilman pakkoa niihin.
Ei Jumala voi olla mielestäni sellaisenkaan ajatusmallin sitoma, mihin hän on sitoutunut, vaikka olisi voinut olla sitoutumatta. Jos päättää johonkin sitoutua, ei osoittaudu ei-Jumalaksi sen tähden, ettei enää siihen sitoudu. Tietenkin tämä jossain vaiheessa sitoutuminen ja myöhempi sitoutumattomuus vaikuttaa edellyttävän aikaa. Ajattomuudessa ei ole ennen ja jälkeen. Jos siellä ajatellaan, se on käsittämätöntä, koska ajattelemme ja teemme valintoja ajallisessa järjestyksessä.
Ristiriita on mielestäni näiden kahden ajatuksen välillä:
Ajatellaan Kristuksen kärsineen kaikkien puolesta ja maksaneen halutun hinnan myös niiden puolesta, jotka eivät pelastu.
Annetaan ymmärtää, että kadotukseen joutuva kärsii ne rangaistukset, joiden edestä on jo (sijais)kärsitty.
Tämän ristiriidan tähden sijaiskärsimys on mielestäni paikkansa pitämätön tai valheellinen, tai se täytyisi tulkita niin, että Jeesus on sijaisena kärsinyt vain ja ainoastaan uskovien puolesta. Mutta näin ei moni sijaisrangaistuskärsimykseen uskova käsittääkseni ajattele, jolloin ristiriita tässä asiassa säilyy. Tätä ristiriitaisuutta voisi kai verrata siihen, jos joku maksaisi rahallisen velkani puolestani, mutta se, joka saisi toisen maksamana velkarahani summan, vaatisi sen minulta, vaikka ennen vaatimista julistaisi itse, että velkani on maksettu puolestani eikä minun enää tarvitse sitä siitä syystä maksaa. Kalvinismissa ei nähdäkseni ole tätä ristiriitaa, koska kalvinismin mukaan Kristus on kärsinyt vain valittujen eli siis taivaaseen pääsevien puolesta.