Kysy mitä vain liittyen uskontoon, kirkkoihin, seurakuntiin

Tarkoitat Brunstadin kristillistä kirkkoa? Heillä on Suomessa kaksi seurakuntaa, Lahdessa ja Kirkkonummella, jäsenmäärää en tunne. Hehän ovat norjalaistaustainen liike.

1 tykkäys

Sitäpä sitä.

Tämän artikkelin mukaan heillä on jäseninä muutama sata suomalaista.

1 tykkäys

Tuolta löytyy lista uskonnollisista yhdyskunnista Suomessa, myös kristillisistä, joita löytyy myös paljon pieniä minulle ainakin ennestään tuntemattomia. Ehkä joku niistä?

2 tykkäystä

Kuten sanoin, en varmuudella tiedä oikeaa vastausta. Mutta vuosiluvut ja sekin, jos molemmat vanhemmat ovat saaneet kasvatuksensa samassa yhteisössä ja sitten tulleet pariksi, voisivat nimenomaan sopia veikkaukseen. Moonilaisuus yleistyi Suomessa 1970-luvulla. Moonilaisuuteen liittyvä yhdistys, joka vuonna 1988 tehdyn nimenmuutoksen jälkeen on tunnettu Suomessa nimellä Perheiden Maailmanrauhajärjestö, on rekisteröity Suomessa tammikuussa 1973. Moonilaisuudessa pareja on pyritty aivan erityisellä tavalla muodostamaan yhteisön sisältä määräämällä yksin eläviä muodostamaan perheen yhteisön johdon valitseman toisen yhteisön jäsenen kanssa. Joissain tapauksista yhteisön johdon on väitetty jopa määränneen toisiaan entuudestaan tuntemattomille moonilaisille parin. Tähän käytäntöön viitattiin myös edellä linkkaamassani massahääuutisessa, jossa todettiin, että:

Osa avioliitoista on itse Moonin järjestämiä, eivätkä kaikki parit ole edes tavanneet toisiaan ennen häitä.

1 tykkäys

Kyllä aika monessa uskontoryhmässä muodostuu pareja nimenomaan yhteisön sisällä. Toki asiaa hankaloittaa, jos ryhmän koko on kovin pieni, mutta silti.

Jostain syystä mullekin tuli mieleen korealaiset lahkot, ehkä siksi, että niistä on ollut uutisointia hiljattain. Mutta nämä muut korealaiset lienevät tuoreempia ainakin Suomessa.

2 tykkäystä

Jep. Nämä ovat tuoreempia ilmiöitä.
Vanhemmat sanovat kasvaneensa lahkossa.

1 tykkäys

Miksi eivät Demetrios ja Pompeius kuolleet kun he astuivat Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimpään?

1 tykkäys

Villi veikkaus että koska he eivät uskoneet, eivätkä tunteneet Israelin Jumalaa, ihme ei tapahtunut, niin kuin Jeesuskaan ei parantanut ilman uskoa.

Toki pareja muodostuu erityisesti sellaisten kesken, jotka jakavat ajatuksen siitä, mikä elämässä on keskeistä. Mutta mietin nimenomaan ryhmän kokoa. Kansainvälisen liikkeen osalta sellaisten Suomessa asuvien joukko voi olla vielä yhteisöäkin pienempi, jotka jakavat saman äidinkielen ja pystyvät kommunikoimaan hyvin keskenään. Jos yhteisön koko on 200-300 henkeä, ja liike on sen verran vanha, että se on ollut aktiivinen jo 1980-luvullakin, liikkeen jäsenistöstä 1980-luvulla syntyneitä lienee korkeintaan joitain kymmeniä. Vastakkaista sukupuolta olevia on siitä ehkä keskimäärin puolet. Kun vielä poistetaan joukosta perheenjäsenet, korkeintaan parin vuoden ikäerolla olevia vastakkaista sukupuolta olevia ei ylipäätään välttämättä ole montaakaan. Ja osa näistä voi olla jo valmiiksi pariutuneita. On ihan eri asia löytää pari yhteisöstä, jossa on vastakkaista sukupuolta olevia samanikäisiä tuhansia, satoja tai edes kymmeniä kuin sellaisesta, jossa vapaita vastakkaista sukupuolta olevia suunnilleen samanikäisiä on erittäin vähän.

1 tykkäys

Tämä nyt on lähinnä pohdintaa, mutta hyvin voi pienessä, harvinaisessa liikkeessä nousta ajatus, että onkohan ketään joka voisi ymmärtää tätä uskoani ja luvata vielä olla puolisonikin. Sitten lamppu syttyy että hei joku tästä meidän pienestä seurakunnasta!

Jos ikäeroa ei ole paljon valmis sallimaan niin olet kovin oikeassa. Jos sattuisi olemaan sukupuolivähemmistöä niin sitten vasta mahdollisuudet pienenisivät.

Sukupuolivähemmistöön kuuluvaa toista henkilöä ei muutaman sadan porukkaan todennäköisesti kuuluisi. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvia todennäköisesti löytyisi mutta taitaa heilläkin olla kumppanille muitakin kriteerejä kuin sama seksuaalinen suuntautuneisuus.

1 tykkäys

Eikä pidäkään löytyä. En näe homoille ja transuille ja muille vastaaville sijaa kristillisessä seurakunnassa. Jos avoimesti sellainen henkilö tulisi omaan seurakuntaani, niin ilmoittaisin hyvin pian eroavani ao. seurakunnan jåsenyydestä. Ei Jeesuskaan sanonut sille kaivolla tapaamalleen naiselle, että tervetuloa jengiin, jatka vaan samaan malliin.

Yksilöiden valintoja korostavassa viitekehyksessä asia voi mennä noin. Sellaisesta viitekehyksessä kasvaneiden on hirveän vaikea usein edes koittaa ymmärtää, miten ajattelu menee ihan toisenlaisessa kulttuurisessa viitekehyksessä, kuten sellaisessa ympäristössä, jossa puolison valinnassa keskeisessä asemassa ovat ihan muut. Olen siinä käsityksessä, että esimerkiksi juuri moonilaisuudessa puolison valinnan saattaa tehdä muukin henkilö kuin puolisoiksi tulevat itse. Vähän samaan tapaan kuin eräissä kulttuureissa vanhemmat yhä nykyäänkin ovat keskeisessä asemassa lapsensa puolison valinnan kannalta.

Aiempi kommenttini oli siis vastaus aiheelliseen huomioon, että muissakin ryhmissä pareja muodostuu paljon yhteisön sisällä. Siitä olin ihan samaa mieltä, että yleisestikin ottaen pareja muodostuu paljon samanlaisia arvoja omaavien ja yhteisestä uskonnollisesta taustasta tulevien kesken. Mutta se on nähdäkseni kuitenkin eri asia kuin se, mistä kirjoitin: “Moonilaisuudessa pareja on pyritty aivan erityisellä tavalla muodostamaan yhteisön sisältä määräämällä yksin eläviä muodostamaan perheen yhteisön johdon valitseman toisen yhteisön jäsenen kanssa.” ja johon liittyen siteerasin myös uutista, jossa luki: “Osa avioliitoista on itse Moonin järjestämiä, eivätkä kaikki parit ole edes tavanneet toisiaan ennen häitä.” Silloin kun käytössä on myös ulkopuolista järjestelyä puolisoiden valinnassa, asiat eivät automaattisesti mene tavanomaisten parinvalinnan todennäköisyyksien mukaan. Sellaisen tilanteen vallitessa pienestäkin yhteisöstä voi löytyä helpommin pareja.

1 tykkäys

Meikä on biseksuaali. Haluatteko seurakuntaan uusia jäseniä? :innocent:

2 tykkäystä

Sähän oot vaaraksi kaikille: sekä hameväelle että kaksilahkeisille!

1 tykkäys

Kirkko ratkaisee tämänkin ongelman! Seksi ennen avioliittoa on syntiä ja olen naimaton. Ei siis hätää.

3 tykkäystä

Mitä tuo tarkoittaa? Nimittäin ihan käytännössä? Pään sisällähän ihmiset voivat olla ihan mitä tahansa hassuja… Oikeasti mielenkiintoinen aihe… Kun itse olen 100% streitti… Olen tullut siihen tulokseen, että näinä päivinä on oikeasti ihan pakko yrittää ymmärtää näitä seksuaalisia erikoisuuksia. Ja en siis ole tuomiohengessä vaan yritän ymmärtää.

Laita privaa jos oikeasti kiinnostaa. Lainattu viesti oli liian herkullinen tilaisuus tökkiä, mutta ei minulla ole mitään tarvetta avautua muuten.

Vielä tuohon otsikoissa olleeseen lasten sieppaamisjuttuun ja sen uskonnolliseen taustaan.

Nyt vanhin lapsista on tullut ilmeisesti esiin tunnetulla keskustelufoorumilla. Kommentoi tapahtunutta ja lahkon nimikin tulee esiin. Sopisi kyllä aika- ja jäsenmäärästä annettuihin isän väitteisiin.

Enpäs muistanut tämän olemassaoloa:

1 tykkäys