Esimerkiksi tämä kappale ei ole suosikkini:
Halleluja, tunnet sydämeni,
halleluja, kuulet rukoukseni.
Tänään avaan sinulle lukot sisimpääni.
Eteesi tuon alttarille tuhat unelmaani,
tahdon luottaa viisauteesi, käsivarsiisi, ne kantaa. Heittäytyä rakkauteesi,
tahdot parasta vain antaa,
kuin isä lapsilleen.
Voin toki olla ylikriittinen tai sitten jopa ihan perkeleestä, enkä siksi osaa herkistyä hartauteen tämän tekstin äärellä. Mielestäni tässä ei ole kyllä mitään mistään kristinuskon perusasioista: synnistä, sovituksesta, rististä jne.
Toki hyvällä tahdolla voidaan ajatella, että nuo “tuhat unelmaa” tuodaan täysin Jumalan arvioitaviksi ja ollaan valmiit niistä täysin luopumaan ja kuolemaan itselleen, ottamaan ristin ja seuraamaan Jeesusta.
Mutta tällaisena menestysteologisena aikana voi viidesläiseen messuun tulla hyvinkin karismaattisissa piireissä pyörineitä nuoria, jotka lukevat tämän niin, että “Jumala auttaa mua mun elämässäni, saan puolison, työpaikan, opiskelut alkaa sujua. Jumala hoitaa terapeuttisella rakkaudella.”
“Tahdot parasta vain antaa” kohtaan voidaan hyvällä tahdolla ajatella luettavan myös kaikille kristityille kuuluvan kurituksen ja kamppailut. Menestysteologisista tai siitä vaikutteita saaneista porukoista tulevat taas eivät välttämättä tätä tule siihen sisällyttäneeksi.
Laulu kuuluu laulaa tietysti vähintään kahteen kertaan läpi ja lopuksi toistaen viimeisiä rivejä.
Tulee mieleen kyllä vähän tämä mielenkiintoinen artikkeli, josta laitan vain yhden kappaleen tähän alle sen loppupuolelta.
Today many Americans of all ages not only accept a Christianized version of adolescent narcissism, they often celebrate it as authentic spirituality. God, faith, and the church all exist to help me with my problems. Religious institutions are bad; only my personal relationship with Jesus matters. If we believe that a mature faith involves more than good feelings, vague beliefs, and living however we want, we must conclude that juvenilization has revitalized American Christianity at the cost of leaving many individuals mired in spiritual immaturity.
Voidaan toki sanoa, että mitäpä se nyt yksi kappale haittaa, varsinkin kun sanoissa ei ole varsinaisesti mitään opillisesti väärin. Ehkä näinkin, mutta mitäpä kun samankaltaisia kappaleita on samalla kertaa useampia? Tai jos laitetaan vierekkäin viisi vanhaa virttä ja viisi tällaista uutta laulua, niin kyllä ne edelliset vaan ovat yksinkertaisesti parempia ja kasvattavampia.
Pari vuotta sitten tuli käytyä vähän niin kuin pakosta omassa paikallisseurakunnassa ja jäin sitten Jumalanpalvelukseenkin. Naispapin naistenpäivän kunniaksi pitämä saarna oli aikamoinen feministinen pläjäys, eikä siitä oikein mitään hengellistä sisältöä löytynyt. Olin suorastaan järkyttynyt. Sitten kontrastina olikin perinteisiä kunnon virsiä, joissa sanomaa oli yllin kyllin. Sitten omassa viidesläisessä messussa on tilanne joskus päinvastoin: saarna on asiaa ja muut puheet, mutta laulut keskimäärin vähän kevyempiä -toki virsiäkin usein on ja muita hyviä lauluja.