En tiedä, olenko edes sinua vanhempi, mutta joka tapauksessa, viittasit avausviestissä noin 25 raamatunkohtaan, joten en todellakaan ala niitä kaikkia erikseen käymään läpi, mutta voin kertoa jotain näkemyksiäni liittyen noihin tässä mainitsemiisi seikkoihin: kehotus omaisuuden poismyymiseen ja yhteisomistus alkuseurakunnassa. Minusta nämä eivät ole sen luonteisia käskyjä, että niiden noudattamatta jättäminen sinänsä olisi syntiä, eikä niitä siten vaadita kristityiltä. Kyse on enneminkin ohjeesta, jota noudattamalla on joissakin tapauksissa, tyypillisesti voimakkaan hengellisen kokemuksen yhteydessä, mahdollista omistautua täydellisemmin Jeesuksen seuraamiseen. Apostolien teoissa kuvattu alkuseurakunnan alkuaika kaiketi oli voimakkaan hengellisen kokemuksen aikaa noille kristityille. Mutta silloinkaan omaisuuden myyminen ja jakaminen ei ollut pakollista eikä sitä vaadittu, kuten käy ilmi Pietarin sanoista Ananiaalle (Ap.t. 5.4): “Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit.” Ananiaan synti oli siinä, että hän valheellisesti esitti antaneensa kaiken seurakunnalle, vaikka ei todellisuudessa niin tehnyt. Mutta sinänsä olisi ollut ihan ok pitää tila tai siitä saadut rahat. Eikä se alkuseurakunnankaan yhteisomistus kauaa kestänyt. Jo luvussa 6 kerrotaan, että kun porukkaa tuli lisää, niin rahasta alkoi tulla riitaa ja talousasiat jouduttiin järjestämään uudestaan. Kaikesta päätellen yhteisomistus hiipui vähitellen pois eikä siitä koskaan ollut lähelläkään tulla kristinuskon valtavirtaa.
Itse kun nuorena tulin voimakkaasti uskoon, olisin ehkä saattanut myydä omaisuuteni ja antaa sen köyhille, mutta eihän minulla silloin mitään omaisuutta ollut. Lainaa oli reilusti enemmän kuin pankkitilin saldo + tavaroiden arvo yhteensä. Nykyään en koko omaisuuttani jakaisi. Aineellisen omaisuuteni realisointiarvo tosin on vain muutaman tonnin enemmän kuin velkojen määrä. Kaikki menee mitä tulee. Palkkakuitin kautta ruokakauppaan yms jatkuvasti kulkeva rahavirta tietysti voisi köyhäilemällä olla pienempikin, mutta kuten olen edellä viitannut, ennemmin sitten tekisin vähemmän töitä ja ansaitsisin vähemmän, jos tämä kulutuksen taso olisi jotenkin väärin. Työ on kuitenkin usein raskasta, aiheuttaa stressiä, ja vie lähes kaiken aikasi.
Tuo, että monet nykyihmiset ajattelevat syyllisyysketjujen kulkevan loputtomiin, on minusta täysin virheellinen moraalinen näkökanta. Jokainen on ensisijaisesti vastuussa omista tekemisistään. Jos minä vaikka rehellisesti myyn rehellisesti tekemääni tuotetta asiakkaille, ei minun tarvitse selvittää, onko asiakas hankkinut rahansa rikollisesti vai kunnollisesti. Tai jos minä olisi jotenkin vääryydellä hankkinut tuon tuotteen, ei syyllisyyteni siirry kaupassa ostajalle. Vastaavasti jos rehellisesti ja avoimesti ostan jonkin tuotteen, ei koko tuotantoketjuun mahdollisesti liittyvät vääryydet tule minun syykseni. Lähtökohtaisesti olen vastuussa vain siitä, että omat tekoni eivät ole epäoikeudenmukaisia. Kannattaa ajatella tässä Jeesusta, joka oli synnitön. Hän kuitenkin eli Rooman valtakunnassa, joka monin tavoin oli paljon epäoikeudenmukaisempi ja julmempi kuin meidän maailmamme. Silti hän onnistui siinä muiden mukana elelemään TÄYSIN synnittömästi.
On kuitenkin erittäin hyvä asia, että maailmassa havaittaviin vääryyksiin ja muuhunkin ihmisten ahdinkoon pyritään saamaan parannuksia ja löytämään parempia ratkaisuja. Nämä ovat kuitenkin yhteiskunnallisen tason kysymyksiä, jotka tulisi hoitaa yhteiskunnallisella tasolla. Yksittäinen ihminen ei voi niitä ratkaista eikä ole niistä vastuussa.