Luterilainen konfirmaation teologia

Siis… etkö luota kokemusasiantuntijaan? :grinning:
On mahdollista että on seurakuntia jossa rippikoulu olisi mainitsemaasi kevyttä etiikkaa, mutta kyllä rippikoululla on aivan selvä uskonopillinen opetussuunitelma ja myös iso määrä siitä innostuneita työntekijöitä.

Rippikoulu on aivan kärkipäässä niistä asioista, jotka ovat minut herätysliiketaustaisena ja kirkon työhön vasta vanhoilla päivilläni joutuneena yllättäneet myönteisesti ns. kansankirkossa.

P.S. kirjoitin aiheesta myös keväällä Saniksen kolumnissa - en tiedä satuitko lukemaan. :grin:

En lukenut Saniksen kolumniasi, mutta luotan kyllä, sinut tuntien kirjoitustesi perusteella, että olet pyrkinyt antamaan ihan Raamattuun perustuvaa opeusta riparilla. Ehkä painotan asiaa liiaksi omaan kokemukseeni perustuen kun olen jokusenkin kerran saanut hätkähtää siitä mitä olen kuullut ripareilla nykyään tapahtuvan?

2 tykkäystä

Pari ajatusta. Aikuiskasteita ja rippikoululaisten kasteita olen ollut todistamassa messuissa, mutta täysi-ikäisten konfirmoinnit ovat Suomen ev. lut. kirkossa hyvin usein nimenomaan yksityisiä tilaisuuksia. Esim. Porin seurakunnan nettisivuilla ohjeistetaan:

Jos rippikoulu on jäänyt aikanaan käymättä, sen voi suorittaa yksityisesti missä iässä tahansa. Tällöin myös konfirmaatio on yksityinen.

Konfirmaation julkinen tunnustautumisluonne voi riippua siitä, että käytetäänkö konfirmaatiossa sitä kaavaa, jossa on kysymys ja sitten konfirmoitavien tahdon-vastaus, vai Kirkkokäsikirjan vaihtoehtoista kaavaversiota, jossa konfirmoitavilta ei kysytä mitään, vaan pappi antaa vain kehotuksen. Jälkimmäisen tyyppinenkin konfirmaatiomessu sisältää kyllä yhteisesti lausuttavan uskontunnustuksen, kuten mikä tahansa muukin messu,.

Kastamattomana rippikoulun käyvållä on tavallaan kolme vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että käy rippikoulun, saa kristillistä opetusta saatuaan kasteen ja lopuksi vielä konfirmaation. Nämä on mahdollista suorittaa myös samalla kertaa samassa tilaisuudessa peräkkäin. Toinen vaihtoehto on rippikoulun käyminen ja kasteen saaminen, mutta konfirmaation väliin jättö (se lienee harvinaista, koska kasteelle meneminen ja konfirmointi pohjaavat kuitenkin niin samanlaiseen pohjaan). Kolmas vaihtoehto on se, että ei tule kastetta, jolloin ei tule konfirmaatiotakaan.

Et ole. Meillä se oli tuollaista jo v. 1973 vaikka en kyllä leirillä ollutkaan. Liberaalipapilla sanoma oli juuri yleisiä kirkollisia käytäntöjä ja etiikkaa, siinä sivussa kuunneltiin hänen äänittämiään imaamien koraaninsäkeitä minareeteista huudettuna.

Kun häneltä joku kysyi uskosta, hän sanoi ettei hän varsinaisesti usko, mutta on vain kiinnostunut uskonnoista. Hänestä tuli myöhemmin kirkkoherra. Kerran kävin kuuntelemassa hänen saarnaansa, joka keskittyi yksinomaan hänen purjehdusharrastukseensa.

1 tykkäys

Ei ole kiva lukea kommentteja jotka näyttävät pyrkivän mitätöimään kaiken mitä kerron omien nykyisten ja n 10 vuoden ajalla saamieni kokemusten pohjalta. Koen tämän kunnioituksen puutteena ja vähintään huonona keskusteluna.

Olen kriittisesti arvioiva ja evlut kirkkoa monin tavoin huolestuneena palveleva työmies.
Voisiko olla mahdollista että työtämme ja tätä kirkkoa kohtelisi kriittisyydestä huolimatta rukoillen ja siunausta pyytäen? Se ei mahdu kaaliini että jos kuuluu tähän kirkkoon itse, pyrkii aina dissaamaan niitä jotka sanovat siitä jotain myönteistä.

1 tykkäys

En kehu omaa panostani - kolumnissa enkä muutenkaan. Ihailen sitä että Jumala itse kutsuu ja vaikuttaa ja että hänen sanansa on elävä meistä huolimatta. Rippikoulua pohdin musiikin mutta muunkin kautta.

Tietenkin minä haluan korostaa näitä hyviä puolia tarkoituksella. En kiistä ongelmia ja sitä missä mennään pieleen. Jossain seurakunnassa ehkä enemmän kuin täällä.

Herätysliikkeet ovat helposti itseriittoisuuteen ja löysään arvosteluun johdattavia. Tiedän koska olen siitä perinteestä itse kotoisin. Kun on kirkon työssä, näkee sen että asiat eivät ole mustavalkoiset. Esim Sleyn rippikoulu on hyvä mutta ongelmansa niissäkin
. Ihan samalla tavalla inhimilliset puutteet näkyvät ja voivat aiheuttaa vahinkoa. Kirkon valtavirta voi olla liberaalia mutta toisaalta tiukka herätysliikepappi voi olla aika kapeasti ajatteleva ja myös nuoria kohtaan heikolla ymmärryksellä toimiva.

Olen ollut ensin isosena ja myöhemmin opettajana parissakymmenessä rippikoulussa, joiden lisäksi seurannut sivusta saman verran rippikouluja leirikeskuksen työntekijänä. Osa näistä on ollut järjestöjen leirejä, osa etelän suurten seurakuntien ja osa pienen maalaisseurakunnan rippikouluja. Kaikissa on opetettu rippikoulusuunnitelman mukaiset sisällöt, kaikkiin on sisältynyt hartauksia, kaikissa on osallistuttu messuihin ja tutustuttu seurakunnan muuhun toimintaan.

Toki rippikoulun opettajan oma konservatiivinen tai liberaalinen tai siltä väliltä käsitys vaikuttaa siihen, miten hän asioista puhuu, mutta oppisisältö tulee kyllä kokemukseni mukaan rippikoulussa käsiteltyä. Uskallan myös kokemukseni pohjalta väittää, että valtaosa nuorista on myös kiinnostunut opetuksen sisällöstä, kuka mistäkin aiheesta. Nuoret kysyvät, pohtivat ja keskustelevat, kun heille annetaan siihen mahdollisuus ja edelleen kokemukseni mukaan rippikoulussa se mahdollisuus annetaan.

2 tykkäystä

Halleluja! Aamen! ja niin päin pois.

Juuri näin se on. Kiitos tuesta.

1 tykkäys

Yksi tekijä joka vaikuttaa kuvauksissa “liberaalien” ripariopetuksesta, on se, mitä kenellekin on siitä sattunut jäämään mieleen. Sellainen henkilö, joka on tullut uskoon vasta aikuisempana, on ehkä oman riparinsa aikaan suhtautunut hengellisiin asioihin ja ripariopetuksen sisältöön varsin evvk-asenteella. Opetukset eivät ole silloin välttämättä juuri jääneet mieleen. Kun myöhemmin hengelliset asiat aukeavat, tuntuu että tässähän ollaan ihan eri juttujen äärellä kuin riparilla aikanaan. Tämä ei ole välttämättä ollenkaan koko totuus aiheesta.

2 tykkäystä

Minusta ei ole mitään toisen kokemuksen mitätöintiä siinä, jos kertoo omasta kokemuksestaan, joka poikkeaa toisen kokemuksesta. Jos kerran itse on kokenut jotain erilaista, niin ei kai ole huonoa keskustelua, jos sen tuo ilmi.

2 tykkäystä

Konfirmaatio on uskossa vahvistamista, ei uskon vahvistamista. Se on enemmän instituution täysivaltaiseksi jäseneksi ottamista kuin jotenkin kristittynä tai kirkossa “paranemista/kehittymistä”. Kristitty vahvistuu (confirmare) yhdessä seurakunnan kanssa joka päivä.

D

Minä olen käsittänyt niin suoraviivaisesti, että konfirmaatiossa todetaan uskon olemassaolo, vahvistaen tämän jakamalla Ehtoollinen.

Reagoin leiristä väsyneenä varmasti hiukan yli.
Mutta tässä on taustalla pidemmän ajan keskustelukokemus.

9x suhtautui kyllä ihan asiallisesti viestiini. Eikä Fratres myöskään tarkoittanut varmasti aivan sitä, miltä minusta näytti.

Oli tietysti liikaa sanottu että tuo poikkeavan kokemuksen esiin tuominen on jo sinällään huonoa keskustelua. Kyllä sitä saa palloja heitellä, teenhän niin itsekin. Mutta minä kaipaisin itseltäni ja muilta sellaista asennetta, että kuten Raamattukin sanoo, arvioidaan kyllä kaikkea mutta pidetään se, mikä on hyvää. Toisin sanoen, mikään liberaaliuskaan ei sinänsä automaattisesti tee kaikesta kirkon toiminnasta huonoa. On paljon moni-ilmeisempää tämä todellisuus, kun sitä katsoo läheltä. Ja toisaalta, laajemmalta. Sitten, jos on vakuuttunut vaikkapa siitä, että naispappeuden ja homoliitossa elävien pappien ja yleisen sekaoppisuuden vuoksi kirkko on täysin langennut, siitä tulee mielestäni lähteä pois. Tässä nostan Lhpk:n jäsenille hattua. Mutta kun olen ymmärtänyt että moni, jonka koen vähättelevän kirkon toimintaa koskevaa kiitostani, kuuluu itse samaan kirkkoon…

Ehkä painavin harmini syy on kuitenkin se että koska todella olen sekä tuoreesti että useiden vuosien myötä itse ollut mukana rippikoulutyössä, ja olen myös pedagogin koulutuksellani nuorten parissa tehtävästä työstä keskivertoa seurakuntalaista paremmin perillä, olettaisin että saisin asiallisia ja ehkä kiinnostuneitakin kommentteja. Se, että joku on jostain kuullut huonoa tai muistelee vuosikymmenten takaista huonoa pappia, on hiukan jännää keskustelua tässä kontekstissa. En minäkään lähde toisten alojen ihmisiä täällä dissaamaan, jos en tuota alaa itse tunne sisältäpäin.

Rukousta kyllä tarvittaisiin. Sekä rippikoulutyö että varsinkin koulujen ja päiväkotien suuntaan tapahtuva yhteistyö seurakunnissa on vastatuulessa. Maailman paine on kova, samoin kirkon hajanaisuus ja keskittyminen vääriin asioihin rassaa meitä jotka työtä teemme. Mutta rippikouluja säätelee siis yhteinen suunnitelma, joka on ok, kuten Susilammas todisti osaltaan.

Minua puhuttaa ja hämmentää rippikouluihin liittyvä ja tällä palstalla aiemmin esiin nostettu ristiriita nuorten epäuskon sekä riparin ja konfirmaation kristillisen luonteen välillä. Kyse on lain ja evankeliumin käytännöllisestä soveltamisesta. Olen häilynyt ratkaisuissani tämän ongelman äärellä. Minua saakin asiassa opettaa ja nuhdellakin. Kaikki nuoret olen konfirmoinut vajaalta pariltakymmeneltä riparilta, jossa olen toiminut ohjaajana.

Yksi vaihtoehto elää asian kanssa on kieltää tai sivuuttaa ristiriita kokonaan. Käsittääkseni tämä on yleinen linja Suomen rippikouluissa. Näen tämän liberaalina ratkaisuna. Itsekin olen toiminut näin. Tämä linja välttää lakihenkiset sudenkuopat, kuten uskoon painostamisen tai sen, että nuoret jaettaisiin koulun aikana näkyvästi pelastuneisiin ja kadotettuihin. Asian sivuuttaminen tarkoittaa mm. sitä, että nuorten uskoa ei kysytä. Jos uskon näkyvää ilmausta ei tulekaan tai nuori peräti kieltää uskonsa, voi tässä kohtaa muistaa, että uskon matka on prosessi, Jumala näkee sydämen sopukoihin ja että myös opetuslapset epäilivät Herraansa.

Tätä vaihtoehtoa voi kritisoida etenkin välinpitämättömyydestä ja leväperäisyydestä. Onhan nähtävillä oleva tosiasia, että rippikoulu on usein juureton ja hedelmätön hauskanpitoleiri nuoren elämässä. Uskoa voi olla vaikea mitata, mutta siitä huolimatta on helppo nähdä mahdollisuus siihen, että nuori osallistuu konfirmaatioon ja uskonsa tunnustamiseen vain ulkokultaisesti ja huulillaan, ei sydämensä uskolla. Tämä vaara on toki myös kirkon työntekijöillä.

Olen kysynyt nuorten uskosta oppitunneilla pedagogisen kohtaamisen, dialogin ja kunnioituksen hengessä. Jumala -oppitunnilla olen kysynyt uskosta Jumalaan janan avulla ja pelastus -oppitunnilla sitä, mihin kuolemanjälkeiseen vaihtoehtoon he uskovat. Useimmiten olen tehnyt tämän julkisesti eli siten, että nuoret näkevät sekä minun, että toistensa vastaukset. Järjestäen kaikki(!) nuoret kieltävät näissä kohdin uskonsa Jumalaan ja ikuiseen elämään, myös silloin, jos kysyn asiaa suljetusti. Kysymykset siis paljastavat ristiriidan: usko pitäisi tunnustaa viikon parin päästä, mutta nuoret ovat vähintäänkin pihalla henkilökohtaisen vakaumuksensa kanssa. Koskaan en ole moittinut nuoria heidän vastauksistaan. Tarkoitushan on kohdata nuoret siellä missä he ovat. Joinain kertoina olen kuitenkin ottanut esille konfirmaatiossa tapahtuvan julkisen uskontunnustuksen eli em. ristiriidan.

Minua on moitittu nuorten uskon kysymisestä. Perustelu moitteelle oli se, että usko on yksityisasia. Onhan se sitäkin. Ja kysyttäessä ikään kuin taistelukenttä sekä mahdollisuus manipuloinnille ja lakihenkisyydelle aukeaa. Joskus olen sanonut nuorille, että konfirmaatioon voi osallistua, vaikka ei itse tulisikaan konfirmoiduksi. Kaikki kuitenkin aina tulevat, myös he, joita ei opetukset kiinnosta sekä ne, jotka ovat heränneet hengellisiin kysymyksiin väärästä uskosta.

Kansankirkossa ja liberaaliteologiassa vallitsee matalankynnyksen, tasa-arvon ja relativismin henki.

En kuitenkaan lähtisi itsekään kieltämään keneltäkään pääsyä konfirmoitavaksi (vrt. kaste ja ehtoollinen). Ehkei siis enempää ole tehtävissä kuin nostaa ristiriita esiin ja avata se nuorille. Joskus ongelma on myös tiedollinen: konfirmaatio on nurkan takana, mutta nuori ei kysyttäessä tiedä, miten ihminen pelastuu. Tällöin olen kertonut vastauksen nuoren puolesta.

Ainakin kerran kiipesin saarnatuoliin konfirmaatiojumalanpalveluksessa tämä ristiriita mukanani. Olin varmaan liian lakihenkinen, kun puhuin siitä, että ilman uskoa tämä konfirmaatio on pelkkä näytelmä ja kulissi. Konfirmaatiojumalanpalvelus on juhla, kuten mikä tahansa jumalanpalvelus. Sinne sopii evankeliumia painottava julistus siinä missä laki painottava julistus paastonaikaan. Henkilökohtaiset turhautumiset on myös hyvä käydä läpi ennen tilaisuutta. Mutta toki lakia ja vakavuutta voi myös konfirmaatiosaarnassa olla, herättelyäkin. Olinkin kovin hämmentynyt, kun eräs kollegani kielsi konfirmaatiosta Juha Tapion laulun liian vakavien lyriikoiden takia.

Sielunhoidollisuus on rinnalla kulkemista.

3 tykkäystä

Taidettiin joskus ennenkin huomata että kokemuksesi pappina poikkeaa hiukan siitä mitä itse olen kertonut musiikkityötä seurakunnassa vuosia tehneenä ja useiden pappien työtä läheltä seuranneena.

Siis, en ole ainakaan huomannut että täällä ei saisi olla rohkeasti hengellinen ja esim ammentaa rippikoulun opetussisällöstä ihan perinteistä opetusta uskosta ja myös kysyä nuorten uskoa sekä asettaa heidät ihan avoimesti sen eteen että konfirmaation uskontunnustus ja sitä seuraava kysymykseen vastaaminen on todellinen eikä mikään feikki tapahtuma. Jälkimmäistä tuskin kaikki yhtä kirkkaasti esittävät mutta en ainakaan tiedä etteikö saisi asettaa nuoria tuon kysymyksen alle.

Nuorisotyön ohjaajien ja pappien tavassa opettaa ja puhua uskosta on täälläkin varmasti ero. Ajattelen niin että pappien hengellisyys ja selkeys on täällä kuitenkin hyväksytty tosiasia. Muut työntekijät ehkä katselevat asioita omalta kannaltaan mutta tiimityötä tämä on ja harvoin tiimin yhtenäisyyttä kukaan on pitänyt huonona tavoitteena, jos koskaan.

Sitten. En usko että ripari on hedelmätön vaikka nuoret näyttävät olevan uskomatta ja vastaavat että hauskaa pittää olla kaiken aikaa. Olet toki tietoinen että nuoret ovat tuossa iässä hyvin vahvasti sidottuja kavereihin? Kyllä he yksitellen kohdattuna myös antavat toisen kuvan ja usein vastaavat toisin kuin julkisesti koska silloin he eivät leimaudu. Ryhmät ovat myös aina erilaisia. Joskus joku kingi yrittää pitää porukkaa otteessaan. Joskus on vahvoja yksilöitä jotka uskaltavat toivoa hengellisempää laulua tai sanoa jotain omaa mielipidettään vaikka tietävät että se on toisten mielestä liian lähellä papin tai kanttorin opetuksia.

Mielestäni olemme aina kylväjiä ja ehkä joku muu korjaa sadon jota itse emme pääse näkemään. Tähän päädyin myös em Saniksen kolumnissani.

Mitä mieltä olet tästä väitteestä, joka ei ole
alunperin omani mutta johon yhdyn:

"Rippikoulussa opetetaan kristinuskon perusasiat teoriassa, mutta ne on jo käyty viidennellä luokalla peruskoulussa läpi. Rippikoulun ehkä tärkein hengellinen anti on sen hartauselämässä. Siinä opitaan käytännössä rukoilemaan ja elämään seurakuntana. Kirkkovuoden ja Raamatun käyttämisen opettaminen päivittäin avaa nuorille enemmän uskoamme kuin ns oppitunnit. "

Itse pyrin tuota ajatusta tukemaan musiikin keinoin. Lisäksi yritän tuoda aina henkilökohtaiset kokemukseni nuorille, tuputtamatta mutta avoimesti ja vetäytyämättä ammatilliseen rooliin.

Nöyräksi ripari aina silti vetää. Nytkin pieni depis menossa parin vapaapäivän aikana, leirin jälkeen. Mutta …

Ehkä meillä oli Sleyn riparilla jotenkin vaativampaa teoria-asioissa, mutta mulle ainakin tuli nimenomaan opillisissa asioissa silloin uutta. Käytiin esim. vanhurskauttaminen, sovitus ja lunastus käsitteinä ja nämä olivat mulle valtavia löytöjä silloin. Samoin Pyhän Hengen toiminnasta, ehtoollisen merkityksen eri ulottuvuuksista ym tuli paljon uutta. Rippi oli kokonaan uusi aihe. Rukous, jumalanpalvelukset ja sen sellainen taas oli supertuttua.

1 tykkäys

En toki minäkään. Jumala lopulta synnyttää uskon, joten leirillä saa aikuinenkin relata ja pitää hauskaa muiden kanssa.

Olen. Julkinen esiintyminen ja mielipiteen sanominen on aina johonkin liittymistä ja jostain erottautumista. Usein se on myös rohkeuden haaste. Itsekin olen salauskovaisena hävinnyt tällaisen taiston. Silti voi olla hyvä luoda ja ylläpitää tällaisia avoimia tilaisuuksia. Kysyyhän elämä ja eri tilanteet uskoamme kuitenkin jatkuvasti.

Pitkälti samaa mieltä, vaikka teorian ja käytännön vastakkainasettelu tuossa särähtääkin. Minun oppitunneilla rukoillaan ja luetaan Raamattua. Rippileirien vahvuus on juuri se, että nuoret oppivat yhdessä ja itse osallistuen viettämään jumalanpalveluksia, hartauksia ja ruokarukouksia.

1 tykkäys

Elämä ei aina mene rippikouluopetuksen mukaan, mutta onko se jokin peruste muuttaa rippikouluopetusta?

Minäkin huomasin tuon. Minusta Kuula tahallaan trollaa tuossa.

2 tykkäystä

Joo, kiitos vastauksestasi.

Tuosta vaan koin, että ristiriita tuotiin esiin, mutta ei ihan selvästi sitä puolta, mihin puutuin. Että eivät he rohkene sanoa uskovansa henkilökohtaisesti asiaa kysyttäessä joukossa, koska se on niin iso riski siinä iässä. Seurakuntien riparithan koostuvat usein luokkatovereista. Samat asetelmat jotka ovat kouluvuotena olemassa, jatkuvat riparilla. Kiusaaminen tai sen pelkääminen ei ole varmasti harvinaista.
Moni on kyllä kristitystä kodistakin ja moni on kerhoiästä asti ehkä uskonut Jumalaan. Ehkä he ajattelevat että lapsena oli jotenkin luontevaa uskoa ja nyt sitten pitäisi hirveän rohkeasti ja juhlallisesti löytää itsestään joku uudenlainen usko.

Minä arvelen, että rippikoulun saama kritiikki on osittain ihan faktoihin perustuvaa, mutta osittain siinä on tuo ratkaisukristillinen pohja, joka ei ole perinteinen luterilainen uskonnäkemys. Siis: Eihän aikuisiakaan tentata uskostaan kun he käyvät kirkossa tai osallistuvat seurakunnan tilaisuuksiin. Sielläkin voidaan käydä tavan vuoksi. Voidaan myös esittää jotain jotta tulisi hyväksymisen kokemus. Seurakuntalaisuus on sosiaalinen ilmiö, ei pelkästään hengellinen. Samat asiat ne vaikuttavat 14-15 vuotiaiden parissa kuin aikuistenkin.
Se, että osallistuu konfirmaatioon, lausuu uskonsa yhdessä muiden kanssa, yhtyy lauluihin ja rukouksiin rippikoulun aikana, on uskon tunnustamista, kristilliseen elämään liittymistä. Jos joku pilkkaa toisten uskoa tai koko ajan haistattelee typerille pappien jutuille, se on tietenkin eri asia. Tosin se voi myös olla merkki siitä että asioita pohtii, eikä vain kulje virran mukana. Samoin taustalla voi olla kotoa tai lähipiiristä opittu reaktio. Sanoessaan tuon ristiriidan ääneen nuori voi ehkä kaivatakin sitä, että hänelle vastataan jämäkästi eikä aleta lässyttämään liikaa.

Ongelma ei minusta ole rippikoulu, eikä leirikupla joka särkyy ehkä liian pian. Se, mihin pitäisi pureutua, mutta se on vaikeaa, on isoskoulutus ja sen rinnalla muu nuorisotyö - jota on liian vähän seurakunnissa ehkä nykyisin. Nuoria ei tarvitse pakottaa mihinkään, mutta heille pitäisi tarjota tehtäviä ja muita vaihtoehtoja kuin sketsien opettelu, yhdessä hengailu ja ryhmänohjaajaksi oppiminen. Nuoria on kannustettava osallistumaan seurakunnan muuhun elämään, ensin joukkona sitten ehkä enemmän yksilöinä. Toivon että tulevana syksynä ja sen jälkeen vakiintuu nuorten vastuuttaminen esim. musiikista vastaamassa sellaisissa messuissa jotka ovat koko seurakunnan tavallisia palveluksia. Nuorten leireillä oppima hartauselämä ja musiikkitoiminta ei saisi jäädä heidän omaksi keskinäiseksi asiaksi, vaikka onkin luonnollista että samanikäiset viihtyvät keskenään.
Toisessa päässä, yläkouluiässä ennen rippikoulua on samanlainen haaste. Oleellista ehkä silti on nuorten, lukiolaisten, opiskelijoiden ja nuorten aikuisten tavoittaminen ja sitouttaminen.