Löysähköjä lauluja Viisikielisessä

Esimerkiksi tämä kappale ei ole suosikkini:

Halleluja, tunnet sydämeni,
halleluja, kuulet rukoukseni.
Tänään avaan sinulle lukot sisimpääni.
Eteesi tuon alttarille tuhat unelmaani,
tahdon luottaa viisauteesi, käsivarsiisi, ne kantaa. Heittäytyä rakkauteesi,
tahdot parasta vain antaa,
kuin isä lapsilleen.

Voin toki olla ylikriittinen tai sitten jopa ihan perkeleestä, enkä siksi osaa herkistyä hartauteen tämän tekstin äärellä. Mielestäni tässä ei ole kyllä mitään mistään kristinuskon perusasioista: synnistä, sovituksesta, rististä jne.

Toki hyvällä tahdolla voidaan ajatella, että nuo “tuhat unelmaa” tuodaan täysin Jumalan arvioitaviksi ja ollaan valmiit niistä täysin luopumaan ja kuolemaan itselleen, ottamaan ristin ja seuraamaan Jeesusta.

Mutta tällaisena menestysteologisena aikana voi viidesläiseen messuun tulla hyvinkin karismaattisissa piireissä pyörineitä nuoria, jotka lukevat tämän niin, että “Jumala auttaa mua mun elämässäni, saan puolison, työpaikan, opiskelut alkaa sujua. Jumala hoitaa terapeuttisella rakkaudella.”

“Tahdot parasta vain antaa” kohtaan voidaan hyvällä tahdolla ajatella luettavan myös kaikille kristityille kuuluvan kurituksen ja kamppailut. Menestysteologisista tai siitä vaikutteita saaneista porukoista tulevat taas eivät välttämättä tätä tule siihen sisällyttäneeksi.

Laulu kuuluu laulaa tietysti vähintään kahteen kertaan läpi ja lopuksi toistaen viimeisiä rivejä.

Tulee mieleen kyllä vähän tämä mielenkiintoinen artikkeli, josta laitan vain yhden kappaleen tähän alle sen loppupuolelta.

Today many Americans of all ages not only accept a Christianized version of adolescent narcissism, they often celebrate it as authentic spirituality. God, faith, and the church all exist to help me with my problems. Religious institutions are bad; only my personal relationship with Jesus matters. If we believe that a mature faith involves more than good feelings, vague beliefs, and living however we want, we must conclude that juvenilization has revitalized American Christianity at the cost of leaving many individuals mired in spiritual immaturity.

Voidaan toki sanoa, että mitäpä se nyt yksi kappale haittaa, varsinkin kun sanoissa ei ole varsinaisesti mitään opillisesti väärin. Ehkä näinkin, mutta mitäpä kun samankaltaisia kappaleita on samalla kertaa useampia? Tai jos laitetaan vierekkäin viisi vanhaa virttä ja viisi tällaista uutta laulua, niin kyllä ne edelliset vaan ovat yksinkertaisesti parempia ja kasvattavampia.

Pari vuotta sitten tuli käytyä vähän niin kuin pakosta omassa paikallisseurakunnassa ja jäin sitten Jumalanpalvelukseenkin. Naispapin naistenpäivän kunniaksi pitämä saarna oli aikamoinen feministinen pläjäys, eikä siitä oikein mitään hengellistä sisältöä löytynyt. Olin suorastaan järkyttynyt. Sitten kontrastina olikin perinteisiä kunnon virsiä, joissa sanomaa oli yllin kyllin. Sitten omassa viidesläisessä messussa on tilanne joskus päinvastoin: saarna on asiaa ja muut puheet, mutta laulut keskimäärin vähän kevyempiä -toki virsiäkin usein on ja muita hyviä lauluja.

1 tykkäys

Minä en tuosta laulusta erityisesti pidä, mutta kyllä se minusta silti ihan raamatullinen on. Se, että yhdessä laulussa ei puhuta synnistä ja sovituksesta ei ole ongelma, vaikka ehdottomasti ongelma on myös se, jos hengellisessä tilaisuudessa niistä ei puhuta lainkaan. Ja ahdistavaa olisi kytätä koko ajan, ettei yhden ainoan laulun ajan saisi olla ihan sitä iloakin Herran edessä.

Moni vanha laulu ja virsi on hyvä, mutta eivät kaikki. Jokunen uudempi on hyvä, mutta turhantarkkaa demonisointiakin pitää välttää.

3 tykkäystä

Oma inhokkini on tällä hetkellä numero 210, Lauluista kaunein.

[details=Sanat]Katselen. Kasvojasi katselen. Katselen. Kasvojasi katselen.
Sinun eteesi polvistun, sinun syliisi painaudun. Katselen, sua Jeesus katselen.

Olet tähdistä kirkkain, olet valoa valtavaa. Olet lauluista kaunein, joka hoitaa ja lohduttaa.
Olet maa, jossa sieluni rauhan saa.

Kuuntelen. Sanojasi kuuntelen. Kuuntelen. Sanojasi kuuntelen.
Sinun eteesi polvistun, sinun syliisi painaudun. Kuuntelen, sua Jeesus kuuntelen.

Olet tähdistä kirkkain, olet valoa valtavaa. Olet lauluista kaunein, joka hoitaa ja lohduttaa.
Olet maa, jossa sieluni rauhan saa.
Olet maa, jossa sieluni rauhan saa.[/details]

Tuo on jotenkin höttöinen, kun säkeistöt on jotain “minä teen sitä ja tätä” ja kertosäkeen Jeesuksesta kertova osuus voisi olla ihan hyvin jostain yleishengellisestä new age -laulusta, tähtivaloa jne.

Tuo Halleluja, tunnet sydämeni oli joskus yksi lemppareistani, kun aloin käydä seurakunnassa. Silloin sen laulaminen ja kuuntelu osui minulla kauteen, jolloin vasta aavistelin ja opettelin ajattelemaan Jumalaa Isänä ja varmaan jotain tunnelukkojakin oli ja muuta joka tuohon biisiin sopii. Myöhemmin tuo on kyllä alkanut tökkiä juuri siitä syystä, että tuosta tulee mieleen sellainen menestysteologinen “Jumala tahtoo toteuttaa unelmiasi” -puhe.

1 tykkäys

Kyllä, tuo 210 on myös yksi vaikeista paloista minulle.

Tuossakin on tuota hoitamista ja lohduttamista. Nekin toki kuuluvat kristitylle.
Mutta näissä Isän sydän -kuvioissa ja muissa korostuu Jumalan rakkaus sellaisena hoitavana voimavirtana ja isäsuhde terapiana. Esimerkiksi Juha Ranta-Ojalan todistus on tyypillinen: Ensin hän oli kuulemma innokas evankelijoija kaduilla nuorten kanssa ja uskonelämä oli kuulemma suorittamista ja tarvetta olla esillä.

Isän sydän- konferenssissa hän sitten lopulta pääsi rukoiltavaksi ja romahti kolmeksi tunniksi lattialle itkemään ja murtumaan. Tässä sitten “uusi ilmestys Jumalasta isänä” (kuten Father Heart Finland kotisivulta selviää) ja Isän rakkauden tulviminen saa sairaan suoritususkovaisuuden loppumaan -ja vaihtumaan ainakin osin retriitteihin ja soukkaukseen Isän rakkaudessa. Ennenkin on oltu kyllä lakihenkisiä/ylpeitä/omavanhurskaita tms., mutta silloin on tehty parannusta tuomalla nämä synteinä Jeesuksen ristille ja toivottavasti ymmärretty syvemmin oma syntisyys ja Jumalan armo.

Isän sydän yms. jutuissa ja monissa näissä lauluissa Jumalan rakkaus muuttuu sellaiseksi terapeuttiseksi ja psykologisoiduksi hoivaksi. Jumala ja Jeesus ovat turhankin läheisiä ja tuttavallisia kavereita. Jumalan pyhyys ja sitä kautta Jeesuksen ristin merkitys heikkenee siksi.

No meni jo ehkä vähän ohi tästä osittain.

Linkki > Vaikea oppi Jumalan rakkaudesta

Yhteinen nimittäjä uudenaikakauden vääristyneelle jumalakuvalle on moraalis-terapeuttinen deismi, jonka sosiologit Christian Smith ja Melinda Lundqvist Smith ovat alla esitetyn viiden pääkohdan mukaan määritelleet. Sitä ennen Timothy Keller on kuvannut ilmiötä kirjassaan rukouksesta (2014) seuraavasti, Carsonin havaintoja muistuttavasti:
Ihmiset länsimaissa haluavat jumalan, joka on rakastava ja anteeksiantava vailla pyhyyttä ja transendenttisuutta. Tutkimukset nuorten ihmisten hengellisestä elämästä paljastavat, sen tähden, heidän rukousista puuttuvan sekä parannuksenteon että ilon saada anteeksi.

Jumalan rakkautta ei enää nähdä yhteydessä Hänen pyhyytensä, ja siksi uusi, harhautunut tunnustuksellisuus sisältää viisi pääkohtaa:

  1. Jonkilainen luoja jumala on olemassa. Se kaitsee maailmaa ja ihmiselämää.
  2. Jumala tahtoo ihmisten olevan hyviä, kivoja ja reiluja toisiaan kohtaan kuten Raamattu ja muut maailman uskonnot pääosin opettavat.
  3. Elämän tarkoitus on tulla onnelliseksi ja tuntea olonsa hyväksi.
  4. Jumala ei välttämättä ole osa ihmisen elämää paitsi ongelmia ratkottaessa.
  5. Hyvät ihmiset pääsevät taivaaseen.
    Isossa osaa herätyskristillisyyttä länsimaissa on meneillään kehitys, jossa Kristuksesta ja hänen saarnaajistaan on tullut johtajuusguruja ja elämäntapa coacheja. Kristinusko on puhdistettu synnittömäksi, pyhyydettömäksi, ristittömäksi ja siten Jumalan rakkaus on kaventunut vain tunteeksi tulla hyväksytyksi sellaisenaan kuin on ilman kuuliaisuutena ja rakkautena vaikuttavaa uskoa.

Kristinusko on moniulotteinen. Yksipuolisuus on pahasta.

2 tykkäystä

Näin. Jotenkin ahdistavaa sellainen ylikriittinen asenne, että kytätään hirveällä tarkkuudella, mitä kaikkia keskeisiä opinkappaleita jossain yksittäisessä laulussa, saarnassa, rukouksessa ym. ei mainita. Aika harvassa tapauksessa on koko kristinuskon sisältö saatu tiivistettyä yhteen lauluun, joten aina jotain jää puuttumaan, mihin sitten voidaan kriittisellä asenteella tarttua. Kuitenkin jos ajatellaan vaikka psalmeja, joita nyt voidaan pitää varsin raamatullisina esimerkkeinä hengellisestä laulusta, niin ei niissäkään kaikissa synnistä ja sovituksesta puhuta. Ja jonkin yksittäisen psalmin erilleen irroittamalla voisi jopa saada yksipuolisen ja vääristyneen kuvan kristinuskosta!

Tätä ei nyt sitten pidä tulkita niin, etteikö @Hullutus kuvailema “terapiakristillisyys” olisi vakava ongelma. Kyllä se on. Kun miehen kanssa silloin tällöin käydään hänen seurakunnassaan Vapaakirkolla, niin usein juuri tämä aihe on sellanen, josta nousee kriittisiä ajatuksia molemmilla. Pääpaino on Jumalan antamassa avussa ajallisiin asioihin ja yleisessä hyväksytyksi tulemisen kokemuksessa ja ihmisarvossa. Synnistä ja sovituksesta ei juuri puhuta. Mutta tämä kritiikki nousee siitä, mitä jokin tilaisuus KOKONAISUUTENA edustaa, ja vielä enemmänkin siitä yleisestä linjasta, jonka voi havaita useissa tilaisuuksissa käymällä. Ei yksittäisestä laulusta (joita sitten taas voi kyllä kritisoida kummallisista sanavalinnoista) eikä edes yksittäisestä saarnasta. Ja yksioikoisimmankin luterilaisen on pakko myöntää, että kristinusko on muutakin kuin synti ja sovitus.

1 tykkäys

Laulu tai virsi ei ole dogmatiikan yleisesitys, vaan rukous tiettyyn tilanteeseen. Virsikirjassa on eri osastot eri kristillisen elämän teemoille.

Klassinen kristinusko välttää yksipuolisuuksia. Se on havainnut historiansa aikana monia tilanteita ja ymmärtää niitä, se ottaa todesta Raamatun luoman realistisen kuvan ihmiselämästä ja jumalasuhteesta, ne eivät taivu yksinkertaisiin kaavioihin tai muotisaarnaajien uusille innovaatioille.

5 tykkäystä

Tulin tuossa avauksessa kyllä maininneeksi, että eihän se yksi kappale haittaa, mutta että jos jossakin messussa on niitä löysiä useampia vs. tilanne jossa olisi useita pitkiä, sisällyksellisesti relevantimpia lauluja, niin jälkimmäinen tilanne on paljon parempi, yksiselitteisesti.

Varsinkin siis kun ainakin meidän viidesläiseen messuun olisi tarkoitus kutsua etsiviä, mahdollisesti kokonaan uskosta osattomia ihmisiä myös. Tällöin olisi hyvä, että lauluissa tulisi mahdollisimman paljon sitä uskon perusasiaa, jos saarna vaikka olisi syvällisempää opetusta jo uskoville.

Pari kertaa on ollut sellainen tilanne, että lauluissa on ollut häiritsevän vähän sitä asiaa. Ja tosiaan eron huomasin silloin selvästi, kun menin käymään siellä muutoin aika karseassa paikallisseurakunnan tilaisuudessa.

Virsiin verrattuna näissä uusissa lauluissa ja niiden esityksessä ärsyttää minua kyllä se hokeminen: lyhyet sanat saatetaan toistaa kolmeen-neljään kertaan ja vielä kertaillaan tunnelmoiden joitain kohtia. Tämä voi olla toki vain makuasia. Mutta välillä tässä toisteisessa fiilistelyssä aletaan jo lähentyä sellaista (yli)karismaattista ylistysjoikua.

Tämä on kyllä siis ehkä henkilökohtainen ongelma osittain; olen parissa voimakkaasti karismaattisessa tilaisuudessa allergisoitunut sellaiselle pumppaavalle fiilistelylle ja saatan tosiaan olla hieman ylikriittinen.

Mutta on varmaan ihan hyvä kysymys, että onko sanojen ja säkeistöjen toistamisella hengellisesti kehittävä tehtävä? Virsissä usein lauletaan monta erilaista säkeistöä. Onko toisteisuus tullut suoraan “maailmallisesta” pop- ja rockmusiikista? Jos ja kun toistaminen auttaa pääsemään hartaaseen tunnelmaan, niin onko hartaaseen tunnelmaan pääseminen hyvä ja tarpeellinen tavoite? Milloin se menee liialliseksi? Onko messu sitten vajaa, jos siellä on vain vanhoja vähemmän tunnelmoivia lauluja?

En minä osaa tähän mitään varmaa omaa mielipidettäkään sanoa. Kyllähän meille on myös tunteet annettu Jumalan lahjana jne.

1 tykkäys

Minä kannatan ehdottomasti perinteistä kirkkomusiikkia ja pidän vanhoista virsistä. Ja virsikirjan tulisi olla messun laulujen lähde, muiden laulujen ottamisen tulisi olla perusteltu poikkeus. Enkä kaipaa mitään tunteilua. Minulla ei ole henk. koht. kokemusta karismaattisista tilaisuuksista, mitä nyt olen joskus televisiossa nähnyt. Ja tottahan se on, että laulut kertovat paljon painotuksista, sen näkee vaikkapa vertailemalla vanhojen herätysliikkeiden laulukokoelmien sisältöä ja tyyliä.

Mutta siitä en ole samaa mieltä, että saarnassa tai laulussa tulisi aina olla ne samat asiat ja samat shibboletit, jotta se kelpaisi. Tosin esim. radion aamuhartauksissa on sellaista ollut viimeaikoina, että niissä usein ei puhuta ollenkaan mistään spesifisti kristillisestä, vaan ne muistuttavat jotain pakinaa. Että jotain asiaakin pitää olla, ei vain yleistä juttelua tai tunnelmointia.

En minäkään ole sitä mieltä, että jokaisen laulun tulisi olla dogmatiikan yleisesitys, mutta tuntuu siltä, että järjestään nämä uudet laulut fiilistelevät sillä hoivalla, epämääräisesti määritellyllä rakkaudella, unelmahötöllä ja sitten Jumalan/Jeesuksen suuruudella, ihmeellisyydellä, kirkkaudella jne.

Nämäkin ovat siis ihan Raamatullisia aiheita, mutta taitaa olla niin, että näistä fiilistelylauluista puuttuu enimmäkseen se ristinteologinen puoli: Jumala on tässä maailmassa nähtävillä köyhyydessä, kurjuudessa, hulluudessa, voimattomuudessa, heikkoudessa. Niin kuin Jeesusta pilkattiin ja vainottiin, niin meitäkin. Auttaako Jumalan kirkkauden, valtasuuruuden yms. hokeminen kohtaamaan usein karua ja raskasta uskonkilvoitusta? Eikö syvenevästä tietoisuudesta omasta synnistä ja sitä kautta armon suuruudesta tule kenties kestävämpää iloa ja kiitollisuutta?

Jos messua varten lauluja valittaessa oikeasti mietitään myös niiden sanomaa ja kokonaisuutta, niin mielestäni olisi hyvä pyrkiä vähintään tasapainoon tässä asiassa.

2 tykkäystä

Muutama pointti vielä viimeisimpiin viesteihin kommenttina: Toistaminen ei varmaankaan ole itsessään hyvä tai huono asia. Riippuu, mitä toistetaan. Ja tasapaino on tosiaan tärkeää, mutta joskus nimenomaan se Jumalan suuruuteen ja ihmeellisyyteen keskittyminen voi auttaa jaksamaan elämän raskautta. On tärkeää muistaa, että kaikenlaisten vaikeuksien keskellä - olivat ne sitten maallisia vaikeuksia tai omaan syntisyyteen liittyviä - on kuitenkin yksi asia joka kestää. Elämän ja kilvoittelun vaikeutta surkuttelevista lauluista ei ole koskaan ollut mulle apua kriiseissä, mutta sellaisista lauluista on ollut, joissa puhutaan Jumalan hyvyydestä. Näin ei kuitenkaan välttämättä kaikilla ole, joten on hyvä, jos lauluissa on monenlaista. Esimerkiksi kirkkovuosi auttaa tähän, kun väkisinkin on eri sunnuntaissa erilaisia teemoja. Jos kirkkovuodesta luovutaan ja jokaiseen aiheeseen liitetään ylistyspainotteinen lauluosuus, on lopputulos huono. Viisikielinenkin on erinomaisen monipuolinen kirja, kunhan sitä käytetään monipuolisesti.

2 tykkäystä

Tämä aihe on kiinnostava, sillä kulttuureja hengellisen musiikin saralla on useita. Kun tässä puhutaan ja kritisoidaan ehkä nimenomaan tietyn genren, ylistysmusiikin osaa, niin varmaan aihettakin on, sillä paljon on sellaista missä meno on Herrastamme mielestäni kaukana. Silti ylistysmusiikilla ja tämäntyyppisellä, ehkä enemmän helluntailaispainotteisella ajattelutavallakin on puolensa. Ylistys on parhaimmillaan rukousta ja kääntymistä Jumalan puoleen avuntarpeessa ja hädässä, huonoimmillaan pelkkää fiilistennostatusta ja menestysten ja kokemusten etsintää. Jos lähde ja kohde ovat oikeita, ei tämäkään ole yleensä niin kovin haitallista.

Minua nuo mainitut laulut eivät häiritse, päinvastoin. Toisaalta pidän hyvin monenlaisesta hengellisestäkin musiikista, muusta musiikista puhumattakaan, eikä tämäkään laji siksi ole läheskään ainoa. Ja toisaalta joku oikein surkuttelevan matalalle menevä voivotuslaulukaan ei masentuneen ja vaikeuksissa olevan mieltä kovin korkealle kohti Jumalaa nosta.

Alla olevalla videolla valottaa ylistystä ja sen merkitystä ehkä parhaiten entinen tunnettu ylistyksenjohtaja.

Yhteenveto

https://www.youtube.com/watch?v=cZOZX3DuwCU

Tässä on tärkeää asiaa, mutta kuten edellä veljet ja siskot todistavat, monipuolisuus on tärkeää.

Lutheriin usein palataan näissä musiikkiasioissa, me luterilaiset, ja näin teemavuonna lienee sopivaa se.
Martti-tohtorille musiikki oli Jumalan lahja, ja hän arvosti sen eri puolia. Musiikki ei ollut vain opetuksen väline ja alisteinen Raamatun sanomalle, kuten joskus protestantit tuntuvat ajattelevan. Musiikki on vaikuttava ja virvoittava lahja. Musiikki karkottaa paholaisen. Kuten tunnettua, tässä Luther puhui omasta, masennukseen taipuvasta kokemuksestaan.

Tämä liittyy sillä tavoin edellä olevaan keskusteluun, että mielestäni meidän luterilaisessa ja protestanttisessa perinteessä on vahvuutena tietty avaramielisyys ja maanläheisyys oikein ymmärrettynä. Musiikki on rikas asia ja sen kanssa ei pidä olla turhan rajoittunut. Kuitenkin kaikki on sopusoinnussa uskon kanssa sitä kautta, että Jumalalta tulee kaikki hyvä. Niinpä ylistäköön joku vaikka yhdellä sanalla laulaen, jos se häntä virvoittaa ja antaa voimaa elää kristittynä. Samalla annettakoon arvo vuosisataisille virsille ja muille musiikeille, joissa kieltämättä kiteytyy myös sanallisesti vertaansa vailla oleva viisaus ja teologia, se ristin teologiakin usein.

Viisikielinen on käyttökelpoinen kirja, vaikka siellä joitakin puutteita ja virheitäkin on.

Gospelosastossa on yksi kumma juttu, jonka joku asiantuntija voisi selittää: -Miksi Andrae Crouchin klassikosta “Soon and very soon” puuttuu yksi taite kokonaan? Laulu on kuitenkin suomennettu vähintään kahdesti aikanaan. En näe mitään perustetta tuolle torsona julkaisemiselle.

2 tykkäystä

Tulipa juuri äsken Sansan lähetyksessä Raamattu kannesta kanteen -ohjelman jälkeen jonkun -ilmeisesti vanhemman uskonveljen- haastattelu, jota toisella korvalla kuuntelin. Havahduin siihen, että hän alkoi puhua juurikin Viisikielisestä verrattuna johonkin vanhaan “Siniseen laulukirjaan”, josta en ole itse koskaan kuullutkaan. Lieneekö Viisikielisen edeltäjä? Olen vasta muutaman vuoden ollut uskossa, joten en näitä tunne.

Kuitenkin hän totesi, että laulut ovat muuttuneet ja että Sinisessä laulukirjassa “heti ensimmäisessä laulussa mentiin asiaan” tms. Ja jos oikein ymmärsin, niin hän piti Viisikielistä vähän turhankin hillittynä tms.

No, en nyt Viisikielistä osaa kokonaisuutena niin paljon pitää huonona ja on kyllä niinkin, että niissä laulullisesti heikommissa messuissa on ollut usein myös muista lähteistä otettuja omasta mielestäni puolivillaisempia kappaleita.

Tässä keskustelussamme on puhuttu ylipäätään musiikista Jumalan lahjana, joka ei ole alisteinen vain Jumalan sanalle. Toki olen samaa mieltä. Avaukseni tarkoitus oli kyllä puhua musiikista Jumalan palveluksen kontekstissa ja siihen kai aina on liittynyt enimmäkseen sanoja sisältävä musiikki ja ainakin jollain tavalla kristinuskoon liittyvät sanat.

Keskustelussa on paljon puhuttu monipuolisuuden tärkeydestä. Mutta jossain varmasti tulee raja vastaan itse kullakin ja ihan objektiivisestikin kristinuskon näkökulmasta siinä, että mitä lauluissa voi sanoa. Ja tämä raja voi olla jossain tilanteessa syytä pitää tiukempana kuin toisessa. Jos nimittäin jollain alueella on paljon menestysteologista ja ylikarismaattista toimintaa ja musiikkia ja ylistystä on alettu seurakunnissa käyttää “Jumalan kutsumiseen tilaisuuteen” tms., ja on tiedossa, että -kuten pk-seudulla- ihmiset liikkuvat paljon seurakunnasta toiseen, niin voi olla perusteltua pidättäytyä tiukemmin sellaisiin lauluihin, joissa ei ole niin paljon vaaraa sotkea asioita.

Asian voi edelleen kääntää niin päin, että jos messussa on kymmenen laulua ja kaikki ovat suunnilleen sellaisia kuin kaksi tässä keskustelussa esille otettua, niin tilanne olisi aika huono. Toisaalta jos kaikki laulut olisivat perinteisiä ja/tai virsiä, eikä olisi yhtään tämmöistä lällyttelyä, niin tilanne olisi ihan ok., jopa erinomainen. Vastakkain asettelun aika ei ole ohi: kristinuskolla on jokin sisältö ja uskossa hyveitä ja jotkut laulujen sanat kertovat näistä paremmin ja edistävät näitä enemmän.

Musiikista, sen kehittymisestä -erityisesti äänitetyn musiikin ilmestymisestä kulutettavaksi - voisi saada aikaan ihan oman ketjunsa. Vähemmän kuin sata vuotta sitten ei maailmassa ollut mahdollista saada napinpainalluksella musiikkia soimaan, vaan musiikkia kuullakseen sitä piti soittaa ja laulaa yhdessä ihmisten kanssa tai vaivautua kirkkoon tai konserttiin yhdessä toisten kanssa. Nykyään jokainen voi loihtia oman henkilökohtaisen, täydellisesti miksatun ja tuotetun musahuumemaailmansa korviinsa missä tahansa. Kun tätä tehdään aivan pienestä pitäen, niin on aivan selvää, että musiikkia todella käytetään nykyään enemmän kuin tehdään itse vaivaa nähden ja toisten kanssa. Tällä voi olla paljon merkitystä seurakuntien kannalta katsottuna, mutta se olisi varmaan toisen keskustelun aihe.

Voisi ehkä sanoa karkeasti, että helluntailais-(yli)karismaattisissa piireissä vallitsee meuhkaava pop-rock-pohjainen voimakkaan toisteinen Pyhää Henkeä ilmestymään kutsuva ylistysjoikaus ja sitten ehkä luterilaisella puolella on harrastettu enemmän “hiljaisuuden retriittejä”, hiljaista rukouslaulua, taize-lauluja(tämä ehkä vain osittain kuuluu listaan) ja tässä taas pyritään enemmänkin mielen tyhjentämisellä ja hiljentämisellä “kohtaamaan Jumala”. Molemmissa kuitenkin tunnelma ja kokemus on kai aika keskeistä. Tai tajunnantilan muutos.

Onko mahdollisesti niin, että tällainen musiikin käyttäminen voi tietyllä tavalla korruptoida käyttäjänsä? Tarkoitan, että jos joku on tottunut pitkään vaikkapa käymään näissä hiljaisen rukouslaulun meditatiivissa messuissa ja retriiteissä ja sitten sattuu menemään ortodoksiseen liturgiaan, niin hän sitten automaattisesti valahtaa tähän omaksumaansa meditatiivisen tietoisuuden tilaan tai pyrkii hakemaan sitä. Kun taas joku toinen kokisi liturgian enemmän sanojen välittämän tiedollisen aineksen kautta.

@cymbus kirjoitti:

Laulu tai virsi ei ole dogmatiikan yleisesitys, vaan rukous tiettyyn tilanteeseen.

Jos laulut ovat siis rukouksia, niin onko niiden suhteen voimassa Jeesuksen sanat: “…älkää tyhjiä hokeko niin kuin pakanat…”? No, eipä pieni toisteisuus lauluissa ole vakavaa toki, mutta täytyy nyt sanoa, että tämä ilmeisesti melkein kaikille niin rakas laulu ei vain oikein millään minua innosta:

Nimeäsi, Jeesus (Viisikielinen 173)

:,: Nimeäsi, Jeesus, korotamme.
Kätemme nyt kohotamme,
sinua me palvomme.:,:

:,: Sä suuri oot, Herra suurten ihmeiden,
sinun vertaistas ei oo, ei vertaistasi oo.:,:

Aina jaksaa ärsyttää, että heti pitää toistaa ensin säkeistö ja sitten pitää vielä toistaa ns. kertosäe, joka on itsessään jo toisteinen. Ärsyttää muuten tuo “oo” kirjoitettuna aika paljon myös, vaikka ei se tietysti ole olennaista.

Sitten kun nämä kaksi on siis kaksi kertaa toistettu, niin mitäpä muuta kuin taas alkuun ja kaksi kertaa sama eka säkeistö ja “oo” taas yhteensä neljään kertaan. Ehkä jossain intoudutaan vielä kolmannen kerran vetämään koko värssy.

Enkä ole varma, että mikä siinä on, mutta jotenkin tökkii tuo “kätemme nyt kohotamme jne.” Onko tämä jo sitä ylistämisemme ylistämistä, mistä jossain artikkelissa itse asiassa puhuttiin, valitettavasti en varmaan löydä tähän hätään.

Kuten sanoin aiemmin, niin mikäpä siinä on joskus toistellessa Jeesuksen ja Jumalan suuruutta, kirkkautta ja valoa valtavaa, mutta tuntuu, että näissä uudenlaisissa ja yleensä lyhyissä toistoissa ei taideta koskaan puhuta siitä, että nimenomaan Jeesus siksi on kaikkein suurin, että hän suostui ottamaan orjan muodon ja tulemaan ihmisten kaltaiseksi, pilkatuksi ja halveksituksi, eikä koskaan käyttänyt täällä maan päällä valtasuuruuttaan vaikka häntä siihen houkuteltiin saatanan ja pilkkaajiensa toimesta.

Tarkennan yhtä kohtaa: oli tarkoitus sanoa, että se ongelmallinen musiikin käyttö on ylikarismaattisella puolella sitä kova äänistä ylistystä ja ongelmallinen puoli useammin luterilaisella puolella hiljaisuuden lauluja ja meditatiivista rukouslaulua tms.

Molemmilla puolilla on siis varmasti ongelmatontakin musiikkia.

Ja vielä edit:

Pekka Kiuttu on se Sansan pitkäaikainen työntekijä, joka vertaili ohimennen Viisikielistä ja Sinistä laulukirjaa
Tämä siis viimeisimmässä RKK-lähetyksessä 25min kohdalla, kuunneltavissa Dein arkistossa, pitää vain valita edelliset lähetykset tältä sivulta.

[quote=“Hullutus, post:14, topic:1440”]
Voisi ehkä sanoa karkeasti, että helluntailais-(yli)karismaattisissa piireissä vallitsee meuhkaava pop-rock-pohjainen voimakkaan toisteinen Pyhää Henkeä ilmestymään kutsuva ylistysjoikaus ja sitten ehkä luterilaisella puolella on harrastettu enemmän “hiljaisuuden retriittejä”, hiljaista rukouslaulua, taize-lauluja(tämä ehkä vain osittain kuuluu listaan) ja tässä taas pyritään enemmänkin mielen tyhjentämisellä ja hiljentämisellä “kohtaamaan Jumala”. Molemmissa kuitenkin tunnelma ja kokemus on kai aika keskeistä. Tai tajunnantilan muutos.
[/quote]On todellakin olemassa äärikarismaattisissa piireissä musiikkitrendi, joka tulee jostain muualta, jossa sisältö on todella tyhjää ja kevyttä. Otan esimerkiksi Missiomaailman Rodrigo ja Saara Camposin musiikin. Tekstit ovat todella köykäisiä ja teologisesti onttoja. En halua panetella ja kyllähän tuokin sopii johonkin vapputapahtumaan ehkä tunnelman nostattajaksi, kuten oli Helsingissä viime tai toissavuonna kristittyjen koko perheen vapputapahtumassa. Joku vuosi sitten paikalla oli Pekka Simojoki Exit-yhtyeineen ja taso oli joka suhteessa paljon parempi.

Sininen laulukirja https://www.ilonpolku.fi/sininen-laulukirja---nuottipainos-kovakantinen
on 60-luvun herätysten aikoina etenkin viidesläisissä piireissä käytetty laulukirja, siinä mielessä Viisikielisen edeltäjä. En tunne lauluja kovin hyvin tai taustojakaan, mutta varmaan tuo Sansan Pekka Kiuttu koki sen omana herätyksen aikanaan, kuten moni muukin, todella rakkaaksi. Kuuntelin ohjelman, kuten aina, enkä havainnut kritiikkiä Viisikielistä kohtaan sinänsä. Toki aika on eri ja laulut osittain erilaisia, mutta Viisikielisenkin lauluista lähes kolmanneksen on säveltänyt Pekka Simojoki ja sanoittanut Anna-Mari Kaskinen tai Pekka itse, joten mitään kovin höttöä tekstit eivät ole. Toki on myös angloamerikkalaisperäisiä lauluja, monet todella upeita mielestäni, myös mukana.

Ymmärrän kyllä osittain alussa mainitsemasi ongelman joidenkin hengellisten laulujen tyhjänpäiväisyydestä, mutta raja menee minulla eri kohdassa. Toistokaan ei mielestäni ole mitenkään pahasta, tai Taize-tyyppinen hiljentyminen. Ristintyöstä pitää laulaa ja ihmisen syntisyydestä, mutta ei joka laulussa. Ylistävämmän musiikin idea tulee katseen suuntaamisesta kohti Jumalaa itsen ja vaikeuksien sijaan ja tästä iloitsemisesta, tämä on tuttua jo psalmeista ja muualta Vanhasta testamentista myös.

Nykyään tehdään paljon myös hyvää hengellistä musiikkia, monenlaista. Silti vanhat virret ovat todella vahvaa ruokaa nälkäiselle ja janoiselle. Vastaavasti kovin kevyt tai tyhjä musiikki muistuttaa enemmän kokis/hampurilaisateriaa ja karkkeja. Tyhjästä ei kukaan saa pitemmän päälle hyvää ravintoa ja siksipä tyhjä musiikki ja tyhjät opetukset menestysseurakunnissa takaavat tyhjän ja valheellisen lopputuloksen. Ylistämällä ja iloitsemalla tehty Jumalan lähestyminen ei ole välttämättä ollenkaan tätä, mutta voi myös pahimmillaan olla. Viisikielisen lauluissa tätä ongelmaa en näe.

1 tykkäys

Haja-ajatuksia aamuaivolla (ja tällä pihkuran kesäajan sekottamalla kropalla…!):

  • musiikista yleisemmin on tosiaan jo omia ketjuja ja uusiakin sopii perustaa, joten rajataanko tämä Viisikieliseen
  • hyvä että olet kriittinen, @Hullutus, mutta jatka tuon monipuolisuuden polun tutkimista: kysymys on laaja, myös teologinen eikä vain musiikinteologinen
  • Sininen laulukirja on tosiaan viidesläisyydessä ja esim. katulähetystoiminnassa monille rakas ja tärkeä opus mutta sen valikoima oli paljon suppeampi (vaikka siitäkin tehtiin ehkä uusia painoksia ja versioita aikanaan?). Sinisessä oli vielä enemmän vapaiden suuntien vaikutusta, vaikka heillä on aina ollut myös omat kokoelmat, kaikilla liikkeillä on…
  • Hengellisiä lauluja ja virsiä on yksi vanha lähde myös, josta on Viisikieliseen jäänyt aineistoa. Se oli enemmän yleiskirkollinen, mutta alunperin Lähetysseuran kirja eli siinä näkyi kansainvälisyys, anglosaksinen vaikutus erityisesti, ja ikäänkuin vastapaino silloiselle vakavailmeiselle virsikirjalle. HLV oli kirkkokuoroille tärkeä vuosikymmenet, ja tietenkin monille seurakuntien tilaisuuksille ja ryhmille. Sittemmin SLS julkaisi kirjan Laula, kaikki maa, jota on myös monissa seurakunnissa käytetty. Perustui HLV:lle lisämaustettuna uudemmalla materiaalilla. Aika paljon vanhojen laulujen uudelleen kääntämistä alkukielistä ja mielestäni ei aina onnistuneesti.
  • Sekä HLV että Viisikielinen sisältävät paljon myös Siionin kanteleen kanssa yhteisiä lauluja. Se, että Viisikieliseen on otettu niinkin monta nykyisen Siikkarin laulua, on itselleni yllätys. Komiteassa on ollut evankelisiakin;). Vanha vastakkaisuus liikkeiden välillä on lieventynyt, tässäkin sen näkee. Mutta montakohan kasteen lahjaa käsittelevää laulua on Viisikielisessä - pitäisi tarkistaa? Se kun on taas Siikkarin iso painotus ja tunnetusti erottava tekijä edelleenkin.
  • Viisikielinen koostuu siis vanhoista herätyslauluista (Sininen lk ja vapaat suunnat, yms.), Siionin kanteleesta, tuomasmessulauluista, Nuoren seurakunnan veisuista (punainen kirja), uudemmista ylistyksistä (joita kritisoitu tässä) ja taitaa siellä olla joku virsikin… Näin laajaa kirjoa ei ole missään muussa opuksessa tällä hetkellä, ja ratkaisu koitui julkaisijoille menestykseksi. Tässä on haettu isoa käyttäjäkuntaa, ja seurakunnissa on kirjaa todella paljon. Sille voi ennustaa aika pitkää ikää, vaikka esim. tällä hetkellä virsikirjan uudet lisävirret ovat opettelun alla ja sekin on mukava paketti seurakunnille.
  • Jumalanpalveluskäyttöön Viisikielinen on kohtalaisen hyvä. Myös muut kuin järjestöt, siis paikallisseurakunnatkin voivat käyttää sitä vaihtelun vuoksi. Siionin kanteleestakin löytää kirkkovuoden joihinkin pyhiin laulut (kuten Sleyn messuissa joskus tehdään). Selvästi huonommin tämä virsikirjan korvaaminen toimii Siionin virsien tai Siionin laulujen osalta. Ne ovat niin tietynlaisesti painottuneen hengellisyyden opuksia.
1 tykkäys

HLV kai oli tavallaan vastavoimaksi tarkoitettu nimenomaisesti Siionin Kanteleelle (sekä vapaiden suuntien laulukirjoille). Sen esipuheessakin sanotaan, että tarkoituksena on olla yleiskirkollinen ja vailla erityisiä painotuksia. Mutta lauluissa on paljon anglo-saksilaista ja ruotsalaista aineistoa, kuten SK:ssakin. Voisin kuvitella, että silloin oli tarvetta uudenlaisille hengellisille lauluille ja tähän pyrittiin vastaamaan. SLS:n ja SLEY:n ristiriitojen voi ehkä nähdä tässä myös taustalla uskoakseni.

Siionin virsien taustalla on toisenlainen perinne, vanhojen Siionin Virsien, Halullisten sielujen hengellisten laulujen ja arkkiveisujen. Vanhempi hernhutilais-pietistinen perinne, joka oli myös lestadiolaisten käytössä. Heillä syntyi sitten myös oma erityislaatuinen lauluperinne, joka pohjautuu paljon tälle vanhemmalle perinteelle.

Mielenkiintoista on tarkastella laulukokoelmien muutosta ja sitä, miten ne heijastelevat taustaliikkeittensä teologiaa. Siionin virret ovat tässä suhteessa varmasti erittäin herkullinen tutkimusaihe. Nyt tuleva uudistus tuntuu heijastelevan nykykörttiläisyyttä oikein hyvin.

1 tykkäys

Tämä pätkä on mun mielestä ongelmallisesti kirjoitettu. Ihan ensimmäiseksi puuttuisin “joikaus” termin käyttöön negatiivisessa sävyssä kuvaamaan vääränlaista ja/tai sisältököyhää musiikkia. Joiku kun on saamelaisten kulttuuriperinnettä ja heille hirveän tärkeä asia, joka on sitäpaitsi joskus ollut kristinuskon varjolla kielletty. Varmasti löytyy kritisoitavalle musiikkityylille sellaisiakin sanoja, jotka eivät viittaa etnisten vähemmistöryhmien traditioihin.

Mutta asiaan. Kokemuskristillisyys tai kokemusten tavoittelu itsetarkoituksellisesti, saati kokemuksen ja “Jumalan kohtaamisen” samaistaminen, on todellakin hyvin ongelmallinen ilmiö kristillisessä kentässä. Ei kuitenkaan pidä mennä siihen toiseen äärilaitaan, jossa voimakkaat kokemukset ovat automaattisesti paha asia. Isojakin tunnekokemuksia voi nimittäin ihan hyvin saada myös sellaisessa jumalanpalveluksessa, jossa lauletaan 100% virsiä, ja jotkin mulla isoimpia tunne-elämyksiä tuottavista hengellisistä musiikeista löytyvät virsikirjasta. Esimerkkinä vaikkapa Jo mahtaisimme yötä ja päivääkin kiittää, jota laulaessa useasti meinaa jalat mennä alta. Monet vanhat ylistysvirret ovat mulle tosi tunteellistuttavia. Eikä siinä ole mitään pahaa! En pidä niitä mitenkään erityisesti Jumalan kohtaamistilanteina, vaan oman pään toiminnasta on kysymys, mutta ei se ole paha asia. Tunteita ja kokemuksia ei siis saa siivottua jumalanpalveluksesta pois ja ohjattua ihmisiä keskittymään tiedolliseen ainekseen. Eikä tarvitsekaan.

Joo, tuo sanavalinta oli huono; siihen oli tullut törmättyä jossain nettikeskusteluissa, enkä itseasiassa tajunnut koko yhteyttä saamelaisten lauluihin, pahoittelen.

Kyllä itsekin saan voimakkaitakin tunnekokemuksia lauluista ja puheistakin. Mutta kyllä käsittäisin, että @Anskutin kuvaamat tunnereaktiot lauluihin ovat aika lailla eri asia, kuin sellainen pyrkimys aina tietynlaiseen mielen- tai tajunnantilaan, ekstaattiseen hurmokseen tai seesteiseen tyhjyyteen.

Laulujen sanojen ja musiikin tai hengellisten puheiden herättämät liikutukset, ilon tunteet tms. ovat varmasti vain etupäässä hyvä asia, kunhan niistä ei tee itselleen mitään mittaria hengellisyydelleen, tai jotain. “Tiedollisen aineksen” herättämät tunteet auttanevat käsittelemään sitä ja ovat varmasti hyvin tarpeellisia.

Itse ennen uskoontuloa olin sotkeutunut ainakin teorian tasolla kaikenlaiseen mystiikkaan ja kävin jopa pari kertaa sellaisessa hiljaisen rukouslaulun messussa. Mutta silloin se edusti minulle vain yhtä keinoa saada aikaan tietynlaista “henkistä kehitystä” -jota ei kyllä edes tapahtunut… Enimmäkseen ääneenlausumattomana tavoitteena oli juuri hankalien tunteiden pakeneminen ja toiveena valaistuminen, jossa saisi kohota näiden hankalien tunteiden yläpuolelle. Tämähän voi tarkoittaa valitettavasti myös ikään kuin ihmisten yläpuolelle tai ainakin jollain lailla hankalan ihmisten maailman ulkopuolelle pääsemistä.

Jumala on kyllä antanut meille tunteet ja joudumme niiden kanssa myös tässä maailmassa kamppailemaan, aloin sitten tajuta kun tulin uskoon.

Se, että joku on harrastanut paljon sellaista meditatiivista musiikin käyttöä ja tottunut sillä saavuttamaan aina tietynlaisen eteerisen/transsinkaltaisen tilan, voi mielestäni tosiaan johtaa vaikka siihen, että hän kaunista ortodoksista liturgiaa kuunnellessaan assosioi sen nimenomaan tähän “meditaatioon pääsemiseen” ja tämä tila toimii itseasiassa estävänä tekijänä varsinaisille tiedollis-tunteellisille reaktioille, joita lauletun liturgian sisältö ja saarna voisivat aiheuttaa.

Kirkko- ja kaupunkilehdessä muutama kuukausi sitten joku nainen juhli sitä, että nykyään löytyy seurakunnista näitä meditaatio ja hiljentymisjuttuja, joita hän ennen sai vain idän uskonnoista. Tällaisessa tilanteessa saattaa siis meditatiivisesti resitoitavaksi kelvata minkä tahansa uskonnon teksti, kun fokus on pääsemisessä tietynlaiseen tietoisuuden moodiin ja tämä sitten voi toimia puskurina evankeliumin sanomalle.

En tiedä oliko tuossa @Anskutin lainaamassa kohdassa ongelmallista vain tuo ensimmäinen kappale vai myös tämä pohdinta meditatiivisista lauluista, mutta tulipa nyt näitä yritettyä selventää.