LHPK:n pastori eroaa

Mikähän mahtas olla syynä Harrilla? Epäilen vankasti Matti Väisäsen kastekäsitystä jonka kanssa Huovinen on kontroversissa Väisäsen kanssa. Onhan Huovisen Harrin setä Eero Huovinen entinen dogmatiikan professori Helsingin yliopistosta, joka torjui Väisäsen kasteopin jo ennen kuin Väisänen oli kirjoittanut ensimmäistäkään kastekirjaansa. Mutta odotamme lisätietoja.

Facebookissa on siteerattu Huovisen omaa eroilmoitusta, jossa lausutaan esim.:

Sekä varhaiskristillisen teologian tutkijana että pastoraalisen työkokemukseni myötä olen tullut vakuuttuneeksi, etten voi selkeällä omallatunnolla ohjata tai tukea seurakuntalaisia yksinomaan luterilaisen uskonopin keinoin.

Eli en usko, että tässä on kyse mistään välirikosta Väisäsen kasteteologian kanssa, vaan jostain syväluotaavammasta.

2 tykkäystä

Minun mielestäni tämä on riittävän syväluotaavaa, ainakin perustava ero luterilaiseen tunnustukseen nähden tulee esille Väisäsen tekstissä Huoviselle.

1 tykkäys

Turhaa spekulointia tässä vaiheessa. Eiköhän ne eron syyt tule esille ennemmin tai myöhemmin.

Tarkoitan sitä, että Huovinen itse sanoo ettei voi työssään sitoutua pelkästään luterilaiseen uskonoppiin, ja siis tämä selvästi siinä mielessä, ettei hän enää itse usko sen mukaisesti. En ymmärrä, miten tämä voisi liittyä Väisäsen kasteopetuksiin.

2 tykkäystä

No odotellaan Harrin itsensä selontetekoa.

Rakoilemistahan se on jos pastori eroaa, mutta olen pahoillani jos sinä näet asian toisin. Muokkasin kuitenkin tuota otsikkoa vähän.

Onhan se, tosin nyt näyttää ainakin toistaiseksi olevan kyse yhden pastorin lähdöstä eikä laajemmasta ilmiöstä. Aika näyttää onko tällä laajempaa merkitystä LHPK:lle vai ei, lähtihän aiemmin Tölli katoliseen kirkkoon, en tiedä vaikuttiko se myös maallikoihin.

(Henkilökohtaisesti arvelen, että Huovista saattaa kutsua ns. idän pikajuna, mutta aika näyttää ja voin olla tietty väärässäkin.)

1 tykkäys

Onhan se mahdollista Harrin taustaan nähden, mutta kuten totesin, odotellaan.

Myös Huuskonen lopetti. Willeh siis.
Koki ylivoimaiseksi paineet olla riittävän hyvä pappi Lhpk:ssa. Toivottavasti muistan ja muotoilen suunnilleen oikein.

Kaiken kaikkiaan Lhpk on levinnyt todella nopeasti ympäri maan. En olisi uskonut, pakko myöntää.

On selvää että näitä pois lähtöjäkin tulee, mutta ei tuon kirkon tulevaisuus niin huonolta kokonaan näytä. Hieman samantyyppistä korkeaa vaatimustasoa asettaa papeille kuin pienet luterilaiset - ja muut ? - kirkot yleensäkin. Isoissa ja vanhoissa kirkoissa lienee enemmän tilaa hiukan hauraammille ja “tavallisille” papeille. Rivissä ja ilman liian suuria vastuita. Toisaalta meillä esimerkiksi on liian suurikin väljyys siinä mitä kukin pappi saa tehdä ja puhua.

Totta!

Joh 3:34: “Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.”

Niin, tuonne toisaalta hakeutuu papeiksi ehkä keskimäärin enemmän sellaisia, joilla itselläänkin korkeat ihanteet ja tavoitteet ja saattavat huomaamattaan itsekin asettaa rimaa liian korkealle. Toisaalta moni on joutunut hyvin varhaisesta asti pioneerityöhön, paimentamaan uutena pastorina uusia seurakuntia ja ehkä perustamaan uusia pitkien ajomatkojen päähän. On siellä varmasti ollut uupumustakin, siitä kielii monen vastuupastorin siirtyminen oto-pastoreiksi.

Silti LHPK on edelleen menestystarina monella tapaa ja kokonaan lähteneet pastorit hyvin pieni joukko. Toisaalta sen pitäisi rohjeta selvittää syitä sekä lähtemisiin että otoksi siirtymisiin, sillä muuten nämä ilmiöt voivat paisua ja koitua kohtalokkaiksi koko LHPK:lle.

2 tykkäystä

Veikkaan, että hän tekee “Mikniukset”. Jos niin käy, se olisi vain luonnollinen jatkumo patristiikan harrastuneisuudelle.

3 tykkäystä

Yhtään asiaa tuntematta ajattelen, että rohkea ja suoraselkäinen teko Harrilta. Tässäkin maassa lienee paljon eri kirkkokunnissa pastoreita, jotka eivät usko ja tunnusta kirkkonsa uskoa. Silti roikkuvat virassaan, koska raha. Seuraukset seurakuntien elämässä ovat sitten nähtävillä. Herra hyvin Huovisen perhettä johtakoon.

2 tykkäystä

Tuo on hyvin paljastava kommentti Huoviselta. Hän on patristiikan tuntija. Jos perehtyy kirkkoisiin ja siihen, millaisia lääkkeitä he ovat hengellisiin ongelmiin neuvoneet (paasto, kunnioitusmatkat, rukoussäännöt, esirukouksien pyytäminen pyhiltä ym.), niin sen jälkeen voi olla vaikea tyytyä luterilaiseen “mankeliin”, jossa tarjotaan Lutherin tapaan vain lakia ja evankeliumia. Niistä ei ole apua sellaiselle, joka tietää ne jo. Jos tutkimuksissaan jatkuvasti näkee, kuinka pyhien isien ase- ja lääkevarasto on ollut laajempi, voi pidemmän päälle olla vaikeaa perustella itselleen, miksi pitäisi jättää käyttämättä niitä välineitä, joita pyhät isät ovat käyttäneet ja nähneet hyväksi suositella muillekin.

6 tykkäystä

Saanko veikata päinvastaista? Asiasta mitään tietämättä arvaisin katolista kirkkoa. Mitään hyvää perustelua minulla ei kylläkään tähän ole, mutta saahan sitä arvata. Tavallaan outoja vetoja niin Mikniukselta, siltä yhdeltä Raamattuopiston pastorilta, jonka nimeä en nyt saa mieleeni ja nyt Huoviselta. Tosin en häntäkään yhtään tunne.

2 tykkäystä

SRO:n katolilaiseksi kääntynyt on Juho Sankamo, hänellähän on Radio Deillä nykyään oma Katolinen vartti -ohjelmansa. Lisäksi LHPK:sta katolilaiseksi kääntyi vanhoillislestadiolaisuudesta LHPK:hon tullut Jaakko Tölli, siellä on ollut pientä virtaa Roomaan. Bergmanin lisäksi Dani Puolimatka, Tapio Puolimatkan poika, kääntyi ortodoksiksi. On noita pappiskäännynnäisiä katolilaisuuteen kansankirkollisista piireistäkin.

Minä luulen jollain tapaa ymmärtäväni näitä ratkaisuja, vaikken olekaan samaan päätynyt. Kiinnostaisi kyllä tietää mistä ajatuksesi Huovisen suhteen, itselläni on vahva käsitys että jos hän jompaankumpaan menee niin ortodoksiseen. Mutta aika näyttää.

Roomaan suuntasivat ymmärtääkseni myös Sleyn entinen talousjohtaja Heikki Kymäläinen puolisoineen, sekä Sleyssä ja Kansanlähetyksessä työskennellyt TM Henri Haataja.

3 tykkäystä

Ihan puhdas arvaus Huovisen suhteen, kuten edellä jo sanoin. Sankamo tosiaan oli tuo Sro:n pastori ja sitä kyllä ennakoi jo edellisinä Hengellisiä syventymispäivinä pidetty oudohko puhe tekojen tarvitsemisesta vanhurskautuksen yhteydessä. Oikein särähti korvaan tuolloin.

Itse en pidä siirtymistä protestanttisesta kirkkokunnasta pois kovin suotavana, vaikka jotenkin olenkin sympatiseerannut katolista kirkkoa varsinkin aiemmin, en enää. Siirtyisi Huovinen vaikka jonnekin muualle, kuin kat/ort-kirkkoon, mutta se taitaa olla turha toivo.

Kymäläisestä tiesin, mutta Haatajasta en ollut kuullut. Kiitos tiedosta. Minä luettelin äsken vakn pappeja, maallikoita tiedän montakin.