Kysymykset alueisiin ja aiheisiin liittyen

Halusin perustaa ketjun jossa voidaan kysyä, minne alueelle jokin mielessä oleva ketju kannattaisi perustaa ja että kannattaako perustaa ollenkaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon.

Paljon mieluummin pieni harkinta ensin kuin moderaattoreiden split ja heiva ja muoks välittömästi

Olkoon tämä sitten sellainen ketju.

Haluaisin perustaa kriittisehkön ketjun joko nimellä “Sementoidut selitykset” tai “Vakiintuneiden tulkintojen kritiikki”. Minne perustan ja onko vinkkejä? Samaan ketjuun rimpsu kritiikkejä on varmaan ihan OK?

Kriittiselle osastolle.

Tässä esitys aloitusviestiksi:
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella sellaisista selityksistä, joita kristityt tai teologit lähes automaattisesti ja ajattelematta heittävät erilaisiin kysymyksiin, jotakuinkin miettimättä itse kysymystä tai asiaa sen eri puolilta. Tämän ketjun tarkoituksena on tarkastella erilaisia selityksiä ja katsoa, voiko niiden seuraantoa mitenkään keskeyttää, t.s. ovatko selitykset todellakin sementissä vai eivät.

1 tykkäys

@Silvanus Onko Luterilainen vanhurskauttamisoppi -ketju entinen Rakkauden kaksoiskäsky -ketju?

Aloitan vakiintuneiden tulkintojen kritiikin ehkä myöhemmin. Minulla ei ole juuri nyt paukkuja siihen ja jotenkin en löydä edes motivaatiota, sillä olen tällä foorumilla aistinut ylipäätänsä enemmän tuoreita ja virkistäviä ajatuksia kuin U&E -foorumilla. Lienekö syynä se, että täällä ei ole johdossa puisevahko Luther-säätiö? En tiedä.

Mietin, pitäisikö täällä olla “Kysymyksiä ja vastauksia” -osio. Kaikki ei välttämättä tarvitse omaa mittavaa ja perusteellista ketjuaan.

Lisäksi kysyn, onko väärin lähinnä mielenkiinnon ja ekumenian lähtökohdista käydä jossain ketjussa läpi luterilaisten, ortodoksien ja katolilaisten eroja? Ei ole tarkoitus eripuraa lietsoa, päinvastoin. Minä koen, että luterilaisuus, ortodoksisuus ja katolilaisuus ovat saman kirkkoruumiin eri osia - eri näkökulmia ja painotuksia samaan asiaan.

1 tykkäys

Tällainen taisi vanhallakin puolella olla, ja kelpaisi mielestäni hyvin tännekin! Se pienentää kysymisen kynnystä, ja tarvittaessa pitkälle jatkuvat keskustelut voitaisiin sitten erottaa tuosta ketjusta omaksi ketjuikseen. Ensimmäinen pienemmän kysymyksen keksivä perustakoot halutessaan ehtiessään ketjun vapaasti :wink:

Veikkaisin, että erot nousevat täällä varmaan luonnostaankin keskustelujen aikana esiin, mutta erityyppisiä eroja käsitteleviä ketjuja voi perustaa jos kiinnostusta keskustelunavauksen laatimiseen löytyy - yhteen ketjuun kaikki erot eivät kyllä varmaan mahdu :smiley: Mutta esim. paavin asema, Raamatun lukutapa, liturgian luonne ja merkitys yms. eri kirkkokuntien näkövinkkeleistä ovat kaikki kelpoja keskustelunaiheita.

2 tykkäystä

Teemmekö Uskonnollinen keskustelu -alueelle Lyhyet kysymykset -alueen?

1 tykkäys

Tein sellaisen. Kokeillaan, miten toimii!

Kysymys: käyttäjien puolella on nyt Kysy mitä vain -ketju, jonka on käsittääkseni tarkoitus sisältää pieniä uskontoaiheisia kysymyksiä. Kun näille on nyt oma keskustelualueensa, voisi tuon ketjun siirtää sinne, mutta aloitusviestissä @Sinituuli lainasi @anon81097962:n käyttäjien puolelle kirjoittamaa viestiä, eikä sitä siis suoraan voi julkiselle puolelle siirtää, ellei se asianosaisille sovi. Sopiiko ketjun siirto sellaisena tai muokattuna?

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta siirto sopii minulle. Toisaalta Sinituulin kokonaisuudessaan lainaamassa viestissäni on lievästi provokatiivisia ilmaisuja. Ehkä sen voisi muokata niin, että jäljelle jää vain neutraali kysymys papin pukeutumisetiketistä.

Hei! Itsekin ajattelin laittaa viestin ensin yleiselle puolelle, mutta koska lainasin Michelangelin tekstiä, joka oli suljetulla puolella, niin siksi laitoin tämänkin suljetulle puolelle.

Minun puolestani voit siirtää aloituksen yleiselle puolelle ja vaikka jättää siitä kokonaan pois lainauksen.

Ketju siirretty Lyhyitä kysymyksiä -osioon (lainaus poistettu) :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuntuu höpsöltä laittaa oma ketju suhteellisen pienille uutisille, kuten tuo ehtookello-ketju. Monia uutisia on jäänyt laittamatta sen vuoksi, etteivät ne tunnu ketjun arvoisilta. On ikävä pikku-uutisketjua.

Ajankohtaista-alue on juuri tarkoitettu pienille asioille. Suuret asiat käsitellään Uskonnollinen keskustelu -alueella.

1 tykkäys

Tässä jutussa Cymppis on oikeassa. Eli ex-foorumilla sai ketjuun heittää rukouspyyntöjen lisäksi rukouksia, mainintoja siitä että rukoilee ynnä muuta sellaista. Mutta olen itse sitä mieltä, että täällä nuo voisi pitää erillään. Eli rukouspyyntöketju pidettäisiin vain rukouspyyntöjen esittämisen paikkana, eikä sinne lisättäisi mitään muuta. Esirukouksia rukoillaan joka tapauksessa muualla kuin foorumilla, joten niiden kirjoittaminen ei ole tarpeen. Toki kirjoittamista voi myös puolustaa ihan järkevillä argumenteilla, mutta silti pidän parempana että niille tarvittaessa varataan toinen ketju.

1 tykkäys

Olen muutaman kerran postaillut ajankohtaiselle alueelle ihan vain nice to know-uutisia, mitkä eivät herätä keskustelua, mutta jotka kiinnostanevat palstalaisia. Haittaakohan tuo mitään? Nähdäkseni Suomessa on kyllä tilausta laajemmalle uskonnolliselle kv-uutisvirralle, mutta en ole varma, onko tämä palsta oikea foorumi sille.

Minun mielestäni uskonnollinen uutinen voi olla tuolla alueella. Niitä vartenhan se on tarkoitettu.

1 tykkäys

En mielelläni aloita uutta ketjua, mutta luterilaisesta jumalanpalveluksesta en kertakaikkiaan löytänyt ketjua, johon olisin kirjoittanut. Jos joku ylläpitäjistä löytää paremman ketjun ja siirtää kirjoituksen sinne, niin pyydän jo valmiiksi anteeksi sitä vaivaa, mikä siitä koituu.

Käsitelläänkö tuossa ketjussa evlut jumalanpalvelusta vai evlut saarnoja?