Elisabet:
Tämä on yksi niistä asioista, minkä koin jotenkin epäreiluna itseäni kohtaan. Mikäli nyt oikein muistan, olikohan ilmaisu jotenkin sellainen, että “seurakunta on kutsunut itselleen paimenen”. Minähän menin ikään kuin valmiiseen seurakuntaan, mutta kun yritin kysellä ketkä heistä ovat kutsuneet sen pastorin, en saanut keneltäkään vastausta.
LHPK ei lähetä jonnekin mielivaltaisesti vain pappeja. Kyllä seurakuntalaiset paikkakunnalla ovat olleet aina kutsumassa tai pyytämässä pastoria. Prosessi on ollut usein seuraava. Seurakuntalaiset ovat järjestäytyneet, ja pyytänet LHPK:lta (ennen 2013 Luther-säätiöltä) pastoria ja on yhdessä katsottu, kuka sopisi pastoriksi ja löytyykö sellaista pastoria, joka on halukas tulemaan ko. paikkakunnalle. Papit (tai valmistuvat teologian opiskelijat) ovat käyneet saarnaamassa. Sen jälkeen seurakunnat ovat kutsuneet. Jos joku on tullut myöhemmin seurakuntaan, niin ei hän tietenkään ole voinut olla kutsumassa. Monet seurakunnat ovat jo yli kymmenen vuotta olleet olemassa. Monesti toiminta on alkanut tai on järjestäydytty, kun ihmisiä on ollut 15-20. Nyt suurimmissa seurakunnissa on jo yli 200 jäsentä ja järjestäytymisistä on vuosia, joten ei kaikki voineetkaan olla läsnä silloin kuin pastoria alun perin kutsuttiin.
Anskutin:
En ole aiemmin ajatellut LS-LHPK-kuvion taloudellisia kytköksiä. Ulkopuolisen taviksen näkökulmasta on käynyt niin, että sama toiminta jatkuu eri nimen alla, Säätiön nimi on muuttunut Lähetyshiippakunnaksi…
Taloudellisesti epämääräinen taho voi järjestää opillisesti täysin ongelmatonta toimintaa, ja päinvastoin.
LHPK taustayhteisönä, ovat Luther-säätiö, Vakka-Suomen luterilainen jumalanpalvelusyhdistys, ja Rauman luterilainen jumalanpalvelusyhdistys. (Tietoa Lähetyshiippakunnasta - Lähetyshiippakunta)
LHPK.:n kautta tapahtuu kaikki hengellinen toiminta. Kustannukset ja menot kanavoidaan taustayhteisöjen kautta. Käytännössä lähes kaikki rahat menevät patoreiden palkkoihin, jotka eivät ole kovin suuria, mutta palkattua väkeä on n. 25 ml. dekaani, ja toimistosihteeri. Eläkepapit tekevät työtä vapaa-ehtoispohjalta ja heille maksetaan vain jumalanpalveluksiin liittyvistä matkustamisista aiheutuvia kulunkorvauksia. Sitten kuluja on tilojen vuokrista, kirjojen kustantamisesta, lehden toimittamisesta ja pappien koulutuksesta. Lisäksi tuetaan joitakin lähetyskohteita Afrikassa ja Asiassa (Lähetys - Lähetyshiippakunta).
Patentti- ja rekisterihallituksesta tai LHPK:n kansliasta saa kyllä kaikki tiedot, jos joku haluaa. Itse en jaksa niitä lähteä kaivelemaan. Patentti – ja rekisterihallitus on ollut hyvin tarkka säätiöiden osalta, koska poliittiset puolueet ovat käyttäneet niitä väärin mm. vaalirahoituksissa. Tiedän, että mm. LS-toimintaa ja rahojen käyttöä on tutkittu hyvinkin tarkasti, eikä väärinkäytöksiä ole havaittu. Budjetteja ja rahoitusta saa siitä kiinnostunut kyllä tutkia ja kertoa missä menee pieleen ja mitä on korjattava tai onko peräti väärinkäytöksiä, mutta silloin pitää lyödä faktaa pöytään, eikä vain syytellä ”taloudellisesti epämääräiseksi tahoksi.”
Luther-säätiön hallitukseen kuuluvat piispa ja dekaani, sekä LHPK:n vastuunkantajia eri seurakunnista, joten sikäli LS-hallituksessa tehdyt päätökset ovat linjassa LHPK:n toiminnan kanssa. LHPK:n kokonaisbudjetti on tietääkseni vähän reilu miljoona €. (Vuosikirjoista löytyy myös tilastotietoa: http://www.lhpk.fi/category/vuosikirjat/.)
timo k:
Ketkä ovat seurakuntalaisia LHPK:ssa? Mikä on lähetyshiippakuntalainen seurakunta? Miten lähetyshiippakunnan seurakuntaan liitytään? Mistä voi tarkistaa, että onko LHPK-seurakunnan jäsen vai ei? Seurakunnilla on ilmeisesti jonkinlaiset jäsenrekisterit, joista nähdään, että kuka on seurakunnan jäsen ja kuka ei? Jos ei ole, niin jako seurakuntalaisiin ja “muihin” ei ole mielekäs.
En tiedä, miten asia sitten pitäisi ilmaista. Jos kutsun ystävän esim. timo k.n seurakuntamme messuun, niin hän ei siinä mielessä ole seurakuntalainen, että hän ei ole liittynyt seurakunnan jäseneksi. Teologisessa mielessä tietenkin kaikki mesussa läsnä olevat kuuluvat seurakuntaan. Kun tässä nyt kuitenkin on keskusteltu seurakunnasta ja jäsenyydestä, niin jotenkinhan se erottelu pitää keskustelussa tuoda ilmi. LHPK:n messuun ovat tietenkin kaikki tervetulleita.
Pääosa messussa kävijöistä on jäseniä, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka käyvät messussa, mutta eivät ole liittyneet jäseniksi. Moni on myös evlut. kirkon jäsen, eikä ketään pakoteta liittymään. Tämän takia joissakin seurakunnissa on keskimäärin enemmän messuun osallistujia, kuin seurakunnan jäseneksi liittyneitä.
Jäseneksi liitytään siten, että tekee kirjallisen anomuksen. Anomuspohjan saa pastorilta. Pastori keskustelee tämän jälkeen seurakuntalaisen kanssa. (Hän varmistuu siitä, että henkilö on kastettu ja että hakemus on jätetty myös tositarkoituksella. Samalla pastori tutustuu uuteen seurakuntalaiseen.) Tämän jälkeen pastori esittää seurakunnan hallitukselle, että hakija hyväksytään seurakunnan jäseneksi. Hallitus yhdessä pastorin kanssa hyväksyy jäsenyyden. Seurakunnasta voi erota milloin vaan jättämällä kirjallisen eroilmoituksen seurakunnan hallitukselle tai pastorille. Näin ainakin meidän seurakunnassa.
Lähetyshippakunnan sivuilla on kerrottu avoimesti toiminnasta ja satoja saarnoja ja opetuksia voi sieltä myös kuunnella. Sitä kautta voi muodostaa itsellänsä kuvan miten asiat ovat.