Aiheesta taisi olla joku ketju, mutta ei äkkiseltään löytynyt. No, vastataan tänne.
Myös muista kirkkokunnista tulevien käännynnäisten kastaminen on edelleen ymmärtääkseni voimassa osassa ortodoksista maailma. Athos ja Serbia tulee ekana mieleen. Suurimmassa osassa ortodoksista maailmaa jo kristittyjä käännynnäisiä ei kasteta. Nämä vastaanotetaan protestanttien kohdalla mirhavoitelun, ripin ja ehtoollisen kautta ja ymmärtääkseni katolilaisten kohdalla joskus “vain” ripin ja ehtoollisen kautta. Suomessa voidellaan ymmärtääkseni myös katolilaiset.
"Uudelleen"kastamisen ajatus palautuu siihen, että ortodoksisessa teologiassa sakramentteja on vain Kirkossa. Koska ortodoksit ajattelevat, että Ortodoksinen kirkko on yhtä kuin yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen kirkko, käännynnäisten kastaminen koetaan tarpeelliseksi, koska Kirkon ulkopuolella ei ole Jumalan armoa välittäviä sakramentteja. Ja huom, nimenomaan sakramentteja. Kukaan ei ainakaan minun tietääkseni ajattele, että Jumala ei toimisi myös ei-ortodoksien parissa.
Kysymys on siis kirkko-opillisesta erosta.
EDIT: No löytyihän se ketjukin: