Tahtoisin tässä viestiketjussa tutkia kanssanne kristityn suhdetta rahaan ja omaisuuteen. En ole varma, mitä aiheesta pitäisi opettaa, mutta ajattelin, että voisin tässä ikään kuin kokeeksi puolustaa köyhyysvaatimusta, jota ainakin fransiskaanit ovat noudattaneet. Ajatukseni kumpuavat lähinnä luterilaiselta teologilta Dietrich Bonhoefferilta, joka kuulemma tokaisi “raha on roskaa”.
Aiheen taustalla on laajempia kysymyksiä, kuten lain kolmas käyttö, ristin teologia sekä lain ja evankeliumin suhde ja pelastus.
Keskeisiä Raamatunkohtia aiheesta ovat ainakin riemuvuoden koittaminen (Luuk. 4:16-21), opetuslasten kutsuminen (Matt. 4:18-22), Jeesuksen seuraamisen hinta (Luuk. 14:25-33), autuaaksijulistukset (erit. Luuk. 6:20, 24 vrt. Jaak. 2:1-7, 5:1-6), kehotus vihollisrakkauteen (Matt. 5:38-48), Isä meidän (Matt. 6:9-13), Jeesuksen puhe mammonasta (Matt. 6:19-24, Luuk. 12:13-21), puhe Jumalan valtakunnan ensisijaisuudesta (Matt. 6:25-34, Luuk. 12:22-34), kehotus omaisuuden poismyymiseen (Luuk. 12:33), opetuslasten lähettäminen (Mark. 6:7-13), rikas nuorukainen (Matt. 19:16-26), vertaus aarteesta ja helmestä (Luuk. 13:44-46), kysymys veron maksamisesta keisarille (Mark. 12:13-17), ohjeet pitojen kutsuvieraista (Luuk. 14:12-14), rikas mies ja Lasarus (Luuk. 16:19-31), alkuseurakunnan yhteiselämä (Ap.t. 2:42-47, 4:32), seurakuntien anteliaisuus (2. Kor. 8:1-15), työmiehen palkka (1. Tim. 5:18), varoitus rahanhimosta (1. Tim. 6:3-11) sekä Vanhan testamentin monet psalmit (esim. Ps. 72), sananlaskut (esim. Snl. 30:8) sekä profeettojen kritiikki köyhien sortamista kohtaan (esim. Aam. 4:1).
Etenkin kertomus rikkaasta miehestä osoittaa, ettei rahasta luopuminen eli lain mukaan eläminen pelasta, vaan yksin Jumalan armo. Luterilainen armo-oppimme ja elämämme kallistuu kuitenkin antinomismiin ja halpaan armoon, missä rikas saa elää rikkaana, kun kerran luopuminen ei pelasta, vaan yksin armo. Suhtautumisemme rahaan ja omaisuuteen, rikkauteen ja köyhyyteen, on osa Jeesuksen seuraamista, ristin kantamista ja kilvoittelua.
Juuri raha ja omaisuutemme paljastaa meidät rikkaiksi riistäjiksi, joille profeetat osoittavat tuomionsa, Jeesus “voi teitä” -huutonsa ja Luukas Lasarus-vertauksensa. Emme etsi ensin Jumalan valtakuntaa, emmekä vaihda riemuissamme omaisuuttamme taivaan valtakunnan helmeen. Kumoamme Jeesuksen Lutherilla poistamalla Herramme seuraamisen hinnan. Emme jaa runsaasti vähästämme, vaan niukasti paljostamme. Etsimme omaa hyväämme kuten kaikki maailmalliset ihmiset. Riemuvuoden ja velkojen anteeksiannon sijaan tuemme pankkien rahajärjestelmää, jonka tarkoitus on vaurastuttaa rikkaita ja köyhdyttää köyhiä velkarahalla. Kirkkomme on rikkaiden kirkko, joka horjahtelee rikkaiden myötäilemisen ja kristillisyyden leikkimisen nuoralla.
Lyhyesti sanottuna, me rakastamme mammonaa ja vihaamme Jumalaa.