Lähetyshiippakunnan kuulumisia

Käsittääkseni Kotimaa jakaa määrättyjä artikkeleja ihan mainostarkoituksessa. Ei kaikki voittavat tässä.

2 tykkäystä

Mukavan sovinnollinen teksti.

5 tykkäystä

Tuossa haastattelussa on myös hiippakuntasihteeri Sami Niemen kommenttia rahaliikenteestä, jota täälläkin on puitu.

"– Wille mielestäni aivan oikein näkee organisaatiomme haasteen, kun yhtäältä Luther-säätiö vastaa taloudesta ja toisaalta Lähetyshiippakunta hengellisestä toiminnasta. Tämä on kyllä tiedostettu ja siitä on paljon puhuttu. Toistaiseksi parempaa mallia ei ole yhdessä löydetty, sillä hiippakunnan järjestäytyminen rekisteröimättömäksi yhdistykseksi pakottaa nykyisenlaiseen kaksoisrakenteeseen. Rakennetta kuitenkin kehitetään jatkuvasti. Seurakunnat ovat itse halunneet pitää taloudenhoidon keskitetysti säätiössä, hiippakuntasihteeri Sami Niemi toteaa.

Sain tällaisen ansiomerkin tuosta Kotimaan linkistä: https://uskojarukous.fi/badges/28/suosittu-linkki

Foorumin viidestä suosituimmasta linkistä kolme on tästä ketjusta. Tällä ketjulla on nopean tarkastelun jälkeen puuhastelu-ketjun jälkeen toiseksi eniten katseluja.

Lähetyshiippakunnan kuulumiset siis selvästi kiinnostavat, vaikka niin moni lähetyshiippakuntalainen ei täällä enää kirjoitakaan.

1 tykkäys

Willeh antoi meikäläiselle aika monta banaania Usko ja Elämä-palstalla ja nyt sitten tällainen päätös Willeltä. No, hänen päätöstään pitää kyllä kunnioittaa. Jos ei voi seistä sen takana mitä julistaa niin pitää olla rehellinen kuulijakunnalleen. Itselleni jäi epäselväksi, että onko Wille luopunut uskosta, vai onko hän vain halukas siirtymään LHPK:stä Suomen EV.LUT-kirkkoon?

1 tykkäys

[quote=“vilhelm, post:390, topic:451, full:true”]Itselleni jäi epäselväksi, että onko Wille luopunut uskosta, vai onko hän vain halukas siirtymään LHPK:stä Suomen EV.LUT-kirkkoon?
[/quote]

Antoiko tekstissä yhtään mikään ymmärtää, että kyseessä olisi uskosta luopuminen? Minä en nähnyt edes vihjeitä sellaisesta.

3 tykkäystä

Jutussa ei erikseen kielletty sitä. Tämä tietenkin asettaa asian epäilyksenalaiseksi. Olennaista ei ole se mitä sanotaan, vaan mitä päivänselvästi lukee rivien välissä.

Olen myös vähän pettynyt, että asian psykologisointi ei ole lähtenyt käyntiin ollenkaan. Kritiikki autoritäärisyydestä kumpuaa siitä, että Wille ei saanut itse olla päättämässä kaikesta ja kritiikki taloudellisista järjestelyistä kumpuaa siitä, että tämä ei saanut täysipäistä vakivirkaa. Kyse on siis katkeruudesta.

2 tykkäystä

Tai ehkä hän ei Lhpk:ssa päässyt riittävästi sortamaan naisia? Eli se maininta, että siellä ei yleisestä mielikuvasta huolimatta olla naisvihamielisiä, olikin valitusta!?

8 tykkäystä

Hyvä ja tarpeellinen huomio. Tämä näyttää myös pettyneen, että seurakunnassa ei ollut tarpeeksi ryyppyseuraa. Jutussahan tämä tuhahtaa, että seurakuntaan ei kärrätty juoppoja kadulta.

7 tykkäystä

En kyllä hakemallakaan löydä artikkelista mitään vinkkiä siihen suuntaan, ettäkö Huuskonen olisi ryhtymässä jonkin muun kuin kristillisen uskontokunnan äänitorveksi. Toki tämä peliliike LHPK:n suhteen ei ollut ihan se maailman isoin yllätys. Tiedä sitten viekö hänen tiensä jatkossa (takaisin) ev.lut. kirkkoon ja vaikkapa arkkipiispan esikuntaan. Ja itseasiassa itseäni ei se edes liiemmälti kiinnosta. Itsehän tiensä valitsee.

En muista tarkkaan, miten paperiversiossa oli, mutta muistaakseni Wille piti ajatusta kansankirkkoon palaamisesta vaikeana, sillä oli itse eronnut ainakin osin arkkipiispan vuoksi. Ei tainnut asiaa mahdottomana pitää, mutta ei myöskään itsestäänselvyytenä.

Teksti kun ei antanut yhtään mitään selvyyttä mihinkään muuhun kuin, että Wille ei ollut tyytyväinen ja Wille lähti. Jos on jotain tarkempaa tietoa, niin älä panttaa sitä.

Tarkoitatko, että kun joku ei ole tyytyväinen seurakuntaansa niin on syytä olettaa uskosta luopuminen?

1 tykkäys

Johan täällä on syyt paljastettu. Vallanhimo, katkeruus, naisviha ja alkoholismi. Se Kotimaan juttu on vain savuverho.

Huomiosi on kyllä sinänsä hyvä. Jos esittää jotain, ihan mitä tahansa, kriittistä uskonyhteisöstään, on syytä epäillä uskosta luopumista. Kaveria aikoinaan epäiltiin eräässä toisessa uskonyhteisössä lankeemusta seksuaalialueella, kun tämä ei puhunut kielillä. Minusta tällainen spekulointi ja huhujen levittäminen ovat sellaisia rakentavia keinoja keskustella asiasta.

4 tykkäystä

Minäkään en puhu kielillä. Ei kun puhunpas. Mutta se on taatusti feikkiä. Eli minulla olisi hyvä sauma päästä puhumaan seksistä johonkin tällaiseen uskonyhteisöön. Ennustan, että hetken kuluttua he pakenevat paikalta siteeraten sitä kohtaa, jossa kaikki eivät suinkaan puhu kielillä.

Nyt harmittaa, etten ole koskaan joutunut tuollaisen selityksen kohteeksi. Niin ja aikaisemmin olisin varmaan vain alkanut riitelemään kielilläpuhumisesta, enkä millään olisi oivaltanut tätä toista mahdollisuutta. Onneksi ikä tuo malttia.

Realistisesti ajattelen, että Wille on joutunut jonkinlaiselle “ei kenenkään maalle”, missä mikään liike ei varsinaisesti tunnu kodilta. Olen viime viikkojen aikana kehittänyt Voegelinin ajatusten pohjalta jonkinlaisen “ahdistuksen teologian”. Varmasti sellainen on ollut olemassa UT:n ajoista lähtien, ja vielä varmemmin Kierkegaard ei tuonut siihen yhtään mitään uutta (vaan korkeintaan sekoitti pakkaa, josta siinä vaiheessa puuttui jo keskeisiä kortteja), mutta on silti hienoa keksiä sellainen ihan itse.

Eli “ei kenenkään maalla” kestää sitä paremmin asua, mitä paremmin on kartalla. Ensin meinasin sanoa, että jos Wille saisi speksata mieleisensä liikkeen tai kristinuskon, niin minä tuskin tykkäisin siitä, koska 1) olen kuitenkin mieltynyt siihen sopivaan määrään “oikeassa olemista”, mitä LHPK:n piirissä harrastetaan - vaikka soisin heidän olevan oikeassa aavistuksen eri asioista - ja 2) kuvittelen käsittäneeni, että Wille ei siitä lämmennyt. Mutta nyt mietin, että hän saattaa olla kokemassa ainutlaatuista löytöretkeä.

1 tykkäys

Ei ainakaan minun lhpk seurakuntani paimen opeta noin

2 tykkäystä

No tämäkään ei kyllä pidä paikkaansa minun lhpk:n seurakunnassani. Kylläkin eri paikkakunnalla. Ja tämä on ensikäden tietoa :roll_eyes:

2 tykkäystä

Ei niin. Se löytyy myös ehkä SLEYstä ja ehkä Stalkkereilta. Kyllä on suvaitsevaista.

Sinänsä olen itse oman kirkkoni suhteen vielä the Säätiötäkin nurkkakuntaisempi enkä säikähdä nuivailua. Mutta hassu apologia on hassua. Kyllähän tunnustuksellinen luterilaisuus on aika nuivaa suhteessa muihin luterilaisuuden muotoihinkin. Tämä on ihan ok minusta, mutta se tulee myöntää ääneen.

2 tykkäystä

Lähetyshiippakunnassa saa myös itse päättää miten paljon antaa ja milloin. Ei viedä köyhältä eläkeläismummolta viimeisiä.

1 tykkäys

Mulla on kokemuksia toisenlaisesta. Vuosikokouksessa sanottiin rahasumma, minkä verran enemmän pitäisi nyt sitten jatkossa laittaa kolehtiin, jotta saisimme pitää sen pastorin. Tämä oli yksi niistä asioista, mikä oli vaikuttamassa siihen, että meidän perheessä punnittiin, mihin kirkkoon vähäiset rahamme kannetaan. Bensakuluineen, autolainajärjestelyineen ei sitten lopulta ollut ihan pikkujuttu rahallisesti sekään, että olisin jatkanut käyntiä toisen kaupungin Lähetyshiippakuntamessuissa. Mutta painavampia seikkoja olivat toki muut kuin tämä yksittäinen asia. Wille Huuskonen on kertonut niistä. Voin yhtyä siihen mitä hän kertoo. Samanlaisen vaikutelman olen saanut itsekin asioista.

3 tykkäystä