Hengellinen väkivalta pitäisi olla henkinen väkivalta. Hengellinen ja väkivalta ei linjaudu keskenään. Suomen kielessä on henkinen ja hengellinen, mutta esim. englannissa ne on sanallisesti sama. Tämä on liian usein sekoittamassa varsinaista asiaa, mikä voi olla henkistä tai hengellistä.
Kun kokoilee Kettusen viestejä, niin päädytään henkisyyteen, jota psykologia eli sielutiede avaa. Kettusen kannat ovat kumppanuutta Lutherin ohjeitten kanssa, eli ”ihmistäkin pitää hoitaa”. Tällä alueella toimii suuri freudilainen ”armeija” joiden merkittävä painotus on ”häpeämättömyys” (huom heittomerkit).
Tämä ihmisen hoito ei edusta hengellistä tutkiskelua, mikä on ainoa tapa uskovalle, vt. 1.Kor.2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
Tunnen nk. helluntaiseurakuntien sielunhoidollisen valmiuden Suomessa ja maailmalla. Yhteyteeni on tullut psykologi-psykiatrinen tuttavapiiri 60-luvun loppupuolelta asti. Olen ollut tunnustava Jeesuksen seuraaja edustaen v. 30, Jerusalemissa perustautunutta ensimmäistä kristillistä Seurakuntaa. Em. tuttava-ystäväpiiri ei ole koskaan minua haastanut siltä sielunhoidolliselta perustalta, mitä olen itse saanut Jeesukselta, vt. Matt.11:
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Koen kaikkea sielutiedettä toimivampana, jo Jesajan kautta annettua neuvoa, 6:
16 Näin on Herra sanonut: “Astukaa teille ja katsokaa ja kysykää muinaisia polkuja, kysykää, mikä on hyvä tie, ja vaeltakaa sitä, niin te löydätte levon sieluillenne”. …”.
Kettusen opetus ei ole uutta. Se koetaan hyväksyttävänä, koska Kettunen on pappi, filosofi ja psykologi, joka antaa ihmiselle toivoa ilman parannuksen tekoa ja pyrkimystä pyhitykseen. Ensimmäinen eli uskoontulo, metaneo, on edellytys taivaaseen ja taivaallisiin jo täällä ajassa. Kumpikaan ei ole ihmisen ”työn” tulos, kuten pyrkimys pyhitykseen, vaan Jeesuksen työtä, siinä laajuudessa kuin Hän saa tilaa, eli nöyrrymme työyhteyteen.
”Mutta jos tähän liittää samalla ihmisen alamittaistamisen, epäkunnioitettavuuden jne, eli samalla lyttää ihmisen, niin puhutaan hengellisestä häpeästä, joka kyllä sattuu pitkänkin ajan päästä.”
Kyky hävetä, mistä Jesaja puhuu, ei tarkoita loukkaantumista ihmisten tökeröön käyttäytymiseen. Tämän voin sanoa omasta kokemastani. Alamittaistajia ja lyttääjiä riittää, tökeröjä ja sulavia, vaikka puhun nyt vain uskovien yhteydestä.
Jumalan Seurakunnassa Jeesus operoi meidän uudestisyntyneeseen henkeemme, johon pakettiin sisältyy tunteemme, sielullisuutemme eli lihallisuutemme hallinta, eli sen alistaminen, kuolettaminen.
Uskoontullessamme Jumala poistaa meistä synnin häpeän. Jos uskova lankeaa, sen lankeemuksen häpeä poistuu häpeämällä, eli katumalla.
Seurakunnassa on keskinäinen toistemme hoito. Tähän on yksityiskohtainen ohje mm. Jaak. 5:13-16. Kun kärsimme sairaudesta kutsutaan vanhimmat rukoilemaan ja jos olemme tehneet syntiä (hamartia) niin ne tunnustettuamme ne saadaan anteeksi. Toisillemme voimme tunnustaa, myöntää vikamme, erehdyksemme (paraptoma). vt. jae 16.
Teologi-psykologit, kuten Kettunen ja Hellsten hoitavat sekalaista seurakuntaa, jossa autetaan selviytymään syyllisyydestä katumattomuuden kautta.