Minä hieman hämmästelen Filonillan ja Mauriinan asennetta kyseistä erakkokilvoittelijaa kohtaan. Ilman muuta on niin, että olisi suotavaa, että ihmiset löytäisivät kutsumuksensa niin avioliiton kuin luostarikilvoittelunkin suhteen nuorina. Juuri siitä syystä, jonka Mauriina mainitsikin, eli mitä nuorempana hakeutuu luostariin, sitä vakaammin ehtii elämänsä aikana siihen juurtua ja syventyä sekä antaa voimakkaimmat työvuotensa luostarin hyväksi. Mutta eivät asiat tapahdu kaikille samalla hetkellä, samalla tavalla tai siten, mikä olisi ihanteellisinta. Joillekin asiat aukenevat vasta vanhemmalla iällä. Pitäisikö heiltä sulkea tie vain sen takia, että ovat liian vanhoja? Ei tietenkään.
Tuon munkki Stefanoksen rippi-isä on nähnyt, että kyseinen kilvoittelumuoto olisi hänelle hyväksi, ja Stefanos on asiaa puntaroinut ja sitten päätynyt itse samaan tulokseen. KP arkkipiispamme on vihkinyt hänet, joten muiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Olen varma, että tämä päätös on ollut hänelle hyväksi, tempaissut hänet irti tietynlaisista elämään liittyvistä huolista ja johtanut hänet tilanteeseen, jossa hänellä on rauha keskittyä työhönsä ikonimaalarina niin, että hänellä on kilvoittelussaan koko kirkon tuki. Minä näen erittäin positiivisena, että hän ei ole jäänyt maailmaan, vaan hänen elämänsä on siirtynyt “erilaiselle vaihteelle”. Varmasti se auttaa häntä sekä omien syntiensä voittamisessa että tukee hänen kilvoitteluaan ikonimaalarina.
Mauriina kysyi, että pitäisikö kaikki yksinelävät “ortodoksivanhukset vihkiä munkeiksi tai nunniksi”. Ei kaikkia, mutta kaikin mokomin ne, joilla on siihen vilpitöntä halua ja edellytykset. Ei monastisen kilvoittelun aloittaminen ikää katso - niin kuin ei kilvoittelun aloittaminen yleensäkään. Ei ole mitään yhtä ainoaa oikeaa ikää, jossa voisi esim. avioitua, mennä luostariin tai ryhtyä erakoksi. Ei se ole niin mekaanista. Pyhä Henki puhaltaa missä tahtoo. Yleisesti ottaen suomalaiselle yhteiskunnalle olisi hyväksi, että meillä olisi enemmän munkkeja, nunnia ja hengellisesti kilvoittelevia erakkoja. Koska luostarikilvoittelu on meillä niin harvinaista, niin siihen liittyy minusta liian yleviä ja tiukkoja vaatimuksia. Ei munkin tai nunnan tarvitse olla mitään erityistä. Heillä ei tarvitse olla mitään erityiskykyjä tai viisautta. Se on elämäntapa ja kilvoittelumuoto.
Sellainenkin vaikutelma joskus tulee, että suomalaiset ortodoksit suhtautuvat kunnioituksella muiden maiden pyhiin ja kilvoittelijoihin, mutta kotimaisilta isiltä ei olla halukkaita ottamaan vastaan ohjeita ja kotimaisia luostarikilvoittelijoita pidetään jotenkin vähempiarvoisina kuin ulkomaisia. On helpompi esim. olla kuuliainen itse valitsemilleen ulkomaisen pyhän opetuksille kuin ottaa varteen pienintäkään oman seurakunnan papin antamaa ohjetta. Esimerkiksi p. Paisios Athosvuorelaisen tai Serafim Sarovilaisen kirjoituksiin on helppoa suhtautua kunnioituksella, mutta jos saman sanoo joku kotimainen pappi, niin asenne on hieman sellainen, että “mitä tuokin nyt tuossa yrittää päsmäröidä, luuleeko hän jokin olevansa” jne. Vähättelyn sijaan meidän tulee ilman muuta keskittyä tukemaan toinen toistemme kilvoittelua, olipa henkilö sitten missä asemassa tahansa.
Sama pätee myös munkki Stefanokseen: ei ole syytä vähätellä hänen kutsumuksensa aitoutta. Pyhä Porfyrios sanoi olleensa Ateenan vilinässä yksinäisempi kuin erämaassa konsanaan. Mitä sitten, jos Stefanos kesällä tapaakin ihmisiä? Gerontikonin erämaaisät punoivat kaislakoreja ja menivät sitten myymään niitä suurkaupunkien kuten Aleksandrian torille ihmisten keskelle. He tapasivat niin tehdessään taatusti enemmän ihmisiä päivässä kuin kotonaan telkkaria katsova keskivertosuomalainen. Silti Gerontikonin isiä pidetään äärimmäisen askeettisina erakoina.